Mark Thompson/Getty Images

Automoto

10.06.2019 | 14.47 > 14:52

Fetel jeste pogrešio, ali…

U ovoj vesti

Jelena Trajković

Greška vozača Ferarija Sebastijana Fetela obeležila je Veliku nagradu Kanade, pošto je iako je Nemac prvi prošao kroz cilj na stazi „Žil Vilnev“ pobeda na kraju pripala njegovom velikom rivalu Luisu Hamiltonu iz Mercedesa.

Sebastian Vettel

Dan Istitene/Getty Images

Trenutak koji je obeležio sedmu trku sezone desio se u 48. krugu, kada je Britanac počeo sa napadima na Fetela. Četvorostruki svetski šampion je pod pritiskom napravio grešku, isekao je krivinu, a na stazu se vratio tik ispred Hamiltona. Srećom, nije došlo do kontakta između njih dvojice, a direkcija trke nije čekala mnogo vremena pre nego što je objavila da je taj potez pod istragom. Nekoliko krugova kasnije stigla je i kazna – dodavanje pet sekundi na kraju trke, pošto je Fetel već bio u boksu na zameni pneumatika.

Ono što nije sporno u celoj situaciji jeste činjenica da je Fetel napravio grešku. Nije sporno ni to da se nije na bezbedan način vratio na stazu i da je Hamiltona saterao uza zid, ali je pitanje da li je zbog toga zaslužio kaznu. U objašnjenju odluke navodi se da je Nemac prekršio pravila jer je uradio sve navedeno, a Britanac je morao da uspori da bi kontakt bio izbegnut.

Snimci koji su pušteni u samom prenosu tokom trke izazvala su oprečna mišljenja. Na snimku iz bolida se vidi da Fetel pomera volan udesno dva puta, što je direkcija trke okarakterisala pokušajem odbrane pozicije u trenutku kada ga je Hamilton napao. Međutim, snimak iz vazduha ukazuje da je vozač Ferarija posle izleta na travu izgubio kontrolu nad zadnjim krajem bolida i da je izbegavao mogućnost da udari u zid, pa tako i kontakt sa braniocem titule.

Sličnu situaciju smo imali prošle godine na Velikoj nagradi Japana, kada je vozač Red Bula Maks Ferstapen imao kontakt sa Kimijem Raikonenom. Holandski automobilista je napravio grešku i isekao šikanu, a pri povratku na stazu izgurao je tadašnjeg vozača Ferarija sa nje. Ni Ferstapen tada nije imao gde, ali se nije bezbedno vratio na stazu i kažnjen je sa pet sekundi, a na kraju je zauzeo treće mesto na „Suzuki“.

Sport klub


Morate da se vratite na stazu bezbedno, Kimi je bio tu, uz njega i izgurao ga je sa staze. Mislim da direkcija trke nije imala težak posao oko donošenja odluke“, rekao je tadašnji trkački direktor Formule 1 Čarli Vajting.

„Suzuka“ i „Žil Vilnev“ se poprilično razlikuju, ali je jedna i te kako očigledna – zaštitna ograda je u Montrealu znatno bliža, a staza je znatno uža. To je jedan od razloga zašto situacija u dva slučaja nije identična jer je Ferstapen imao prostora da se mnogo bezbednije vrati na stazu, nego što je Fetel imao mogućnost.

Nemački automobilista je kada mu je saopšteno da je kažnjen timu poručio da nije mogao drugačije da reaguje jer bi u suprotnom udario u zid. Takođe je istakao da Hamiltona nije ni video, pošto je u pitanju bila sekunda kada je reagovao, a navodno je direkcija trke svoju odluku donela na osnovu snimaka koji nisu ni pušteni u prenos. Pretpostavlja se da se na njima prikazuje Fetel kako gleda u retrovizor kada se vraćao na stazu i da je morao da vidi vozača Mercedesa.

Jasno je da direkcija trke nije imala lak zadatak, a u Montrealu je na njenom čelu bio Emanuele Piro, čovek koji je tokom karijere pet puta trijumfovao na „24 časa Le Mana“. Piro je izuzetno iskusan vozač, ali opet neko ko ne zna kako bolid može da se ponaša posle izleta na travi i po povratku na stazu. To nije ni sporno, koliko činjenica da je odluka o kazni doneta izuzetno brzo, u trenutku kada je razlika između Fetela i Hamiltona bila oko sekunde i čekali smo njihov nov duel. Jeste da je do kraja trke tada ostalo još nešto manje od 20 krugova, ali bi pravednije verovatno bilo da su ih pustili da završe trku i potom pozvali na razgovor, pregledali telemetriju i snimke, pa potom doneli odluku.

Sport klub


U celoj situaciji, problematična su pravila. Jer, identična kazna važi za takav nebezbedan povratak na stazu kakav je izveo Fetel i kada tim vozača pusti iz boksa na put drugom. Imali smo takav primer koliko na prošloj trci u Monaku, kada je vozač Red Bula Maks Ferstapen kažnjen zbog greške svojih mehaničara, koji su ga pustili posle zamene pneumatika ispred Valterija Botasa. Mladi Holanđanin je vodio borbu sa Hamiltonom za trijumf, ali je na kraju klasifikovan kao četvrtoplasirani zbog toga.

Poslednji primer kada je odluka direkcije trke toliko uticala na njen ishod kao u nedelju smo, inače, videli 2008. godine na Velikoj nagradi Belgije, kada je Hamilton čak i proslavio trijumf, pre nego što je on dodeljen Felipeu Masi. Britanac je isekao šikanu u borbi sa Kimijem Raikonenom u Ferariju, ispred kojeg se našao, ali ga je zbog toga pustio da prođe ispred njega, pa tek onda napao. Sada već petostruki svetski šampion je tada kažnjen jer je odmah napao Finca, pošto se našao ispred njega, i dodato mu je 25 sekundi jer je za takav prekršaj tada sledovala kazna ‚prođi kroz‘.

Meklaren se tada žalio Svetskoj automobilskoj federaciji zbog incidenta, a kao jedan od dokaza naveo je činjenicu da je trkački direktor Čarli Vajting timu poručio da je Hamilton ispravno vratio poziciju Raikonenu. Uz to, britanski tim je priložio telemetriju koja je pokazala da je vozač Ferarija prvi prošao kroz cilj, ali je Žalbeni sud odbio zahtev Meklarena, uz obrazloženje da kazna od 25 sekundi ne može da bude preokrenuta.

Sebastian Vettel, Lewis Hamilton

Mark Thompson, Getty Images Sport


Ferari se u nedelju, nekoliko sati po završetku trke u Montrealu, žalio na Fetelovu kaznu, a to znači da italijanski tim ima nove dokaze da priloži u kompletnom slučaju. Žalbe su u Formuli 1, inače, moguće samo ukoliko postoje dokazi koji nisu uzeti u razmatranje prilikom donošenja odluke. Stvari se jesu promenile u Formuli 1 u poslednjih deset godina, ali je primetno da se pravila nekad selektivno primenjuju.

Imamo tako situaciju od prošle godine na Velikoj nagradi Nemačke, kada je Hamilton skrenuo u boks, pa se predomislio i pri povratku na stazu prošao preko pune linije, a za to je dobio samo ukor. Kada bismo kopali, našli bismo još nekoliko primera, ali je jasno da iako je najavljeno da će pustiti vozače više da se trkaju, sve više se oni ograničavaju i Formula 1 se sve više udaljava od onoga zbog čega je i postala popularna. Pre 20-30 godina ne bismo ni pričali toliko o pomenutom incidentu, pre 10 bismo verovatno imali i oštrije kazne, a sada… Videćemo kako će sve uticati na Fetela i Ferari, ako ih ne trgne, izvesno je da nas čeka krstarenje Mercedesa do još jedne titule, a to može i te kako da bude novi veliki udarac Formuli 1 u njenoj želji da povrati status koji je nekada imala.

Komentatori Sport Kluba Srđan Erceg i Pavle Živković su još u prenosu imali različita mišljenja oko toga da li je Fetel trebalo da bude kažnjen ili ne. Ipak, obojica su saglasni da su pravila ta koja su problematična u situaciji koja se desila u nedelju, a to je samo jedna od tema kojih su se dotakli u našem podkastu koji vam preporučujemo da pogledate.

Sport Klub Youtube


I za kraj, pozivamo vas da glasate u našoj anketi, da li je Fetel trebalo da bude kažnjen ili ne, ali i da nam u komentarima napišete svoje viđenje situacije.

Anketa

Da li je Fetel trebalo da bude kažnjen?

Odgovor na pitanje je obavezan
Glasaj Rezultati

Da li je Fetel trebalo da bude kažnjen?

Da li je Fetel trebalo da bude kažnjen?

77.54%

Ne

2358

22.46%

Da

683



Komentari (107)

Komentar je uspešno poslat.

Slanje komentara nije uspelo.

Neispravan kod, pokušajte ponovo

Jovan

Najvise je Feari varao u istoriji i vreme je da ih kaznjavaju vise nego druge.

Odgovori 7 5

Gordon F.

Pogledajte trku u Belgiji 2008, zadnja 3 kruga! Hamilton je pobedio ali mu je pobeda oduzeta i dodeljena Masi iz Ferrarija mada nikakav prestup Hamilton nije napravio!

Odgovori 3 11

Gordon F.

Dobio je kaznu od 25 sekundi! Direktan kokurent za titulu Masa dobija pobedu na poklon, (naravno vozač Ferrarija)! Te godine uŠpaniji Masa pravi prekršaj i Ferrari biva kažnjen s neverovatnih 10000 dolara( veliki udarac za " siromašnu" ekipu)! O čemu dalje da pričamo, Ferrarijevci!?

6 11

* Sva polja su obavezna

Ferstapenu pol pozicija u Brazilu

Ferstapenu pol pozicija u Brazilu

Ferstapenu pol pozicija u Brazilu

Vozač Red Bula Maks Ferstapen startovaće sa prve pozicije trku za Veliku nagradu Brazila, pošto je u subotnjim kvalifikacijama bio najbrži na stazi u Sao Paulu.

Jelena i Srđan o poslednjim kvalifikacijima u sezoni

Jelena i Srđan o poslednjim kvalifikacijima u sezoni

Jelena i Srđan o poslednjim kvalifikacijima u sezoni

Jelena Trajković i Srđan Erceg javljaju se još jednom iz Valensije, sa poslednje trke u sezoni Moto GP šampionata. Osim rezultata kvalifikacija, donose nam još mnogo zanimljivih detalja sa i oko staze.

VN Brazila: Hamilton najbolji na trećem treningu

VN Brazila: Hamilton najbolji na trećem treningu

VN Brazila: Hamilton najbolji na trećem treningu

Šampion Formule 1 Luis Hamilton bio je najbrži na trećem treningu za Veliku nagradu Brazila pošto je najbolji krug izvozao za 1:08.320.

Jelena i Srđan iz Valensije posle treninga u petak (VIDEO)

Jelena i Srđan iz Valensije posle treninga u petak (VIDEO)

Jelena i Srđan iz Valensije posle treninga u petak (VIDEO)

Novinari Sport Kluba Srđan Erceg i Jelena Trajković o utiscima iz Valensije dan posle odluke Horhea Lorenca da se povuče iz Moto GP i prva dva treninga održana u petak.
Loading...