Izvor: Charles Coates/Getty Images
Jelena Trajković 25.11.2016 | 07:30

Dragi Džensone...

U ovoj vesti

Jelena Trajković

Pošto ne postoji mogućnost da budem u Abu Dabiju, rešila sam da na ovaj način obeležim kraj tvoje karijere u Formuli 1. Iskreno, nijednog trenutka ti od septembra nisam poverovala da ćeš se vratiti, znala sam da si došao do kraja puta, bar ovakvog kakav je do sada bio.

Jenson Button

Izvor: Clive Mason/Getty Images

Ako se Mika Hakinen nije vratio, a isto kao ti je najavio povratak, zašto bi ti postupio drugačije? Ipak je Formula 1 mnogo drugačija sada u odnosu na to vreme kada je on završio karijeru, a ti tek počinjao. Nema onog uzbuđenja pred svaku trku kao nekada, više je to postala ravnodušnost, a iako ljubav prema sportu ostaje netaknuta, to više nije to.

U vreme kada si ti započinjao karijeru, moj tata je stalno kupovao nemački magazin „Auto-motor und sport“, koji je imao sjajne rezimee sezone. Iako nemački nisam znala, nije mi bilo teško da shvatim šta piše u jednom tekstu u izdanju o Hakinenovoj drugoj šampionskoj godini. Bio je to tekst o novom klincu koji bi mogao da napravi pravi bum u šampionatu – Džensonu Batonu.

Tako sam te i primetila, a pošto si mi od svih vozača bio najbliži po godinama i podsetio si me na mog starijeg brata Ivana, to je bilo dovoljno da počnem da navijam za tebe. Lagala bih te kada bih rekla da se sećam tvog debija na Velikoj nagradi Australije 2000. godine, pošto znam da je bio za zaborav jer si odustao. Znam da je Mihael Šumaher slavio tada, a u to vreme je vladalo ono verovanje da pobednik prve trke postaje šampion na kraju.

Jenson Button

Izvor: Andreas Rentz/Bongarts/Getty Images

Te godine je bilo upravo tako, ali se sećam trke koja je usledila dve nedelje kasnije na „Interlagosu“. U to vreme su bodove dobijala prva šestorica, što tvoje šesto mesto čini još većim dostignućem, posebno zbog simbolike da si do njega došao pretekavši Josa Ferstapena. Sumnjam da si tada pomisljao da ćeš ostati toliko dugo u Formuli 1 i boriti se sa njegovim sinom Maksom.

Bila je to s tvoje strane sjajna trka po pitanju strategije, posle starta sa devete pozicije i samo jednog odlaska u boks. Od preko 300 trka, koliko si ih vozio u Formuli 1, ona bi sigurno bila među prvih 20, a nadam se da se i ti slažeš sa tom konstatacijom. Tokom te sezone si imao mnogo uspona i padova, ali sam uprkos tome očekivala da ćeš ostati u Vilijamsu. Nekako mi se uvek činilo da su Britanci u britanskom timu možda ne šampionska, ali dobra kombinacija.

Ipak, u Vilijamsu su olako odlučili da te se odreknu zbog Huana Pabla Montoje. Jeste Montoja oduševio u više navrata od prelaska iz Indikara, ali je ipak i jedan od vozača koje možemo da stavimo u kategoriju ’šta bi bilo kad bi bilo’. Usledio je tvoj prelazak u Beneton, koji je kasnije postao Reno, a potom i BAR Hondu, i u to vreme mi se činilo da uporno biraš pogrešne timove.

Jenson Button

Izvor: Clive Rose/Getty Images

Reno je po tvom odlasku zahvaljujući Fernandu Alonsu uspeo da prekine dominaciju Ferarija, a nije ti pomoglo ni to što izgledaš tako kao što izgledaš. Nedavno sam prelistavajući neke auto-moto magazine od pre desetak godina naišla na izjavu tvog tadašnjeg timskog kolege Žaka Vilneva da si pre za neki ’bojbend’ nego za stazu. Ah, gde je on sada, a gde si ti...:-)

Ako Vilnevu neke stvari nisu bile jasne u vašoj prvoj zajedničkoj sezoni, u drugoj definitivno jesu. Iako si deset puta bio na podijumu, taj još jedan korak ti je toliko falio i ja sam bila ubeđena da je će ta prva pobeda uskoro doći. Dobro, nisam baš mislila da ćemo svi čekati do leta 2006. godine, ali, priznajem, vredelo je.

Ta Velika nagrada Mađarske naterala me je da počnem redovno da odlazim na „Hungaroring“ i na tome sam ti zahvalna. Od te sezone smo imali toliko ludih trka u Budimpešti, da ne mogu ni da ih izbrojim, ali je dovoljno da kažem da je ta vožena u gotovo nemogućim uslovima. Bila je to jedna od onih trka u stilu Moto GP šampionata, kada pomisliš da nešto ne može da se desi, a upravo to se desi.

Jenson Button

Izvor: Lars Baron/Getty Images

Sledile su dve teške sezone koje bi mnoge naterale da dignu ruke, a upravo to se desilo sa Hondom, koja je 2006. godine preuzela BAR. Ta vest je došla kao grom iz vedra neba, ali je spas stigao u obliku Rosa Brona, koji je bio ubeđen da je tim spreman za velika dela. Sigurno mu ni pet odsto ljubitelja Formule 1 nije verovalo, pa je tvoja pobeda na „Albert parku“ došla kao šlag na torti kojom su se počastili oni koji su bili zaslužni za to što je ekipa ostala u šampionatu.

Ako je neko za taj trijumf na Velikoj nagradi Australije mislio da je samo splet srećnih okolnosti, šta tek reći za pobede na pet od narednih šest trka? Pobedio si u Maleziji, Bahreinu, Španiji, Monaku i Turskoj i titula je praktično bila tvoja, ali su se nešto pitali i tvoj timski kolega Rubens Barikelo i tadašnji vozač Red Bula Sebastijan Fetel. Tvoja lošija forma od jula do oktobra odložila je odluku o šampionu, ali je ona pala kada si kao petoplasirani prošao kroz cilj na „Interlagosu“.

Mišljenja sam da je bilo i logično da titulu osvojiš u Sao Paulu, da bi napravio pun krug – tamo si osvojio prvi bod i tamo si ostvario najveći uspeh svoje karijere. Možda čak i više od tvoje titule oduševila me je vest koja je stigla nekoliko nedelja kasnije, kada je potvrđen tvoj transfer u Meklaren. Svi koji me poznaju znaju i da je Meklaren moj tim, u koji sam se zaljubila gledajući Aertona Senu i sad jedan od mojih omiljeni vozač prelazi u njega. Samo što šampanjac nisam otvorila.:-)

Jenson Button

Izvor: Clive Mason/Getty Images

Prva trka u Meklarenu i prva pobeda, ponovo Melburn kao jedno od mesta koje se izdvaja u tvojoj karijeri. Tog dana je mnogima bilo jasno da si posle tolike potrage našao tim koji je stvarno tvoj. Jeste da to nije krunisano novom titulom, ali si u narednim godinama pokazao koliko si puta nepravedno potcenjen i da s pravom zaslužuješ mesto među najvećim zvezdama svog sporta.

Od svih tvojih pobeda uz tu u Australiji, najdraža mi je ona iz Kanade 2011, na trci koje se sećam mnogo češće nego je Srđan i Pavle pominju u svojim prenosima. Svi oni koji prate Formulu 1 na kanalima Sport kluba znaju koliko njih dvojica vole da se prisete te trke, iskreno, i treba, s obzirom na odsustvo uzbuđenja na velikom broju trka poslednjih godina.

Imala sam tu sreću da te u poslednjih deset godina sretnem mnogo puta i proćaskam sa tobom, ali nikada neću zaboraviti Veliku nagradu Mađarske 2012. godine. Vožena je u vreme Olimpijskih igara u Londonu, a kao veliki ljubitelj biciklizma tražila sam mesto gde bih mogla da gledam drumsku trku. Meklarenova ’kućica’ je bila logičan prvi izbor i, srećom, nisam se prevarila.

Jenson Button, Jelena Trajković

Izvor: Marko Trajković

Trku sam ispratila zajedno sa tobom i tvojim kondicionim trenerom Majkom, a izgledalo je kao da nemate ideju odakle se Aleksandr Vinokurov pojavio i kako je samo smeo da osvoji zlato, a ne vaš i moj favorit Mark Kavendiš, koji je bio tek 29. O tome da ste lomili jezik pokušavajući da kažete „Vinokurov“ da ne pričamo, ali ja sada mogu da pričam da sam vas naučila kako se pravilno izgovara. I da sam vam objasnila da on baš nije biciklista koji je pao s Marsa u London, iako na sva njegova dostignuća gledam sa dozom rezerve.

Ali, vratimo se Formuli 1. Te sezone si imao još nekoliko sjajnih trka, prvenstveno one u Belgiji i Brazilu, gde si, ispostavilo se, ostvario svoju poslednju pobedu. Međutim, nisi ti jedini krivac za to, Meklaren u sledeće dve sezone nije ličio na sebe, a problemi su se samo umnožili u novoj eri sa Hondom. Očekivala sam da ćeš se povući još pre dve sezone, ali mi je drago što nisi, pošto smo na trenutke, doduše zaista retke, dobili priliku da vidimo onog starog dobrog Džensona Batona.

Kada si objavio da ćeš napraviti pauzu i vratiti se 2018. godine, znala sam da se to neće desiti jer imam utisak da ti ne ostavljaš stvari nedovršene. Kada je kraj, onda je stvarno kraj. Mislim da ti još nisi rekao sve što se tiče Meklarena, ali da ćeš tu priču nastaviti na nekoj drugoj funkciji. Smatram da bi bio sjajan izbor za čoveka koji bi jednog dana vodio tim, ali da si još mlad za to.

Jenson Button

Izvor: Ryan Pierse/Getty Images

Zaslužio si da se malo odmoriš, da se opustiš i uživaš u svemu onome što si propustio u poslednjih 17 godina, a potom se vratiš na stazu u nekom drugom šampionatu, kao što si najavio. Nadam se da znaš koliko si cenjen zbog svojih vožnji i uspeha, sve to si zaslužio time kakav si bio na stazi.

Startovao si na više od 300 trka, ostvario si 15 pobeda i ukupno 50 puta si se našao na podijumu, što dovoljno govori. Imao si priliku da se boriš sa vozačima koji se ubajaju u legende Formule 1, a ja verujem i da si ti jedna od njih. Nedostajaćeš, to je definitivno, ali sam ubeđena da ćemo se sresti opet i da ću imati priliku da uradim pravi intervju za sve ljubitelje auto-moto sporta.

Za kraj sam izabrala tvojih najboljih trka, pošto ima ljudi koji nisu uspeli da isprate tvoju kompletnu karijeru.

Velika nagrada Mađarske 2006.

Kao mnogo puta u poslednjih desetak godina, vremenski uslovi su se poigrali sa vozačima Formule 1 na stazi „Hungaroring“. Zbog promene motora, Baton je startovao sa 14. pozicije na izuzetno vlažnoj stazi, sa koje su njegovi rivali redom izletali. Vozač Honde se odlično snašao u tim uslovima i polako se probijao kroz poredak pre nego što je na stazu izašlo bezbednosno vozilo posle niza incidenata.

Jenson Button

Izvor: Clive Mason/Getty Images

Baton je pre nastavka trke bio drugoplasirani, da bi potom počeo sa napadima na Alonsa u Renou, ali je Španac odustao kada mu je otpao točak. Britanac je u pravom trenutku procenio da se staza dovoljno prosušila da bi otišao po pneumatike za suvo i na kraju trijumfovao prvi put u karijeri ispred Pedra de la Rose u Meklarenu i vozača BMW Zaubera Nika Hajfilda.

Velika nagrada Australije 2009.

Manje od mesec dana pre otvaranja te sezone na „Albert parku“ nije se ni znalo da li će se Baton i Barikelo naći na startu. Kada je došlo vreme za akciju u Melburnu, sve je čekalo prvorazredno iznenađenje, pošto je Baton bio klasa za sebe u kvalifikacijama za Veliku nagradu Australije. Mnogi su to doveli u vezu sa dvostrukim difuzorima, ali je Britanac morao da se pomuči da bi dominaciju potvrdio i na trci.

Jenson Button

Izvor: Mark Thompson/Getty Images

Baton je sjajno startovao i postepeno je povećavao prednost, ali je ona nestala kada je na stazu izašlo bezbednosno vozilo posle prve trećine trke. Iako se po nastavku trke odvojio od Fetela, zbog problema sa pneumatikom, Nemac mu se približio, ali je britanski vozač uspeo da se odupre napadima. Pobedu je obezbedio kada je tri kruga pre kraja došlo do kontakta između Fetela i Roberta Kubice, a na podijumu su mu se pridružili Barikelo i Jarno Truli u Tojoti.

Velika nagrada Brazila 2009.

Iako nije pobedio na stazi „Interlagos“ te godine, Baton je i te kako slavio na njoj. Posle njegove pobede u Istanbulu, gde je vožena sedma trka te sezone, izgledalo je da je obezbedio titulu. Međutim, posle pada u formi, a buđenja Barikela i Fetela, sve je dovedeno u pitanje, ali srećom po njega, epilog je viđen na pretposlednjoj trci – Velikoj nagradi Brazila.

Jenson Button

Izvor: Vladimir Rys/Bongarts/Getty Images

Brazilac je startovao sa pol pozicije, dok je Baton bio 13 mesta iza njega, sa 14 bodova prednosti u generalnom plasmanu. Tada je na scenu stupio onaj dobro poznati Dženson Baton, koji je krenuo sa preticanjima i vrlo brzo je došao u poziciju da obezbedi titulu. To je i učinio petim mestom u Sao Paulu na trci na kojoj je trijumfovao Mark Veber u bolidu Red Bula, ispred Kubice i vozača Meklarena Luisa Hamiltona.

Velika nagrada Kanade 2011.

Bila je to izvesno najluđa trka koju smo imali priliku da gledamo u poslednjih deset godina. Baton je na stazi „Žil Vilnev“ trijumfovao pretekavši Fetela u poslednjem krugu, pošto je Nemac napravio grešku i okrenuo se na stazi u trenutku kada mu se vozač Meklarena opasno približio. Sve ono što je prethodilo tom trenutku samo je učinilo trku jednom od epskih, iako je takvom čini i činjenica da je trajala četiri sata zbog promenljivih uslova u Montrealu.

Jenson Button

Izvor: Paul Gilham/Getty Images

Na putu do pobede, vozač Meklarena je pao na samo začelje, šest puta bio u boksu, imao je i kontakte sa Hamiltonom i Alonsom, a čak je dobio i kaznu ’prođi kroz’. Uspeo je da profitira usporavanjem trke zbog izlaska bezbednosnog vozila posle velikog broja incidenata i prekida trke, a zbog svega viđenog tog 12. juna ta trka je definitivno najbolja u karijeri Džensona Batona.

Velika nagrada Belgije 2012.

Ako je pobeda u Kanadi bila Batonova najbolja, ona u Belgiji godinu dana kasnije je definitivno najdominantnija. Posle ludog manevra Romana Grožana, zbog kojeg je kažnjen suspenzijom sa sledeće trke, a na stazu izašlo bezbednosno vozilo, Baton je brzo uspeo da se odvoji od rivala i njegov trijumf nijednog trenutka nije doveden u pitanje. Fetel je kroz cilj prošao 25 sekundi iza Britanca, dok je treće mesto zauzeo Kimi Raikonen u Lotusu.

Do sledećeg susreta,
Jelena

*Svi ste pozvani da u komentarima izdvojite svoje utiske o karijeri Džensona Batona.

Komentari (4)

Komentar je uspešno poslat.

Slanje komentara nije uspelo.

Neispravan kod, pokušajte ponovo

Dušan

Najveći džentlmen u F1. To Srđan s' razlogom govori godinama unazad.

Odgovori 16 0

Alonso Bezanija

Ozbiljan car...Sve najlepse...☺☺☺

Odgovori 10 0

Miki

Samo ponoviti Jecine reci i dosta je! Izuzetno cenjen vozac od strane pravih ljubitelja F1,sigurno jedna od legendi iste i po meni najveci dzentlmen u zadnjih dvadeset godina! Sigurno ce nedostajati! Sve najbolje u zivotu Legendo!

Odgovori 10 0

* Sva polja su obavezna

Vandorne i sledeće godine u Meklarenu

Vandorne i sledeće godine u Meklarenu

Belgijski vozač Štofel Vandorne i sledeće sezone će voziti u bolidu Meklarena.

Marko: Očekujem da Fetel uzme titulu

Marko: Očekujem da Fetel uzme titulu

Jedan od čelnika Red Bula Helmut Marko veruje da će Sebastijan Fetel uzeti titulu u F1 šampionatu ove godine.
Loading...