Neki novi klinci vol. 1

Robert Cianflone/Getty Images

Brojimo sitno do početka ovogodišnjeg Moto GP šampionata, koji će izvesno biti mnogo zanimljiviji nego prethodni. Pored novih kandidata za titulu, interesantnijim bi trebalo da ga učine debitanti u kraljevskoj klasi.

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Prošle sezone smo imali samo jednog rukija – Tita Rabata. Iako se tokom većine trka nije ni video, na kraju šampionata nije mogla da mu izmakne titula za najboljeg novajliju, pošto se borio sam protiv sebe. Ovoga puta, situacija je mnogo drugačija, pošto će četvorica vozača debitovati u najjačoj konkurenciji.

Svu četvoricu smo mogli da upoznamo u nižim kategorijama. Između sebe imaju tek tri titule svetskih šampiona, mnogo međusobnih borbi, ali i veliki potencijal da postanu važni igrači u najjačoj klasi. Da li će u tome uspeti, zavisi najviše od njih, pošto su ih baš njihova tvrdoglavost, sujeta i vrlo izvesno strah u nekim situacijama onemogućili da već ostave dublji trag u svetu motociklizma.

Rukije predvodi dvostruki šampion Moto2 kategorije Žoan Zarko, a tu su i svetski šampion u supersport kategoriji Sem Lous, Aleks Rins i Jonas Folger. Sva četvorica su priliku dobili u veoma dobrim timovima, ali je jasno da niko od njih ne očekuje čudo u prvoj sezoni. Njihovim ekipama je, međutim, najvažnije da pokažu zašto je baš njima data prilika, a ne nekom drugom, što će svakako začiniti borbu za najboljeg rukija godine, pa i samu sezonu.

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Kao dvostruki šampion srednje kategorije, Zarko se još pre početka sezone izdvojio kao vozač od kojeg se najviše očekuje. Rins ne zaostaje mnogo, pošto je prethodne četiri sezone završio među prve tri pozicije prvo u Moto3 kategoriji, a potom i u Moto2. Folger i Lous možda nisu pod tolikim pritiskom, ali se mnogi pitaju da li su uopšte zaslužili da se već nađu u najjačoj klasi. Njihova misija će biti nešto drugačija od Zarkove i Rinsova, ali podjednako važna, a predstavljanje rukija, jasno, počinjemo od Zarka.

Žoan Zarko

Definitivno, Žoan Zarko može da se ubroji među najbolje vozače na svetu kada bi se samo vožnja gledala. Kada odgledate neke njegove pobede, izgleda vam kao da je sve to lako, iako zapravo nije. Na njegovu žalost, ali i ostalih ovogodišnjih novajlija, psiha ima veliki udeo u tome kako se ponašate na stazi, a njegova ga je sprečila da ostvari mnogo bolje rezultate do debija u elitnom društvu. Dve titule nisu malo, ali mogao je da bude još bolji, priznaćete.

Zbog činjenice da ima 26 godina, mnogi su ga još ranije očekivali u kraljevskoj klasi, već posle njegove prve titule. Imao je ponude, ali nijedna nije bila ona prava. Prošle sezone ga je zvao i Suzuki, ali se japanski tim odlučio da ode u drugom pravcu, pa je francuski motociklista završio u Jamahi Teh 3.

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Francuski tim se poslednjih godina pokazao odličnom polaznom tačkom za vozače koji ulaze u najjaču kategoriju, a dodatni plus za Zarka je činjenica da je u pitanju francuski tim. Jedna otežavajuća okolnost je to da neće direktno sarađivati sa Akijem Ajom, čovekom koji ga je smirio. Samo se setite kako je 2011. godine u Mizanu u klasi do 125 kubika prepustio pobedu Niku Terolu tako što se pred ciljem okrenuo i čak pokušao rukama da spreči rivala da ga pretekne. Taj Zarko i ovaj današnji su kao nebo i zemlja, srećom po njega.

Ono što je na Zarkovoj strani, a isto tako je protiv njega, jeste to što u kraljevsku klasu stiže kao dvostruki uzastopni šampion. To znači da je svoje mesto zaslužio, a isto tako donosi i dodatni pritisak. Ako bude uspeo taj pritisak da iskontroliše, 26-godišnji Francuz bi mogao da napravi čuda. Sa 16 pobeda najuspešniji je francuski motociklista svih vremena, a tokom karijere je upisao još 25 podijuma i 19 pol pozicija.

Aleks Rins

Za nekoga ko ima 21 godinu, Aleks Rins je ostvario mnogo od svog debija u Svetskom šampionatu, ali je imao i previše propuštenih prilika. Tu se posebno misli na prošlu sezonu, pošto je do polovine uspevao da se ozbiljno umeša u borbu sa Zarkom za titulu, da bi potom potpuno posustao. 

Robert Cianflone/Getty Images

Udela u tome sigurno ima prelom ključne kosti koji je doživeo u avgustu, kao i pogibija njegovog dobrog prijatelja Luisa Saloma tokom drugog treninga pred Veliku nagradu Katalonije. Ali, isto bi moglo da se kaže i za Zarka, koji je kada je bilo najpotrebnije pokazao kakav je vozač. Rins to nije bio, već upravo suprotno – jedine dve pobede upisao je na prvih pet trka, a potom se samo još četiri puta našao na pobedničkom postolju.

I to nije bio prvi put da je Rinsu izmakla titula. Za naslov prvaka se borio i u prethodne tri sezone, ali je uvek ostajao kratkih rukava. U Moto3 kategoriji je bio vicešampion 2013. godine, iza Maverika Vinjalesa, a potom trećeplasirani, kada je titulu osvojio Aleks Markes. Zarko ga je dva puta pobedio u srednjoj klasi, s tim što je pre dve godine bio drugi u poretku, a prošle sezone se između šampiona i njega našao Tom Luti.

Rins je dostojanstveno prihvatio te poraze, ali je za ljubitelje motociklizma još važnije da li je naučio nešto iz njih. Suzuki mu je dao priliku, došao je na Vinjalesovo mesto, što praktično znači da je dobio najbolji motor od svih novajlija. Znanje ima, zna maestralno da vozi, samo je potrebno da u glavi prelomi želi li ga pamte kao nekoga ko je u glavnoj ulozi ili epizodista. Mladi Španac je do sada ostvario 12 pobeda, još 28 podijuma i 17 pol pozicija.

Sem Lous

U odnosu na Zarka i Rinsa, Sem Lous nije bio ni blizu tome da osvoji titulu u Svetskom šampionatu. Ali, osvojio ju je u Svetskom supersport šampionatu 2013. godine, u svojoj trećoj sezoni, pre nego što je dobio priliku u Moto2 kategoriji. Odlučio se na potpuno drugačiji put od svog brata blizanca Aleksa, koji je izabrao Svetski superbajk šampionat, u kojem sada brani boje Jamahe.

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Zanimljivo je da je baš Aleks prvi debitovao u kraljevskoj klasi od njih dvojice, iako je Sem prvi potpisao ugovor. Da će Sem 2017. godine voziti u najjačoj konkurenciji znalo se još na kraju sezone 2015. godine, kada je potpisao ugovor sa ekipom Gresinija. Po njemu je bilo planirano da prošle sezone vozi taj tim u Moto2 kategoriji, a ove za Apriliju u Moto GP šampionatu. Ipak, sudbina je htela da se Bredli Smit povredi tokom treninga za trku Osam sati Oseršlebena u avgustu prošle godine.

Aleks je bio očigledno rešenje za zamenu zbog veze sa Jamahom i rasporeda i već na debiju za Teh3 na stazi „Silverston“ osvojio je prve bodove, zahvaljujući 13. mestu. U Mizanu je odustao, a Veliku nagradu Aragona je propustio zbog povrede stopala koju je doživeo tokom subotnjeg slobodnog treninga. Izvesno je da bi Sem bio zadovoljan debijem kakav je njegov brat imao, ali je isto tako jasno gde je mesto Aprilije u odnosu na Jamahu, pa i privatnu.

Britanski motociklista iza sebe ima svoju najbolju sezonu, kada su u pitanju podijumi, iako je to bilo dovoljno tek za peto mesto u generalnom plasmanu. Imao je trka na kojima je bio briljantan, ali je više bilo onih na kojima je pravio velike greške, koje su ga i te kako koštale. Mnogi ga po tome pamte, a u kraljevskoj klasi se više takve stvari ne praštaju.

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Lousova sreća je to što u timu ima Aleša Espargara, koji je stigao iz Suzukija, od kojeg može mnogo da nauči. 26-godišnji Britanac se od prelaska iz Supersporta tri puta našao na najvišem stepeniku pobedničkog postolja, uz to je još osam puta bio na podijumu, a osam puta je startovao sa pol pozicije.

Jonas Folger

Slično kao Lous, i Jonas Folger će morati da poradi na svojoj konstantnosti ako želi da se zadrži u kraljevskoj klasi. Zbog činjenice da je još pre devet godina debitovao u Svetskom šampionatu, mnogi nisu svesni da nemački motociklista ima tek 23 godine. Dugo je tu, ali je tokom karijere imao mnogo uspona i padova, pa nije jasno šta bi moglo da se očekuje od njega.

Mnogo puta se dešavalo da na jednoj trci bude apsolutno sjajan, a da ga na sledećoj nema nigde, zato što je napravio neku potpuno nekarakterističnu grešku za vozača njegovog kalibra. Uprkos tome, tokom zimskih testiranja je verovatno i najprijatnije iznenađenje kao najbolji među rukijima, a poslednja je završio na sedmom mestu, sa manje od pola sekunde iza Vinjalesa.

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Za njega važi isto što i za Zarka, pošto su ove godine timske kolege u Jamahi Teh3, a Erv Ponšaral je poznat kao odličan učitelj onima koji žele da ga slušaju. Nijedan od njih dvojice nema dovoljno iskustva na velikoj pozornici, i to je nešto što bi moglo da im bude problem, ali to nikako ne znači da ne bi mogli da se umešaju u borbu za dobar plasman. Samo što je za Jamahu Teh3 pojam dobrog rezultata drugačiji od većine fabričkih timova.

Mladi Nemac je prošle sezone u Brnu pokazao da može da zasija u nemogućim uslovima za vožnju, pa bi ga u slučaju da se vreme ponovo poigra sa Moto GP kategorijom trebalo držati na oku. S obzirom na činjenicu koliko dugo je u šampionatu, Folgerove brojke nisu impresivne, pošto ima 23 podijuma, od toga pet pobeda, uz šest pol pozicija, ali zna se šta se kaže za statistiku.

Od debitanata, tu je i KTM, ali ćemo se austrijskog tima dotaći u opširnoj najavi nove sezone. Narednih dana, prvo vas čeka priča o debitantima o Formuli 1, a potom i o kompletnoj akciji koja startuje ove nedelje na kanalima Sport kluba, kako na dva, tako i četiri točka.