Clive Mason/Getty Images
Jelena Trajković 28.11.2017 | 09:30

Može Formula 1 to mnogo bolje

U ovoj vesti

Jelena Trajković

Formula 1 je ove godine ušla u novu eru. Bila je ovo prva sezona posle skoro pola veka da Berni Eklston nije imao nikakvu ulogu u šampionatu i to se i te kako videlo. Novi vlasnici su napravili određene promene, ali je potrebno još mnogo toga da bi se Formula 1 vratila na pravi put.

Lewis Hamilton

Mark Thompson/Getty Images

Iako je to bilo očekivano, kao grom iz vedra neba je u januaru stigla vest da Eklston više nije prvi čovek Formule 1. Njegov posao preuzela su trojica ljudi, među kojima je i nekadašnji šef Benetona, Ferarija i Mercedesa Ros Bron. Želja Liberti medije, koja je kupila šampionat, i novih čelnika je očigledna, ali vratiti vreme nije tako lako i pravi rezultati njihovog rada na popularizaciji samog sporta videće se tek za nekoliko godina.

Promene su viđene i na samoj stazi, bolidi su postali duži i širi u odnosu na prošlogodišnje, pa tako i znatno brži, na oduševljenje kako vozača, tako i ljubitelja auto-moto sporta. Preticanja je u početku bilo malo – na otvaranju sezone u Australiji viđeno je ukupno 12 promena pozicija, ali se situacija promenila od tada, ali je sve zavisilo od staze do staze. Prva sezona nove ere ukazuje da može to mnogo bolje.

Jesmo videli sjajne borbe, ali je bilo mnogo više dosadnih trka nego što bi iko želeo. Prvi put od vraćanja turbo motora Mercedesova dominacija je dovedena u pitanje, a vozači ukupno tri tima našla su se na najvišem stepeniku pobedničkog postolja. Prošle sezone imali smo jednog manje pobednika, a pored toga što je najbolji vozač ove godine osvojio titulu, prisustvovali smo rušenju jednog važnog rekorda i neočekivanom povratku, koji bi mogao mnogo da utiče na budućnost Formule 1. Krenimo redom u retrospektivu sezone.

Vozač godine – Luis Hamilton

Onog trenutka kada ga je Niko Rozberg pobedio u borbi za titulu prošle sezone, bilo je jasno da Luis Hamilton neće biti miran dok se ne vrati na tron. Nije sve išlo baš onako kako je želeo, ali do trenutka kada je obezbedio četvrtu titulu vozač Mercedesa nije napravio nijednu zaista ozbiljnu vozačku grešku. Do letnje pauze, najlošiji rezultat bilo mu je sedmo mesto u Monte Karlu, gde se nije plasirao u poslednji deo kvalifikacija pošto ga je udes Stofela Vandornea onemogućio da kompletira svoj brzi krug.

Lewis Hamilton

Dan Istitene/Getty Images

Baš posle trke u Kneževini, njegov najveći rival Sebastijan Fetel je zahvaljujući trijumfu na ulicama Monte Karla imao najveću prednost tokom ovogodišnjeg šampionata, a ona je iznosila 25 bodova. Britanac je uzvratio pobedom u Kanadi, gde se prethodno izjednačio sa Aertonom Senom po broju pol pozicija, da bi do pauze koja je usledila posle Velike nagrade Mađarske na četiri trke imao samo jedan podijum, i to pobedu pred svojim navijačima na „Silverstonu“.

Kada je šampionat nastavljen, videli smo Hamiltona rešenog da uspe u svojoj nameri – da titulu vrati u svoj posed. Slavio je na legendarnim stazama u Spa Frankošampu i Monci, gde je ujedno postavio novi rekord po broju pol pozicija pretekavši legendarnog Mihaela Šumahera. Na tri od četiri trke koje su sledile bio je ubedljivo najbolji, a u Maleziji je morao da se zadovolji drugim mestom. Iako je matematički titulu mogao da obezbedi već u Ostinu, tri trke pre kraja, Fetel mu to nije dozvolio, pa je prvu pravu priliku iskoristio u Meksiku.

Deveto mesto bilo mu je dovoljno da bi četiri nedelje pre zvaničnog kraja sezone postao šampion, pošto je na startu imao kontakt sa Fetelom, koji je praktično rešio borbu za titulu. Slično kao i nekoliko puta u prošlosti, Hamilton se malo opustio pošto je obezbedio naslov prvaka, pa je tako viđeno njegovo izletanje na samom početku kvalifikacija za Veliku nagradu Brazila. Sledećeg dana je uzvratio udarac i stigao do četvrtog mesta, a u samom finišu mu je ponestalo vremena da pretekne i Kimija Raikonena u borbi za podijum. Poslednja trka sezone praktično je bila samo formalnost, a Hamilton je na njoj prošao kao drugoplasirani kroz cilj, iza svog timskog kolege Valterija Botasa.

Sport klub


Ono što je definitivno obeležilo ovogodišnji šampionat je Hamiltonova brzina, po kojoj niko nije mogao da mu pripreti. Sada već četvorostruki svetski šampion je dostigao neki novi nivo u kvalifikacijama, u kojima je čak 11 puta bio najbrži. Tako je i broj svojih pol pozicija doveo do 72, pa sada ima tri više od Šumahera, koji je u svoj eri bio neprikosnoven u kvalifikacijama. Iako to možda ne deluje po njegovom ponašanju van staze, Britanac je tokom ove godine pokazao da mu je trkanje na prvom mestu i da njegova posvećenost ne treba da se dovodi u pitanje. To sigurno raduje njegove navijače, ali je izuzetno loša vest za njegove rivale na stazi.

Junak godine – Maks Ferstapen/Fernando Alonso

U Formuli 1 nismo imali tako jasnog junaka kao što je slučaj u Moto GP šampionatu sa Andreom Doviciozom. I zato je pao izbor da tu titulu podele Maks Ferstapen i Fernando Alonso iz potpuno drugačijih razloga. Vozač Red Bula jer je posle velikog broja problema sa pouzdanošću bolida uspeo da dođe do pobede koja nije posledica nesrećnih okolnosti koji su zadesili njegove rivale. Dvostruki svetski šampion jer je odlučio da se okuša u nečemu što dugo niko nije ni bio spreman da pokuša.

Mladi Holanđanin je od debija u šampionatu svojom vožnjom do samih granica oduševio većinu ljubitelja auto-moto sporta. Prošle godine je trijumfom na Velikoj nagradi Španije postao najmlađi pobednik u istoriji, ali svi znaju da bi teško mogao da parira Hamiltonu ili Rozbergu da oni nisu imali kontakt u prvom krugu. Prvi deo sezone za vozača Red Bula obeležili su brojni problemi i čak pet odustajanja na 11 trka, a najbolji rezultat bilo mu je treće mesto u Kini.

Formula 1


Kada je sezona nastavljena, činilo se da ona ne može da bude gora po Ferstapena, posle odustajanja u Belgiji i Singapuru, kada se našao u sendviču između dvojice vozača Ferarija. Ali, 20-godišnji Holanđanin je uzvratio udarac trijumfom u Maleziji, posle direktnog duela sa Hamiltonom, a samo nedelju dana kasnije malo mu je falilo da ponovo izazove vozača Mercedesa u borbi za trijumf. Ono što je propustio tada, nadoknadio je u Meksiku, kada je ubedljivo slavio pošto je sjajno nadmudrio Hamiltona i Fetela na startu. Nije mu ni smetalo to što je ostao u senci Britanca posle prolaska kroz cilj u Meksiko Sitiju, pošto je Hamilton tada obezbedio svoju četvrtu titulu.

Kao nagradu za dobre vožnje, ali i činjenicu da se nije predavao uprkos brojnim problemima sa pouzdanošću bolida, Ferstapen je dobio ugovor do 2020. godine. Red Bul i Ferstapen su tako svojim rivalima poslali jasnu poruku, a to je da će dati sve od sebe da svoju pobedničku kombinaciju pretvore u šampionsku. To se nije svidelo Ferstapenovom timskom kolegi Danijelu Rikardu, koji bi tek trebalo da se upusti u pregovore o novom ugovoru. Australijanac, ipak, ima satisfakciju da je i ove godine u generalnom plasmanu pobedio mladog Holanđanina, ali je bio daleko od Hamiltona i Fetela, pa i Botasa na trećoj poziciji.

Formula 1


Alonso je, s druge strane, odlučio da žrtvuje učešće na Velikoj nagradi Monaka, na kojoj je slavio dva puta tokom karijere, i debituje na Indijanapolisu 500. Dvostruki svetski šampion je bio impresivan na legendarnoj trci, na kojoj je u jednom trenutku i vodio, pre nego što ga je izdao Hondin motor, što je možda i bilo logično kada se zna u znaku čega je protekla nova era saradnje Meklarena i japanske kompanije.

Španski automobilista se nije zaustavio tu, već je najavio da će sledeće godine krenuti u pohod na 24 časa Le Mana. I ne samo to, već će posle sjajnih rezultata tokom testiranja sa Tojotom voziti još neke trke za taj tim u Svetskom šampionatu izdržljivosti, paralelno sa onim što ga čeka u Formuli 1. Alonso je očigledno ozbiljan u nameri da postigne ono što je učinio samo Grejem Hil, koji je slavio na Velikoj nagradi Monaka Formuli 1 i trijumfovao u Indijanapolisu i Le Manu.

Gubitnik godine – Ferari

Kada sezonu započnete iznenađujućom pobedom na Velikoj nagradi Australije i imate u svojim redovima jednog od najboljih vozača u istoriji, neke stvari ne smeju da vam se događaju. Fetel je slavio na otvaranju sezone i pokazao je koliko je ozbiljan u nameri da italijanskom timu donese prvu titulu posle deset godina, ali to nije bilo tako jednostavno. Četvorostruki svetski šampion je na većini trka davao sve od sebe, samo to nije bilo dovoljno jer nije imao pravu podršku unutar svog tima.

Formula 1


Nemački automobilista je na prvih šest trka sezone bio ili na najvišem ili na drugom stepeniku pobedničkog postolja, da bi potom malo posustao, ali je pred letnju pauzu slavio na „Hungaroringu“. Konstantno je držao čelo generalnog plasmana, ali je morao da ga prepusti Hamiltonu posle drugog mesta u Belgiji i trećeg u Monci. Ispostavilo se da je tada šampionat rešen.

Fetel je u Singapuru imao idealnu priliku da uzvrati udarac, pošto je startovao sa pol pozicije, a Britanac je bio četiri pozicije iza njega. Međutim, pod reflektorima na stazi „Marina bej“ napravio je nekarakterističnu grešku i izbacio iz trke kako sebe, tako i Ferstapena i Raikonena, a vozaču Mercedesa je tako bio otvoren put ka pobedi. Nije sve tada bilo izgubljeno za Fetela, iako zbog problema sa motorom nije vozio kvalifikacije na narednoj trci, ali je uspeo da se domogne četvrtog mesta.

Sve je bilo praktično rešeno na legendarnoj „Suzuki“, kada je svećica vredna 69 evra dovela do Fetelovog odustajanja, a Hamiltonova prednost je povećana na 59 bodova. Bilo je samo pitanje vremena kada će britanski automobilista postati šampion, pošto se Ferari ništa nije pitao. Sve ono što se desilo ove sezone samo je posledica loših odluka koje je italijanski tim donosio u poslednjih deset godina, kada im je Raikonen doneo poslednju titulu.

Sebastian Vettel

Clive Mason/Getty Images

U Ferariju su posle dominacije sa Šumaherom, koja je bila posledica kako sjajnog vozačkog umeća nemačkog automobiliste, tako i sposobnosti ljudi u timu otišao u potpuno drugačijem smeru. Umesto da angažuje najbolje moguće ljude, italijanska ekipa se previše oslanja na Italijane, koji očigledno ne mogu da isprate sjajnog vozača kakav je Fetel. O Raikonenu je izlišno bilo šta pričati, pošto je senka onog ‚ledenog‘ Finca kakav je bio do povratka u Ferari. Italijanski tim se probudio ove sezone, ali mora malo i da se prodrma ako želi da se vrati na samo čelo karavana. Više o tome pročitajte u našoj temu "Smejali ste se Alonsu...", a sreća za Ferari je to što Fetel i dalje veruje u njega, barem do kraja 2020.

Iznenađenje godine – Robert Kubica

Bio je februar 2011. godine kada je poljski automobilista Robert Kubica doživeo tešku nesreću tokom jednog relija u Italiji. Mesec i po dana kasnije trebalo je da započne svoju drugu sezonu sa Renoom, da bi zbog težine povreda vrlo brzo bilo jasno da je daleko od povratka u bolid. Kubici su od nesreće limitirani pokreti desne ruke, zbog čega se okrenuo reliju, a mnogi su odavno odustali od ideje da će se ikada vratiti u Formulu 1, iako tu opciju sâm Poljak nije odbacio.

Robert Kubica

Charles Coates/Getty Images

Robert Kubica

Uprkos tome, kao veliko iznenađenje došla je vest da će Kubica testirati bolid Renoa za 2012. godinu krajem proleća ove godine na stazi „Rikardo Tormo“. Pokazalo se da uopšte nije izgubio na brzini, uprkos problemima sa rukom, da bi mu francuski tim dao priliku da testira ovogodišnji model posle trke za Veliku nagradu Mađarske. Nekadašnji vozač Zaubera i Renoa prvi put se posle šest i po godina vratio u padok tokom neke trke Formule 1, na oduševljenje svih ljubitelja Formule 1.

Kada je Kubica kompletirao 142 kruga na stazi „Hungaroring“ i testiranja završio na četvrtom mestu sa jednom i po sekundom zaostatka u odnosu na Fetela,
nije bilo osobe koja nije bila oduševljena. Samo mu je bilo potrebno vreme da uđe u ritam i da se navikne na bolid koji se mnogo razlikuje od onog koji je testirao u januaru 2011. godine. Međutim, to nije bilo dovoljno da Reno odluči da ga angažuje, već je izbor pao na Karlosa Sainsa juniora.

Srećom, Reno nije bio jedina Kubičina opcija za povratak u Formulu 1, pošto je Vilijams iz prikrajka posmatrao rasplet situacije. Britanski tim je organizovao dva privatna testiranja za Poljaka, a on će šansu da se pokaže dobiti i tokom ovonedeljnog testa u Abu Dabiju. Kubica je trenutno glavni kandidat da zameni Felipea Masu u Vilijamsu, a pomoć u naporima da se vrati u šampionat dao mu je i Niko Rozberg, koji se pridružio njegovom menadžmentu.

Robert Kubica

Charles Coates/Getty Images

Odluka o Kubičinom povratku biće doneta najranije krajem ove nedelje, a konkurenti za mesto u Vilijamsu su mu Pol di Resta i Paskal Verlajn. Vratio se Kubica ili ne, sama činjenica da se ponovo našao u bolidu prava je poruka da ne treba odustajati od svojih snova, ma šta da vam se desi u životu. Na njegovom mestu, mnogi bi odustali, ali je poljski automobilista pokazao pravi karakter, što je dokaz da su ljubitelji Formule 1 mnogo izgubili time što nisu uživali u njegovoj vožnji u poslednjih sedam godina.

Razočaranje godine – direkcija trke

Na samom početku godine, direkcija trke je objavila da će vozačima dati veću slobodu u trkanju, što se i desilo, ali je viđeno i nekoliko poprilično diskutabilnih i nekonstantnih odluka. Najupečatljivija
se desila u Ostinu, kada je Ferstapen ostao bez trećeg mesta jer je otišao preširoko kada je pretekao Raikonena u borbi za podijum. Sve bi to bilo u redu da ga baš Finac nije naterao da ode šire nego što bi trebalo jer bi se u suprotnom sudarili.

Vozač Red Bula je krenuo na podijum zajedno sa Hamiltonom i Fetelom, da bi se samo nekoliko minuta kasnije pojavio Raikonen i mladom Holanđaninu je sve bilo jasno. Očekivano, Ferstapen je bio besan posle odluke direkcije trke, a tom prilikom je rekao da se tako „
ubija Formula 1“.

SK_F1


Samo nekoliko nedelja ranije, viđen je veliki incident na startu u Singapuru, kada se Ferstapen našao u sendviču između dva Ferarija. 20-godišnji Holanđanin nije imao gde kada su i Fetel i Raikonen krenuli sa obe strane bočno na njega, a direkcija trke je objavila da nijedan vozač ne može da se okarakteriše krivim za taj incident. Ferstapen je verovatno i pomalo zlobno posle prokomentarisao: „
Srećan sam što smo sva trojica odustali posle toga, a ne samo ja“.

Pre svega toga, Fetel je dobio kaznu ‚stani-kreni‘ od deset sekundi jer je namerno udario Hamiltona sa bočne strane pošto je nastavljena trka na ulicama Bakua. Posle trke, Svetska automobilska federacija je pokrenula istragu protiv nemačkog automobiliste zbog ugrožavanja bezbednosti i postojala je mogućnost da bude dodatno kažnjen, pošto mu to nije bio prvi takav incident. Vozač Ferarija je dobio kaznene poene na svojoj superlicenci, a potom je odlučeno da nema potrebe za dodatnom sankcijom.

Formula 1


Identičnu kaznu kao Fetel dobio je vozač Hasa Roman Grožan zbog kontakta sa Estebanom Okonom u bolidu Fors Indije tokom Velike nagrade Brazila. Francuski vozač je očigledno izgubio kontrolu nad bolidom i zato je došlo do incidenta, a iako je izgledalo da je to trkački incident, direkcija trke je kaznila Grožana. Ne smemo ni da zaboravimo šta se desilo po završetku trke u Maleziji, kada je došlo do kontakta između Fetela i Strola, kada nijedan od njih nije kažnjen. To je još jedan pokazatelj da ne postoji sistem dodele kazni, neki bi rekli da su u pitanju i dvostruki aršini, pa bi trebalo naći rešenje da se takve stvari ne bi dešavale u budućnosti. 

Debitant godine – Lens Strol

Na početku šampionata smo imali trojicu debitanata, ako računamo Antonija Đovinacija, koji je dobio priliku u da vozi za Zauber u Australiji i Kini umesto povređenog Paskala Verlajna. Do kraja sezone, još dvojica vozača su debitoval
a u Formuli 1, a među njima petoricom izdvojio se Lens Strol, koji brani boje Vilijamsa. Pored njega, u konkurenciji su bili vozač Meklarena Stofel Vandorne i dvojac ekipe Toro Roso, Brendon Hartli i Pjer Gasli, koji su u samom finišu sezone zamenili Karlosa Sainsa juniora, posle prelaska u Reno, i otpuštenog Danila Kvjata.

Mladi Strol, inače sin jednog od najbogatijih Kanađana, na neslavan način je započeo svoju karijeru u Formuli 1, pošto nije uspeo da završi prve tri trke sezone. Izazvao je veliki broj incidenata, rivali su se žalili na njega, a iako je potom uspevao da stigne do cilja, tek pred svojim navijačima na stazi „Žil Vilnev“ je pokazao zašto je zaslužio mesto u Vilijamsu. Zauzeo je deveto mesto na Velikoj nagradi Kanade, da bi nekoliko nedelja kasnije stigao do podijuma u Bakuu.

Lance Stroll

Mark Thompson/Getty Images

Iako od tada nije uspevao da ostane ni na približno istom nivou, do kraja sezone je još pet puta bio među osvajačima bodova i debitantsku sezonu je završio na 12. mestu u generalnom plasmanu. Koliko se Strol dobro pokazao možda najbolje govori podatak da je njegov timski kolega Felipe Masa, kojem je ovo bila 15. sezona u Formuli 1, imao samo tri boda više. Tako se ispravnom pokazala odluka da Vilijams vrati Brazilca iz penzije baš da bi mladi Kanađanin uz sebe imao nekoga uz koga bi mogao da uči. Zato od njega treba očekivati mnogo bolja izdanja naredne godine.

Najbolja trka godine – Velika nagrada Španije

Na stazi „Katalunja“ videli smo prvi pravi ovosezonski duel između Hamiltona i Fetela iz kojeg je kao pobednik izašao vozač Mercedesa. Velika nagrada Španije imala je dva dela – u jednom je Fetel bio dominantan, a u drugom Hamilton. Nemac je mnogo bolje startovao, preuzeo je vođstvo od vozača Mercedesa, koji je bio na pol poziciji, a potom se bez problema zadržao na čelu. To se nije promenilo ni pošto su Ferari i Mercedes spremili različite taktike za njega i Hamiltona, pa je Fetel ranije otišao u boks, a tada su ga mehaničari nešto duže zadržali.

Sport klub


Sve se promenilo posle perioda virtuelnog bezbednosnog vozila, koje je izazvalo izletanje Vandornea, posle kontakta sa Masom. Mercedes je pozvao Hamiltona ranije u boks, a pošto je i Fetel otišao po nove pneumatike, razlika je sa osam sekundi pala na manje od sekunde. Baš kada je Nemac izlazio iz bok
sa, Hamilton je pokušao da ga izazove, došlo je do kontakta, a vozač Ferarija uspeo da ostane ispred. Međutim, Britanac se nije predavao, konstantno se držao iza svog rivala i uspeo je da ga pretekne u 44. krugu. Od tada, vozač Mercedesa se nije osvrtao i kroz cilj je prošao sa tri i po sekunde prednosti.

Njima dvojici se na podijumu pridružio Rikardo, koji je do trećeg mesta došao praktično bez borbe, pošto je Botas tokom većeg dela trke držao tu poziciju. Međutim, kvar je onemogućio Finca da završi trku, što je vozač Red Bula spremno dočekao i zasijao u odsustvu svog timskog kolege. Prošlogodišnji pobednik trke u Barseloni je odustao već posle starta, posle kontakta sa Raikonenom.

Najdosadnija trka godine – Velika nagrada Abu Dabija

U odnosu na neke prethodne sezone, ove godine je bilo znatno manje trka tokom kojih smo zevali od dosade. Šampionat je tradicionalno otvoren trkom za Veliku nagradu Australije na kojoj je viđeno samo 12 preticanja, ali zbog iznenađujuće pobede Fetela ipak ne može da joj pripadne taj epitet. Ali, zato najdosadnijom može da se opiše poslednja runda sezone u Abu Dabiju.

Formula 1


Pitanje šampiona je rešeno četiri nedelje pre velikog finala, na kojem je slavio Botas i tako upisao svoju treću pobedu ove sezone i ujedno u karijeri. Sledili su ga Hamilton i Fetel, a zanimljivo je da su iza njih sledila petorica vozača istim redosledom kao u kvalifikacijama, ako se izuzme odustajanje Rikarda. Australijanac nije završio trku zbog kvara na bolidu, a do tog trenutka je držao četvrto mesto. Na toj poziciji ga je nasledio timski kolega, ispred Hilkenberga, Peresa i Okona. Prvi vozač koji je napredovao u odnosu na kvalifikacije je Alonso, koji se našao ispred Mase, kojem je to definitivno bila poslednja trka u karijeri.

Najluđa trka sezone – Velika nagrada Azerbejdžana

Zbog konfiguracije staze, mnogi su očekivali dosadnu prvu Veliku nagradu Azerbejdžana (do sada se u Bakuu vozila Velika nagrada Evrope), ali je umesto toga viđena izuzetno zanimljiva, ali i haotična trka. Na stazu je dva puta izlazilo bezbednosno vozilo, a iako se Rikardo, Strol i Botas nisu videli tokom većeg dela trke, može se reći da su iskoristili svađu Hamiltona i Fetela.

Formula 1

Britanac je bio taj koji je vodio sigurno posle starta, ispred Fetela, da bi trka bila usporena posle Kvjatovog udesa. Još pre nego što je akcija nastavljena došlo je do incidenta, pošto je Hamilton naglo prikočio pre izlaska bezbednosnog vozila sa staze i Fetel, koji to nije očekivao, udario ga je otpozadi. Tu nije bio kraj, pošto je Nemac ljut zbog takvog poteza Hamiltona prošao pored njega i udario ga sa bočne strane.

Odmah pošto je trka nastavljena, kontakt između vozača Fors Indije doveo je do novog usporavanja, a potom i crvene zastavice. Kada je staza očišćena, vozači su dobili zeleno svetlo da se vrate na stazu i tada je Hamilton vodio ispred Fetela, ali se vrlo brzo sve promenilo. Trostrukom svetskom šampionu se otkačio štitnik za glavu, zbog čega je neplanirano morao u boks, pa je Fetel nasledio vođstvo.

Međutim, Nemac je ubrzo dobio kaznu ‚stani-kreni‘ od deset sekundi zbog opasne vožnje, ali se vratio na stazu ispred Hamiltona. Njih dvojica su tada ispali iz konkurencije za podijum, a u centru pažnje našli su se Rikardo, Botas i Strol. Australijanac je prvi morao u boks, dva puta je išao na zamenu pneumatika i u jednom trenutku bio oko 15. pozicije, što njegovu pobedu čini još većom.

Formula 1


Vozač Mercedesa je bio u sličnoj situaciji, pošto je posle kontakta sa Raikonenom na startu pao na samo začelje, a drugu poziciju je obezbedio u samom cilju. Mladi Kanađanin je bio jednako sjajan, pošto je odvozao trku karijere i došao do najboljeg rezultata na svojoj osmoj trci u Formuli 1, pošto su ga mnogi odavno otpisali. Fetel je na kraju zauzeo četvrto mesto, ispred Hamiltona, a do novog duela do kraja trke između njih dvojice nije došlo. 

Transfer sezone – Meklaren se otarasio Honde i priklonio Renou

Meklaren i Honda su zajedno dominirali Formulom 1 krajem osamdesetih i početkom devedesetih godina prošlog veka. Sena i Alen Prost su bili nezaustavljivi od 1988. do 1991. godine, pa su mnogi mislili da britanski tim čeka povratak na staze stare slave kada je objavljena nova saradnja sa Hondom pre četiri godine. Međutim, desilo se upravo suprotno, pa su se mnogi pitali može li Meklaren niže da padne.

Honda je prošle sezone napravila korak napred u odnosu na prvu sezonu od povratka, ali nije nastavila u istom ritmu ove godine, čak je otišla unazad. Alonso i Vandorne su praktično na svakoj trci dobijali bezbroj kazni zbog promena različitih komponenata na bolidu, a najbolji rezultat britanskog tima bilo je šesto mesto španskog automobiliste na „Hungaroringu“. Bila je to baš trka na kojoj je dvostruki svetski šampion zasenio aktere u borbi za titulu time što je legao na ležaljku ispod podijuma.

Fernando Alonso

Clive Mason/Getty Images

Svima je bilo jasno da su šanse da se nešto promeni izuzetno male, pa tako i da se kraj saradnje dve velike kompanije bliži kraj. Potvrda je došla u septembru, kada je odluka Red Bula da pozajmi Sainsa Renou dovela do domino efekta. Tako je Toro Roso raskinuo ugovor sa Renoom i najavio partnerstvo sa Hondom, a Meklaren je potvrdio da je dogovorio trogodišnju saradnju sa francuskim timom. Samim tim, britanski tim je osigurao ostanak Alonsa, koji je svoje dve titule osvojio braneći boje baš Renoa.

Šta je još vredno pomena?

Na prvom mestu – Masino povlačenje. Iako se već oprostio prošle godine, brazilski vozač je u nedelju zvanično stavio tačku na karijeru u Formuli 1. Osim ako Raikonen ne bude u pravu, pošto je najavio da veruje da će Masu videti na startu naredne sezone. Ali, po svemu sudeći, stvarno je došao kraj posle 272 trke, 11 pobeda i ukupno 41 podijuma.

Masa od nesreće koju je doživeo na „Hungaroringu“ 2009. godine nije vozio kao u svojim najboljim danima, a poslednji put se na podijumu našao na Velikoj nagradi Italije pre dve sezone. Najveći uspeh mu je što je 2008. godine bio vicešampion, a tada ga je Hamilton pobedio za samo jedan bod pretekavši u poslednjoj krivini staze „Interlagos“ Tima Gloka.

Felipe Massa

Clive Mason/Getty Images

Tokom karijere, brazilski automobilista je vozio za Zauber, Ferari i Vilijams, ali ga mnogi pamte najviše po periodu u italijanskom timu. Pored titule vicešampiona, definitivno ga je obeležila poruka na Velikoj nagradi Nemačke, kada mu je poručeno: „Fernando je brži od tebe“, kada se borio sa Alonsom, koji mu je tada bio timski kolega. Od tada više za Masu nije bilo isto, ali je prelaskom u Vilijams sam sebi dao novu nadu, ali je ujedno pomogao Botasu i Strolu da budu bolji vozači time što su dobili priliku da uče od njega.

Kad smo već kod Botasa, finski automobilista je pokazao zašto je zaslužio da zameni Rozberga u šampionskom bolidu. U novi tim je došao pred sam početak zimskih testiranja, jasno je da mu je bilo potrebno vreme da se navikne, ali je već na četvrtoj trci uspeo da dođe do prve pobede u karijeri. Svoju prvu sezonu u Mercedesu, a četvrtu u karijeri, završio na trećem mestu u generalnom plasmanu, sa tri trijumfa i još deset podijuma. Pokazao je da je timski igrač, ali je pitanje da li će mu to biti dovoljno već sledeće sezone.

Da se vratimo Vilijamsu – Masa i Strol su timu doneli peto mesto u poretku konstruktora, a pored Mercedesa, Ferarija i Red Bula, ispred britanskog tima bila je Fors Indija. Indijski tim je svoje snage uložio u Serhija Peresa i Okona, koji su zajedno imali tek dva odustajanja i konstantno su bili među osvajačima bodova. Nekoliko puta su preterali u međusobnoj borbi, kao, na primer, u Belgiji, ali su pokazali da su na dobrom putu da postanu nove zvezde Formule 1.

Lewis Hamilton, Valtteri Bottas

Mark Thompson/Getty Images

Hamilton i Botas

Buduću zvezdu u svojim redovima ima i Toro Roso u Pjeru Gasliju, koji je dobio šansu od Malezije umesto Kvjata. Mladi Francuz, ovogodišnji vicešampion japanske Superformule, najbolji rezultat je ostvario u Brazilu, kada je bio 12. Njemu se u timu na poslednje četiri trke pridružio Brendon Hartli, ovogodišnji pobednik trke 24 časa Le Mana, koji je pre osam godina izbačen iz Red Bulovog programa. Novozelanđanin je imao velike probleme sa pouzdanošću bolida, ali je vozio odlično u skladu sa mogućnostima i pokazao je da postoje i druge šanse u životu.

Šta nas čeka u 2018?

Onog trenutka kada je završena ova sezona, naredna je praktično počela. To se vidi i po tome što su novi vlasnici po završetku Velike nagrade Abu Dabija odlučili da se distanciraju od svega onoga što je Formula 1 predstavljala pod Eklstonovim vođstvom time što su predstavili novi logo. Dizajn možda jeste moderniji od prethodnog, ali nije inovativniji, pa su zato mišljenja o njemu podeljena. Ali, njime je data jasna poruka da sport ide drugim putem nego što je slučaj bio do sada. Pošto ništa ne dolazi preko noći, tek ćemo videti kako će izgledati taj put kojim je Formula 1 krenula.

Formula 1


Sledeće sezone neće biti toliko velikih promena propisa kao ove godine, ali ćemo videti dodatak na bolidima. U cilju poboljšanja bezbednosti, što je najavljeno vrlo brzo posle stravične nesreće Žila Bjankija na Velikoj nagradi Japana 2014. godine, biće uvedena zaštita koja je nazvana ‚oreol‘. Pojedini timovi su testirali tu zaštitu, veliki broj vozača nije zadovoljan tim rešenjem, ali će ono bez obzira na njihova mišljenja biti sastavni deo bolida od sledeće godine. Hamilton je pred poslednju trku sezone povodom toga izjavio da „
Formula 1 ide nizbrdo kada je izgled u pitanju“, iako je priznao da je bezbednost najvažnija.

Naredne godine ćemo imati jednu više trku u odnosu na ovu, a najveća promena je povratak Velike nagrade Francuske u kalendar. „Manji kur“ je do 2008. godine bila domaćin najboljim vozačima na svetu, a naredne sezone će je zameniti „Pol Rikar“ na jugu Francuske. U kalendar se vraća i trka u Nemačkoj, na stazi „Hokenhajm“, dok je svoje mesto izgubila malezijska runda. Tako ćemo dogodine imati 21 trku, što se desilo samo jednom – prošle godine.

Trenutno postoje tri nedoumice što se tiče vozača za šampionat naredne godine, a pored drugog vozača Vilijamsa ne zna se ni ko će braniti boje Zaubera. Odgovor na ta pitanja trebalo bi da dobijemo narednih nedelja, a iako nova sezona počinje tek 25. marta na „Albert parku“, Sport Klub sprema mnoga iznenađenja do tada.

Svakako, recite nam, šta je na vas ostavilo najveći utisak ove sezone?

Komentari (22)

Komentar je uspešno poslat.

Slanje komentara nije uspelo.

Neispravan kod, pokušajte ponovo

Andrija

Pre svega bi trebali da vrate nadoljevanje goriva,ne znam zasto to ne vrate bilo bi interesantnije,niko se toga nije setio.

Odgovori 2 0

Marko mkc

Max nadam se uskoro sampion. uzdravlje

Odgovori 1 2

Zeljko

Najjaci utisak ove godine je Esteban Okon, buduca zvezda F1!

Odgovori 3 0

* Sva polja su obavezna

Hamilton: Magija, ne znam gde sam izvukao krug

Hamilton: Magija, ne znam gde sam izvukao krug

Vozač Mercedesa Luis Hamilton izjavio je da je oduševljen posle osvajanja pol pozicije pred Veliku nagradu Singapura, 15. trku ovogodišnjeg šampionata Formule 1.

Lekler menja Raikonena u Ferariju

Lekler menja Raikonena u Ferariju

Vozač Zaubera Šarl Lekler od naredne sezone će braniti boje Ferarija, zvanično je potvrdio italijanski tim.
Loading...