© 2018 Daimler AG/Wolfgang Wilhelm

Jelena Trajković

28.02.2018 | 10:00

Lepota je u oku posmatrača, a bezbednost?

U ovoj vesti

Jelena Trajković

Predsezonska testiranja na stazi „Katalunja“ pravi su pokazatelj da nam se bliži početak sezone u Formuli 1. Prva dva dana akcije ne mogu pouzdano da nam ukažu šta nas čeka ove godine, ali smo saznali kakve ćemo bolide gledati na stazi od marta do novembra.


Lewis Hamilton

Mark Thompson/Getty Images

Prošla sezona nam je na neki način donela ’povratak u budućnost’, pošto je Formula 1 počela da se vraća na pravi put zahvaljujući pravilima koja su ubrzala bolide. Učinila su ih užima, a ujedno i dužima, što je doprinelo tome da uzbuđenja bude mnogo više nego prethodnih godina, ali je utisak i da dalje nešto fali. 

To, ipak, nije do pravila, već do toga da li su pojedini timovi dovoljno napredovali da bi mogli da pariraju Mercedesu od prve do poslednje trke. Nemačka ekipa se pokazala nedodirljivom od ulaska u hibridnu eru 2014. godine, a najbolju šansu da prekine njenu dominaciju imao je Ferari prošle sezone. Glavni je problem je što je uspeo da parira Mercedesu do polovine septembra, a sezona je trajala do kraja novembra.

Pravila koja se tiču izgleda bolida, a uvedena su za ovu godinu sama po sebi ne mogu da garantuju veliki pomak ni za jedan tim, a neka su osmišljena da bi se povećala bezbednost vozača. Svetska automobilska federacija je tako ukinula ’ajkulino peraje’, u stvari poklopac motora, koj
e je bilo osmišljeno da bi protok vazduha usmeravao iznad zadnjeg krila. Uz to, zabranjena su dodatna krilca koja su se nalazila ispred i iznad zadnjeg krila.

Sebastian Vettel

Mark Thompson/Getty Images

Te promene su sekundarne u odnosu na glavnu koja se malo kome sviđa, ali njen ’posao’ i nije da bude lepa, već da zaštiti vozače. Posle nekoliko godina testiranja koje su usledile posle teških nesreća koje su se desile u auto-moto sportu, za ovu sezonu je najavljeno uvođenje zaštite glava vozača, koje je popularno nazvano ’oreol’. Osmislio ga je Ferari, a iako je Red Bul predstavio nešto lepši koncept – ’baldahin’, ispostavilo se da je ’oreol’ mnogo bezbedniji.

’Oreol’ ne može da zaštiti vozače u 100 odsto slučajeva, ali može u mnogo više nego da ne postoji nikakav dodatak. Da je osmišljen ranije i uveden u pojedine kategorije, mogao bi da spreči fatalne nesreće u kojima su stradali Henri Sartiz i Džastin Vilson. I Sartiz i Vilson su živote izgubili živote tako što ih je u toku trke u glavu udario predmet koji je otpao sa nekog drugog bolida. U slučaju mladog britanskog automobiliste to je bila guma, dok je proslavljeni vozač Indikara nastradao kada su ga udarile krhotine bolida.

S druge strane, male su šanse da bi tragedija koju je doživeo Žil Bjanki na Velikoj nagradi Japana
2014. godine mogla da bude sprečena, pošto je on pri velikoj brzini udario u kran koji je stajao pored staze i podleteo pod njega. Bjanki je preminuo devet meseci posle te nesreće, a upravo njegov slučaj naterao je čelnike Formule 1 i Svetske automobilske federacije da požure sa uvođenjem zaštite.

Daniel Ricciardo

Patrik Lundin/Getty Images

’Oreol’ drugačije izgleda od bolida do bolida, pošto je timovima data sloboda po tom pitanju, ali ne kompletna. Da nijedan tim ne bi imao veliku aerodinamičku dobit, zabranjen im je razvoj sopstvenog ’oreola’, a data mogućnost da izaberu svog dobavljača sa liste koju je sastavila Svetska automobilska federacija. Mnogi vozači su bili protiv ’oreola’, ali su na kraju morali da se pomire da će on biti deo njihovih bolida.

Što se tiče ovogodišnjih modela, mali broj ekipa se odlučio da u potpunosti promeni izgled svog bolida. Poslednji je izgled svog modela predstavio Red Bul, i to posle prvog dana testiranja u Montmelu, pošto se Danijel Rikardo našao za volanom bolida koji je imao kamuflažno farbanje. Očekivano, nije bilo velikih promena, a za razliku od austrijskog tima Meklaren se vratio svojim korenima, Ferari je gotovo potpuno izbacio belu, a tu je i Zauber koji je zahvaljujući partnerstvu sa Alfa Romeom dobio novi izgled. Krenimo redom...

Mercedes F1 W09

Ovogodišnji bolid Mercedesa predstavlja evoluciju prethodnog koji je nemačkom timu doneo četvrtu titulu zaredom, od kojih je Luis Hamilton osvojio tri, a Niko Rozberg jednu. Zanimljivo, aktuelni šampion je rekao da je na predstavljanju na stazi „Silverston“ prvi put video svoj bolid u „jednom komadu“. Takođe, Britanac je istakao da se nada da novi model neće biti „diva“ kao prethodni, pošto je poznato kolike probleme sa pouzdanošću su imali kako on, tako i Valteri Botas prošle godine.


Da bi se otklonili takvi problemi, Mercedes je smislio rešenje po kojem je zadnji deo bolida nešto više podignut. S druge strane, nemački tim nije menjao ništa od onoga što mu je prošle godine donelo prednost u odnosu na rivale, kao što je razmak između prednjeg i zadnjeg točka (wheel base). Vozači Mercedesa već su imali priliku prošle godine da testiraju ’oreol’, pa će njihov period navikavanja biti nešto kraći nego kod nekih drugih timova.

Ferari SF71H

U odnosu na svoje prethodnike, novi bolid Ferarija je skoro u potpunosti crven, a bela boja koja ga je krasila poslednjih godina je nestala. Ono što je uočljivije od više crvene boje je ’oreol’, koji je upravo italijanski tim osmislio, pa su ga tako baš Sebastijan Fetel i Kimi Raikonen prvi testirali prošle sezone.


Glavna promena na bolidu Ferarija je veći razmak između prednjeg i zadnjeg točka. Italijanski tim je odlučio da iskopira Mercedes, koji je upravo u tome crpeo glavnu prednost tokom prošle sezone. Prethodni model Ferarija bio je jedan od najkonkurentnijih bolida ekipe u poslednje vreme, a u njemu je Fetel ostvario pet trijumfa. Zbog toga ne čudi što su se dizajneri legendarnog tima odlučili da samo naprave njegovu evoluciju, a ne da kreću od nule.

Red Bul RB14

Red Bul je među prvima predstavio izgled novog bolida, samo što je on imao kamuflažno farbanje i bilo je jasno da je ono osmišljeno samo za testiranje. Upravo takav bolid se prvi našao na stazi, da bi austrijski tim predstavio pravi izgled svog bolida ove sezone po završetku prvog dana akcije na „Katalunji“.


Očekivano, što se samog izgleda nema velikih promena u odnosu na prošlu sezonu, a treću godinu zaredom Red Bul se odlučio za tamno mat farbanje sa karakterističnim crvenim bikom i logoom. Jedina veća promena je brending Aston Martina, koji je ove godine postao glavni sponzor tima, uz ’oreol’ koji je Adrijan Njui dizajnirao u svom stilu, kao što su mnogi i pretpostavili. Kao i prethodne sezone, za tim će voziti Danijel Rikardo i Maks Ferstapen.

Fors Indija VJM11

Indijski tim je ostao veran roze boji, ali je najavljeno da će do početka sezone promeniti ime, uprkos tome što je demantovano da se razmatra prodaja ekipe. Ipak, to što je tim svojim imenom dovođen u vezu sa Indijom, naškodilo mu je u potrazi za novim sponzorima. Tako ne čudi što su iz Fors Indije otkrili da im je ’oreol’ stvorio dodatne nepotrebne troškove. 


Osim dodatka ’oreola’ nema velikih uočljivih promena u odnosu na prošlogodišnji bolid koji je timu drugu godinu zaredom doneo četvrto mesto u generalnom plasmanu. Serhio Peres i Esteban Okon su to učinili zajedničkim snagama, a ako nastave tamo gde su stali mogli bi da prirede jedno od većih iznenađenja kako god da im se zove tim kada dođe vreme za Australiju.

Vilijams FW41

Na ovogodišnjem modelu Vilijamsa i te kako se vidi uticaj tehničkog direktora Paduja Loua i prvog čoveka aerodinamika Dirka de Bera, koji su u tim stigli na početku prošle sezone. Na prvi pogled se čini da je bolid britanskog tima mešavina dobrih strana Mercedesa i Ferarija, ali je pitanje kako će se to pokazati na stazi. Ujedno će to biti poslednji bolid Vilijamsa koji će imati brending Martinija, koji je najavio da će napustiti tim na kraju godine.


Kada se poredi sa
prethodnikom, novi bolid Vilijamsa odiše promenom u filozofiji tima po pitanju aerodinamike. Najveća raylika je izgled bočnih strana u kojoj se vidi da su se u britanskoj ekipi odlučili na zanimljivu vezu između aerodinamike i dizajna da bi se dobio najbolji mogući rezultat. Vilijams ove godine svoje nade polaže u mlade Lensa Strola i Sergeja Sitorkina, koji je stigao kao zamena za Felipea Masu, a na nekoliko slobodnih treninga za volanom ćemo videti i Roberta Kubicu.

Reno RS18

Zanimljivo, Reno je svoj bolid predstavio na svom sajtu, da bi potom objavio da su fotografije nisu prikazale pravi izgled modela RS18. Francuski tim se ponovo odlučio na kombinaciju crne i žute, ali je ovoga puta odnos drugačiji i više je u korist tamnije od njih. Slično kao Vilijams, najveće promene koje su vidljive na Renou su one koje su napravljene na bočnim stranama, ali odišu istom filozofijom kao prethodnik.


Reno je, očekivano, znatno više radio na pouzdanosti motora između dve sezone, nego na samom izgledu bolida, ali je ostao na istom putu. Tim ima izuzetno zanimljivu vozačku postavu ove godine – Nika Hilkenberga i Karlosa Sainsa, nijedan od njih dvojice nije pokazao u potpunosti šta može. Na francuskom timu je da reši probleme sa motorom da bi oni mogli da pariraju Red Bulu, koji se pokazao kao najbolja ekipa sa motorima francuske kompanije.

Toro Roso STR13

Sestrinski tim Red Bula čekao je do prvog dana testiranja za predstavljanje novog bolida, koji se po farbanju ne razlikuje mnogo od onog koji smo videli na stazi prošle sezone. Brendon Hartli je prošle nedelje provozao ovogodišnji model na stazi „Marko Simončeli“, a pošto su se slike pojavile na društvenim mrežama, Toro Roso je odgovorio objavivši fotografije iz studija pre zvanične prezentacije u Montmelu.


Glavna promena u odnosu na prošlu godinu nije vidljiva spolja jer se ogleda u tome da će Toro Roso ove godine imati Hondine motore. Sporazum između italijanskog tima i japanske kompanije bio je deo domino efekta po kojem je Reno dao raskid ugovora Toro Rosu, a započeo saradnju sa Meklarenom, a francuski tim dobio na pozajmicu Sainsa.

Has VF-18

Posle sivog farbanja u drugoj sezoni, Has se prebacio na belo-crveno-sivo-crnu kombinaciju za ovogodišnji šampionat. Novi model američkog tima predstavlja evoluciju prošlogodišnjeg, a najveća razlika vidi se u nedostatku ’ajkulinog peraja’ i dodatka ’oreola’. Akcenat je stavljen na sve one nedostatke koji su onemogućili napredak tima tokom sezone da se ne bi ponovilo da forma tima varira od trke do trke.


Da je Has na pravom putu govori i to da je veliki broj timova kontaktirao Džina Hasa oko mogućnosti da koriste njihovu opremu. Američki tim se takmiči i u Naskaru, što koristi na najbolji mogući način, a to se ogleda i u rezultatima. Prošle sezone Roman Grožan je bio najzaslužniji za osmu poziciju tima među konstruktorima, pa je zaslužio novi ugovor, isto kao i Kevin Magnusen.

Meklaren MCL33

Posle debakla saradnje sa Hondom, Meklaren je započeo novu eru sa Renoom, a ujedno se vratio u svojim korenima. To se ogleda u farbanju ovogodišnjeg bolida, koji je većim delom papaja narandžaste boje, ali ima i pojedine delove koji su plavi. Jedini izuzetak je ’oreol’, koji je ofarban u crno, a drugih velikih promena nema.


Kada je Brus Meklaren osnovao britanski tim, bolidi te ekipe su bili narandžasti, a Meklaren se toj boji poslednjih godina vraćao samo za pojedina predsezonska testiranja. Na taj način, britanski tim je svima jasno stavio do znanja da sluša svoje navijače, kojima se nije svidela prošlogodišnja crno-narandžasta kombinacija. To je pokazao i zadržavši Fernanda Alonsa i Stofela Vandornea.

Zauber C37

Posle jedne od najlošijih i najtežih sezona u istoriji, Zauber je ušao u novu eru zahvaljujući saradnji sa Alfa Romeom. Švajcarski tim je tom prilikom predstavio farbanje, a novi bolid je ugledao svetlost dana pre nekoliko dana i nije razočarao. Najviše je uočljiva promena aerodinamičke filozofije, koja se ne razlikuje mnogo od one koju ima Ferari, čija je Alfa Rome sestrinska kompanija.


O povezanosti Zaubera i Ferarija pored toga što će švajcarski tim koristiti motore italijanske kompanije govori i promena razdaljine između prednjeg i zadnjeg točka. Ferari je učinio isto na svojim bolidima, pošto je otkriveno da je veća razdaljina, između ostalog, prošle sezone donela prednost Mercedesu, pa je isto preneto i na Zauber. Švajcarska ekipa je za ovu godinu odlučila da zadrži Markusa Eriksona, a zahvaljujuči njoj će u Formuli 1 debitovati Šarl Lekler.

Ovogodišnji šampionat Formule 1 startuje 25. marta trkom za Veliku nagradu Australije. Sezona će brojati 21 trku, u kalendar se vraćaju Nemačka i Francuska, a iz njega je ispala Malezija.

U narednim nedeljama vas čeka još mnogo zanimljivosti na našem sajtu, a do tada nam u komentarima pišite šta mislite o novim bolidima.

Komentari (17)

Komentar je uspešno poslat.

Slanje komentara nije uspelo.

Neispravan kod, pokušajte ponovo

Mihajlo

Maštovito

Odgovori 0 0

Mihajlo

Baš lepo

Odgovori 1 0

cakmy

bravo za tekst,sve sazeto na jednom mestu,samo da pocne prvenstvo!!

Odgovori 10 0

* Sva polja su obavezna

Volf: Šumaher može da bude uspešan u Formuli 1

Volf: Šumaher može da bude uspešan u Formuli 1

Volf: Šumaher može da bude uspešan u Formuli 1

Šef ekipe Mecedesa Toto Volf rekao je da veruje da sin Mihaela Šumahera Mik može da bude uspešan u Formuli 1, a možda čak i kao vozač Mercedesa.

FIA: 'Oreol' spasao Leklera u Spa

FIA: 'Oreol' spasao Leklera u Spa

FIA: 'Oreol' spasao Leklera u Spa

Istraga Svetske automobilske federacije o udesu koji se desio u prvoj krivini Velike nagrade Belgije pokazala je da je ‚oreol‘ doveo do toga da prednji deo bolida Fernanda Alonsa ne udari Šarla Leklera.
Loading...