Oli Tennent/Getty Images

Jelena Trajković

01.05.2018 | 09:00

Najbolje od najvećeg

U ovoj vesti

Jelena Trajković

Na današnji dan pre 24 godine život je izgubio jedan od najvećih vozača svih vremena, ako ne i najveći – Aerton Sena.

Ayrton Senna

Pascal Rondeau/Getty Images

Legendarni Brazilac je poginuo u nesreći tokom Velike nagrade San Marina Formule 1 na stazi „Enco i Dino Ferari“ u Imoli. Tada 34-godišnji Sena je izgubio kontrolu nad svojim bolidom Vilijamsa i pri brzini od preko 300 km/h udario u zid u krivini „Tamburelo“.

Ta tragedija je bila druga koja se desila tokom crnog vikenda u Imoli, pošto je dan pre Sene nastradao Austrijanac Rolan Racenberger. Njihove pogibije su zauvek promenile Formulu 1, a u godinama koje su usledile akcenat je stavljen na bezbednost vozača.

Od 1994. godine je u Formuli 1 viđena samo jedna nesreća sa tragičnim posledicama – na Velikoj nagradi Japana 2014. godine, kada je Žil Bjanki doživeo teške povrede od kojih je preminuo devet meseci kasnije.

Sena tokom Velike nagrade Monaka 1984.

Mike Powell/Getty Images

Sena tokom Velike nagrade Monaka 1984.

Sena je u Formuli 1 debitovao 1984. godine kao vozač Tolemana, a potom je branio boje Lotusa, Meklarena i Vilijamsa. Osvojio je tri titule svetskog šampiona – 1988, 1990. i 1991. godine, ostvario je 41 pobedu i ukupno 80 puta se našao na podijumu.

Brazilac je bio poznat kao kralj kvalifikacija i vozač iz kojeg je kiša izvlačila ono najbolje. Ukupno 65 puta je startovao sa pol pozicije, a samo dvojici vozača tokom istorije pošlo je za rukom da ga nadmaše – Mihaelu Šumaheru i Luisu Hamiltonu.

Vladao je ulicama Monte Karla, na kojima je bio neprikosnoven, pa je s pravom dobio nadimak ’Princ Monaka’, koji nije smetao ni onima koji su tu titulu nosili ili nose. Veliku nagradu Monaka je kao pobednik završavao šest puta, a verovatno svoju najbolju vožnju u Kneževini zbog spleta raznih okolnosti nije krunisao trijumfom.

Sena na "Donington parku" 1993.

Pascal Rondeau/Getty Images

Sena na "Donington parku" 1993.

Bez sumnje, njegova najbolja trka bila je Velika nagrada Evrope na stazi „Donington park“ 1993. godine. Takav prvi krug u praktično nemogućim uslovima nismo mogli vidimo nikada do tada, a ni od tada i pitanje je da li ćemo biti svedoci takve magije ponovo. Njegova beskompromisna vožnja, do samih granica, omogućila mu je da bude i ostane jedna od najvećih sportskih legendi.

Prošle godine smo imali lični osvrt na taj kobni 1. maj 1994. godine, a ovoga puta ćemo se podsetiti pet Seninih najboljih trka. Ako je vaš izbor drugačiji, slobodno ga podelite sa nama u komentarima, kao i to po čemu vi pamtite legendarnog Brazilca.

Velika nagrada Monaka 1984.

Bio je to Senin debi na ulicama Monte Karla, a iako nije trijumfovao na toj trci, i te kako ju je obeležio. U Kneževini je tada padala kiša, koja je dovela do pravog potopa, koji je uslovio veliki broj udesa od starta do cilja. Alen Prost je brzo došao do vođstva u Meklarenu, a pratio ga je vozač Lotusa Najdžel Mensel, koji ga je pretekao u 12. krugu. Međutim, samo pet krugova kasnije je udario u ogradu i oštetio bolid, dok se Sena posle starta sa 13. pozicije probio do trećeg mesta, a potom i drugog pretekavši Prostovog timskog kolegu Nikija Laudu.

You Tube


U tom trenutku, brazilski automobilista je bio pola minuta iza Prosta, ali je iz kruga u krug počeo da nadoknađuje po tri-četiri sekunde. Uslovi su bili sve gori, Francuz je signalizirao da trka treba da bude prekinuta, da bi ga Sena sustigao u 33. krugu, a vrlo brzo se i našao ispred njega. Odmah potom trka je zbog nemogućih uslova prekinuta, a pobeda je završila u Prostovim rukama jer se računao poredak na kraju poslednjeg kompletnog kruga.

Velika nagrada Evrope 1992.

Definitivno je to bila trka na kojoj je Sena na najbolji način demonstrirao svoje veštine. U Doningtonu su vladali promenljivi uslovi, smenjivali su se kiša i sunce, a Brazilac je startovao sa četvrte pozicije, a pošto ga je Šumaher izblokirao dodatno je pao u poretku. Za to vreme, Prost je vodio, ispred svog timskog kolege iz Vilijamsa Dejmona Hila i sada već sedmostrukog svetskog šampiona.

You Tube


Vrlo brzo, Sena je počeo da se probija, prvo je pretekao Šumahera, potom Karla Vendlingera, a zatim je krenuo u poteru za dvojcem Vilijamsa. Nije mu mnogo vremena bilo potrebno da ih sustigne i preuzme vođstvo, koje je u jednom trenutku i izgubio, isto kao i prednost od 20 sekundi. Ipak, savršenom strategijom, odličnim tajmingom po pitanju odlazaka u boks, pošto je samo četiri puta išao po nove pneumatike, u odnosu na Prostovih sedam, na kraju je uspeo da ostvari jednu od svojih najvećih pobeda.

Velika nagrada Brazila 1991.

Sa ove distance, to je bila verovatno fizički najnapornija trka za Senu, što njegovu pobedu čini još većom, ali i posebnom jer je došla na njegovom domaćem terenu. Osvojio je pol poziciju na „Interlagosu“, bez problema je zadržao vođstvo ispred vozača Vilijamsa Rikarda Patrezea i Mensela. Britanac je brzo, kao mnogo puta tokom njihovih okršaja, nadoknadio razliku, ali mu je pao pneumatik, zbog čega je morao u boks i tako je propustio priliku da napadne Senu.

You Tube


Ni brazilskom automobilisti nije bilo lako, pošto je ostao bez četvrte brzine, pa se umalo zaustavio u nekoliko navrata kada je trebalo da menja brzine pri ulasku u krivine. Tako je i gubio vreme, da bi zatim ostao i bez treće i pete brzine, što je vožnju učinilo znatno napornijom, uz grčeve koje je trpeo sve vreme zbog toga. Iz bolida je izašao potpuno iscrpljen, a pre nego što se popeo na podijum ukazana mu je lekarska pomoć.

Velika nagrada Japana 1988.

Ta trka je odlučila šampionat 1988. godine, kada je Sena osvojio prvu titulu, a zanimljivo je da je do sve svoje tri krune došao na „Suzuki“. Pre tačno 30 godina startovao je sa pol pozicije na toj stazi, ispred Prosta, koji mu je tada bio timski kolega. Francuz je poveo ispred Gerharda Bergera u Ferariju, dok se Senin bolid zaustavio, što je doprinelo tome da izgubi veliki broj pozicija.

You Tube


Iako se činilo da je njegovoj trci kraj došao već u prvom krugu, Sena je pokrenuo svoj bolid i tada je bio pri samom začelju. Do petog kruga je toliko napredovao da je skoro bio u konkurenciji za podijum, da bi potom usledio niz brzih krugova zahvaljujući kojima je potpuno sustigao Prosta i zatim preuzeo vođstvo. Pošto je u samom finišu staza bila potpuno mokra, očekivano je zablistao i tako upisao osmu pobedu te sezone.

Velika nagrada Portugala 1985.

„Eštoril“ je bio poprište prve pobede u Seninoj karijeri, a ujedno i trke koja je jedna od najupečatljivijih dokaza koliki je majstor bio u vožnji po kiši. Posle razočaravajućeg debija u Lotusu u Sao Paulu, vikend za Veliku nagradu Portugala zaslužio je mesto u istoriji. Tada je Brazilac došao do prve pol pozicije koja mu je dan kasnije omogućila da se nađe na najvišem stepeniku pobedničkog postolja.

You Tube


Kada je došlo vreme za start, iza njega su bili Prost i Keke Rozberg u bolidu Vilijamsa, a obojica se nisu snašli u uslovima u kojima je Sena blistao. Nije mu smetao potpuni potop na stazi, čak je u svemu uživao, pa je tako za ceo krug pretekao sve vozače osim Mikelea Alboreta, koji je zauzeo drugu poziciju na toj trci.

Komentari (37)

Komentar je uspešno poslat.

Slanje komentara nije uspelo.

Neispravan kod, pokušajte ponovo

Nemanja

Svaka cast Jeleni, za ovakav clanak, ovo je legenda koja treba da se spominje toliko da sve generacije znaju ko je i kakav je to sampion bio i ostao!

Odgovori 3 0

Kule

Nijedna vest za takodje legendarnog Zila Vilneva.

Odgovori 3 0

Miodrag

E DA ZNAS DA SE MORAMO SLOZITI S TOBOM...DEDA JE MNOGO BOLJE VOZIO MOTOR OD SENE...idi bre...da li si normalan ???

Odgovori 2 10

* Sva polja su obavezna

Volf: Šumaher može da bude uspešan u Formuli 1

Volf: Šumaher može da bude uspešan u Formuli 1

Volf: Šumaher može da bude uspešan u Formuli 1

Šef ekipe Mecedesa Toto Volf rekao je da veruje da sin Mihaela Šumahera Mik može da bude uspešan u Formuli 1, a možda čak i kao vozač Mercedesa.

Poginula nekadašnja zvezda Remsa

Poginula nekadašnja zvezda Remsa

Poginula nekadašnja zvezda Remsa

Nekadašnji lajnbeker Los Anđeles Remsa Ajzea Buč Robertson poginuo je u saobraćajnoj nesreći u Teksasu u četvrtak uveče u 70. godini.
Loading...