Gold & Goose/Red Bull Content Pool

Jelena Trajković

26.10.2018 | 09:00

Markes na sedmom nebu

U ovoj vesti

Jelena Trajković

“Ne želim da se probudim iz ovog sna“, poručio je Mark Markes samo dan pošto je postao sedmostruki svetski šampion. Srećom po njega, taj san je i te kako java, koja ukazuje da ne planira da stane u dogledno vreme. Jer, ipak je prešao tek sedmi nivo.

Marc Marquez

Gold & Goose/Red Bull Content Pool

Iako se čini da je sedmi nivo prešao kao od šale, bez gotovo ikakvog otpora svog rivala, put koji je Markes prešao bio je sve samo ne lak. Bio je svestan da mora da nastavi da radi na sebi, Honda je znala da u Dukatiju neće sedeti skrštenih ruku kada su već prošle godine došli tako blizu titule, ali niko nije mogao da pretpostavi da će mladi Španac biti toliko ubedljiv. Čak ni oni koji bezrezervno veruju u njega.

S ovog stanovišta lako je analizirati šta se desilo u poslednjih sedam meseci, ali to ne znači da su i odgovori na sva pitanja tu, naprotiv. Ono što je jasno je da je Honda dodatno usavršila Markesov prošlogodišnji šampionski motor, a on je postao još bolji vozač u međuvremenu, a ostali... Pa, ostali su napravili mnoge greške u koracima, koje bi mogle dodatno da ih koštaju ukoliko ne izvuku pouke iz njih.

To ne znači da sedmostruki svetski šampion nije nigde pogrešio, i te kako jeste, ali su njega greške vukle uvis, a nikako u ponor kao neke. Srećom po njega uglavnom su mu se dešavale tokom treninga, nebrojeno puta je uspevao da se spase izletanja, pa to nije imalo veće posledice. Bilo je i katastrofalnih grešaka, kao što su one u Argentini i Muđelu, ali se na tome zaustavio. Preostalih 13 trka završio na podijumu, od toga osam na najvišem stepeniku pobedničkog postolja, a praktično svima je još i pre polovine sezone bilo jasno da je titula njegova.

Sport klub


Zašto? Zato što nijedan drugi vozač nije pokazao da ima u sebi, ali i svom motoru ono što je potrebno da bi Markesa svrgnuo sa trona. Honda ima velikog udela u Markesovim rezultatima, ali njegovo vozačko umeće je praktično sa druge planete. Dok se su se svi vozači mučili sa Mišelinovim pneumaticima, posebno prednjim, on im je ovladao toliko brzo da uz talenat koji poseduje drugi nisu ni imali pravu šansu u borbi sa njim.

Tačnije, bez nje su ostali onog trenutka kada je na Velikoj nagradi Argentine napravio više pogrešnih poteza nego tokom cele prošle godine zajedno, iako je tada imao tri greške do poslednje četvrtine šampionata zajedno. Prvo mu se motor isključio na startu, potom se vratio na svoju poziciju, ikako to nije smeo, zatim je zasluženo kažnjen, a po povratku na stazu bio je toliko agresivan da je imao kontakte sa barem trojicom vozača. I jedan od njih bio je njegov veliki rival Valentino Rosi, kojeg je izbacio sa staze, zbog čega je usledila dodatna kazna, a samim tim je ostao bez bodova na drugoj trci šampionata.

I šta je potom usledilo? Njegov niz od tri pobede do naredne greške, koja može praktično svima da se desi, a i dešava se, na „Muđelu“. Otišao je preširoko, uspeo je da se spase izletanja, ali je do kraja trke napredovao tek do 16. pozicije, koja ne donosi nijedan bod. Nije se odmah na sledećoj trci vratio na najviši stepenik pobedničkog postolja, ali je na Velikoj nagradi Katalonije zauzeo drugo mesto, pre trijumfa u Asenu i na „Sahsenringu“.

Letnja pauza ga je malo usporila, a pod tim se misli da je u Brnu i Špilbergu morao da se zadovolji trećim i drugim mestom. Drugi je bio i na stazi „Marko Simončeli“, pre novog niza trijumfa u Aragonu, Tajlandu i Japanu, kojima je i obezbedio sedmu titulu tri trke pre kraja. Oni koji su imali nameru da ga spreče u pohodu na šampionsku krunu toliko očigledno nisu uradili ni izbliza dovoljno. Neki su sami grešili, neki su kasno uspeli da nađu pravi put, a neki su pogubili konce. To nimalo ne umanjuje Markesov uspeh, štaviše, čini ga još većim.

Prošle sezone, Markes je titulu osvojio na poslednjoj trci, do koje je i Andrea Doviciozo na Dukatiju imao šanse. I ove godine italijanski motociklista mu je bio najveći konkurent, ali je još jednom poklekao pod pritiskom. U prilog tome ide greška koju je napravio u Motegiju, kada je mogao da zadrži nade za osvajanje titule ako trku završi ispred vozača Repsol Honde, ali je umesto toga izleteo sa staze u pretposlednjem krugu.

Ovogodišnji šampionat nije mogao bolje da počne za Dovicioza, koji je posle velike borbe sa Markesom slavio pod reflektorima u Kataru. Međutim, posle Losaila usledio je problematičan niz rezultata do polovine sezone, što se podudarilo i sa usponom njegovog timskog kolege Horhea Lorenca. Kada se borite za titulu takve stvari ne smeju da vam se dešavaju, a takođe one govore i da Italijan ove godine zaista nije zaslužio da bude šampion.

Andrea Dovizioso, Marc Marquez

Gold & Goose/Red Bull Content Pool

Na prvih sedam trka imao je tri odustajanja, a ako se izuzme ono u Heresu kada je bio kolateralna štea posle kontakta između Lorenca i Markesovog timskog kolege Danija Pedrose, a za preostala dva je bio sam kriv. Isto kao i za propuštene šanse za bolji plasman na trkama u Argentini, Sjedinjenim Državama i Nemačkoj. U drugom delu sezone popularni Dovi se trgnuo, sve trke do Japana je završio na podijumu, uključujući pobede u Brnu i Mizanu, ali to nije bilo ni izbliza dovoljno.

I dok je Doviciozovo drugo mesto možda i logično, malo ko može da objasni kako se to ’Doktor’ nalazi na trećoj poziciji u generalnom plasmanu tri trke pre kraja. I kako stvari stoje, šanse su male da bi njegov timski kolega Maverik Vinjales i vozač LCR Honde Kal Kračlou mogli da ga ugroze. Ali, pošto je u pitanju Moto GP šampionat, ono što je sigurno može vrlo brzo da postane i ne tako sigurno.

Kada smo Rosija posle trke na „Katalunji“ pitali da li je drugo mesto u poretku realan prikaz onoga što se dešavalo na stazi u prvih sedam trka, odgovorio je potvrdno. Do tog trenutka, ’Doktorov’ najbolji rezultat bio je treće mesto, a Jamaha je već uveliko izgubila svoj put. Rosi jeste Veliku nagradu Nemačke mesec dana kasnije završio na drugom mestu, ali je evidentno bilo da Jamaha mnogo zaostaje u odnosu na Hondu i Dukati. Rezultat toga je post bez pobede koji traje još od Asena prošle godine, kada je Italijan ostvario 115. pobedu u karijeri, koji je najduži od ulaska japanskog tima u Svetski šampionat u motociklizmu.

Valentino Rossi

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Utisak je da devetostruki svetski šampion ove sezone vozi izuzetno dobro, ali ga je Jamaha lišila bolje šanse. Slična situacija je i sa Vinjalesom, koji se, međutim, mnogo više, da kažemo, vadio na motor nego što je pokušavao da izvuče maksimum iz njega. Njegov pad od trenutka kada je prošle godine upisao tri pobede na prvih pet trka je evidentan, a iako se ove sezone četiri puta našao na podijumu još nas nije ubedio da je zaista zaslužio da još pre ovogodišnjeg šampionata dobije dvogodišnji ugovor sa Jamahom.

Od vozača od kojih se očekivalo da se bore za titulu tu su još Kračlou i Lorenco. Britanski motociklista je posle četvrtog mesta na otvaranju sezone došao do senzacionalne pobede na Velikoj nagradi Argentine, svoje treće u karijeri. I ne samo to, posle dve runde je vodio u generalnom plasmanu, ali kao po neko pravilu, to je bilo to od njega. Usledile su dve izuzetno loše trke, zatim niz prosečnih, uz nova odustajanja i samo još dva podijuma, među kojima je i drugo mesto prošle nedelje u Japanu.

S druge strane, Lorenco na početku sezone nije ni nagoveštavao da bi mogao ozbiljnije da se bori za titulu, a kada su ga svi već otpisali zasijao je. Na prvih pet trka imao je dva odustajanja, a najbolji rezultat bilo mu je šesto mesto, pa se svima činilo da nikada neće uspeti da se snađe na Dukatiju. Srećom, za nešto se pitao i on sâm, a u italijanskom timu su bili spremni da ga isprate. Pred Veliku nagradu Italije Dukati je po njegovim sugestijama redizajnirao rezervoar za gorivo, a rezultat je usledio odmah.

Jorge Lorenzo

© 2018 Ducati Motor Holding spa

Petostruki svetski šampion je slavio u Muđelu, a zatim i na „Katalunji“. Posle drugog u nizu trijumfa rekao nam je da to nije znak da se vratio, već da je oduvek bio isti vozač, samo je morao da nađe način da vozi Dukati. Uprkos tome što ga je u tome uspeo, bilo je kasno da ga italijanski tim zadrži, još posle Le Mana, gde je vožena peta trka sezone, znalo se da će do rastanka doći na kraju ove godine. Lorenco je utočište pronašao u Repsol Hondi, gde će u naredne dve sezone biti Markesov timski kolega, ali nije odustao od toga da se u velikom stilu oprosti od Dukatija.

Posle trijumfa na Velikoj nagradi Katalonije usledile su dve prosečne trke, pre podijuma u Brnu i pobede na „Red Bul Ringu“, pre niza trka za zaborav. U Mizanu je bio 17, trku u Aragonu je završio izletanjem u prvoj krivini, iz kojeg je izašao i sa frakturom stopala, da bi tokom treninga u Tajlandu doživeo jeziv pad zbog kojeg je propustio tu trku, ali i onu koja je usledila u Japanu. Zbog toga je morao da se povuče i sa predstojeće Velike nagrade Australije, pa je tako mnogo ranije nego što je planirao fokus prebacio na ono što ga čeka po završetku ove sezone, a to je privikavanje na Hondu.

Kada smo već kod Honde, baš one na kojoj će se Lorenco naći naredne sezone, moramo da se osvrnemo i na sezonu čoveka kojeg će naslediti u timu – Danija Pedrose. Iskusni Španac je od debija u kraljevskoj klasi svake godine uspevao da se nađe na najvišem stepeniku pobedničkog postolja, a ove sezone nijednom nije stigao do podijuma. Nekako i očekivano, pre odlaska na letnju pauzu objavio je povlaččenje na kraju sezone, a iako su mnogi mislili da će ga to naterati da se pokaže kao u najboljim danima, učinio je baš suprotno.

Dani Pedrosa

GEPA pictures/Red Bull Content Pool

Pedrosa je jednostavno napravio preveliki broj grešaka da bi uopšte imao ozbiljniju ulogu u šampionatu. Najbolji rezultat mu je peto mesto, a bolje plasmane su osim već pomenutih vozača, između ostalih, imali vozači Suzukija Aleks Rins i Andrea Janone, Žoan Zarko, Danilo Petruči i Džek Miler. Zbog toga sasvim zasluženo nema mesto među prvom desetoricom u šampionatu, a pravo je pitanje da li će uspeti da se probije u naredne tri trke. Mali broj ljudi bi se u ovom trenutku kladilo na njega, iako bi bilo lepo videti ga da se oprašta u velikom stilu.

Ono u šta bi se mnogi kladili je to da Markesa osvajanje sedme titule neće usporiti, a i zašto bi? Mnogi podsećaju da je ’Doktor’ takođe osvojio pet titula u prvih šest sezona u kraljevskoj klasi, a da je potom dva puta pobeđen. Sezone koje su potom usledile donele su neverovatnu borbu koju samo možemo da poželimo naredne godine, posebno zbog činjenice ko će sve želeti osvetu, ali i toga što ne možemo da dočekamo da vidimo kako će se Lorenco snaći na Hondi.

Markes je za sada, sa nepunih 26 godina, završio sedmi nivo, a usput nam je nagovestio da će sa pomeranjem granica nastaviti u narednim sezonama. Vreme radi za njega, a ciljevi stalno nadograđuje. Po broju titula u kraljevskoj klasi ispred njega su Rosi sa sedam i Đakomo Agostini sa osam, a stariji od dvojice Italijana drži rekord po ukupnom broju sa 15. Agostini je i rekorder po broju pobeda sa 122, Markes trenutno ima 69, čini se da je razlika velika, ali definitivno nije nedostižna. Jer, ipak, ko može da se klasi protiv mladog Španca u ovom trenutku? Voleli ga ili ne, odgovor je: Niko.

Marc Marquez

Honda Racing Corporation

Markesovih sedam nivoa:
I (125cc) 2008-2010: 46 trka, 10 pobeda, 14 podijuma, 14 pol pozicija.
II (Moto2) 2011-2012: 32 trke, 16 pobeda, 125 podijuma, 14 pol pozicija.
III (MotoGP) 2013: 18 trka, 6 pobeda, 16 podijuma, 8 pol pozicija.
IV (MotoGP) 2014: 18 trka, 13 pobeda, 14 podijuma, 13 pol pozicija.
V (MotoGP) 2015-2016: 36 trka, 10 pobeda, 21 podijum, 15 pol pozicija.
VI (MotoGP) 2017: 18 trka, 6 pobeda, 12 podijuma, 8 pol pozicija.
VII (MotoGP) 2018: 15 trka, 8 pobeda, 13 podijuma, 5 pol pozicija.

Sport klub


Od naredne nedelje do kraja sezone na Sport Klubu vas očekuju ekskluzivni intervjui sa brojnim vozačima Svetskog šampionata, između ostalog sa Horheom Lorencom, Maverikom Vinjalesom, Frančeskom Banjajom, Žoanom Zarkom...

Komentari (19)

Komentar je uspešno poslat.

Slanje komentara nije uspelo.

Neispravan kod, pokušajte ponovo

Mark93

Najveci #93!!!!

Odgovori 3 1

RSO.9

Nije loš mali

Odgovori 28 9

Rale

Mnogo bih ga vise postovao, samo da nije uradio ono Rosiju. Verovatno bi bio omiljeni vozac, ali je pokazao da je klasican"spanac"( ko prati sport bilo koje vrste, razumece...)

Odgovori 38 34

* Sva polja su obavezna

Rosi: Hamilton mora da dođe na ranč

Rosi: Hamilton mora da dođe na ranč

Rosi: Hamilton mora da dođe na ranč

Devetostruki svetski šampion Valentino Rosi poručio je šampionu Formule 1 Luisu Hamiltonu da mora da poseti njegov ranč u Tavulji, pošto je prošle nedelje testirao Jamahu R1 u Heresu.

Lorenco mora na još jednu operaciju

Lorenco mora na još jednu operaciju

Lorenco mora na još jednu operaciju

Petostruki svetski šampion Horhe Lorenco u ponedeljak će biti operisan po drugi put za nešto više od mesec dana zbog problema sa desnim stopalom, koje je povredio tokom Velike nagrade Aragona u septembru.
Loading...