Red Bull KTM Ajo team

Jelena Trajković

01.01.2019 | 12.00

5.594 dana

U ovoj vesti

Jelena Trajković

Čini se da je broj dana u naslovu mnogo veći nego što to zapravo jeste, ali je toliko star onaj ko ima 15 godina i 115 dana. Šta ste vi radili u tom dobu? Znam da sam ja tek krenula u gimnaziju, a momak koji je centar ove priče je već tada ispisao istoriju.

Red Bull KTM Ajo team

I to je učinio trijumfom na svojoj prvoj trci u Svetskom šampionatu u motociklizmu – Velikoj nagradi Valensije u Moto3 kategoriji. Priliku da debituje na stazi “Rikardo Tormo” dobio je zahvaljujući tituli u Red Bulovom kupu novajlija, ali tek što je promenjeno pravilo o tome koje uslove mladi vozači moraju da ispune da bi dobili specijalnu pozivnicu.

Do pre nekoliko meseci, motociklisti mlađi od 16 godina su mogli da se nađu u šampionatu samo ukoliko bi osvojili Svetsko juniorsko prvenstvo, nekadašnji šampionat Španije, ali onda se pojavio on – Džan Ondžu. Niko nije mogao da pretpostavi šta će se desiti tog 18. novembra u Valensiji, sve je ostavio u čudu, pa i samog sebe. Ono što je meni upalo u oči tog dana je da mladi turski motociklista nije ni imao svoju stranicu na Vikipediji, iako je svojim uspesima to zaslužio još pre tog vikenda.

Priča o Džanu Ondžuu ima još jednog aktera, bez kojeg ona nema smisla, a to je njegov brat blizanac Deniz. Njih dvojica su zajedno krčili put do Svetskog šampionata, prvo kroz Azijski kup talenata, a potom i Red Bulov kup novajlija. Zbog njihove građe i izgleda malo ko bi pretpostavio da su blizanci, ali su Denizovi zdravstveni problemi koje je imao u ranom dobu uticali na njegov razvoj. Srećom, nisu ga sprečili da sledi svoje snove zajedno sa bratom, a sigurni smo da ćemo vrlo brzo i njega videti u Moto3 kategoriji.

MotoGP


Iako smo mi obojicu upoznali kroz Kup novajlija, moramo da imamo na umu da tu privilegiju nije imao veliki broj ljubitelja motociklizma širom Evrope. Mali broj televizija u direktnom prenosu emituje slobodne treninge pred svaku trku, pa zamislite koliko ih onda zanima kategorija koja je ispod Moto3 klase. Zbog toga je Džanov trijumf u Valensiji za mnoge došao kao veliko iznenađenje, ali ne i za nas. Mi smo znali da je samo pitanje vremena kada će zablistati, samo smo čekali da dovoljno ‘poraste’ da bi dobio priliku koju evidentno zaslužuje.

Srećom, po njega, ali i Deniza, Red Bul i Aki Ajo su prepoznali njegov talenat, još mnogo pre nego što je stigao do doba kada bi mogao da razmišlja ozbiljno o Svetskom šampionatu. Kada je bilo očigledno da će jedan od njih dvojice osvojiti titulu u Kupu novajlija, usledila je promena pravila, slično kao u slučaju Fabija Kvartarara 2015. godine. Razlika je samo u tome što smo francuskog motociklistu, kojem su mnogi već u prvoj sezoni predviđali titulu, na najvišem stepeniku pobedničkog postolja videli tek prošle godine, u Moto2 kategoriji, a Ondžua već na debiju.

Turski motociklista je ispisao nove stranice istorije tako što je postao najmlađi pobednik u istoriji, time što je nadmašio rekord koji je prethodno držao Skot Reding od Velike nagrade Britanije 2008. godine. I to je učinio tako što nijednog trenutka nije moglo da se nasluti da motor vozi klinac koji će tek krajem jula naredne godine napuniti 16 godina. Način na koji je on kontrolisao svoj motocikl nepoznat je većini njegovih rivala, što ide u prilog tome kako je slavio u izuzetno teškim uslovima na stazi „Rikardo Tormo“.

Can Oncu

Red Bull KTM Ajo team

Našao se na pravom mestu u pravo vreme i iskoristio svoju priliku. Put uopšte nije bio jednostavan, ipak Turska nije zemlja koja ima veliku tradiciju u motociklizmu. Ipak, braća Ondžu su uz sebe imali Kenana Sofuoglua, koji je na neki način stavio njihovu zemlju na mapu što se motosporta tiče. Sofuoglu je rekorder po broju titula u Svetskom supersport šampionatu – ima ih pet, a Džan i Deniz ga imaju kao mentora, koji je neumorno radio da bi oni došli do uspeha.

Ispostavilo se da je Red Bulov kup novajlija najbolji izbor za njih dvojicu, što se videlo još i pre 2018. godine. Trke te kategorije se voze na sedam evropskih staza tokom vikenda kada ih posećuje Svetski šampionat u motociklizmu, što mladim motociklistima daje savršenu priliku da budu viđeni. Od vozača koji su posle titule u Kupu novajlija napravili veliki uspeh i na velikoj sceni tu su samo Žoan Zarko i Horhe Martin. Svi šampioni su dobili priliku u Svetskom šampionatu, samo su neki bili više, neki manje uspešni, a lista uključuje i Jakuba Kornfela, Lorenca Baldasarija i Boa Bensnajdera.

Svoju prvu sezonu u Kupu novajlija Džan je završio na trećoj poziciji, iza Kazukija Masakija i Aleša Vijua, dok je Deniz zauzeo četvrto mesto. To je bilo više nego dovoljno da bi ih Ajo angažovao za svoj tim u Svetskom juniorskom šampionatu, u kojem su se paralelno takmičili tokom prošle godine. Stekli su izuzetno iskustvo, Džan se tri puta našao na podijumu i sezonu je završio na sedmoj poziciji, sedam mesta ispred svog brata. U Kupu novajlija nisu ni imali pravu konkurenciju, što potvrđuju prva dva mesta u generalnom plasmanu – titula za Džana i mesto vicešampiona za Deniza.

Can Oncu

Red Bull KTM Ajo team

Zahvaljujući tituli, Džan je i dobio priliku da već u Valensiji debituje u Moto3 kategoriji, ali je malo ko mogao da pretpostavi da će ispisati nove stranice istorije. Prethodni motociklista koji je uspeo da slavi na svom debiju bio je Noboru Ueda na Velikoj nagradi Japana 1991. godine. Takav uspeh smo čekali više od 27 godina, što je 44 odsto duže nego Džanov životni vek do trenutka kada se našao na najvišem stepeniku pobedničkog postolja na stazi „Rikardo Tormo“.

A sve se to možda i ne bi desilo da braća Ondžu nisu prilikom posete ocu na poslu prolazili pored mesta ispred kojeg su stajala dva motocikla. Počeli su da sanjaju kako ih zajedno voze ulicama Alanje, a sa četiri godine im se želja i ispunila. Prvo su ih vozili iz zabave, da bi im prijatelj predložio da se okušaju i u trkama. Kada je došlo vreme, Deniz nije mogao da se trka zbog povrede, a Džan je slavio toliko ubedljivo da je drugoplasiranog dva puta pretekao za po ceo krug.

To što su iz zemlje koja nema tradiciju u motociklizmu, uprkos tome što se tri sezone vozila Velika nagrada Turske u Svetskom šampionatu, nije ih zaustavilo, naprotiv. Kažu da to koliko klinci vole motore u Turskoj ne može da se poredi sa situacijom u Španiji, ali da oni nisu spremni da se odreknu mnogih stvari da bi trenirali i napredovali. I to je ono po čemu se razlikuju od svojih vršnjaka u domovini.

Can Oncu

Red Bull KTM Ajo team

Za braću Ondžu takav put nije bio opcija. Od buđenja u šest časova, do svakodnevnog treninga, kako na kružnim stazama, tako i u motokrosu, tako je izgledao njihov život pre samo nekoliko godina. Brzina je ta koja je zaslužna za to što su izabrali da se takmiče na stazi, a ne u motokrosu, ali i bezbednost. Zbog potencijalnih povreda, okrenuli su leđa motokrosu i nikada se nisu pokajali.

Turska im nije davala mnogo opcija za treninge na samoj stazi, uprkos činjenici da je „Istanbul park“ ubedljivo najbolja u tom delu Azije. Iako više nije domaćin trka u Formuli 1 ili Moto GP šampionatu, ta pista je tokom većeg dela godine zauzeta jer je iznajmljuju oni koji bi da testiraju automobile. U spas je braći Ondžu pritekao Sofuoglu, koji ima malu stazu na kojoj mogu da treniraju kada god požele.

Ono što ih je učinilo boljima je i to što jedan drugoga vide kao rivale, iako su braća, i to blizanci. Uvek pokušavaju jedan drugoga da pobede, ali i da se međusobno pomognu, time što će ukazivati na ono što jednom dobro funkcioniše, a drugom možda i ne. Ove godine će se, međutim, sve promeniti, pošto će Džan biti u Moto3 kategoriji, a Deniz ne, ali je cilj svakako da mu se pridruži bolje pre, nego kasnije. Ono što im ide na ruku je činjenica da se ne zanose velikim ciljevima, već pred sebe postavljaju male, koje je moguće ostvariti i tako napredovati. U svakom slučaju, ako nastave u istom ritmu kakav je Džan imao u Valensiji, samo nebo im je granica, a mi ćemo imati tu sreću da sve to ispratimo na kanalima Sport Kluba u godinama koje dolaze.

Komentari (3)

Komentar je uspešno poslat.

Slanje komentara nije uspelo.

Neispravan kod, pokušajte ponovo

...

Ala se nalupa gluposti. Pa sto Sofuoglu kad je tako dobar vozac nije uspeo u MOTO GP sampionatu. U moto 2 je kao zamena uspeo da polomi noge H. Simonu i unisti karijeru. A Sandro Kortese otiso iz Moto 2 i odmah uzeo titulu. Toliko o toj ,,jakoj konkurenciji” Gde je zavrsio Sofuoglu u toj ce kategoriju i braca Turci. I vi u 16 godina vec vidite njihov uspeh. Pa gde vam je Fenati, Bulega, Qvartararo S.Reding. Ista prognoza i za njih. Pozd do marta😀

Odgovori 1 6

Rale

Fenomenalan teks!

Odgovori 16 1

Dzigi93

Svaka cast malom za trijumf, mozda je zaista blistava karijera lpred njim, ali moram da napomenem, grdan je za medalju sa tom kosom i frizurom, i izgleda kao da ima 20 god 😃

Odgovori 34 9

* Sva polja su obavezna

Spavanje je precenjeno kad je Moto GP u pitanju

Spavanje je precenjeno kad je Moto GP u pitanju

Spavanje je precenjeno kad je Moto GP u pitanju

Dok smo na putu do staze u glavi mi odzvanja “I’ll sleep when I’m dead”, iako sa zvučnika u nasim kolima odzvanja Metalika. Dobro, situacija nije baš toliko odmakla kontroli, ali spavanje će morati da sačeka Beograd.

Lorenco za SK: Srećan sam, poštuju me

Lorenco za SK: Srećan sam, poštuju me

Lorenco za SK: Srećan sam, poštuju me

Petostruki svetski šampion Horhe Lorenco rekao je za Sport Klub dan pošto je objavio povlačenje iz Moto GP šampionata da je presrećan zbog ljubavi i podrške koju je dobio.
Loading...