Getty Images/Bryn Lennon

Jelena Trajković

01.03.2019 | 12.00

Neki novi klinci vol. 5

U ovoj vesti

Jelena Trajković

Praktično pred svaku sezonu komentarišemo da bi nova generacija novajlija u Moto GP šampionatu trebalo da bude među najboljima koje smo ikada videli. Očekivano, ni pred početak ovogodišnjeg izdanja nije drugačiji slučaj.

Frančesko Banjaja

Pramac Racing Limited

Frančesko Banjaja

Moglo bi se reći da prošlogodišnji debitanti i nisu toliko opravdali očekivanja, uz određene izuzetke. Bila su ih petorica, a na kraju se borba za titulu najboljeg svela na dva slova – Franka Morbidelija i Hafiza Šarina. Malo ko je mogao da pretpostavi da će mladi Malezijac biti u konkurenciji, posebno jer je priliku u Jamahi Teh3 dobio potpuno neočekivano, pošto je Jonas Folger zbog bolesti morao da propusti kompletnu sezonu.

Na kraju su šampiona Moto2 klase iz 2017. godine i Šarina delila samo četiri boda, ali je Malezijac definitivno jedan od vozača koji su obeležili sezonu, pa je tako i zadržao mesto u ekipi Teh3. Morbideliju je, očekivano, bilo potrebno vreme da bi se privikao na najjaču klasu, a posao mu je bio otežan jer je propustio dve trke zbog povrede koju je doživeo u padu tokom treninga u Asenu. Ukupno 13 trka završio je među osvajačima bodova, a najbolji plasman bilo mu je osmo mesto na Velikoj nagradi Australije. Šarin se četiri puta našao među prvom desetoricom, a već na drugoj trci bio je deveti, što je rezultat koji nije popravio do kraja sezone.  

Nekako se očekivalo da će Takaki Nakagami imati ulogu kakva je pripala Šarinu prošle godine, posebno zbog njegove veze sa Hondom i činjenice da je bio sjajan tokom predsezonskih testiranja. Međutim, japanski motociklista je imao nešto više uspona i padova od pomenute dvojice, ali je zato ostvario najbolji plasman jednog debitanta tokom 2018. godine – šesto mesto u Valensiji.

Franko Morbideli

Robert Cianflone/Getty Images

Franko Morbideli

Pored njih trojice, tu su bili i Gzavije Simeon, koji je branio boje Avintije, i Morbidelijev timski kolega Tom Luti. Njih dvojica su bili praktično nevidljivi tokom cele sezone, Belgijanac je uspeo da se upiše među osvajače bodova, dok Luti nije ni toliko. Može se reći da je očekivano to što nijednog nećemo gledati ove godine u kraljevskoj klasi, ali hoćemo u drugim kategorijama. Simeon će se takmičiti za Avintiju u MotoE, dok se šampion klase do 125 kubika iz 2005. godine vraća u Moto2 kao vozač Intakta.

Ove sezone ćemo imati četvoricu novajlija, od kojih dvojica iza sebe imaju titule prvaka sveta, dok je jedan dva puta bio vicešampion. Jednom od njih su mnogi predviđali titulu još u prvoj sezoni, kada su pravila promenjena zbog njega, ali je prvu pobedu čekao mnogo duže nego što je iko mogao da pretpostavi. Debitante predvodi prošlogodišnji šampion Moto2 kategorije Frančesko Banjaja, tu će biti i njegov veliki rival Migel Oliveira, kao i još jedan prvak – Đoan Mir i Fabio Kvartararo. Pa, krenimo redom...

Frančesko Banjaja

Bez sumnje, Frančesko Banjaja spada među najbolje izdanke italijanskog motociklizma od Valentina Rosija. I to je mnogima bilo jasno i pre njegove šampionske sezone, posebno ljudima u Dukatiju, koji su potpisali ugovor sa njim pre početka prošlogodišnjeg šampionata. Italijanski motociklista je na tronu srednje kategorije nasledio svog sunarodnika Morbidelija, ali je po svemu prikazanom na neki način otišao korak dalje od njega.

Frančesko Banjaja

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Frančesko Banjaja

Banjaja je u Svetski šampionat stigao 2013. kao 16-godišnjak i njegova prva sezona nije mogla ni da nagovesti o kakvom talentovanom motociklisti se radi. Nije osvojio nijedan bod, ali je očigledno debitantsku godinu iskoristio za učenje što se vidi po njegovom napretku u sezonama koje su usledile. To je posebno očigledno bilo tokom dve sezone u kojima je u Moto3 kategoriji branio boje Aspara, koji je u to vreme sarađivao sa Mahindrom.

Do prvog podijuma Peko je stigao u Le Manu 2015. godine, a u narednoj sezoni je ispisao nove stranice istorije tako što je indijskom proizvođaču doneo prvi trijumf. I to je učinio na Velikoj nagradi Holandije, a do kraja sezone se još jednom našao na najvišem stepeniku pobedničkog postolja – na stazi „Sepang“. Ukupno šest puta je stigao do podijuma te godine, a to je zbog brojnih padova u njegovoj poslednjoj sezoni u najslabijoj klasi bilo dovoljno za četvrtu poziciju u generalnom plasmanu.

Usledio je prelazak u Moto2 kategoriju, u kojoj je obe sezone vozio za Skaj VR46. Prva godina je za njega predstavljala proces učenja, tokom kojeg je i zasijao u pojedinim trenucima, a najbolji rezultati bila su mu druga mesta na trkama u Heresu i Le Manu. Ko god da ga je gledao kako se ponašao na motociklu te sezone znao je da će naredna biti kao stvorena za njega, a tako je i bilo.

MotoGP


Mladi Italijan je sezonu otvorio trijumfom u Kataru, a titulu je obezbedio trku pre kraja trećim mestom na Velikoj nagradi Malezije. Ostvario je ukupno osam pobeda i još četiri puta je stigao do pobedničkog postolja, a najlošiji plasman bilo mu je 12. mesto na „Sahsenringu“, i to pošto se pravim čudom zadržao na stazi posle velike greške Matije Pazinija. Ne može se reći da je imao neki veliki kiks tokom cele sezone, a to ga čini velikim i zasluženim šampionom, koji ima sve što je potrebno da bi zablistao i u kraljevskoj klasi.

Postojala je šansa da se u njoj nađe i godinu dana ranije, ali je doneo pametnu odluku da želi da pokuša da dođe do titule i potom postane drugi polaznik Akademije Valentina Rosija koji se pridružio ’Doktoru’ u najjačoj kategoriji. Ugovor nije potpisao sa Pramakom, već direktno sa Dukatijem, i to na dve godine, što mu otvara vrata u slučaju da Danilo Petruči ne opravda očekivanja u fabričkom timu. Na testiranjima se pokazao veoma dobro, videćemo kakav će slučaj biti kada dođe vreme za ono pravo.

Migel Oliveira

U poslednje četiri godine Migel Oliveira je tri puta bio među najboljom trojicom u nižim kategorijama, a dva puta je ostao praznih šaka u direktnoj borbi za titulu. Bilo je to 2015. godine u Moto3, kada je šampion postao Deni Kent, a zatim i u srednjoj klasi prošle sezone, tokom koje se boljim od njega pokazao Banjaja. Njegova karijera je prepuna velikih dostignuća, najviše zbog činjenice da stiže iz Portugala, koji prethodno nije imao vozača koji se izborio za stalno mesto u Svetskom šampionatu.

Miguel Oliveira

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Migel Oliveira

Oliveira je tako sa 12 pobeda i ukupno 34 podijuma već najuspešniji portugalski motociklista svih vremena, a postoji velika šansa da u godinama koje predstoje poveća broj svojih dostignuća. Veći deo njegove karijere vezuje se za KTM, a može se reći da je on i prvi produkt austrijske kompanije koji je sa njom prošao sve korake do kraljevske klase. Jer, oba puta kada je bio vicešampion branio je boje Red Bul KTM Ajo tima, a sada će voziti za Teh3, kojem je partner KTM, posle 18 godina saradnje sa Jamahom.

24-godišnjem portugalskom motociklistu je priliku za debi u Svetskom šampionatu dala Aprilija 2011. godine, kada je najslabija klasa još bila ona do 125 kubika. Vozio je ukupno 11 trka i veoma dobro se pokazao, čemu u prilog ide činjenica da je zauzeo 14. mesto u generalnom plasmanu. Usledile su sezone u kojima je napredovao i imao konstantne rezultate, da bi 2015. zasijao, iako je malo ko mogao to da pretpostavi.

Ostao je bez bodova na prve dve trke i uopšte nije vozio dovoljno konstantno da bi imao čemu da se nada. Ali, onda je došao trijumf na Velikoj nagradi Italije, a zatim i pobeda nekoliko nedelja kasnije u Asenu. Propustio je trku u Nemačkoj zbog teškog pada tokom treninga, a to ga je na kraju možda i koštalo najvećeg uspeha karijere. Mučio se na narednih nekoliko trka, pre nego što je na poslednjih šest vezao isto toliko podijuma, od kojih se na četiri našao na najvišem stepeniku.

MotoGP


Na kraju ga je Kent za šest bodova nadmašio u borbi za titulu, a obojica su zatim prešli u Moto2 kao vozači Leoparda. Tim iz Luksemburga se samo tu jednu sezonu zadržao u srednjoj kategoriji, britanski motociklista je postao bleda senka šampiona najslabije klase, dok se Oliveira mnogo bolje pokazao. Prva sezona u srednjoj kategoriji mu je bila za zaborav, a sve se vratilo na svoje mesto kada je obnovio saradnju sa Akijem Ajom. Šest puta se našao na podijumu pre dve godine pre nego što je osetio slast pobede u Moto2, što je učinio na Velikoj nagradi Australije, a potom je vezao i trijumfe u Maleziji i Valensiji.

Posle takvog finiša sezone, od njega se očekivalo da se bori za titulu tokom prošle, a upravo tako je i bilo. Najveći problem u duelu sa Banjajom bile su mu kvalifikacijama, koje je osam puta završio van Top10, a samo jednom je izborio prvi startni red. U trkama je gubio mnogo vremena time što je morao da se probija zbog loše startne pozicije, a iako je u mnogima uspevao to da nadoknadi, Italijan je manje grešio i jednostavno je bio bolji. Mladi Portugalac se na predsezonskim testiranjima pokazao bolje od svog timskog kolege Šarina, ali je jasno da je pred njim tek pravo prilagođavanje.

Đoan Mir

Za kratko vreme, Đoan Mir je postigao mnogo, ali je nekako i utisak da se očekivalo i da će više pre debija u Moto GP šampionatu. Predstojeća sezona će za mladog Španca biti tek četvrta u Svetskom šampionatu, ali je u prethodne tri upisao jednu titulu, 11 pobeda i još devet podijuma. Uz to, iako ima tek 21 godinu pokazao je neverovatnu zrelost, koja je jedan od razloga zašto je Suzuki odlučio da mu ukaže šansu, slično kao i Maveriku Vinjalesu nekoliko godina ranije. To je i jedan od razloga zašto Mira stalno porede sa vozačem Jamahe.

Joan Mir

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Đoan Mir

Mir je svoj debi imao na Velikoj nagradi Australije 2015. godine, koju nije uspeo da završi, a to mu je bila jedina trka te sezone. Već tokom naredne je svima bilo jasno o kakvom talentu se radi, iako su mnogi tada više očekivali od njegovog timskog kolege Fabija Kvartarara. Njih dvojica su branili boje Leoparda, koji je prethodne godine bio šampion zahvaljujući Kentu, ali je Mir bio taj koji je timu doneo jedini trijumf te sezone na Velikoj nagradi Austrije. Leopard je tada prešao na KTM, ali je brzo ustanovljeno da je to bila greška, a povratak na Hondu je doneo očekivane rezultate, pa tako i titulu.

Španski motociklista se praktično prošetao do nje, a njegov najbliži rival Romano Fenati imao je 93 boda manje. Još pre nego što je obezbedio naslov prvaka, Mir je najavio prelazak u Moto2, najviše zbog činjenice da je prerastao motor od 250 kubika. U Estrelja Galisija Mark VDS rejsingu je nasledio Morbidelija, a posle relativno dobrog starta sezone poklekao je pred velikim očekivanjima.

Kako je vreme odmicalo, očekivalo se da će pre nego što se oprosti od srednje klase uspeti da upiše barem jedan trijumf, ali je morao da se zadovolji time da se četiri puta našao na pobedničkom postolju. Sada je pred njim najveći ispit njegove karijere, pošto ga mnogi vide kao naslednika Marka Markesa, iako je samo četiri godine mlađi od svog sunarodnika. Jednostavno, iako je od mladih Španaca tu i njegov novi timski kolega Aleks Rins, jasno je ko je veći talenat od njih dvojice.

Fabio Kvartararo

Zbog Fabija Kvartarara je promenjeno jedno od najvažnijih pravila u Svetskom šampionatu bez kojeg on danas možda i ne bi bio u kraljevskoj klasi. Isto tako, izvesno je da mu ni prethodni deo karijere ne bi izgledao isto jer ne bi mogao da debituje u Moto3 kategoriji pre svog 16. rođendana. Ipak, to što je osvojio špansko prvenstvo, sadašnji Svetski juniorski šampionat, promenjeno je pravilo koje sada omogućava vozačima koji dođu do te titule da uđu u elitno društvo u kalendarskoj godini kada postaju 16-godišnjaci.

Fabio Quartararo

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Fabio Kvartararo

Kvartararo je to učinio 2015. godine kao vozač Estrelja Galisije, a uprkos tome što su ga mnogi videli kao šampiona već te sezone, nije ispunio ni delić tih očekivanja. U debitantskoj sezoni je dva puta stigao do podijuma i to je bilo to, a zbog povrede je propustio pet trka i na kraju je bio deseti u poretku. Usledio je prelazak u Leopard, sa kojim je imao lošije rezultate, iako nije propustio nijednu trku.

Samo te dve sezone se zadržao u najslabijoj kategoriji, a Pons mu je dao priliku u Moto2, ali se nije proslavio. Najbolji rezultat bilo mu je šesto mesto na Velikoj nagradi San Marina, a prošle sezone je nastavio niz različitih timova u svakoj od sezona u Svetskom šampionatu. Za četiri godine promenio je isto toliko timova, ali i proizvođača, pa su se tako ređali Honda, KTM, Kaleks i Spid Ap.

Upravo u Spid Apu je konačno procvetao i konstantno vozio dobro, a nagrada za obe strane došla je na Velikoj nagradi Katalonije, na kojoj je proslavio prvu pobedu. Kroz cilj je kao prvoplasirani prošao i u Motegiju, ali je diskvalifikovan posle trke, pa je trijumf pripao Banjaji. Svakako, utisak je da je mladi Francuz prošle godine konačno shvatio šta znači biti motociklista i prestao je sa svim klinačkim glupostima, po kojima je bio poznat ranije.

Fabio Kvartararo

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Fabio Kvartararo

I to sazrevanje nije moglo da dođe u boljem trenutku, pošto je pažnju ponovo skrenuo na sebe baš kada je Petronas Jamaha tražila drugog vozača. Malezijska ekipa je, inače, u šampionatu zamenila Anhel Nijeto tim, pošto je Jamaha tražila novog partnera posle raskida saradnje sa Erveom Ponšaralom. I Kvartararo se, pomalo i iznenađujuće, odlično pokazao tokom testiranja, ali će kada krenu trke mnogo toga zavisiti od njegove glave. Ako bude vozio kao prošle godine, ko zna, možda Kal Kračlou i on sam budu u pravu, pa on iz drugog plana nadmudri ostalu trojicu u borbi za najboljeg debitanta sezone.

Svakako će to biti jedna od stvari na koje ćemo obratiti pažnju tokom ovogodišnjeg šampionata koji startuje Velikom nagradom Katara 10. marta, a biće ih još mnogo. Do početka akcije pod reflektorima na stazi „Losail“ čeka vas i opširna tekstualna najava kompletne sezone, kao i specijalna emisija, koja će biti emitovana u utorak uveče na Sport Klubu 1.

Komentari (10)

Komentar je uspešno poslat.

Slanje komentara nije uspelo.

Neispravan kod, pokušajte ponovo

big blue

Bez starca, nema ....

Odgovori 6 1

walter017

Opet ovaj @Miodrag iz kanalizacije

Odgovori 13 3

Miodrag

Pa gde si ti nama Živojinoviću...spremaj se za Katar polako...idemo lagano 10 jubilarna pušangija pocinje 10.03. nisi ni jednu do sada propustio,nemoj ni ovu.

8 21

* Sva polja su obavezna

Džarvis: Rosi više nije budućnost Jamahe

Džarvis: Rosi više nije budućnost Jamahe

Džarvis: Rosi više nije budućnost Jamahe

Šef ekipe Jamahe Lin Džarvis rekao je da ne očekuje konflikt sa Valentinom Rosijem oko toga šta će devetostruki svetski šampion odlučiti kada će završiti karijeru.

Kako je Srbin zaludeo 100.000 ljudi u Asenu

Autor

Kako je Srbin zaludeo 100.000 ljudi u Asenu

Kako je Srbin zaludeo 100.000 ljudi u Asenu

Zrenjaninac Radislav Mihajlov je jedini profesionalni ’stunt’ vozač u Srbiji, a nedavno je svoje veštine na motoru demonstrirao na Velikoj nagradi Holandije Svetskog šampionata u motociklizmu pred više od 100.000 ljudi.
Loading...