Dan Istitene/Getty Images

Jelena Trajković

08.03.2019 | 08.00

Neki novi klinci vol. 6

U ovoj vesti

Jelena Trajković

Jedna od velikih razlika između Moto GP šampionata i Formule 1 je to što novajlije u kraljevskoj klasi vrlo dobro upoznamo pre nego što oni stignu do najvišeg stepenika svog sporta.

George Russell

Dan Istitene/Getty Images

Motocikliste u nižim kategorijama većina ljubitelja prati praktično svakog vikenda, dok je sa onima koji uspevaju da se izbore za debi u Formuli 1 nešto drugačiji slučaj. Poslednjih godina, većina novih vozača stiže iz vaskrsle Formule 2, koja se fuzionisala sa GP2 serijom, a prošle sezone mogli smo da je pratimo na kanalima Sport Kluba. Problem je samo što je broj trkačkih vikenda znatno manji nego u Svetskom šampionatu u motociklizmu, pa tako i sve ne izgleda jednako ozbiljno kao na dva točka.

Međutim, sve promene koje su uvedene podigle su nivo samog takmičenja, pa ne čudi što najbolja trojica iz prošle sezone dobila priliku u Formuli 1. Njima se na spisku debitanata pridružuje momak koji je već vozio dve trke u najvišem rangu, ali je pred njim tek prva kompletna sezona.

Što se tiče prošlogodišnjih novajlija, među njima se najbolje pokazao Šarl Lekler, koji je braneći boje Zaubera postao jedno od najvećih iznenađenja sezone. Mladi Monegašanin je deset trka završio među osvajačima bodova, a najbolji rezultat bilo mu je šesto mesto na Velikoj nagradi Azerbejdžana. Svojim vožnjama već posle nekoliko trka je zaslužio da mu šansu ukaže Ferari, u kojem je zamenio Kimija Raikonena.

Charles Leclerc

Charles Coates/Getty Images

Jedina prava pretnja za Leklera u borbi za najboljeg debitanta bio je vozač ekipe Toro Roso Pjer Gasli. Njih dvojicu je na kraju delilo deset bodova, ali je francuski automobilista takođe napredovao, pa je dobio priliku da zauzme mesto u Red Bulu koje je ostalo upražnjeno posle odlaska Danijela Rikarda u Reno. Preostalu dvojicu prošlosezonskih novajlija nećemo gledati ove godine na stazi, barem ne u Formuli 1.

Brendon Hartli je vozeći za Toro Roso osvojio četiri boda, ali je nedavno rekao da je još pre trke u Monaku ostao bez šanse da zadrži svoje mesto. S druge strane, Sergej Sirotkin se utopio u sivilo u kojem se našao Vilijams, a uprkos bogatim sponzorima zahvaljujući kojima je dobio mesto u britanskom timu vrlo brzo je bilo jasno da to nije dovoljno da ga i zadrži. Možda njih dvojicu negde opet sretnemo, ali se sada okrećemo momcima koje ćemo gledati od naredne nedelje do decembra.

Antonio Đovinaci

S obzirom na to da je već upisao dva starta u Formuli 1, Antonio Đovinaci jedini od četvorice novajlija neće debitovati na Velikoj nagradi Australije. Ipak, pošto je tu priliku dobio samo kao zamena, svakako mora da se ubroji među debitante u ovogodišnjem šampionatu Formule 1. Sa 25 godina je najstariji među njima, ali verovatno ima najzanimljiviji put do onoga što predstavlja sam vrh za sve koji se bave automobilizmom.

Antonio Giovinazzi

Charles Coates/Getty Images

Kao i većina automobilista, karijeru je započeo u kartingu, imao je odlične rezultate na italijanskom i evropskom nivou, a prva prilika u jednosedima čekala ga je u Kini. Kao 19-godišnjak se preselio u Aziju, gde je u prvoj sezoni postao šampion u takmičenju koje je zasnovano na Formuli Abart. Usledio je povratak u Evropu, bilo je sezona kada je vozio po nekoliko šampionata, ali primarno Formulu 3.

Prvo je, ipak, zasijao u britanskoj, u kojoj je 2013. godine bio vicešampion, a isti uspeh je dve godine kasnije ponovio i u evropskoj. Imao je i izlet u Šampionat nemačkih turing automobila (DTM), a zatim i Le Man serijama, prvo azijskoj, a potom evropskoj. Svoje pravo lice pokazao je u jedinoj sezoni u GP2 seriji, 2016. godine, kada ga je za osam bodova u borbi za titulu pobedio Gasli.

Još pre nego što je ta sezona dobila rasplet, Đovinaci je dobio poziv Ferarija da se pozabavi radom u simulatoru, a nekoliko meseci kasnije postao je treći vozač italijanskog tima. Zauber su tada već mnogi smatrali drugim timom Ferarija, pa ne čudi što je izbor pao baš na Italijana kada je bilo jasno da Paskal Verlajn neće biti spreman za početak sezone 2017. godine. Nemački automobilista je doživeo povredu vrata tokom Trke šampiona, a iako je dobio zeleno svetlo lekarskog tima, procenio je da nije spreman da vozi na prvoj trci sezone.

Antonio Giovinazzi

Dan Istitene/Getty Images

Verlajn nije propustio samo Veliku nagradu Australije, već i trku u Kini, a oba puta ga je zamenio Đovinaci, koji je postao prvi Italijan koji je posle pet sezona startovao na nekoj trci Formule 1. Mladi italijanski automobilista je debi završio na 12. poziciji, a u Šangaju je imao nekoliko izletanja, uključujući i ono u trci. Tokom te sezone, ali i naredne, u nekoliko navrata je vozio na slobodnim treninzima za Zauber i Has, kojem je Ferari takođe partner, pa je i bilo očigledno da će dobiti priliku ove godine uz Raikonena u timu koji se sada zove Alfa Romeo rejsing.

Džordž Rasel

Od svih ovogodišnjih debitanata, Džordž Rasel iza sebe ima najveće uspehe, iako nije jedini koji je osvajao titule na putu do Formule 1. Novi vozač Vilijamsa je prošle godine pokorio Formulu 2, i to u direktnom duelu sa još dvojicom novajlija. Rasel je, inače, polaznik Mercedesovog programa za mlade vozače, pa je u sklopu partnerstva Vilijamsa sa nemačkom kompanijom pozajmljen britanskom timu, ali je apsolutno zaslužio mesto u Formuli 1. Jer, ako kao šampion najjače niže kategorije nije, ko onda jeste?

Može se reći da u kartingu Raselu nije bilo ravnog u Britaniji, u onim kategorijama u kojima se takmičio, a zatim je dva puta bio šampion Evrope. Kada je prešao na svetski nivo, nije se baš najbolje snašao i morao je da se zadovolji tek 19. pozicijom, kojom se i oprostio od kartinga. Karijeru u jednosedima je započeo u britanskoj Formuli 4 sa 16 godina i u njoj je došao do prve titule.

George Russell

Mark Thompson/Getty Images

Usledio je prelazak u evropsku Formulu 3, u prvoj sezoni je bio šesti u generalnom plasmanu, a već u narednoj je napredovao do treće pozicije. U januaru 2017. se pridružio Mercedesovom programu, a te godine se takmičio u GP3 seriji, koju je i osvojio. Tokom leta je na stazi „Hungaroring“ prvi put dobio priliku da testira bolid Formule 1, a nekoliko meseci kasnije je i učestvovao na prvom slobodnom treningu u Brazilu sa Fors Indijom. Isto se desilo i na zatvaranju sezone u Abu Dabiju, da bi ga isti tim prošle godine nominovao za testiranja koje je obavio Pireli.

Prošla sezona bila je ujedno i najuspešnija za Rasela, pošto je osvojio najvredniju titulu u karijeri. Na putu do nje na 24 trke ostvario je sedam pobeda i još četiri puta se našao na podijumu i na kraju se ubedljivo domogao trona. Najbliži rival bio mu je Lando Noris, novi vozač Meklarena, koji je bio 68 bodova iza njega. Još pre nego što je njihova borba okončana, znalo se da će Rasel ove godine voziti za Vilijams, a rešena budućnost sigurno mu je pomogla u finišu sezone.

Lando Noris

Sa 19 godina, Lando Noris je trenutno najmlađi vozač u Formuli 1, ali je daleko od rekorda koji je postavio Maks Ferstapen 2015. Britanski automobilista je tokom dosadašnjeg dela karijere osvojio pet titula u jednosedima, a među njima se izdvaja trofej šampiona evropske Formule 3 do kojeg je došao pre dve godine.

Lando Norris

Mark Thompson/Getty Images

Srećom po Norisa, njegova porodica spada među oko 500 najbogatijih u Velikoj Britaniji, što mu je i te kako pomoglo u karijeri. Prvo se obreo u motociklizmu, ali se prebacio na četiri točka kada je prvi put prisustvovao trci kartinga. U toj kategoriji je 2013. godine tako vezao titule evropskog i svetskog šampiona u kartingu, a zatim se prebacio u jednosede i odmah nagovestio kakav je talenat.

Prvo se posvetio takmičenjima u Formuli 4, pa je tako 2015. godine učestvovao čak u četiri šampionata, od kojih je osvojio onaj koji je primarno održan u Engleskoj i Škotskoj. Naredne sezone je ostvario het-trik, pošto je pokorio dve Formule Reno – Evrokup i severnoevropski šampionat, kao i Tojotinu trkačku seriju. Iste godine dobio je Meklarenovu nagradu koju je ta kompanija tradicionalno dodeljivala sa „Autosportom“.

Od tada traje njegova povezanost sa Meklarenom, u čijem programu mladih vozača je bio od februara 2017. godine. Te sezone je osvojio već pomenutu evropsku Formulu 3, a na legendarnoj trci u Makauu zauzeo je drugo mesto. Još pre titule, mladi Britanac se našao za volanom bolida Formule 1 tokom testiranja na „Hungaroringu“, a nekoliko nedelja kasnije učestvovao je i na prvom treningu pred Veliku nagradu Belgije.

Lando Norris

Mark Thompson/Getty Images

Zanimljivo je da je tom prilikom Noris bio brži od Stofela Vandornea, kojeg je nešto više od godinu dana kasnije zamenio u timu. Prošle sezone je zadržao ulogu test vozača Meklarena, a njegovu borbu sa Raselom za titulu u Formuli 2 smo već pomenuli. Da je dobio mesto u britanskom timu za ovu sezonu potvrđeno je početkom septembra, a na predsezonskim testiranjima se izuzetno dobro pokazao.

Aleksander Albon

Rođen je u Londonu, ima tajlandsko i britansko poreklo, ali je odlučio da se u Formuli 1 takmiči pod zastavom Tajlanda. Aleksander Albon će ove sezone voziti za Toro Roso i u karijeri je već stigao mnogo dalje nego njegov otac Najdžel, koji se takođe bavio auto-moto sportom, ali u turing automobilima. Albon je imao velike uspehe u kartingu, u kojem je bio šampion Britanije i Evrope, a od prvih dana u jednosedima bio je i deo Red Bulovog programa za razvoj vozača.

Sam početak njegove karijere vezuje se za Formulu Reno, tačnije nekoliko varijacija tog takmičenja, a posle niza prosečnih rezultata 2014. godine je bio treći u Evrokupu. Zatim se prebacio u evropsku Formulu 3, u kojoj nije mogao bolje od sedmog mesta, da bi 2016. godine bio vicešampion GP3 serije u kojoj se titule domogao Lekler. U protekle dve sezone takmičio se u Formuli 2, a prošle godine zauzeo je treće mesto, iza Rasela i Norisa. Albon je, inače, imao plan da se ove sezone takmiči u Formuli E, imao je i potpisan ugovor, ali ga je raskinuo kada je bilo jasno da ga Toro Roso želi za svog vozača.

Alexander Albon

Mark Thompson/Getty Images

Inače, pored toga što su prethodnih godina bili veliki rivali na stazi, trojica Britanaca su od malih nogu i veliki prijatelji. Prilikom odabira brojeva koje će nositi u Formuli 1, Noris i Albon su želeli da uzmu 46, pošto su obojica veliki ljubitelji Valentina Rosija. Na kraju je samo jedan mogao da izabere ’Doktorov’ broj, i to je bio Albon, kojem ga je Noris prepustio, a on se odlučio za četvorku. Rasel će nositi broj 63, dok se Đovinaci odlučio za 99, pošto mu je na bolidu pre dve godine stajao broj 36.

Tradicionalno predstavljanje novajlija samo je uvod u najavu nove sezone Formule 1, koja startuje Velikom nagradom Australije 17. marta. Kompletnu akciju ćete moći da pratite na kanalima Sport Kluba, a pre nego što ona počne naredne nedelje vas čeka i opširna najava sezone na našem sajtu.

Komentari (5)

Komentar je uspešno poslat.

Slanje komentara nije uspelo.

Neispravan kod, pokušajte ponovo

Djenkoza

Trebalo bi da se ugledaju na moto gp i da bar malo izjednace timove a ne prva tri za ceo krug obilazi ostale, neka naprave takmicenje koje se vozi svakog vikenda pre f1,neka to bude f2 ali da se prati svaki vikend.

Odgovori 10 0

Djole

Konačno neki tekst o F1, svaka čast, nadam se da će Norris biti najbolji od ovih debitanata.

Odgovori 24 0

Džoni

Svaka čast za tekst!!! Sa nestrpljenjem čekam F1 i MotoGP. Hvala Srđanu Ercegu, on je na neki način zaslužan što pratim ova dva sporta, a i NFL.

Odgovori 34 0

* Sva polja su obavezna

Alonso: Imam veće izazove od Formule 1

Alonso: Imam veće izazove od Formule 1

Alonso: Imam veće izazove od Formule 1

Dvostruki svetski šampion Fernando Alonso negirao je da je fokusiran na povratak u Formulu 1 sledeće godine, iako se poslednjih nedelja spekuliše o tome.

Formula 1 voziće se u Australiji bar do 2025. godine

Autor

Formula 1 voziće se u Australiji bar do 2025. godine

Formula 1 voziće se u Australiji bar do 2025. godine

Trke Formule 1 voziće se u Melburnu najmanje do 2025. godine.
Loading...