Mirco Lazzari gp/Getty Images

Jelena Trajković

22.08.2019 | 12.51 > 12:52

"Silverston" godinu dana posle potopa – padaće rekordi

U ovoj vesti

Jelena Trajković

Prošlogodišnja Velika nagrada Britanije nije održana zbog vremenskih (ne)prilika i uslova na stazi, a ujedno je to bio prvi slučaj posle 38 godina da su trke u svim klasama Svetskog šampionata u motociklizmu morale da budu otkazane.

Silverstone

Mark Thompson/Getty Images

Mnogo stvari je dovelo do takvog raspleta situacije, ali su dva glavna – kiša koja je praktično neprekidno padala na „Silverstonu“ i loša drenaža staze. Kiša u Britaniji nije ništa novo, ali su organizatori jedne od najvećih trka u kalendaru jednostavno uradili izuzetno loš posao. Poznato je da je Moto GP šampionat u podređenom položaju u odnosu na Formulu 1, a to se ogleda i u tome kakvu stazu za sobom ostavljaju bolidi.

Takav problem nema samo „Silverston“, na kojem je, inače, 13. maja 1950. godine vožena prva trka u istoriji Formule 1. Tako je i sa „Katalunjom“, „Red Bul ringom“ i stazom u Ostinu, pošto se na njima voze trke oba šampionata, a donedavno je takav slučaj bio i sa „Sepangom“. Sreća je da je podudaranja malo ili bi motociklisti potencijalno imali mnogo više problema nego sada.

Uglavnom, bolidi zbog prijanjanja stružu stazu i na pojedinim delovima je to i te kako vidljivo i tokom televizijskih prenosa. Sami motociklisti ne čekaju prve treninge da bi se upoznali sa stanjem staze, već to čine četvrtkom tako što se prošetaju njom ili provozaju na biciklu ili skuteru i golim okom uoče sve što bi moglo da im predstavlja problem.

MotoGP


Međutim, možda je pogrešno to uopšte nazvati tim imenom jer sve to redovno uspevaju da prevaziđu, već je problem u tome što neko nije uradio dobar posao. U prošlogodišnjem slučaju su to bili organizatori Velike nagrade Britanije, koji su angažovali izvođača radova koji nije dovoljno kvalifikovan da se bavi toliko zahtevnim poslom kakav je uređivanje drenaže jedne staze.

Kada premotamo vreme godinu dana unapred, čini se da je lekcija naučena, a bila je i te kako skupa jer su izgubljeni milioni evra. Podloga na „Silverstonu“, koji se nalazi oko 130 kilometara od Londona, potpuno je promenjena, a prvi utisci vozača su izuzetno pozitivni. Jedan od prvih koji je dobio priliku da istestira novi asfalt je bivši motociklista Suzukija Džon Hopkins, kojeg smo sreli u Brnu, gde je bio gost Monstera, glavnog sponzora Velike nagrade Češke.

Velika je šteta to što se desilo prošle godine na ’Silverstonu’. Lično verujem da je to sjajna staza, vredno rade i izuzetno vole motociklizam tamo. Bila je šteta videti šta se desilo prošle sezone, ali, nažalost, kada imate toliko automobilskih trka, Formulu 1 i testiranja na stazi, to može da se desi. Imao sam priliku da vozim na njoj, odradili su sjajan posao. Da budem iskren, mislim da je to jedna od najboljih podloga koje sam video na stazama Moto GP šampionata posle mnogo vremena. Odradili su veoma dobar posao, a u zavisnosti od vremenskih uslova, ukoliko bude suvo vozači će rušiti rekorde staze. I ne samo to, dan pre nego što sam ja vozio bila je prava oluja i kada sam stigao tamo staza je bila skoro potpuno suva i spremna. Drenaža je veoma dobra, sigurno neće imati probleme kao prošle godine i sigurno će postavljati rekorde“, rekao je Hopkins za Sport Kluba.

John Hopkins, Jelena Trajković

Đorđe Krstić

Američki motociklista je proveo sedam sezona u Moto GP šampionatu, od toga pet u Suzukiju, a u preostale dve je branio boje Jamahe i Kavasakija. Najbolji rezultat mu je drugo mesto na Velikoj nagradi Češke 2007. godine, tokom koje je upisao i preostala tri svoja podijuma. Posle toga se prebacio na superbajk šampionate, ali su ga povrede sprečile da zabeleži zapažene rezultate, a iako nije vozio trku više od dve godine još ne odustaje od trkanja, što je lepo videti.

Sa Džonom smo pričali i o njegovoj karijeri, kako gleda na to što je Valentino Rosi još tu, u Moto GP šampionatu, a on se borio sa njim u vreme kada je osvojio poslednju titulu. To ćemo ostaviti za neku drugu priliku, a zbog njegovog iskustva od Hopkinsa smo tražili da nam pojasni i kakvu to stazu za sobom ostavljaju vozači Formule 1.

Praktično, ono što se dešava jeste do ta bolidi Formule 1 imaju toliki aerodinamički potisak da ih vetar tera prema tlu, dolazi do kočenja i velikom površinom pritiskaju površinu staze, što dovodi do efekta šmirgle o drvo, prave pesak i stazu čine ekstremno glatkom i kompletna drenaža, sve rupe kroz koje voda treba da prođe nestaju. Uz to, nastaju neravnine jer kada koče na neki način ’savijaju’ stazu i posle nekog vremenskog perioda i velikog broja automobila koji prođu podlogu čine neprijateljskom za motocikliste. Staza izgleda kao da je za motokros posle trkačkog vikenda Formule 1 na njoj, ali je jednostavno sve na organizatorima koji moraju da menjaju asfalt na nekoliko godina“, otkrio je Hopkins.

MotoGP


Pre godinu dana, najdeblji kraj je izvukao Tito Rabat, koji je doživeo teške povrede noge tokom četvrtog treninga. Španski motociklista je izleteo sa staze u izuzetno lošim vremenskim uslovima, a na njega je potom naleteo motor Franka Morbidelija. Rabat je propustio ostatak sezone zbog toga, ali se uspešno vratio na stazu, a njegov udes je očigledno bio opomena ne samo za ljude na „Silverstonu“, već i ostale organizatore trka, ali i samog šampionata.

Izvesno je da se scene od pre godinu dana neće ponoviti ovog vikenda, posebno jer je vremenska prognoza povoljna, ali i odrađene neophodne izmene. Iako to raduje sve one koji su na „Silverstonu“, sigurno je da je više od njih srećniji Srđan, uprkos tome što se izveštio u komentarisanju kiše, pa ćemo ga zvati i za teniske mečeve. J Pre godinu dana nam je definitivno svima pružio zabavu u trenucima kada smo samo želeli da vidimo motore na stazi, ali je iskreno bolje i što nismo jer nije bilo bezbedno. Zbog svega toga mislim da nam je „Silverston“ ostao dužan, nećemo tražiti da u nedelju vidimo reprizu finiša Velike nagrade Austrije u kraljevskoj klasi, ali može nešto blizu toga, nećemo se žaliti. Zato – budite od petka od 10 ujutro uz Sport Klub, Srđan i Aleksandar će vas spremno čekati.

Komentari (5)

Komentar je uspešno poslat.

Slanje komentara nije uspelo.

Neispravan kod, pokušajte ponovo

NR

Vozio je i Kawasaki u Gp-ju.

Odgovori 1 6

.

Ako se ponovi prosla godina treba ih izbaciti iz sampionata

Odgovori 29 2

Tang

Ne brini,nece se to vise desavati,uveli su novo pravilo, isušivanje staze zbog MM covek ne zna da vozi po kisi!

24 23

* Sva polja su obavezna

Aleks Markes uz brata u kraljevskoj klasi!

Aleks Markes uz brata u kraljevskoj klasi!

Aleks Markes uz brata u kraljevskoj klasi!

Šampion Moto 2 kategorije Aleks Markes ipak će voziti od sledeće sezone u kraljevskoj klasi i to u timu u kojem već godinama titule osvaja njegov brat Mark.

Šampionsko slavlje Markesa u Valensiji

Šampionsko slavlje Markesa u Valensiji

Šampionsko slavlje Markesa u Valensiji

Šampion Kraljevske klase Mark Markes pobedom je završio sjajnu sezonu u kojoj je osvojio titulu. Vozač Repsol Honde slavio je pred domaćom publikom u Valensiji, a trku je izvozao za 41:21.469.
Loading...