Mirco Lazzari gp/Getty Images

Jelena Trajković

11.10.2019 | 08.00

Samo sâm sebe on može da pobedi

U ovoj vesti

Jelena Trajković

Ako smo se pitali kako bi mogla da izgleda jedna gotovo savršena sezona nekog vozača (jer je savršena, ipak, nedostižna), odgovor nam je dao Mark Markes. Španski motociklista se bez ikakvog preterivanja prošetao do šeste titule u kraljevskoj klasi, a osme ukupno, i čini se dostigao svoj vrhunac.

Marc Marquez

Honda Racing Corporation

To ne znači da ne može još da napreduje, naprotiv, već da je ove godine jednostavno bio bolji nego ikada ranije. Činjenica da je titulu osvojio četiri trke pre kraja samo govori u prilog time, a možda još više da je na putu do titule nizao samo pobede i druga mesta, uz samo jedno odustajanje. Pravu konkurenciju nije ni imao, ali za to su krivi njegovi rivali, ne on. Njemu na dušu ide samo ono što se desilo u Ostinu, mada je utisak da je to odustajanje i kraj njegove nepobedivosti na tlu Sjedinjenih Država ono što je dovelo do ’stvaranja čudovišta’.

Markes je baš suprotno od čudovišta, teško je čak naći odgovarajući epitet koji bi mogao na pravi način da opiše ne samo njegove veštine, već i veličinu. Odavno je postao jedan od najvećih koje je motociklizam ikada video, a praktično iz dana u dan njegova zaostavština postaje sve veća. I kako vreme odmiče sve je jasnije da nijedan od njegovih konkurenata nije dorastao zadatku, kao i da je zapravo on sâm sebi najveći rival.

To se najbolje videlo u Teksasu, gde je bio nepobediv od dolaska u kraljevsku klasu. I ne samo to, od 2013. godine španski motociklista nije doživeo nijedan poraz na tlu Sjedinjenih Država, pošto je jednom slavio na „Laguna Seki“, a tri puta u Indijanapolisu. Kada se sve sabere, Markes je imao deset trijumfa zaredom dok taj niz nije prekinut njegovom greškom ove godine. U trenutku kada je izleteo sa staze vozač Repsol Honde je imao sigurnu prednost u odnosu na
Valentina Rosija, ali je Aleks Rins bio taj koji je kasnije slavio i tako stigao do prvenca u najjačoj kategoriji.

MotoGP


Pre dolaska u Ostin, Markes je izgubio u trileru na Velikoj nagradi Katara, a potom je
pobedio u Argentini. Od dolaska u Evropu sedam puta se našao na najvišem stepeniku pobedničkog postolja, dok je preostale četiri trke završio na drugoj poziciji. Na taj način, dobio je priliku da već u Tajlandu obezbedi titulu, što je i učinio bez ikakvih problema, pošto mu je za to bilo potrebno da samo bude ispred Andree Dovicioza. A Italijan je bio zaista daleko iza njega...

Uz napomenu da su još četiri runde ostale do kraja sezone, Markes je na dosadašnjih 15 ukupno 218 krugova proveo u vođstvu, a izveo je 47 manevra za preticanje. Najveću prednost u odnosu na drugoplasiranog kada je pobedio imao je na stazi „Termas de Rio Ondo“, kada je bio skoro deset sekundi ispred Rosija. S druge strane, najmanja razlika viđena je prošlog vikenda, kada je za 171 hiljaditi deo sekunde pobedio Fabija Kvartarara u Tajlandu.

Na samo jednoj od trka koje je završio na drugom mestu njegova razlika u odnosu na pobednika bila je veća od dve desetinke, i to na Velikoj nagradi Holandije, kada je bio pet sekundi iza Maverika Vinjalesa na Jamahi. U preostala četiri navrata, razlika je varirala od 13 do 213 hiljaditinki, a to nam je verovatno ukazalo na jednu od retkih slabosti koje Markes ima.

Marc Marquez

Honda Racing Corporation

Sada već osmostruki svetski šampion se očigledno ne snalazi najbolje u situacijama kada se u triler završnicama odlučuje pobednik. Mnogi bi rekli da je u Tajlandu pokazao upravo suprotno, ali je u situacijama kada mu je rival bio mnogo bolji vozač od Kvartarara, a barem Doviciozo i Rins to trenutno jesu, poklekao. Italijanski motociklista je u poslednje tri sezone bio Markesov glavni rival, ali zato ga je samo u jednoj situaciji savladao kada su imali direktan duel do cilja, i to na prošlogodišnjoj Velikoj nagradi Tajlanda.

Ove godine, Dovi je dva puta bio bolji od Markesa u samoj završnici – u Kataru i Austriji, drugi vozač Dukatija Danilo Petruči je bio bolji od njega na „Muđelu“, a najmanja razlika između pobednika i drugoplasiranog viđena je na „Silverstonu“. Tada je Rins u jednoj od najneizvesnijih trka za samo 13 hiljaditinki nadmašio svog sunarodnika,
a inače su samo tri u istoriji rešene manjom razlikom, a jedna identičnom.

Markes je vozač koji je i te kako svestan na čemu mora da radi, a pet poraza u šest duela sa Doviciozom, koji mu je trenutno najveći rival, sigurno će ga naterati da uzvrati udarac, i to sa kamatom. Ono što je generalno utisak jeste da španski motociklista ne razmišlja o drugima, već samo o sebi, isto kao što se Honda koncentriše samo na njega. To se japanskoj kompaniji isplaćuje jer će joj izvesno Markes praktično sâm doneti i titule u konkurenciji timova i konstruktora. Dugoročno bi to moglo da bude problem ukoliko osmostruki svetski šampion shvati da mu je naredni izazov da titulu osvoji na nekom drugom motoru, a ne na Hondi. Ali, to sada nije tema...

Andrea Dovizioso

Mirco Lazzari gp/Getty Images

I fizički, i psihički, Markesu trenutno nema ravnog, pa samim tim i na stazi, a je tako jasno da pravu konkurenciju i nema. Doviciozo mu je već neko vreme glavni konkurent, ali još od 2016. godine, kada je imao najrealniju šansu da Španca spreči u pohodu na tron, nije dovoljno konstantan. Ove godine jeste bio izbačen na dve trke, ali je isto tako i ostvario samo dve pobede, uz pet podijuma, što nikako nije dovoljno za nekoga ko želi da donese prvu titulu Dukatiju posle 12 godina. 

Preostali vozači nisu ni imali pravu šansu da se umešaju u borbu za titulu jer isto kao i Doviciozo nisu dovoljno konstantni. Najbolji primer, verovatno još bolji od Italijana, jeste Rins, koji je u nekoliko navrata išao od sjaja do očaja. Mladi Španac se dva puta našao na najvišem stepeniku pobedničkog postolja, ali još samo jednom na podijumu, ali je u poretku ispred Vinjalesa. Vozač Jamahe je slavio u Asenu i još pet puta stigao do podijuma, ali se i dalje više pamti ono što je rekao na „Katalunji“ nego neka njegova vožnja ove sezone.

Nešto je i do Vinjalesa, a nešto i do Jamahe, koja već neko vreme ne uspeva da nađe svoj put. Kvartararo nas je naveo da pomislimo da nešto ipak funkcioniše, ali ni njega nisu zaobišli problemi koje već dugo imaju Vinjales i Rosi, pa i Franko Morbideli. Mladi Francuz je definitivno uz Markesa obeležio ovu sezonu, ali ćemo se njime baviti nekom drugom prilikom. Kvartararo još nije dočekao svoj prvenac, ali bi dobru šansu za to mogao da ima na „Filip Ajlandu“ i u Sepangu.

Fabio Quartararo

Mirco Lazzari gp/Getty Images

S druge strane, samo još jedan vozač osim pomenute četvorice je osetio slast pobede, a to je Petruči, koji je pokorio „Muđelo“. Delovalo je u nekim trenucima da bi italijanski motociklista i te kako mogao da utiče na borbu za titulu, posebno jer je najavio da će voziti za Dovicioza, ali praktično nije ni dobio šansu da to učini. Držao se neko vreme u poretku, ali je posle trećeg mesta na Velikoj nagradi Katalonije bio daleko od podijuma. Ako je sa njim takav slučaj, šta tek reći za Rosija, koji se nikako ne snalazi na ovogodišnjem modelu M1. I dalje se on drži uz ’klince’, ali ga je niz tri trke bez plasmana mnogo koštao, više nego to što se od Ostina nije našao na pobedničkom postolju.

’Doktorom’ se i završava lista vozača od kojih se možda i očekivalo da zaustave Markesa, iako je dolazak Horhea Lorenca na mesto njegovog timskog kolege od Repsol Honde trebalo da napravi ’tim snova’. Umesto toga, stariji od dvojice Španaca ima sezonu za zaborav, koju su obeležile povrede, loši rezultati, a neki bi rekli najviše greška koju je napravio u Barseloni. Lorenco je tada izbacio sa staze Dovicioza, Vinjalesa i Rosija, čime je praktično i označen kraj njihovim nadama u to da mogu da izazovu Markesa.

Međutim, realnost je takva da njega niko nije mogao da spreči da dođe do trona. U ovom trenutku, mladi Španac izgleda nezaustavljivo i samo pravo čudo bi moglo da ga spreči da se naredne sezone izjednači po broju titula sa Rosijem. Posle toga će mu se izvesno u kraljevskoj klasi pridružiti mlađi brat Aleks, a možda bi on mogao da mu postane slabost. Aleks već uveliko podseća na Marka, u nekim situacijama izgleda čak i kao i njegova razumnija verzija, a ko zna, možda bi njihovi dueli mogli da donesu neku novu dozu neizvesnosti u šampionat. Videćemo...

Komentari (44)

Komentar je uspešno poslat.

Slanje komentara nije uspelo.

Neispravan kod, pokušajte ponovo

Milorad Djuric

Маркез у Дукатију , трансфер који би МГП одвео у свемир.. Још боље,да Роси направи екипу и да узме Маркеза. Какав би то шоу био...

Odgovori 5 3

Miodrag

O čemu pričaš???To bi moto GP odvelo u dosadu neviđenu.Ko bi mu na Dukatiju mogao prići ???

14 5

Milorad Djuric

Доминација,ту нема спора. Причам искључиво о маркетингу, то би био спектакл.

9 1

* Sva polja su obavezna

Od 2022. MotoGP u komšiluku Balkana?

Od 2022. MotoGP u komšiluku Balkana?

Od 2022. MotoGP u komšiluku Balkana?

Dorna i Vlada Mađarske pregovaraju o tome da od 2022. godine ta zemlja bude domaćin Velike nagrade u Svetskom šampionatu u motociklizmu.

Hamilton bolji nego ikada ranije

Hamilton bolji nego ikada ranije

Hamilton bolji nego ikada ranije

Iako je šestostruki svetski šampion postao tek u novembru, na Velikoj nagradi Sjedinjenih Država, već posle osam trka je bilo jasno da je titula njegova. Na putu do nje nije bilo mnogo trenutaka od kojih zastaje dah, ali je izvesno ova sezona najbolja u karijeri Luisa Hamiltona.
Loading...