Vreme je za istoriju

Mark Thompson/Getty Images

Kada je Mihael Šumaher 2004. godine osvojio sedmu titulu malo ko je pomislio da bi iko u narednih nekoliko decenija mogao da mu se približi. Ali, neko je deceniju i po kasnije došao na korak do toga da se izjednači sa njim, ne samo po broju titula, već da ga pretekne po broju pobeda i podijuma.

Pred nama je 71. sezona Formule 1, a sve ukazuje da će ona biti istorijska, na jedan ili drugi način. U centru pažnje je branilac titule Luis Hamilton, pošto ima priliku da postane najuspešniji vozač u istoriji šampionata, i čak da nadmaši legendarnog Nemca.

Vozač Mercedesa se prošle godine praktično prošetao do titule i tako nastavio dominaciju svog tima u hibridnoj turbo eri jer pravu konkurenciju nije imao. U prilog tome ide činjenica da je izjednačio svoj rekord od 11 pobeda u sezoni, još šest puta se našao na najvišem stepeniku pobedničkog postolja, a najlošiji plasman bilo mu je deveto mesto. Hamiltonov najveći rival bio je njegov timski kolega Valteri Botas, koji je zasijao na otvaranju sezone u Australiji, a od tada je imao sporednu ulogu, pošto nije ni mogao da se izbori za više.

Ostali timovi koji su se nadali da bi mogli da ugroze dominaciju Mercedesa morali su da se zadovolje mrvicama, a to su u njihovom slučaju bile pobede i pobednička postolja. Ferari za razliku od sezone ranije nije mogao da parira nemačkom timu, a do prve pobede prošle godine stigao je tek na Velikoj nagradi Belgije, posle letnje pauze. Do tada je već kuljala vatra unutar ekipe u borbi između novopridošlog Šarla Leklera i Sebastijana Fetela, a sve zbog toga što u Ferariju nisu želeli da daju prednost jednom od njih.

Clive Mason/Getty Images

Do kulminacije sukoba došlo je na stazi „Interlagos“, kada su Lekler i Fetel jedan drugoga izbacili sa staze, a iako su obojica od tada pokušali da umanje značaj svega što se dešavalo tek ćemo videti da li su se opametili ili ne. Ferari je prvi povukao potez i mladom Monegašaninu dao novi ugovor, čime je jasno i samom Fetelu stavljeno do znanja da više ne uživa status kao ranije, ali se čini da je Nemac možda i pronašao novu motivaciju u tome.

Ne treba zaboraviti i da je Svetska automobilska federacija pokrenula istragu protiv Ferarija zbog potencijalnog kršenja pravila, a potom postigla nagodbu, pošto nije pronašla jasne dokaze protiv italijanskog tima. To je dovelo do ogorčenja kod ostalih timova, sa izuzetkom Alfa Romea i Hasa, koji koriste Ferarijeve motore, a odgovora na pitanje da li je bolid italijanskog tima bio po pravilima tokom cele sezone nema.

Do sumnje u legalnost bolida Ferarija došlo se kada su rivali, pre svih Red Bul i Mercedes, doveli u pitanje superiornost koju ima italijanski tim u brzini na pravcima. Sve je kulminiralo na Velikoj nagradi Sjedinjenih Država, kada je FIA objavila pojašnjenje posle pitanja koje joj je uputio Red Bul. I treće mesto Šarla Leklera u Abu Dabiju bilo je jedini podijum Ferarija na poslednje tri trke sezone, otkako je pokrenuta istraga, a sve se ticalo toga da li može da se utiče na protok goriva tako da se zaobiđe limit od 100kg na sat.


Iako je prošle sezone tek započeo saradnju sa Hondom, Red Bul je pre Ferarija osetio slast pobede, a to je učinio na svom terenu, na Velikoj nagradi Austrije. Maks Ferstapen je doneo japanskoj kompaniji prvi trijumf još od trke u Mađarskoj 2006. godine, a potom se na najvišem stepeniku pobedničkog postolja našao još dva puta. Ipak, Red Bulov problem je bio u tome što nije našao adekvatnu zamenu za Danijela Rikarda, na čije mesto je doveden Pjer Gasli. Francuz nijednog trenutka nije bio na nivou koji se njega očekivao, zbog čega je na polovini sezone poslat nazad u Toro Roso, a zamenio ga je Aleksander Albon, koji je opravdao očekivanja.

Očekivano, svi ostali timovi su bili daleko iza ’velike trojke’, ali je došlo do velikih pomeranja među njima. Kao najbolji među ostalima pokazao se Meklaren, koji je napravio značajan korak napred i to zahvaljujući izuzetno mladoj vozačkoj postavi koju su činili (a i dalje je čine) Karlos Sains junior i Lando Noris. Mladi Španac je čak zauzeo šesto mesto u poretku vozača, a na Velikoj nagradi Brazila je timu doneo prvi podijum još od otvaranja sezone 2014. godine.

Meklaren je čak bio ubedljiv u borbi za četvrtu poziciju, pošto je za 54 boda bio bolji od Renoa, čije motore koristi, ali koji je kao po običaju imao probleme sa pouzdanošću, a jednom prilikom i legalnošću svojih bolida. U toj borbi na sredini tabele učestvovali su i Toro i Rejsing Point, a italijanski tim je zahvaljujući tome što su mu Danil Kvjat i Gasli doneli po podijum završio sezonu kao šesti.

Dan Istitene/Getty Images

Alfa Romeo je imao uspone i padove, ali nijednog trenutka se nije upustio u ozbiljniju borbu sa timovima ispred sebe, iako su Kimi Raikonen i Antonio Đovinaci zasijali na pretposlednjoj trci sezone. Začelje je bilo rezervisano za Vilijams, koji je kasnio sa pripremom bolida, pa je propustio početak predsezonskih testiranja i tako nije mogao da izbegne mučenje, a jedini bod britanski tim je izvukao na „Hokenhajmringu“, zahvaljujući Robertu Kubici. A šta reći za Has? Posle petog mesta 2018. godine usledio je strmoglavi pad koji je uslovio izuzetno loš bolid, tvrdoglavost obojice vozača, ali i činjenica da Roman Grožan nekad zaista zaboravlja da gleda u retrovizore.

U odnosu na prošlu sezonu nije se mnogo toga promenilo, a testiranja često i jesu i nisu pokazatelj šta nas čeka kada krene ono pravo. Za sada ne znamo kako će sezona izgledati, sve zbog epidemije koronavirusa, koja je već dovela do otkazivanja Velike nagrade Kine, ali ona svakako kreće predstojećeg vikenda, i to tradicionalno na stazi „Albert park“. Tokom ovogodišnjeg šampionata Formula 1 slavi 70. rođendan (ali će sezona biti 71. po redu), i to 13. maja. Podsetimo, prva trka u istoriji vožena je na legendarnom „Silverstonu“ tog datuma 1950. godine, prošle sezone smo u Kini proslavili 1.000. po redu, a pred nama su poslednje u sadašnjoj eri Formule 1 i nadamo se da će one biti zanimljivije nego većina onih koje smo gledali od 2014. u okviru nje.

Šta se promenilo između dve sezone?

Pošto nas naredne sezone čekaju izuzetno velike promene u šampionatu, koje će dovesti do toga da bolidi izgledaju drugačije, sve s ciljem da bude viđeno više preticanja, ove godine se nije mnogo toga menjalo. Jedine promene su zaista sitne, a tiču se prednjih krila i kočnica. Pretnje krilo u sebi više ne sme da ima metalne delove, da bi se smanjio rizik pucanja pneumatika prilikom kontakta, dok će timovi sami morati da prave svoje kočione sisteme.

Mark Thompson/Getty Images

Uz sve to, zbog planiranog povećanja trka na 22, iako bi sada trebalo da bude 21, timovi će imati jedan MGU-K sistem više u odnosu na prethodnu sezonu. Takođe, timovi su jednoglasno odbili da koriste pneumatike koje je Pireli spremio za ovu sezonu, pa neće biti nikakvih promena u odnosu na prošlu godinu.

Mercedes je, inače, na testiranjima predstavio novi sistem koji će moći da se koristi ove sezone, ali je već zabranjen za narednu. U pitanju je ’dvoosni sistem upravljanja’ prednjim točkovima, koji vozačima omogućava da promene položaj prednjih točkova ili njihov ugao prema užoj osi bolida dok voze. Na svim bolidima su prednji točkovi namešteni pod određenim uglom da bi im pomoglo pri ulascima u krivine, ali to znači da nisu paralelni sa bolidom, što dovodi do trošenja pneumatika na pravcima. U Mercedesu su upravo zbog toga smislili taj sistem, u pokušaju da pronađu način da dođu do barem male prednosti u odnosu na rivale. Za sada nije poznato da li će neki od timova pokušati da napravi nešto slično.

Prelazni rok

Osam od ukupno deset timova zadržalo je vozače između dve sezone, a jedini izuzeci su Reno i Vilijams. Francuski tim je odlučio da dovede Estebana Okon, iako je on deo Mercedesovog programa za razvoj vozača. Mladi Francuz je u timu zamenio Nika Hilkenberga, koji je rekorder Formule 1 po broju trka bez ijednog podijuma u karijeri. Upravo je pobedničko postolje bilo glavni uslov da nemački automobilista zadrži svoje mesto, bio je blizu da uspe u tome na Velikoj nagradi Nemačke, ali je napravio grešku u izuzetno teškim uslovima.

Mark Thompson/Getty Images

Okon se u Formulu 1 vraća posle godinu pauze, pošto je na kraju 2018. ostao bez mesta u Rejsing Pointu i morao je da se zadovolji ulogom test vozača Mercedesa. Francuz je u šampionatu debitovao kao vozač Menora, potom je dve sezone proveo u Fors Indiji, sadašnjem Rejsing Pointu. Rekorder je Formule 1 po broju uzastopnih trka koje je završio od prve u karijeri – ukupno 27.

Povezano

Još pre kraja prošle sezone znalo se da Kubica neće ostati u Vilijamsu, a iako je jedna od opcija bila angažovanje Hilkenberga, britanski tim se odlučio za Nikolasa Natifija. Kanađanin je u prethodnim sezonama bio test vozač Renoa, Rejsing Pointa i Vilijamsa, a prošle godine je bio vicešampion Formule 2. Latifi je, inače, jedini debitant u ovogodišnjem šampionatu, a prethodni put kada je na startu sezone bio samo jedan novajlija bilo je 2009. godine, kada je Sebastijan Buemi vozio za Toro Roso.

Favoriti

Pre svih tu je Hamilton. Britanski automobilista ove godine juri istoriju jer može da se izjednači po broju titula sa Mihaelom Šumaherom, a takođe i postane rekorder po broju pobeda, ali i podijuma u karijeri. Šestostruki svetski šampion trenutno ima sedam trijumfa, a četiri pobednička postolja manje od legendarnog Nemca, što znači da se nalazi na korak da u svakom pogledu postane najuspešniji vozač u istoriji Formule 1.

Posle sezone u kojoj je prikazao najbolju verziju sebe malo ko bi uopšte pomislio da se kladi protiv njega. Uz to, Mercedes je od početka hibridne turbo ere nedodirljiv, a čini se da su male šanse da ga neko skine sa trona, uprkos određenim problemima na testiranjima, mada će svakako biti onih koji će pokušati. Prethodnih godina je Hamiltonova najveća konkurencija dolazila iznutra, iz njegovog tima, ali se trenutno čini da Britancu niko nije ni prići.

Mark Thompson/Getty Images

I tu se misli na sve aspekte onoga što donosi uspeh – vozačko umeće, zrelost, fizičku spremu, usavršavanje i radnu etiku, a takođe je motivisan više nego ikada ranije. Jednostavno, Hamilton je po svemu tome za klasu ispred svih vozača današnjice, a možda i svih iz prethodnih generacija. Naravno, Mercedes je doprineo njegovim uspesima, posebno zbog toga što retko kada greši u strategiji, a kada i to učini britanski automobilista uspe da izvuče barem nešto. U prilog tome ide činjenica da njegove greške od prošle sezone mogu da se nabroje na tek nekoliko prstiju.

Od povlačenja Nika Rozberga, koji je jedini pobedio Hamiltona u borbi za titulu u poslednjih šest godina, njegov najveći konkurent bio je Botas. Međutim, iako je iz sezone u sezonu finski vozač evidentno sve bolji, njegova šansa da ugrozi svog timskog kolegu se završava vrlo brzo pošto sezona počne. Botas kao vozač jednostavno nije dorastao tom zadatku, a to je jasno i razlog zašto je tu, da u Mercedesu ne bi imali probleme sa gase vatru kao što je slučaj bio 2016. godine.

Iako Finac naglašava da želi da pobedi Hamiltona do sada nismo videli mnogo primera da to može, a i da mu se to omogući i on pokuša bio bi mu potreban nadljudski napor. Zbog toga prave konkurente aktuelnog šampiona treba tražiti u drugim timovima – Ferariju i Red Bulu. Italijanski tim je sam sebe više puta koštao titule poslednjih godina, a Fetel je do onog izletanja na Velikoj nagradi Nemačke 2018. godine bio na dobrom putu da svrgne Hamiltona sa trona.

Charles Coates/Getty Images

Ferari ima sve što je potrebno da bi izazvao Mercedes – i veoma dobre vozače i veoma dobar bolid, ali uvek nešto fali, još od 2007. godine, kada je Raikonen timu doneo poslednju titulu. Hamilton jeste neverovatno dobar, ali sigurno postoje mane koje niko još nije iskoristio – na prvom mestu Ferari. Italijanski tim će moći da pobedi šestostrukog svetskog šampiona samo ako se svi u njemu opamete i shvate šta im je cilj.

Lekler je za kratko vreme od Ferarija napravio svoj tim i praktično ga preoteo od Fetela, a to će mu svakako biti od koristi. Mladi Monegašanin ima još neke bubice koje mora da reši, ali to što je dobio novi ugovor pre svog timskog kolege svakako će mu poslužiti kao dobra dodatna motivacija. S druge strane, Fetelovo vozačko umeće svakako nije isparilo, u pojedinim trenucima je prošle godine pokazao da je i dalje izuzetno brz, ali će morati da bude mnogo koncentrisaniji da ne bi pravio greške kakve su zaista neprihvatljive za vozača kakav je on.

Ulog za Fetela ove godine je da pokaže da njegovo vreme nije prošlo, kao i da nije odustao od Formule 1, kao što se mnogo puta poslednjih sezona činilo. To što bi mogao da se izjednači po broju titula sa Huanom Manuelom Fanđom, a priđe Hamiltonu i Šumaheru nije mala stvar. Nije mala stvar ni to što će se Lekler boriti da nadmaši rekord svog timskog kolege i postane najmlađi šampion u istoriji, što je dostignuće koje će ove godine juriti i Ferstapen.

Mark Thompson/Getty Images

Mladi Holanđanin je za kratko vreme izuzetno sazreo i ove godine bi konačno mogao da se pokaže kao ozbiljan kandidat za titulu, znatno ozbiljniji nego prethodnih sezona. Ferstapen je jedan od onih vozača kod kojih se vidi da se ne zadovoljavaju postignutim, što se i te kako videlo prošle godine. Izvesno je da Red Bul ne bi imao takve rezultate u prvoj sezoni saradnje sa Hondom da nije bilo njega, ali je takođe i prikrio neke njene ozbiljne nedostatke. Pri kraju prošle sezone je bio viđen posebno dobar napredak, što ukazuje da bi austrijski tim ove godine mogao da ima još važniju ulogu.

Dobra stvar za Red Bul je to što je odluka da se Gasli zameni Albonom u drugom delu sezone pokazala odličnim potezom. Tajlandski automobilista je bio izuzetno konstantan, malo mu je falilo da se svom timskom kolegu pridruži na podijumu u Brazilu, ali će ove godine morati da napreduje. Austrijskom timu je potreban dobar drugi vozač, ne nužno da bi se i on sâm boriti za titulu, već da bi oduzimao važne bodove konkurentima, a osvajao bitne za tim u konkurenciji konstruktora.

Predsezonska testiranja ukazuju da je Mercedes ispred svih, a da su Ferari i Red Bul izjednačeni, a ne tako daleko. Izvesno je da su neki od njih pokušali nešto i da sakriju na „Katalunji“, ali ćemo posle dve tri-trke svakako videti ko je na kom nivou. Ostali timovi ne mogu da im priprete, bar se za sada tako čini, ali im niko ne može zabraniti da se nadaju i pokušaju.

Ko još vreba svoju šansu?

Među ostalih sedam timova izdvojio se Rejsing Point, koji je donekle iskopirao prošlogodišnji bolid Mercedesa, a Serhio Peres i Lens Strol su se veoma dobro pokazali tokom predsezonskih testiranja. Čini se da je napravljen ozbiljan korak napred posle šestog mesta u prošlodišnjem šampionatu, a Peres i Strol su se poslednjih godina pokazali kao vozači koji znaju da zasijaju kada dođu u priliku. Izvesno je da se u timu čiji je vlasnik Strolov otac upravo uzdaju u to.

Rudy Carezzevoli/Getty Images

Tu je i Meklaren, koji je konačno uspeo da se trgne posle nekoliko izuzetno razočaravajućih sezona, što je svima u timu dalo veliki optimizam, koji im je i bio preko potreban. Britanski tim ima izuzetno zanimljivu vozačku postavu u Sainsu i Norisu, koji odlično sarađuju, što je i još jedan aspekt koji ne treba zanemariti. Meklaren još ove godine ima Renoove motore, pre nego što se vrati Mercedesu, pa će biti zanimljivo kako će izgledati ovaj prelazni period. Sains je, inače, zauzeo drugo mesto po broju kompletiranih krugova tokom testiranja i imao je 20 manje od branioca titule.

A što se tiče Renoa, on je poprilična nepoznanica zbog činjenice da nikako da reši problem sa pouzdanošću, iako je imao dobra vremena tokom testiranja. Predstojeća sezona biće od velike važnosti za francuski tim jer će dati odgovor po pitanju njegove budućnosti u Formuli 1. Reno je pretrpeo veliki udarac prošle sezone jer ga je Meklaren pobedio u borbi za najboljeg konstruktora među ostalima kada se izuzme ’velika trojka’, napravljene su određene promene u timu, samo je pitanje da li je sve to došlo kasno. Francuski tim svoje nade polaže u Rikarda i Okona, koji čine odličnu vozačku postavu, ali će mnogo toga zavisiti od bolida koji im se pruži.

I sada nam ostaju još Alfa Romeo, Alfa Tauri, Has i Vilijams. U odnosu na prošlu godinu, testiranja su pokazala da britanski tim neće imati toliko loš bolid i da će njegovi vozači gotovo uvek biti poslednji. Prošle sezone je Vilijams kasno počeo testiranja, a ove godine je prvi izašao na stazu, što je dobar znak, isto kao i to da se vidi napredak što se tiče pouzdanosti, uprkos tome što je iskoristio tri pogodne jedinice. Njegovi vozači nemaju dovoljno iskustva, ali je bolja pouzdanost dobar korak da se barem delimično pokažu u pravom svetlu.

Mark Thompson/Getty Images

Has je prošle godine imao bolid koji nije mogao da se vozi kako treba, što je Grožan naglašavao mnogo puta, ali ga to ne opravdava za neke poteze. Uprkos tome, američki tim ga je zadržao, isto kao i Magnusena, a sa njim je slična situacija kao sa Renoom, pošto će ova sezona odrediti najverovatnije odrediti njegovu budućnost. Alfa Romeo se uzda u Raikonena i Đovinacija i nema preterane ambicije, što je dobra stvar za njegovim vozačima, a slična situacija je i sa Alfa Taurijem, nekadašnjom ekipom Toro Roso, ali bi oba tima i te kako ponekad mogla da pomrse račune svojim rivalima.

21 trka, za sada – od Australije do Abu Dabija

Tradicionalno, Velika nagrada Australije otvara šampionat Formule 1, koji će isto kao prethodnih godina biti završen u Abu Dabiju. Ovogodišnji šampionat je trebalo da broji rekordne 22 trke, ali je zbog koronavirusa pomerena ona u Kini, koja je bila planirana za 19. april, i izvesno će biti i otkazana, a za sada nema informacija da li će broj biti dodatno smanjen. Iako je postojala zabrinutost za održavanje prve trke sezone, sve je spremno za nju, isto kao i Veliku nagradu Bahreina, nedelju dana kasnije, iako je odlučeno da tribine na stazi „Sakir“ budu prazne.

Glavne promene u kalendaru su povratak trke u Holandiji i prva Velika nagrada Vijetnama na ulicama Hanoja. Prestonica Vijetnama će ugostiti najbolje vozače današnjice kao treća trka u sezoni, pod uslovom da ne dođe do novih problema sa epidemijom koronavirusa. Zanimljivo je da je Berni Eklston prvi predložio da se Vijetnam nađe u kalendaru, međutim, odustao je od te ideje pošto se u to vreme vozilo pet trka u Aziji. Dogovor o održavanju trke postignut je u novembru 2018. godine, a staza je nedavno završena i duga je 5.607 metara.

Dean Mouhtaropulos/Getty Images

S druge strane, Velika nagrada Holandije se vraća u kalendar prvi put od 1985. godine i biće vožena na „Zandvortu“. Glavni razlog za povratak Holandije je, naravno, sve veća Ferstapenova popularnost, a ona je dobila priliku da zameni Španiju kao prva evropska trka u sezoni. „Zandvort“ je pretrpeo određene promene u poslednje vreme, najviše da bi staza bila modernizovana u skladu sa standardnima, pa su tako dve krivine pretvorene u ovalne, a takođe je proširen prostor za izletanje.

U odnosu na prošlu godinu, zbog ulaska Holandije u kalendar, trka u Bakuu je prebačena za jun, pa je tako pomeren i termin Velike nagrade Kanade, koja je uvek bila prva posle okršaja na ulicama Monte Karla. Takođe, nema trke u Nemačkoj, zbog problema oko „Nirburgringa“, ali i činjenice da u Mercedesu nisu voljni da svake godine praktično sami finansiraju njeno održavanje na „Hokenhajmringu“. Redosled preostalih trka nije mnogo promenjen u odnosu na prethodne godine.

Kalendar Formule 1 za 2020. godinu:
15. mart Velika nagrada Australije (Albert park)
22. mart Velika nagrada Bahreina (Sakir)
5. april Velika nagrada Vijetnama (Hanoj)
3. maj Velika nagrada Holandije (Zandvort)
10. maj Velika nagrada Španije (Katalunja)
24. maj Velika nagrada Monaka (Monte Karlo)
7.jun Velika nagrada Azerbejdžana (Baku)
14. jun Velika nagrada Kanade (Žil Vilnev)
28. jun Velika nagrada Francuske (Pol Rikar)
5. jul Velika nagrada Austrije (Red Bul ring)
19. jul Velika nagrada Britanije (Silverston)
2. avgust Velika nagrada Mađarske (Hungaroring)
30. avgust Velika nagrada Belgije (Spa Frankoršamp)
6. septembar Velika nagrada Italije (Monca)
20. septembar Velika nagrada Singapura (Marina bej)
27. septembar Velika nagrada Rusije (Soči)
11. oktobar Velika nagrada Japana (Suzuka)
25. oktobar Velika nagrada Meksika (Ermanos Rodriges)
1. novembar Velika nagrada Sjedinjenih Država (Ostin)
15. novembar Velika nagrada Brazila (Interlagos)
29. novembar Velika nagrada Abu Dabija (Jas Marina)
* Velika nagrada Kine (Šangaj)