Funkcionisanje MotoGP direkcije trke – otkriva Majk Veb

REUTERS/Albert Gea

Na stazi vozačima pripadaju glavne uloge, ali van nje postoji veliki broj ljudi koji se staraju da sve protekne kako treba tokom trkačkog vikenda. Važnu ulogu u svemu tome ima direkcija trke, koja se stara da sve bude bezbedno i po pravilima.

Glavnu ulogu u trkačkoj direkciji ima Majk Veb, koji se i sâm ranije bavio motociklizmom, što mu na neki način olakšava posao. Isto se može reći i za njegov odnos sa vozačima, koji je izuzetno prijateljski, ali to ne znači da je njegov posao lak, baš naprotiv. Nekad treba doneti teške odluke, kao što je slučaj bio u Maleziji 2015. godine, posle incidenta između Valentina Rosija i Marka Markesa, ili tri godine kasnije u Mizanu, kada je Romano Fenati usred trke pritisnuo kočnicu Stefana Mancija.

Povezano

U ekskluzivnom intervjuu za Sport Klub, Veb je otkrio brojne pojedinosti koje su u vezi sa njegovom funkcijom, posebno kako izgleda proces donošenja odluka, a dotakli smo se i uloga koje je imao ranije. Za početak nas je zanimalo šta tačno znači biti trkački direktor.

Pravilnik kaže da je moj posao da se postaram da se trka održi bezbedno, prema pravilima i na vreme. To je kratka rečenica, ali pokriva mnogo toga – zadužen sam za sve aktivnosti na stazi, dok su motori na njoj, a to znači da sam odgovoran za davanje znaka za početak i kraj treninga i trka, prekidanje trke ili neke druge aktivnosti, da bi na stazu izašlo medicinsko vozilo ili uradila bilo kakva intervencija koja nam je potrebna. Mnogo je detalja, ali imam i mnogo ljudi sa kojima radim“, naglasio je Veb.

Vebov put od Novog Zelanda do Svetskog šampionata u motociklizmu je bio izuzetno zanimljiv i on je tu već više od dve i po decenije.

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Bio sam motociklista pre više od 30 godina. Zahvaljujući trkanju sam upoznao ljude u ovom svetu, a među njima i jednu osobu koja je pokretala MotoGP tim, a u to vreme je to bila klasa do 500 kubika. Počeo sam da radim kao mehaničar, potom sam bio šef tima jednog vozača, radio sam za fabričku ekipu, a zatim sam postao tehnički direktor ovde, u Moto GP šampionatu. I kada se trkački direktor povukao, ja sam preuzeo tu funkciju. Duga je to istorija, u MotoGP padoku sam već više od 25 godina“, naglasio je Veb.

Ogromno iskustvo u različitim sferama samog motociklizma Vebu i te kako pomaže u obavljanju njegovog sadašnjeg posla.

To je velika stvar, posebno što sam i sâm bio motociklista, jeste na izuzetno niskom nivou takmičenja i davno, ali razumem to, imam trkačku pozadinu. Onda sam bio sa druge strane, u timu, radio sam po pravilima pitajući se šta trkačka direkcija radi i zašto donosi odluke. Sada sam u direkciji trke i razumem o čemu vozači razmišljaju, a šta timovi, i veoma je vredno iskustvo to što sam prošao sve i sâm. Mogu da se poistovetim sa velikom brojem situacija koje imamo ovde jer sam ih video i iz druge perspektive“, otkriva Veb.

Na pitanje kako vozači gledaju na njega i kako izgleda njegov odnos sa njima, trkački direktor Moto GP šampionata je rekao:

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Voleo bih da mislim da postoji neko poštovanje sa obe strane, i ono je tu. Jer, dugo sam ovde, znamo se, vozači koji su bili tu, znamo se veoma dobro, posebno sada kada smo po novom sistemu odvojili neke stvari. Nekada sam bio zadužen i za disciplinu vozača, sada sam samo trkački direktor, a disciplinom se bave drugi ljudi. To nam pomalo olakšava odnos, pa možemo da imamo otvorenije razgovore, tako da sve funkcioniše dobro“.

Razlog zašto se Veb više ne bavi disciplinom vozača je to što pozicije evoluiraju, ali i zbog činjenice da ima dobre saradnike. Među njima se izdvajaju dva imena koja su i te kako poznata svim ljubiteljima motociklizma.

Trkačku direkciju čine tri osobe, a to smo ja, Franko Unčini i Loris Kapirosi. Obojica su bivši svetski šampioni, motociklisti, a mi se mnogo oslanjamo na njih za donošenje odluka sa stanovišta vozača. Pored nas trojice, koji smo u direkciji trke, postoji soba puna ljudi, stručnjaka u raznim oblastima, a tu su medicinski radnici, tehničko osoblje. Veliki broj ljudi učestvuje u donošenju odluka, ali je na kraju sve na nama trojici. Tu su i s jedne strane stjuarti FIM kao disciplinska komisija, a svi mi radimo zajedno u istoj prostoriji i vidimo iste stvari, ali su oni nadležni za to ako je neko uradio nešto pogrešno na stazi. Radimo zajedno, ali svako ima svoju ulogu“, ističe Veb.

Što se tiče samih odluka, one se nekad donesu u roku od nekoliko minuta kada su u pitanju kazne za neke vozače, a nekad se čeka kraj trke. Na pitanje koliko je važno za te odluke koje se donose posle trke da se čuje šta vozači misle o incidentu koji se desio, Novozelanđanin je rekao:

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Obično su u pitanju dvojica ili više vozača i moramo da čujemo sve njih pre donošenja konačne odluke. Ili moramo da pogledamo još neke snimke. Neke stvari su mnogo jasnije na stazi, ali kada god da je moguće želimo da donesemo odluku odmah jer ako se desi tokom trke, želimo da odluka utiče na nju dok je ona još u toku i da svi znaju šta se dešava. Ako situacija nije jasna, ako nemamo dovoljno dokaza,  ili ako moramo da razgovaramo sa vozačima, onda odlažemo donošenje odluke i razmatramo je posle trke. Svaka situacija je jedinstvena, a čak iako neki incidenti izgledaju isto, detalji su uvek drugačiji. U mnogo slučajeva želimo da pogledamo i druge snimke i da razgovaramo sa vozačima“.

A od čega zavisi ozbiljnost nekog prekršaja?

Uvek u obzir uzimamo okolnosti, veoma se striktno vodimo toga. Od onih sam koji određuje pravila i uvek želim da zvaničnici, tačnije direkcija trke, imaju nekoliko mogućnosti na raspolaganju i nisu ograničeni na to da imaju jednu kaznu za svaki incident jer su okolnosti uvek drugačije. Zapravo smo izuzetno ponosni na to što odluke donosimo na osnovu okolnosti. Kada jedan vozač izgura drugog, to može da bude potpuno drugačije u zavisnosti od toga gde se nalaze na stazi, šta se dešava oko njih, a to sve uzimamo u razmatranje. Subjektivno je u velikoj meri, ne postoji osnova da ako ste uradili ovo, onda je kazna ovakva. To se dešava u manjini slučajeva, u većini uzimamo okolnosti u obzir i smatram da je to ispravan način“, naglasio je Veb i potom se osvrnuo na situaciju kako se reaguje ako jedan vozač konstantno pravi iste prekršaje, „Naša direkcija sada ima protokol otkako smo ukinuli sistem kaznenih bodova, a svi vozači i timovi su svesni toga, a to je da će ponovljeni incidenti dovoditi do većih kazni svaki put. Tipična stvar za manje prekršaje je takva da se prvi put dobija upozorenje, a ako ste ga dobili, sledeći put kada to ponovite morate da budete oštrije kažnjeni i tako dalje. Tako eskaliraju kazne za ponavljanje incidenata, to funkcioniše veoma dobro, posebno jer brže reagujemo, nema čekanja nedeljama ili mesecima da bi se sabrali kazneni bodovi, već sada znate da ćete odmah biti kažnjeni“.

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Moto GP šampionat je sport koji izuzetno radi na bezbednosti vozača, ali od teških incidenata ne može da se pobegne. Iako je bilo i tragičnih ishoda, kao što je slučaj bio sa pogibijom Luisa Saloma pre četiri godine, i izuzetno ružnih incidenata kao pad Mikelea Pira u Muđelu 2018, u trkačkoj direkciji nekako uvek uspevaju da isključe emocije i donesu pravu odluku u tom trenutku.

To je apsolutno neophodno. Ti incidenti, veliki ili bilo kakvi u kojima postoji moguća opasnost, najvažniji su deo mog posla pored svega što se dešava na stazi. Izuzetno je važno da se mi u direkciji trke ponašamo potpuno profesionalno. U tim trenucima nema mesta za emocije, znamo šta tačno treba da radimo, svako obavlja svoj posao, medicinski direktor svoj, ja svoj, kao i ljudi zaduženi za bezbednost na stazi. Sve to funkcioniše veoma dobro, svi smo ovde veoma dugo, iskusni smo, prošli smo kroz to ranije… Rekao bih da emocije dolaze kasnije, a kada zapravo imate posla sa hitnim slučajem, morate da profesionalno obavite posao“, naglašava Veb.

Veb je već pomenuo da su zajedno sa njim u trkačkoj direkciji Unčini i Kapirosi, a jedan od saradnika mu je i Fredi Spenser. Amerikanac se smatra jednim od najboljih motociklista koji se trkao tokom osamdesetih godina prošlog veka, a tokom karijere je osvojio tri titule svetskog šampiona.

REUTERS/Gonzalo Fuentes

Veoma dobra stvar što su Franko i Loris deo direkcije trke jeste to što imamo povratne informacije vozača, svetskih šampiona, uz moje. To što imamo Fredija u FIM komisiji je veliki bonus, on je preuzeo moju prethodnu funkciju. Jasno je da je on višestruki svetski šampion i može da razgovara sa vozačima, da se stara o njima, a ima i njihovo poštovanje na način na koji ja nikada nisam mogao zbog onoga što je postigao na stazi. To funkcioniše veoma dobro, a iz onoga što sam video ranije prilikom bavljenja svakom situacijom u zavisnosti od okolnosti, tu Loris, Franko i Fredi stupaju na scenu, oni su bili motociklisti, znaju šta se dešava na stazi i mogu da donesu odluke u skladu sa time“, kaže trkački direktor Moto GP šampionata.

Motociklizam je sport koji evoluira iz godine u godinu, a na pitanje šta misli da je neophodno da se uradi u narednim sezonama što se tiče pravila i propisa i da li bi nešto trebalo da bude promenjeno Veb je rekao:

Evolucija je odgovarajuća reč. Evoluira korak po korak, pa nailazimo na različite probleme u drugačije vreme, a tu su i klase. Tu su Moto GP, Moto2, Moto3, svi oni imaju drugačije probleme, kojima se bavimo na različite načine. U kraljevskoj klasi je takav slučaj da je takmičenje na toliko visokom nivou da neke stare tradicionalne staze nemaju dovoljno bezbednosnih karakteristika – nemaju dovoljno prostora za izletanje, zidovi su preblizu, pa se bavimo stazama na taj način, ali isto tako i načinima da kontrolišemo nivo performansi motora da ne bi ugrozili bezbednost. Moto2 i Moto3 imaju drugačije probleme. I to je evolucija, ne postoji revolucija, idemo korak po korak, gledamo unapred da bismo ustanovili koji problemi mogu da se pojave i pozabavili se njima pre nego što to i postanu“.