Formula 1 u 2020, pokušaj drugi

Rudy Carezzevoli/Getty Images

Bio je 12. mart kada smo najavili ovogodišnji šampionat Formule 1, da bi nekoliko sati kasnije Velika nagrada Australije, kojom je trebalo da startuje, bila otkazana.

Sada, skoro četiri meseca kasnije, sezona konačno počinje, a s obzirom na situaciju u svetu srećni smo što nas uopšte čekaju trke. Pandemija koronavirusa je sredinom marta zaustavila ne samo gotovo ceo globalni sport, već je ceo svet bio primoran da zastane. Susreli smo se sa nevidljivim protivnikom, koji još ne posustaje, ali su se uprkos tome stekli uslovi da se bolidi konačno nađu na stazi.

Povezano

Samu sezonu nećemo ponovo najavljivati jer nema razloga – favoriti su ostali isti kao u martu, oni koji vrebaju šansu takođe, kao i oni koji će se boriti samo za mrvice. Ipak, period od 16 nedelja nije nimalo kratak, a za to vreme smo se susreli sa brojnim nedoumicama oko toga da li će sezone biti i kako će ona izgledati, a takođe smo dobili i znatno zanimljiviji prelazni rok nego što je iko mogao da zamisli.

Kako izgleda kalendar?

Šampionat je ove godine trebalo da broji rekordne 22 trke, međutim, u ovom trenutku, pred zvanični početak u kalendaru se nalazi samo osam, i to na šest staza. Za sada kalendar obuhvata samo evropske trke, ali se zna da će sezona biti završena trkama na Bliskom istoku, u Bahreinu i Abu Dabiju, samo nisu poznati tačni termini. Postoji nada da će kako vreme bude odmicalo biti dodati još neke trke, u Aziji ili na američkom kontinetu, ali ćemo morati da sačekamo još neko vreme za zvaničnu potvrdu.

Mark Thompson/Getty Images

Sezona startuje dvema trkama na stazi „Red Bul ring“, koje će biti vožene dva vikenda zaredom, 5. i 12. jula, kao Velika nagrada Austrije i Velika nagrada Štajerske. Odmah posle njih sledi trka u Mađarskoj, a zatim vikend pauze pre dva okršaja na „Silverstonu“, prvog i drugog vikenda u avgustu. Posle legendarne staze, na kojoj je pre 70 godina vožena prva trka u istoriji Formule 1, vozači se sele u Montmelo, na Veliku nagradu Španije. Zatim slede dve trke koje su zadržale svoje termine iz prve verzije kalendara – one u Belgiji i Italiji.

U ovom trenutku postoji velika šansa da kalendaru budu pridodate trke na stazama koje Formula 1 ne posećuje, kao što su „Muđelo“ i „Portimao“. „Muđelo“ je pre nekoliko godina bio domaćin testiranja, neki su tu stazu okarakterisali opasnom za bolide, dok su drugi vozači bili oduševljeni. Poznato je da je vozač Red Bula Mark Veber jednom prilikom rekao da je „10 krugova kao 1.000 u Abu Dabiju“ po pitanju uživanja u vožnji.

Trke „duhova“ i ne samo to…

Da bi do ovogodišnjeg šampionata uopšte došlo u Formuli 1 su bili svesni da će morati da se žrtvuju jedne od najvažnijih stvari koje čine trke, a to je prisustvo gledalaca. Jednostavno, rizik od zaraze i dalje postoji, a u ovom trenutku nije pametno dozvoliti prisustvo nekoliko desetina hiljada ljudi na tribinama. To bi moglo da se promeni, ali tek u kasnijem delu sezone. Zato neće biti ni parade vozača, već će umesto toga vozači biti intervjuisani ispred svojih garaža u terminu kada je trebalo da se zajedno voze stazom.

Mark Thompson/Getty Images

Staze i sam padok će biti zatvoreni za spoljni svet, timovi će imati ograničen broj članova na trkama, a svi zajedno će putovati posebnim čarter letovima i biti smešteni unutar takozvanog mehura. Timovi će svakako biti odvojeno smešteni, a postojaće i određena distanca između njihovih objekata na stazi. I za to će se koristiti oni postojeći, što znači da ekipe neće dopremati svoja domaćinstva na točkovima ove godine.

Svi vozači i članovi timova, zaposleni u Formuli 1 testirani su pre puta u Austriju, a iste testove moraće da obave i malobrojni prestavnici medija kojima je dozvoljen pristup. Testovi će biti ponavljani na svakih nekoliko dana, a pojedine informacije ukazuju da je ih je obezbeđeno preko 10.000 samo za te potrebe. Za sve će važiti obavezno nošenje zaštitnih maski.

Sama interakcija ljudi van staze će biti svedena na minimum, pa će tako novinari biti prepušteni media centru i neće imati ikakav kontakt sa vozačima i predstavnicima timova. Konferencije će se obavljati putem video linka, a još jedna velika promena čeka nas i po samom završetku trka. Neće biti proslave na podijumu, već će najverovatnije na startno-ciljnom pravcu biti upriličena nekakva dodela trofeja.

Charles Coates/Getty Images

Što se tiče samog rada timova, zbog zaštite koju će morati da koriste, mehaničarima će biti dozvoljeno da rade na bolidima jedan sat duže u četvrtak i petak, nego što je slučaj u normalnim okolnostima. To znači da će takozvani policijski čas trajati osam sati, a ne devet. Takođe će minimalnom broju ljudi biti dozvoljen pristup proceduri pre samog starta, a izlazak iz boksa će biti mogućen najkasnije 20 minuta pre početka kruga za zagrevanje, a ne pola sata, kao do sada.

Jedna od najvećih promena pravila se odnosi na izbor pneumatika, pošto timovi neće moći da biraju koliko setova koje tvrdoće žele. Umesto toga, postavljen je standard po kojem će svi vozači na raspolaganju imati po dva seta tvrdih pneumatika, tri srednje smese i osam mekih.

© 2020 Daimler AG

Pored svega pomenutog, poslednjih nedelja je u centru pažnje i borba protiv rasizma, koja je u Formuli 1 pravi odjek dobila tek pošto je Hamilton prozvao svoje kolege. Poslednjih nedelja u Sjedinjenim Državama traju protesti posle smrti Džordža Flojda kao posledice policijske brutalnosti, a Formula 1 je na to reagovala inicijativom „We Race As One“. Sam šestostruki svetski šampion, inače prvi tamnoputi vozač u šampionatu, takođe je pokrenuo inicijativu koja za cilj ima da pomogne manjinama u auto-moto sportu, dok je njegov Mercedes promenuo boju bolida i biće crn, a ne srebrn, u znak borbe protiv rasizma.

Ludi prelazni rok u pauzi

Vest koja je obeležila čekanje do prve trke svakako je odlazak Sebastijana Fetela iz Ferarija na kraju ovogodišnjeg šampionata. Za većinu ljudi je to bilo iznenađujuće, ali promena odnosa snaga u italijanskom timu nije ni mogla da dovede do drugačijeg raspleta. Četvorostruki svetski šampion je bio jasni broj jedan u Ferariju dok mu je timski kolega Kimi Raikonen, a sve se promenilo dolaskom Šarla Leklera, koji je pritom zimus dobio ugovor do kraja 2024. godine.

Za Fetela bi to mogao da bude motiv više ove sezone, koja bi mogla da mu bude i poslednja u Formuli 1, ali za sada Nemac ne govori mnogo o svojim planovima osim onoga što ga za koji dan čeka na stazi. I to uprkos činjenici da su iz Ferarija priznali da su potpuno morali da promene bolid pošto su otkrili brojne nedostatke tokom predsezonskih testiranja. Na Fetelovo mesto će sledeće sezone stići Karlos Sains junior, kojeg će u Meklarenu zameniti Danijel Rikardo. To znači da na početku ovogodišnjeg šampionata imamo trojicu vozača koji već znaju da po njegovom završetku neće biti tu gde su sada.

REUTERS/Edgar Su

Iako mu na kraju sezone ističe ugovor, očekuje se da će Luis Hamilton ostati u Mercedesu, ali je veliko pitanje da li će isti slučaj biti i sa Valterijem Botasom. Mnogo toga će zavisiti od toga kako se pokaže na prvih nekoliko trka, isto kao i veliki broj drugih vozača koji ostaju bez ugovora na kraju sezone. Za sada se zna da Maks Ferstapen ima ugovor sa Red Bulom do 2023, da Lando Noris ostaje u Meklarenu, Estaban Okon u Renou, a Serhio Peres u Rejsing Pointu, koji će od naredne godine postati Aston Martin. 

Pod ugovorom je i Džordž Rasel, sa Vilijamsom, ali pošto je on Mercedesov vozač postoji mogućnost i da dobije priliku u šampionskom timu, dok je budućnost britanske ekipe trenutno neizvesna. Vilijams je ostao bez glavnog sponzora – Rokita, uz to je bio primoran da uzme pozajmicu od kompanije koju poseduje otac njegovog vozača Nikolasa Latifija Majkla.  Taj dogovor uključuje i hipoteku nad fabrikom tima, kao i legendarnim bolidima, a pre nekoliko nedelja pojavile su se informacije i potencijalnoj prodaji cele ekipe.

Kompletan ovogodišnji šampionat Formule 1 čeka vas na Sport Klubu, a ako ste propustili najavu onoga što nas čeka na stazi, možete da je pročitate na ovom linku. Spremili smo i priču o jedinom novajliji ove sezone – Nikolasu Latifiju, kao i podkast Lap 76.