Mirco Lazzari gp/Getty Images

Jelena Trajković

15.07.2020 | 12.00

Neki novi klinci vol. 8

U ovoj vesti

Jelena Trajković

Ovaj tekst je trebalo da bude na sajtu pre više od četiri meseca, međutim, pandemija koronavirusa je promenila planove ne samo članovima Moto GP šampionata, već gotovo celoj planeti.

Alex Marquez

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Srećom, što se tiče vozačkih postava nije bilo nepredviđenih promena, iako može da se kaže da su određeni timovi na njih bili primorani još prošle sezone. Zanimljivo je da se sve tiču ovogodišnjih debitanata u najjačoj kategoriji, među koje se ubrajaju dvojica šampiona, kao i jedan poprilično iznenađujuć izbor. I važno je napomenuti da bi samo jedan od njih ove sezone bio u kraljevskoj klasi da je sve bilo, da kažemo, normalno, ali smo već navikli na nepredviđene situacije. Svakako, teško je da će neko od rukija moći da uradi ono što je pošlo za rukom Fabiju Kvartararu prošle sezone, ali nikad se ne zna...

Mladi Francuz je potpuno iznenađujuće dobio priliku u Petronas Jamahi, a nije mu bilo potrebno mnogo vremena da zablista i čak u poslednjem delu šampionata bude glavni rival Marka Markesa u borbi za trijumfe. Iako još nije uspeo da oseti slast trijumfa, sedam puta se našao na podijumu i šest puta na pol poziciji, a često je na starijem modelu M1 bio brži od fabričkih vozača Jamahe. Svi ostali debitanti su očekivano ostali u njegovoj senci, ali su se i oni poprilično dobro pokazali, uprkos tome što je svaki od njih u nekom trenutku tokom sezone imao probleme sa povredama. 

Đoanu Miru je bilo potrebno vreme da se navikne na Suzuki, a otkako se oporavio od teške povrede koju je zadobio u jezivom padu tokom testiranja u Brnu sve trke je završio među osvajačima bodova. Najbolji plasman bilo mu je peto mesto na Velikoj nagradi Australije, a još osam puta je bio u Top10. Privikavanje Frančeska Banjaje je bilo nešto teže, imao je pet odustajanja na prvih sedam trka sezone, ali je napredovao i na „Filip Ajlandu“ stigao do četvrtog mesta. Samo nekoliko nedelja kasnije imao je neobjašnjiv pad u Valensiji, zbog čega sezonu nije završio na najbolji način, a isto može da se kaže i za Migela Oliveiru. 

Fabio Quartararo

Monster Energy

Mladi Portugalac je propustio poslednje tri trke sezone zbog povrede, ali je bio jedno od najvećih iznenađenja sezone, pošto je imao bolje rezultate od Žoana Zarka koji je vozio fabrički KTM. Upravo Oliveirina povreda je omogućila Ikeru Lekuoni da debituje u Moto GP šampionatu već na poslednjoj trci prošlogodišnjeg šampionata, na kojoj je i pokazao mnogima da su pogrešili što su bili iznenađeni njegovim angažovanjem u ekipi Teh3. Pored njega, u ovogodišnjoj klasi debitanata nalaze se i aktuelni šampion Moto2 klase Aleks Markes i Bred Binder, prvak Moto3 kategorije iz 2016. godine. I sada je vreme da predstavimo svakoga od njih...

Bred Binder

Krećemo od Bindera jer je njegov ulazak u kraljevsku klasu prvi potvrđen, a malo je falilo da bude i jedini debitant, ali ćemo o tome kasnije. Binder spada među najtalentovanije vozače koji su poslednjih godina stigli u kraljevsku klasu, a to potvrđuje i titula šampiona Moto3 kategorije koju je osvojio pre četiri sezone. Na taj način, on je postao prvi Južnoafrikanac koji se našao na svetskom tronu u motociklizmu još od Džona Ekerolda 1980. godine.

I ta šampionska sezona je pravi pokazatelj kakav je Binder vozač jer je bilo samo potrebno nešto da klikne. A šta je tačno kliknulo? Bila je to Velika nagrada Španije, a Južnoafrikanac se sa 35. pozicije probio do prve i tako došao do prvog trijumfa u karijeri. Do tada su mnogi sumnjali u to da li će jednog dana biti veliki vozač, a od tog dana više niko nije. „Svaki put kada bih imao problem, podsetio bih sebe – ako sam pobedio jednom, mogu opet“, rekao je jednom prilikom, a tako je i bilo.

Brad Binder

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Ta šampionska sezona bila je ukupno peta Binderova u Svetskom šampionatu, u kojem je debitovao u klasi do 125 kubika 2011. godine na Velikoj nagradi Indijanapolisa. Te sezone je vozio na još četiri trke, ali mu je 17. mesto na debiju bilo najbolji plasman. Priliku je potom dobio u RW rejsingu, a posle mnogo uspona i padova tokom sezone, na poslednjoj trci u Valensiji je zauzeo četvrto mesto i nagovestio velike stvari. Ono što ga je odlikovalo u naredne dve sezone bila je konstantnost, a zahvaljujući njoj je i stigao prvi podijum – u Motegiju 2014. godine.

Sve se poklopilo njegovim dolaskom u Red Bul KTM Ajo tim, gde je sarađivao sa Akijem Ajom. I ne samo to, za timskog kolegu je imao Migela Oliveiru, koji se te 2015. godine borio za titulu sa Denijem Kentom, u kojoj je poražen, uprkos neverovatnom nizu rezultata u finišu sezone. Binderu je to iskustvo portugalskog motocikliste i te kako pomoglo, isto kao i to što je vozio za ubedljivo najbolji tim u najslabijoj klasi šampionata. 

Sezonu je započeo drugim mestom u Kataru, potom su usledila još dva podijuma, a zatim je stigla ta pobeda i neverovatan proboj sa začelja do samog vrha. Kada je naučio da pobeđuje, više se nije osvrtao, čemu u prilog idu i trijumfi u Le Manu i Muđelu koje su usledili. Iako se tokom leta malo i mučio u problematičnim vremenskim uslovima, pobede u Silverstonu i Mizanu pokazale su da je samo pitanje vremena kada će obezbediti titulu. To je učinio već na Velikoj nagradi Aragona u septembru, a na kraju je njegova prednost u odnosu na glavnog rivala Eneu Bastijaninija iznosila 142 boda.

Brad Binder

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Očekivano, Južnoafrikanac je posle titule prešao u Moto2 kategoriju, ali je njegovu prvu sezonu obeležila teška povreda ruke, zbog koje je propustio nekoliko trka. Dobra stvar je bilo to što prilikom prelaska u srednju klasu nije menjao tim, već je ostao veran Aju, što se pokazalo kao pravi potez. Uprkos problemima sa povredom, Binder je polako napredovao, pa je tako debitantsku sezonu u Moto2 završio nizom od tri podijuma.

Posle takvog kraja, mnogi su očekivali da bi mladi Južnoafrikanac mogao da bude jedan od favorita za titulu, što je zapravo i bio, ali je već posle nekoliko trka izgubio korak za Frančeskom Banjajom. Jednostavno, iako je bio poprilično konstantan, nije se često nalazio na podijumu, što ga je koštalo, pa pravu priliku da izazove Italijana i Oliveiru, inače svog timskog kolegu, nije ni imao. Prvi trijumf u srednjoj klasi ostvario je na Velikoj nagradi Nemačke, a te sezone se na najvišem stepeniku pobedničkog postolja našao još i u Aragonu i Motegiju.

Slična situacija viđena je i prošle godine, mnogo vremena mu je bilo potrebno da nađe pravi ritam, a iako je pokušao da izazove Markesa u borbi za titulu, na kraju je bilo kasno. Sezonu je završio nizom od tri trijumfa, kojem su prethodile i pobede na trkama u Austriji i Aragonu, a iako su ga na kraju tri boda delila od Španca, mnogo su ga koštali rezultati sa početka godine. Uprkos tome, Binder je još tokom leta bio potvrđen kao vozač Teh3, ali je na kraju dobio priliku u fabričkom timu KTM. Do takvog raspleta je došlo pošto je Žoan Zarko odlučio da godinu dana pre isteka saradnje raskine ugovor sa austrijskim timom, a to je dovelo i do neočekivane zamene za Južnoafrikanca...

Iker Lekuona

Kada je objavljeno da će Lekuona biti taj koji će popuniti Binderovo mesto u timu Teh3, verovatno nema osobe koja nije bila iznenađena tom odlukom osim Ervea Ponšarala, koji ju je doneo. Zašto? Pa mladi Španac nije uopšte imao impresivne rezultate od početka karijere, zapravo se činilo da prvo mora da se dokaže u Moto2, pre nego što uopšte pomisli o prelasku u kraljevsku klasu. Jer, bilo je vozača koji su se mnogo bolje pokazali poslednjih godina nisu bili ni blizu takve prilike.

Iker Lecuona

Mirco Lazzari gp/Getty Images

I pre nego što se osvrnemo na trenutak kada je objavljena ta odluka, moramo da se dotaknemo i tih rezultata koji su već pomenuti. Lekuona je u Svetskom šampionatu debitovao kao zamena za povređenog Dominika Egertera u Karekspertu sredinom 2016. godine i na pet trka mu je najbolji rezultat bilo 19. mesto. Sledeće sezone je dobio stalno mesto, ali je zbog povreda koje je zadobio tokom predsezonskih testiranja propustio nekoliko trka i cele godine se mučio, a završio ju je sa samo dva boda zahvaljujući 14. mestu u Sepangu.

U naredne dve sezone su ga povrede zaobišle, ali je imao uspona i padova, da bi zablistao na Velikoj nagradi Valensije 2018, kada je bio drugi. Na sledeći podijum je čekao do trke u Tajlandu prošle sezone, a iako je napredovao to što se Teh3 odlučio baš za njega bilo je veliko iznenađenje. I potpuno neočekivano, 20-godišnji Španac je priliku da debituje dobio na poslednjoj trci prošle sezone, koju je Oliveira morao da propusti zbog povrede.

Iker Lecuona

Mirco Lazzari gp/Getty Images

I šta se tada desilo? Svi koji su do tog trenutka sumnjali u Ponšaralovu odluku morali su da priznaju da su pogrešili. Lekuona je iz treninga u trening napredovao, iako se tek u petak na prvom treningu na stazi „Rikardo Tormo“ prvi put našao na prototipu od 1.000 kubika. Bio je bolji od svog timskog kolege Hafiza Sarina, a svoje prve kvalifikacije u kraljevskoj klasi završio je na 19. poziciji, ispred Andree Janonea na Apriliji, vozača Avintije Karela Abrahama i Malezijca. Nažalost, svoju prvu trku nije uspeo da završi, ali je na njoj pokazao da je priliku zaslužio, a isto je učinio i tokom predsezonskih testiranja. 

Aleks Markes

Malo je falilo da mlađeg od braće Markes ove godine ponovo gledamo u Moto2 kategoriji, tačnije, tako je i trebalo da bude, uprkos tome što je osvojio titulu, ali je sudbina htela drugačije. Mladi Španac je prošlog leta potvrdio da ostaje u srednjoj klasi pošto slobodnih mesta u Moto GP šampionatu nema, a zaista ih u tom trenutku nije ni bilo. Ali, pred poslednju trku sezone Horhe Lorenco je objavio da završava karijeru i sve ostalo je postala istorija.

Već narednog dana stariji Markes je javno izvršio pritisak na Hondu istakavši da bi želeo brata za svog timskog kolegu, a potom je pokušao da umanji značaj toga rečima da on ništa ne odlučuje. Međutim, u japanskom timu su sasvim jasno protumačili reči osmostrukog svetskog šampiona i znali su šta mora da se uradi da bi i njega samog zadržali u svojim redovima. Dan posle zatvaranja sezone, pošto su braća Markes proslavila drugu duplu krunu, stigla je i potvrda da će ove godine deliti garažu.

Marc Marquez, Alex Marquez

REUTERS/Willy Kurniawan

Ostaje da se vidi da li će to biti dobra stvar za svakoga od njih, kao i obojicu, ali je istina da bi bila prava šteta da je Aleks morao da ostane u Moto2 kategoriji još jednu sezonu. Jer to bi mu bila peta godina u srednjoj klasi, koju bi prerastao čak i da nije osvojio titulu, pošto su neki od njegovih najvećih rivala u njoj već napravili korak napred (Morbideli, Oliveira, Binder...).

Markes se pre debija u Svetskom šampionatu okitio titulom šampiona Španije, a za prvu trku je dobio specijalnu pozivnicu. Bila je to Velika nagrada Španije 2012. godine, na kojoj je zauzeo 12. mesto, da bi potom vozio dve trke takođe sa ’vajld kartom’, pre nego što je dobio stalno mesto u šampionatu. Španskog motociklistu su od početka karijere svi gledali kao mlađeg brata Marka Markesa, pošto je on tada već važio za buduću veliku zvezdu. 

Da bi mogao da krene putem svog brata, mlađi Markes je pokazao u svojoj prvoj punoj sezoni, kada je samo dve trke završio van osvajača bodova, a na ostalima mu je najlošiji plasman bilo peto mesto. Slast prve pobede osetio je na Velikoj nagradi Japana 2013. godine, a naredne sezone je i postao šampion, pošto je u direktnom duelu za dva boda pobedio Džeka Milera. Na putu do titule je ostvario tri pobede i još sedam puta se našao na podijumu, a odmah potom usledio je njegov prelazak u Moto2 kategoriju.

Alex Marquez

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Više puta tokom karijere Aleks je naglasio da je taj potez napravljen barem godinu dana pre plana koji je za njega bio zacrtan, a tako je i izgledalo. Prve dve sezone u srednjoj klasi su za njega bile pune uspona i padova, činilo se da bi nešto moglo da se promeni 2017. godine, kada je trijumfovao u Heresu, međutim, njegov timski kolega Franko Morbideli se prošetao do titule, a čak ni Tom Luti i Oliveira nisu mogli da mu pariraju.

Ni sezona koja je usledila nije donela promenu, a tokom nje Markes čak nije ni uspeo da se nađe na najvišem stepeniku pobedničkog postolja. Zapravo, samo dva puta je bio drugi, i to u Ostinu i Le Manu, u prvom delu sezone, a nekako se činilo da će slična slika biti viđena i prošle godine. Ipak, nešto se promenilo posle Heresa, gde je bio 24, pošto je potom na na pet od šest narednih trka slavio i napravio veliki preokret u šampionatu. Jedina trka na kojoj nije slavio u tom periodu bila je Velika nagrada Holandije, na kojoj ga je sa staze izbacio Lorenco Baldasari.

Iako do kraja sezone nije ponovo uspeo da dođe do pobede i zapravo se spremao da još jednu godinu provede u Moto2 kategoriji, Markes je gotovo rutinski obezbedio titulu. Jer, Binder se probudio tek u samom finišu, a tada je i uspeo da mu se približi, dok Luti tokom većeg dela sezone nije ni ličio na sebe. O ostalim vozačima da ne pričamo... Svakako, to što je neočekivano dobio priliku u Repsol Hondi i te kako se videlo na prvim testiranjima, ali i onima koji su usledili. Odavno je jasno da je stariji Markes jedini koji zna da barata Hondom, ali dobra stvar za Aleksa je to što zna da će i sledeće godine biti tu, samo u drugom timu. 

Alex Marquez

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Mlađi Markes je pre nekoliko dana dobio novi ugovor sa Hondom, ali će preći u LCR Hondu, da bi se u fabričkom timu napravilo mesta za dolazak Pola Espargara. Iako se tako sada čini, Aleksov prelazak nije korak nazad, koliko je od najboljeg interesa za sve strane, pošto je njegov transfer bio usiljeno rešenje zbog mnogih okolnosti koje su mu prethodile. Zanimljivo je i da su preostala dvojica debitanata obezbedila mesta u šampionatu i za narednu godinu pre početka ove sezone, ali će Binder i Lekuona ostati u istim timovima...

Bilo je ovo tradicionalno predstavljanje novajlija, a najava ovogodišnjeg Moto GP šampionata čeka vas u četvrtak...

Komentari (5)

Komentar je uspešno poslat.

Slanje komentara nije uspelo.

Neispravan kod, pokušajte ponovo

Kaokakao

Binder, klinac od 25 godina za koji dan. Markez dvije godine stariji, pa mozemo i njega medju klince. U ovom sportu su klinci do 20 recimo, posle su vec matori. Voze moto3 vec sa 15, sa 20-21 su vec iskusni vozaci. I ako nemaju to nesto sampionsko u sebi, dzaba im jos sto godina. Naravno, bitna je u ovom sportu i sreca. Binder mi je dobar vozac, svidja mi se kako vozi, vidjecemo sta ce uraditi u MotoGp. Nadam se da ce biti konkurentan.

Odgovori 25 0

Brmbrm

markez i rosi su u njihovim godinama ugeliko bili sampioni u najjacoj klasi kao i Stoner i Lorenco, kakvi klinci sa 25 godina

27 0

qatar

Like za Jelenu i text!! Ali dokle ce da se potencira kako je Fabio imao slabiji motor od Rossija i Vinalesa!Nije,samo nije imao dostupne inzinjere i mehanicare iz fabrike!!

Odgovori 9 11

* Sva polja su obavezna

Šef KTM: Najteže bilo nadoknaditi desetinke, ne sekunde

Šef KTM: Najteže bilo nadoknaditi desetinke, ne sekunde

Šef KTM: Najteže bilo nadoknaditi desetinke, ne sekunde

Direktor KTM zadužen za motociklizam Pit Bajrer rekao je da se u austrijskom timu ne zanose, uprkos pobedi Breda Bindera na Velikoj nagradi Češke.

Završnica Moto GP u Portugalu, Portimao domaćin

Završnica Moto GP u Portugalu, Portimao domaćin

Završnica Moto GP u Portugalu, Portimao domaćin

Domaćin poslednjeg trkačkog vikenda u Moto GP šampionatu ove sezone biće Portimao, saopštila je Dorna Sports.
Loading...