Mirco Lazzari gp/Getty Images

Jelena Trajković

16.07.2020 | 08.00

Posle 242 dana, čekanju je došao kraj!

U ovoj vesti

Jelena Trajković

Bio je 17. novembar kada smo se oprostili od prošlogodišnjeg Moto GP šampionata, a tada smo mislili da ćemo za 110 dana gledati prve treninge nove sezone. I jesmo, ali ne u kraljevskoj klasi, a sve ono što je usledilo odložilo je povratak na stazu za još tačno 132 dana.

Marc Marquez

Mirco Lazzari gp/Getty Images

I konačno smo tu, pred početkom ovogodišnjeg šampionata koji će izgledati znatno drugačije u odnosu na ono što smo navikli. Srećom, to će na ono što se dešava na samoj stazi uticati u tolikoj meri da ćemo imati manji broj trka, od kojih će većina, ako ne i sve biti u Evropi. Samo trkanje neće doživeti nikakve promene, a to je uz zdravlje i bezbednost svih učesnika ono što nas najviše interesuje.

Zbog toga što je pandemija koronavirusa i dalje i te kako prisutna, uvedeni su posebni protokoli kojih svi u šampionatu moraju da se pridržavaju. Oni prvenstveno podrazumevaju česta testiranja svih koji su na stazi, smanjeni broj osoblja svih timova, kao i generalno na samoj stazi, uz održavanje trka bez gledalaca. Postoji mogućnost da se to promeni do kraja sezone, ali će sve zavisiti od situacije sa virusom u svakoj od zemalja.

Drugačije će biti i samo izveštavanje tokom trkačkih vikenda, pošto je broj predstavnika medija koji će im prisustvovati sveden na minimum. Tako će na stazama biti samo nekoliko televizijskih ekipa koje su dobile zeleno svetlo od Dorne, kao i desetak fotografa. Dobra stvar je što živimo u doba modernih vidova komunikacije, pa ćemo uprkos tome što nismo na licu mesta moći iz svojih domova da prisustvujemo konferencijama za medije i brifinzima vozača.

Andrea Dovizioso

Mirco Lazzari gp/Getty Images

A što se tiče onoga što nas čeka na samoj stazi, nekoliko pitanja čeka na odgovor, a glavno je da li će iko moći da stane na put Marku Markesu. Vozač Repsol Honde će ove godine juriti devetu titulu svetskog šampiona, a lista onih koji žele da ga svrgnu sa trona malo se i promenila u odnosu na prošlu sezonu, s obzirom na to šta se sve izdešavalo. Na tom spisku prednjači Andrea Doviciozo, pošto je poslednjih godina najveći rival španskog motocikliste, ali se čini da je vreme da se još neko umeša u tu borbu. Malo kasnije ćemo se pozabaviti i time ko bi to mogao da bude...

Šta se promenilo između dve sezone?

Za ovogodišnji šampionat nisu planirane velike promene pravila, ali je situacija oko pandemije koronavirusa dovela do nekih ograničenja, najviše zbog smanjenja troškova. Među njima se izdvaja to da svi proizvođači moraju da se odluče za jednu specifikaciju motora za celu sezonu, što znači da se zamrzava njihov razvoj, ali mogu da pruže drugačiju svojim nezavisnim timovima. Takođe, svima je dozvoljeno da imaju dva aerodinamička rešenja po vozaču, sa jednim moraju da započnu sezonu, a drugo mogu da uvedu tokom nje.

Što se tiče samih dešavanja na stazi ima nekoliko promena u pravilima koje se tiču grešaka i ponašanja na njoj. Tako za prerani start vozači više neće morati da prođu kroz boks, već ćeim sledovati dve kazne dužeg kruga koje će morati da odrade u roku od pet krugova otkako im je signalizirano da su kažnjeni. Takav vid kazne je ustanovljen jer se čini da je pravedniji za takav prekršaj, pošto vozači gube između šest i deset sekundi, a ne preko 20.

Prelazni rok

Iskreno, ispostavilo se da su promene u vozačkim postavama mnogo zanimljivije nego što smo uopšte mogli da zamislimo. Prošlog leta se činilo da će biti viđena samo jedna promena, i to da će Bred Binder zameniti Hafiza Sarina u Teh3 KTM timu, a na kraju ni taj transfer nije realizovan na takav način. Glavni ’krivac’ za to je Žoan Zarko, koji je usred leta najavio da će napustiti KTM godinu dana pre isteka ugovora, nezadovoljan saradnjom, da bi mu austrijski tim samo nekoliko nedelja kasnije uručio otkaz.

Brad Binder

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Njegovo mesto za ovu sezonu se tako oslobodilo, a popunio ga je Binder, da bi zatim Erve Ponšaral na opšte iznenađenje skoro svih za timskog kolegu Migela Oliveire izabrao Ikera Lekuonu. I mladi Španac je čak zamenio povređenog Oliveiru na poslednjoj trci prošle sezone, Velikoj nagradi Valensije, na kojoj je svima onima koji su sumnjali u njegovo angažovanje pokazao da je Ponšaral zapravo vrlo dobro znao šta radi.

I činilo se da je to to što se tiče prelaznog roka, da bi pred zatvaranje sezone Horhe Lorenco objavio povlačenje. Bilo je priča da bi čak Zarko mogao da dobije priliku jer je menjao Takakija Nakagamija u LCR Hondi na poslednje tri trke sezone, ali je vrlo brzo bilo očigledno da postoji samo jedna opcija za Repsol Hondu, a to je bio Aleks Markes. Jer, kada vozač na kojem zasnivate svoju sadašnjost i budućnost kaže da želi svog brata u timu, to je jasna poruka za sve koji donose bilo kakve odluke u japanskoj kompaniji.

Tu nije bio kraj prelascima, pošto je i Zarko našao angažman u Avintiji, nauštrb Karela Abrahama, pošto je dogovorio saradnju sa Dukatijem. Iako je češki motociklista imao ugovor za ovu sezonu, pre testiranja u Heresu u novembru prošle godine na ružan način mu je saopšteno da neće više voziti za tim. Taj potez španskog tima doveo je i do toga da Abraham objavi povlačenje iz Moto GP šampionata.

Johann Zarco

Mirco Lazzari gp/Getty Images

I baš kada smo pomislili da je to sve, ispostavilo se da nije jer je Andrea Janone u decembru suspendovan pošto je pao na doping testu tokom Velike nagrade Malezije. Italijanski motociklista je bio pozitivan na anabolički steroid, a njegova odbrana se zasnivala na tome da ga je slučajno, kroz hranu, uneo u svoj organizam. Svetska motociklistička federacija je delimično to prihvatila, ali ga je suspendovala na godinu i po dana, a Janone se žalio i tražio da se kazna ukine. Žalila se i Svetska antidoping agencija, u kojoj su smatrali da je ta kazna blaga, a oba slučaja će se u avgustu naći pred Sudom za arbitražu u sportu. Aprilija je odlučila da stane uz svog vozača i sačeka konačnu odluku, a dok se to ne desi Janonea će menjati Bredli Smit.

Prelazni rok, vol. 2

Sezona još nije počela, a veliki broj vozača je započinje znajući da će sledeće godine voziti negde drugde. Uvek je tako kada su u pitanju neparne godine, a neke potvrde smo dobili još pre nego što je bilo jasno da će početak ovogodišnjeg šampionata biti odložen. Tako je Jamaha prvo potvrdila produžetak saradnje sa Vinjalesom na još dve sezone, a potom dolazak Fabija Kvartarara, ali i odlazak Valentina Rosija iz fabričkog tima.

To je bio logičan potez, ali su okolnosti dovele do toga da ’Doktor’ mora da donese odluku da li će nastaviti karijeru ili ne bez toga da vidi kako će se zapravo osećati na stazi. Jer, njegov prvobitni plan bio je da će dati sebi nekoliko trka, pa onda rešiti šta će dalje, ali je dobra vest za sve ljubitelje motociklizma da nije još rekao poslednju reč i da će uskoro biti ozvaničen njegov prelazak u Petronas Jamahu. Italijan će se u malezijskom timu pridružiti prvom polazniku svoje akademije koji je postao šampion – Franku Morbideliju.

Maverick Vinales

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Nedugo pošto je Jamaha potvrdila svoju vozačku postavu, i Repsol Honda je povukla potez i produžila ugovor sa starijim Markesom do 2024. godine. Iako su mnogi mislili da će odluka o njegovom timskom kolegi biti doneta pošto se vidi kako će se mlađi Markes pokazati na prvih nekoliko trka, u japanskoj kompaniji nisu toliko mogli da čekaju. Odlučili su se da dovedu Pola Espargara, a da Aleksa proslede u LCR, gde će se pridružiti Nakagamiju.

To ujedno znači da Kal Kračlou ostaje bez angažmana, ali je za njega zainteresovana Aprilija, koja je već produžila ugovor sa Alešom Espargarom. Pre potvrde da mlađi Espargaro ide u Hondu, KTM je objavio da će Španca u timu zameniti Oliveira, dok u Teh3 na mesto portugalskog motocikliste stiže Danilo Petruči. Za Italijana je već neko vreme bilo jasno da će napustiti Dukati, a to je i potvrđeno kada je stigla vest o tome da će Džek Miler napraviti korak napred i preći u fabrički tim iz Pramaka.

Dukati trenutno pregovara sa Doviciozom i malo je pravih opcija za tim iz Bolonje ukoliko ne dođe do dogovora, posebno jer je Suzuki već potvrdio ostanak Aleksa Rinsa i Đoana Mira. Uskoro bi trebalo da dođe i potvrda da će Horhe Martin sledeće godine voziti za Pramak, što kvari Zarkove planove, ali je izvesno da bi naredne nedelje trebalo da daju odgovor kako će izgledati sve vozačke postave dogodine.

Favoriti

Moglo bi da se kaže da je favorit samo jedan, a to je Mark Markes. Jer, kada neko za sedam godina osvoji šest titula i do većine njih se praktično prošeta, i ne može da bude drugačiji slučaj. Da je sezona počela kada je bilo planirano, pitali bismo se da li će sada već osmostruki svetski šampion biti spreman za ono što ga čeka na stazi, pošto je ponovo tokom zime morao na operaciju ramena, doduše ne istog kao godinu dana ranije, ali u martu nije bio spreman. Sada zaista jeste i izgleda odlučan u nameri da nastavi svoju vladavinu, a ukoliko uspe u tome to bi značilo da će se na kraju sezone izjednačiti po broju titula sa ’Doktorom’.

Marc Marquez

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Špancu nikad nije falilo motiva, a taj je zbog već dobro poznatog rivalstva sa Rosijem verovatno više nego dovoljan da ga vodi kroz ovu sezonu. A što se tiče glavnih kandidata da ga svrgnu sa trona, Doviciozo se izdvaja zbog toga što je u svakoj od prethodne tri sezone bio vicešampion, ali je veliki problem za njega to što je pre tri nedelje slomio ključnu kost u padu tokom motokros trke. Italijan je dobio zeleno svetlo da se nađe na stazi u Heresu, a iako je na testiranjima u sredu imao zaostatak manji od sekunde u odnosu na najbolje tek kada dođe trka biće jasno koliko snage zapravo ima. Dodatni problem za Dovija je i to što još nije rešio situaciju oko novog ugovora, a njegov menadžer je poslednjih nedelja čak pominjao mogućnost da pauzira naredne sezone, ali ostaje da se vidi šta je zapravo istina.

I bez problema koje Doviciozo ima, sve ukazuje da bi Markesov glavni rival trebalo da bude Maverik Vinjales. Čini se da je Jamaha napravila korak napred u razvoju motora, pošto je u tome potpuno posustala poslednjih godina, a španski motociklista izgleda naoštren da uspe kao nikada ranije u životu. Rezultati sa testiranja u Heresu i to kako se ponašao na stazi samo idu u prilog tome, ali će svakako morati da bude konstantniji i da izbegava greške kakve je pravio u pojedinim trenucima poslednjih godina da bi mogao da parira aktuelnom šampionu.

Neki bi rekli da bi pre Vinjalesa na listi trebalo da se nađe Kvartararo, ali je njegov problem to što vozi za privatni tim. Mladi Francuz je bio najprijatnije iznenađenje prošle sezone, malo mu je falilo da dođe i do prve pobede u kraljevskoj klasi, a iako je izvesno da će u tome uspeti ove godine, fali mu još iskustva da bi tokom cele sezone parirao vozačima kakvi su Markes, Doviciozo, pa i Vinjales. Kvartararo će svakako i te kako uticati na samu borbu za titulu, često će se i naći na pobedničkom postolju, ali ćemo ga u pravom svetlu videti tek dogodine kada bude imao podršku cele Jamahe.

Fabio Quartararo

Mirco Lazzari gp/Getty Images

U favorite treba ubrojati još jednog vozača koji ne brani boje ni Honde, ni Dukatija, ni Jamahe, već Suzukija – Aleksa Rinsa. Španac je prošlu sezonu završio na četvrtom mestu u generalnom plasmanu, a takođe je trijumfovao na ludoj Velikoj nagradi Britanije, pobedivši za pet hiljaditinki Markesa. Rins je vratio Suzuki tamo gde pripada, u sam vrh, ali ga je nekonstantnost koštala mnogo, a ukoliko bude imao manje uspona i padova svakako treba ozbiljno obratiti pažnju na njega.

Ko još vreba svoju šansu?

Prvi na toj listi je svakako Rosi, kojem ova sezona izvesno neće biti poslednja, što je i sam potvrdio rečima da će 99,9 odsto naredne godine voziti za Petronas Jamahu. ’Doktor’ ne zna za pobedu još od Velike nagrade Holandije 2017. godine, što mu je najduži post u kraljevskoj klasi i sigurno mu je primarni cilj da ga prekine, a posle ko zna. Italijan u ovu sezonu ulazi znajući da od naredne neće biti više u fabričkom timu Jamahe, da dolaze mlade snage, ali uprkos tome, a i činjenici da ima 41 godinu, ne planira da uspori, što je svakako dobra vest za sam sport.

Rosi će se svakako boriti za podijume, ali nije realno staviti ga među kandidate za titulu. Sličan slučaj je i sa drugim vozačem Dukatija Danilom Petručijem, koji osim pojedinih trenutaka sjaja nije jednostavno pokazao da je sposoban za nešto više. Ne treba zaboraviti da je u jednom trenutku prošle sezone rekao da će raditi šta god treba da bi pomogao Doviciozu, potpuno zanemarivši svoje ambicije. Zbog toga i ne treba da čudi što će na kraju ove sezone sa Dukatija preći u KTM, ali čak ne u fabrički tim, već u Teh3.

Valentino Rossi

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Tu je i Đoan Mir, koji bi možda mogao da nas demantuje i izbori se čak da pređe u grupu iznad, među vozače koji bi ozbiljno mogli da se bore za pobede. Šampion Moto3 kategorije iz 2017. godine ima veoma dobru debitantsku sezonu iza sebe, koju je, nažalost, obeležio težak pad tokom testiranja u Brnu, posle kojeg je propustio dve trke. Ipak, kada se vratio na stazu bio je izuzetno konstantan i iznad svega pokazao je veliki napredak i zrelost, budućnost mu je rešena i to bi moglo da bude ključno za to da vozi bez pritiska ove sezone.

Slična situacija će biti i sa Frankom Morbidelijem, kojeg su mnogi i potcenjivali prošle godine zbog rezultata koje je postizao njegov timski kolega. Zanemaruje se to da je on svoju debitantsku sezonu u najjačoj kategoriji proveo na Hondi, pre prelaska na Jamahu, zbog čega je morao da menja svoj stil vožnje, dok je Kvartararo bio, može da se kaže, neiskvaren. Od Italijana svakako treba očekivati borbe za podijume, a ko zna, možda i nešto više.

A šta može da se očekuje od mlađeg Markesa? Od svih vozača Honde, on se na testiranjima najlošije pokazao, a zajedno sa Kračlouom i Nakagamijem iz LCR tima je pokazao da njegov stariji brat jedini zna da vozi taj motor. Svakako, prošlogodišnji šampion Moto2 klase bi za početak mogao da se bori za bodove, a potom u pravim okolnostima i za podijume, ali će mu biti potrebno vreme. Od Kala svakako treba očekivati mnogo više, kao i Nakagamija, mada se čini da je povremeno pojavljivanje na podijumima maksimum, i to samo za Britanca.

Aleix Espargaro

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Ono što je bilo evidentno još tokom prvih testiranja jeste da je Aprilija napravila veliki napredak, ali je samo pitanje kako će se on ogledati u trkačkim uslovima. Italijanski tim je poslednjih godina kupio mrvice koje su ostavljali ostale fabričke ekipe, među kojima je povremeno bio i KTM, a čini se da će ove godine to promeniti. Aleš Espargaro će biti glavna uzdanica Aprilije, a ostaje da se vidi da li će mu timski kolega ostati Smit ili će se Janone vratiti.

Od fabričkih ekipa tu je još KTM, koji je takođe napredovao, ali trke će isto kao i u slučaju Aprilije pokazati tačno koliko. Pol Espargaro je već četvrtu godinu tu i sve što je uradio u prethodne tri na neki način je unovčio time što će naredne sezone preći u Hondu, a svakako će mu ambicija biti da još neki put dovede KTM do podijuma pre nego što se oprosti. Binder će imati odličnog timskog kolegu od kojeg će moći da uči, a kao dobra stvar za austrijsku kompaniju pokazala se saradnja sa Teh3 timom, a sve to će biti od velike koristi i za Oliveiru i Lekuonu.

Što se tiče privatnih timova, prošle godine Petronas Jamaha praktično nije imala pravu konkurenciju, ali ove sezone bi ozbiljno mogli da je izazovu vozači Pramak Dukatija. Miler je već potvrđen kao vozač Dukatija za narednu sezonu, Frančesko Banjaja mora da se dokaže da bi zadržao mesto, a testiranja pokazuju da na njih mora ozbiljno da se računa. Ne treba zanemariti ni Zarka, koji se takođe bori za mnogo bolji angažman od onog koji sada ima u Avintiji, ali će mnogo toga zavisiti i od rezultata i od njegovog temperamenta.

Kalendar

Pandemija koronavirusa dovela je do velikih promena u kalendaru ovogodišnjeg šampionata u Svetskom šampionatu u motociklizmu, koji je ipak startovao trkama u Moto2 i Moto3 kategorijama u Kataru. Vrlo lako bi moglo da se desi da to budu jedine trke van ’Starog kontinenta’ ove godine, pošto su samo te evropske za sada potvrđene.

Alex Rins

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Sadašnji kalendar broji 13 trka na osam staza, dok od ostalih još nisu otkazane one u Tajlandu, Maleziji i Argentini, koje bi mogle da se voze od druge nedelje novembra. Kalendar je sada takav da ćemo imati po dve trke u Heresu, kojima i startuje sezone, a zatim na „Red Bul ringu“, u Mizanu, Aragonu i Valensiji. Domaćini preostalih trka biće Brno, „Katalunja“ i Le Man.

Ovogodišnji kalendar Moto GP šampionata:
19. jul Velika nagrada Španije (Heres)
26. jul Velika nagrada Andaluzije (Heres)
9. avgust Velika nagrada Češke (Brno)
16. avgust Velika nagrada Austrije (Red Bul ring)
23. avgust Velika nagrada Štajerske (Red Bul ring)
13. septembar Velika nagrada San Marina i Riminija (Marko Simončeli)
20. septembar Velika nagrada Emilije Romanje (Marko Simončeli)
27. septembar Velika nagrada Katalonije (Katalunja)
11. oktobar Velika nagrada Francuske (Le Man)
18. oktobar Velika nagrada Aragona (Motorlend)
25. oktobar Velika nagrada Teruela (Motorlend)
8. novembar Velika nagrada Evrope (Rikardo Tormo)
15. novembar Velika nagrada Valensije (Rikardo Tormo)

Kompletna akcija tokom ovogodišnjeg Svetskog šampionata u motociklizmu čeka vas na kanalima Sport Kluba, a za vikend u Heresu rezervisan je SK2. Budite uz nas!

Komentari (25)

Komentar je uspešno poslat.

Slanje komentara nije uspelo.

Neispravan kod, pokušajte ponovo

Lole

Srdjan erceg

Odgovori 0 0

Lole

Molim vas za prenos trke ubacite onog vaseg drugog novinara sto je bio i prethodnih godina, ne znam kako se zove. Ovaj sto je prenosio kvalifikacije kao sahranu da prenosi. Nema ni trunku potrebne emocije da je prenese gledaocima.

Odgovori 0 0

Snupi

Idemooooo, jedva sam cekao da pocne, bas me zivo zanima kako ce se ko pokazati posle ovde duge pauze. Naravno najvise ocekujem od Markeza,Kvartarara,Rinsa i mozda jos neko iznenadi poput Vinjalesa ili Milera.

Odgovori 3 0

* Sva polja su obavezna

Honda saopštila: Bradl vozi umesto Markesa u Brnu

Honda saopštila: Bradl vozi umesto Markesa u Brnu

Honda saopštila: Bradl vozi umesto Markesa u Brnu

Štefan Bradl biće u timu Repsol Honde za Veliku nagradu Češke, pošto Mark Markes zbog povrede neće moći da vozi u Brnu.

Markes ponovo operisan, ne zna se kad će na stazu

Markes ponovo operisan, ne zna se kad će na stazu

Markes ponovo operisan, ne zna se kad će na stazu

Vozač Honde Mark Markes u ponedeljak je ponovo operisan, pošto je otkriveno da je titanijumska ploča, koja je korišćena za fiksiranje desne nadlaktice, pretrpela oštećenja.
Loading...