Izvor: Clive Brunskill, Getty Images
Ranko Čabarkapa 03.01.2017 | 20:30

Zelena trava doma mog – marketinška ofanziva Primere

Fudbal je, pored epiteta najpopularnijeg sporta na svetu, nepresušan izvor zabave za armiju navijača. Pored same igre, fudbal nam pruža mogućnost da se zabavimo u pokušaju da dođemo do odgovora na mnoga, manje ili više interesantna pitanja.

Izvor: Alex Caparros/Getty Images

Ko je bolji fudbaler, Kristijano Ronaldo ili Lionel Mesi? Da li je najveći klub u Engleskoj Liverpul ili Mančester junajted? Žoze Murinjo ili Pep Gvardiola? Tražeći odgovore na ova i slična pitanja, prijatelji će se posvađati, poznanici potući, a društvene mreže biti zatrpane najsočnijim uvredama ljudi koji se ni ne poznaju u stvarnom životu.

Jedno od pitanja koje zaokuplja pažnju ljubitelja fudbala širom planete jeste – koja je liga bolja, Premijer liga ili Primera? Postoji dovoljno argumenata za suprotstavljene strane, pomoću kojih će poklonici jedne ili druge lige tvrditi da je baš njihovo mišljenje ispravno. Dominacija španskih klubova u Evropi u poslednjoj dekadi pokazuje da je kvalitet nesumnjivo na njihovoj strani.

Ipak, segment u kojem svakako ne mogu da pariraju kolegama na Ostrvu jeste marketing. Možda je duel Malage i Granade u fudbalskom smislu kvalitetniji i sadržajniji od okršaja Hala i Midlzbroa, ali devet od deset neutralnih ljubitelja fudbala će odabrati da pogleda meč Premijer lige. Razlozi za takav izbor uglavnom su estetske prirode. Fenomenalan izgled travnate podloge, ispunjene tribine, jak tempo utakmice, ubediće prosečnog navijača da prebaci na kanal na kojem je direktan prenos meča Premijer lige, i odloži daljinski upravljač.

Izvor: David Ramos/Getty Images

Da bi se prodao određeni proizvod, pored kvaliteta, potrebna je i dobra „ambalaža“. Britanci, majstori marketinga i televizije, shvatili su to pre više od dve decenije, kada je nastao brend koji je danas poznat svakom navijaču od Australije do Norveške, od Kine do Sjedinjenih Američkih Država. Španci su u međuvremenu naučili lekciju, pa smo od ove sezone svedoci korenitih promena na Iberijskom poluostrvu.

Premijer liga je za trogodišnji period od 2016. do 2019. godine, na globalnom nivou prodala TV prava za vrtoglavu sumu od 9 milijardi evra! Za isti vremenski period, u kasu Primere slilo se 4.8 milijardi evra, što je duplo manje u odnosu na Premijer ligu, ali i dvostruko više od prethodnog trogodišnjeg ugovora. Takođe, veliku promenu u Španiji donela je i odluka o novom načinu raspodele „finansijskog kolača“.

U prošlosti, klubovi u Španiji su se sami dogovarali sa zainteresovanim medijskim kućama o prodaji TV prava, što su najmoćniji poput Reala i Barselone koristili, pa se događalo da ova dva velikana ugrabe više od 50 % ukupne sume a tzv. „malim klubovima“ ostajale su samo mrvice. Kada su se „mali“ udružili i zapretili štrajkom, doneta je odluka da se, počevši od tekućeg trogodišnjeg ugovora, primeni sistem koji je dobro funkcionisao u Engleskoj decenijama unazad. Tako sada Osasuna može da računa na istu finansijsku dobit poput Real Madrida.

Izvor: Getty Image/ Gonzalo Arroyo Moreno

Pored ovih suštinskih promena, došlo je i do određenih „estetskih korekcija“. U prošlosti se često događalo da travnata podloga u Španiji ostavlja loš vizuelni utisak, pogotovo u letnjim mesecima na startu sezone, kada prosečna temperatura prelazi 35 stepeni Celzijusa. Vremenski uslovi negativno su uticali na kvalitet i boju trave, pa je ona često iz zelene prelazila u žutu nijansu. Klubovi iz najtoplije španske regije, Andaluzije, imali su posebno velikih problema sa održavanjem terena, a visoke prosečne temperature uticale su i na to da se utakmice na Ramon Sančes Pishuanu ili Benito Viljamarinu, često igraju u kasnim večernjim terminima.

Od ove sezone svim klubovima Primere naloženo je da trava mora imati određeni nivo zelene boje, a ljudi koji su zaduženi za održavanje terena, dobili su instrukcije i savete kako da zadrže traženu nijansu zelene boje.

Da je učenik pažljivo slušao na času, vidi se i po mnogim drugim promenama. Reklame pored terena od ove sezone su u bojama kluba domaćina a svim timovima je naloženo da tribine moraju biti popunjene do određenog procenta. Iako je klubovima najpre zaprećeno oštrim finansijskim kaznama ukoliko ne ispune zadatu normu, od te ideje se ipak odustalo.

Umesto pretnje kaznom, klubovima je savetovano da navijače raspodele na onim delovima tribina, koje kamera „hvata“ u direktnom prenosu, što je još jedan pokušaj da se engleski sistem kopira u Španiji, pa stadioni u Primeri sada deluju popunjenije, iako poseta nije doživela značajniji rast. Značajnu novinu predstavlja i uvođenje tzv. „parachute payments“, finansijske pomoći za klubove koji ispadnu iz lige, kako usled umanjenih prihoda ne bi doživeli bankrot.

Izvor: Denis Doyle/Getty Images

Spomenimo i da liga ima novog sponzora, banku Santander, koja je zamenila prethodnog sponzora, Banco Bilbao Vizcaya Argentaria (BBVA). Usled promene sponzora promenjeni su i zvanični nazivi dva najviša ranga u Španiji, pa se Primera od ove sezone zvanično zove La Liga Santander, dok je nekadašnja Liga Adelante preimenovana u La Liga 1|2|3.

Vreme će pokazati da li će ove promene uticati na porast globalne popularnosti španskog prvenstva. Primera, u komercijalnom smislu, još ne može da parira Premijer ligi. ali je razlika u “gledljivosti” jedne i druge lige svakako znatno umanjena. Azijski i američki kontinent predstavljaju “zlatnu koku” za najmoćnije evropske timove i to je tržište za čiju naklonost će se u narednom period otimati španski i engleski klubovi.

Činjenica da u Kaliforniji postoji klub navijača Eibara, daje nadu vodećim ljudima španske lige, da će jednog dana Primera postati sinonim za najkvalitetniju i najgledaniju ligu na svetu. Na čiju stranu će tas na vagi prevagnuti, odlučiće gledalac i njegov daljinski upravljač.

Komentari (3)

Komentar je uspešno poslat.

Slanje komentara nije uspelo.

Neispravan kod, pokušajte ponovo

Zeljko

U Španiji postoje samo 3 kluba koji bi se mogli takmičiti u Engleskoj, ostali nemaju kvalitet ni za drugu englesku ligu. U Engleskoj je fudbal sport a u Španiji promocija glume i laganja.

Odgovori 9 14

Vaso Čarapić

Veoma sam skeptican da ce donijeti ista dobrog prosjecnom gledaocu a tek navijacima koji idu na stadione. Vjerovatno se doci do nove inflacije cijena igraca ( transfera i ugovora), pa ce se i tamo javiti paradoks koji vec postoji u Engleskoj da i pored nenormalnih para koje klubovi dobijaju od tv prava podizu cijene ulaznica da bi mogli da "prezive". A igraci ce jos vise da izgube glave i ode sve u k. Kvalite je ionako globalno pao

Odgovori 9 8

Paul George

Sto se mene tice Primera je zakon, u PL ima mnog 'dzokanja' lopte, pasova u prazno, preskakanja terena i igraca do sebe, nekad se desi da se na sred terena nabadaju loptu glavom u nedogled to po meni ubija tempo i draz utakmice. Marketing je nesumnjivo ns strani Engleza kao i u svakom sportu, pozeleli su da imaju super tim u biciklizmu, dobili su ga sad ga samo marketinski guraju, od Endija Mareja napravise legendarnog tenisera samo zato sto je zavrsio godinu kao broj 1 i da ne nabrajam dalje, po meni PL je bila najkvalitetnija u ono vreme dok je Ronaldo bio u Junajtedu

Odgovori 24 15

* Sva polja su obavezna

Galebovi prizemljili Svrake

Autor

Galebovi prizemljili Svrake

Jedini meč nedeljnog programa 6. kola Premijer lige odigran je na jugoistoku Engelske, na "Amex" stadionu. Pred nešto više od 30.000 gledalaca sastali su se Brajton i Nukasl, a Galebovi su pobedili rezultatom 1:0.

"Šta se dogodilo? Zamolio me je da odem i otišao sam"

"Šta se dogodilo? Zamolio me je da odem i otišao sam"

Menadžer Mančester Junjateda Žoze Murinjo isključen je u poslednjim trenucima duela 6. kola Premijer lige protiv Sautemptona.
Loading...