Fortuna eSports

Esports

17.01.2019 | 18.21 > 18:42

IZ MOG UGLA: Da li domaći kanter ima smisla i zašto ne

Bez obzira na staž od 20 godina Counter Strike je trenutno igra bez budućnosti u regionu. Fortuna je u 2018. pokušala da replicira LoL model na CS:GO, međutim razlike između ekosistema su pokazale da je to nemoguće i dovele su do toga da CS:GO trenutno bude stavljen „na led“.

Za manje od dve nedelje, 28. januara počeće 4. EBL LoL sezona i mi već znamo datum i lokaciju finala, ali i tačne datume za narednu 5. sezonu. Međutim ovaj tekst neće biti o LoL-u i prednostima njegovog evropskog ekosistema, već osvrt na igru u koju smo polagali nade prošle godine – CS:GO. Glavni problem starog, dobrog Kantera je nemogućnost da se naprave plan i kontinuitet kakav je moguće ostvariti kada je u pitanju LoL.

S vremena na vreme stigne nam u inbox pitanje: „Kada počinje nova CS:GO sezona?“ ili „Kada će neki CS:GO turnir?“. Mi na takva pitanja odgovaramo sa: „Trenutno nije u planu“, i verujem da je vreme da to kažemo i javno, van Instagram inboxa i obrazložimo zašto.

  1. CS:GO pati od bele kuge

Kada ste poslednji put videli nekoga mlađeg od 20ak godina da aktivno igra CS:GO? Kolega Bojan ima odličan i vrlo prost način merenja masovne popularnosti određene igre kod nas – uđe u tri igraonice i pogleda šta igraju. Spoiler alert: niko ne igra CS:GO. Prva generacija gejmera jeste odrasla na CS 1.6, ali ove naredne nisu. Čak i da uzmemo kao pretpostavku da je ta prva generacija brojčano dovoljno velika za kritičnu masu fanova, praktično je nemoguće nekoga ko je zadnji polu-ozbiljan kontakt sa igrom imao u srednjoj školi pretvoriti u makar casual fana. Ukoliko jeste fan, količina sadržaja koji je dostupan svakodnevno na engleskom jeziku je ogromna, a kvalitet igre i produkcije su daleko ispred domaćeg. Da se poslužim analogijom: da li radije gledamo utakmicu Premijer lige ili Zemun – Čukarički?

Verovatno bi mogao da se napiše manji seminarski rad na temu zašto je sve to tako, ali za sada nećemo ići u tom smeru.

  1. CS:GO je problematičan za sponzore

Ključan element svakog (e)sportskog ekosistema su sponzori i oglašivači. U regionu gde je esport generalno nešto novo i škakljivo, momenat igre u kojoj oni vide da „tamo neki teroristi bacaju bombe, kolju i pucaju“ nije nešto sa čim oni baš žele da povežu svoj brend. Dosta kompanija ima i globalne direktive protiv igara u kojima je nasilje i ubijanje ovako sirovo i realno. Ako zamislimo ekosistem kao stolicu čije su noge timovi, takmičenja, publika i sponzori, jasno je da bez dve noge to nije održivo.

  1. Globalni CS:GO ekosistem sprečava rast lokalnog

CS:GO esport globalno je možda i najotvoreniji sistem koji trenutno postoji. Na maltene svako takmičenje, bilo gde u svetu, moguće je prijaviti ekipu, igrati, plasirati se negde i možda doći i do neke nagrade. Teoretski nije nemoguće da no-name ekipa osvoji Major. Teoretski. Te bezbrojne i neprestane mogućnosti odvlače pažnju igrača sa bilo čega lokalnog i teraju ih da stalno jure novu ekipu, novi turnir, novu šansu da se baš oni probiju kroz tu džunglu do planetarnog uspeha. Van određenog broja svetskih ekipa i vrhunskih esport brendova koji uspevaju da svojom finansijskom moći zadrže igrače, mesta na turnirima i nekako održavaju i grade svoj brend sve ostale ekipe su neminovno osuđene na propast. Svima je slađi taj golub na grani nego vrabac u ruci.

  1. CS:GO favorizuje igrače u odnosu na ekipe

Ovo je delimično bila tema prošlog teksta. Pravilo „core“ je standard za CS:GO i u otvorenom, globalnom sistemu nemoguće je baviti se igrom bez njegovog primenjivanja. Zajedno sa prethodnom tačkom, to dovodi do toga da je praktično nemoguće izgraditi CS:GO esport ekipu kao biznis bez ogromne količine novca u početku jer je nemoguće zadržati igrače bez toga, a igrači će uvek tražiti novi idealni „mix“ sa kojim će otići korak dalje. Da se razumemo: „Mix“ igrača nije ekipa. „Mix“ je kao podela igrača u školskom za fudbal, a nijedna školska ekipa nije postala prvak nečega više od opštinskog turnira.

Bez minimalne stabilnosti ekipa nemoguće je održavati u životu lokalna takmičenja i lokalni ekosistem koji imaju smisla.

O svakoj od ovih stavki bih mogao da napišem makar poseban tekst, ali nadam se da sam bar uspeo da objasnim naše razmišljanje i probleme zbog kojih nam se čini da je bavljenje CS:GO esportom ovde Sizifov posao.

Da sumiram – EBL CS:GO se neće vratiti 2019. BPL nije više aktivan projekat. CS:GO nije u planu za 2019.

Zašto? Nemoguće je planirati, nemoguće je ostvariti kontinuitet, i ultimativno nemoguće je napraviti održiv lokalni sistem.

Da li to znači da zauvek odustajemo od igre? Nikako. Većina ljudi u Fortuni pripada gorespomenutoj prvoj generaciji, ali postalo nam je jasno šta ne radi i šta nema smisla kada je CS:GO u pitanju i gde trenutno ima svrhe uložiti u svoj trud i vreme. I dalje ćemo pratiti kako lokalnu tako i globalnu scenu i razmišljati na koji način Fortuna može da se uključi u to.

Komentari (0)

Komentar je uspešno poslat.

Slanje komentara nije uspelo.

Neispravan kod, pokušajte ponovo

* Sva polja su obavezna

IZ MOG UGLA: EU Masters za neupućene

IZ MOG UGLA: EU Masters za neupućene

IZ MOG UGLA: EU Masters za neupućene

Gde je Random 5? Jel igrala Zvezda? Ako sad izgube ispali su? Ako pobedimo EU Masters jel idemo u LCS? Jel se ovo igra od kuće? Šta je ovo? Nova sezona EU Mastersa znači i novu turu ovakvih ali i sličnih pitanja. Ovaj put sam odlučio da na većinu njih odgovorim.

IZ MOG UGLA: Random5 - od trnja do Zvezde

IZ MOG UGLA: Random5 - od trnja do Zvezde

IZ MOG UGLA: Random5 - od trnja do Zvezde

Pobedom protiv Asusa, ne samo da su osigurali sebi put u Beograd (gde sigurno ne dolaze kao turisti) već i mesto na EU Mastersu. Da li će napraviti još jedan podvig i tamo otići kao bugarski OG, šampioni Balkana? Da li bi takav uspeh zapravo bio iznenađenje nakon svega do sada?

IZ MOG UGLA: Nacionalne Esport Lige - šta, gde, zašto?

IZ MOG UGLA: Nacionalne Esport Lige - šta, gde, zašto?

IZ MOG UGLA: Nacionalne Esport Lige - šta, gde, zašto?

Od naredne EBL sezone način kvalifikacija se menja, sistem takmičenja se širi i počinjemo sa uvođenjem Nacionalnih Esport Liga. U saradnji sa platformom Challengermode i drugim esport organizacijama na Balkanu nadamo se da ćemo ojačati LoL esport scenu i napraviti uspešan model regionalne saradnje.

IZ MOG UGLA: 500 evra druže (ili šta je zapravo esport)

IZ MOG UGLA: 500 evra druže (ili šta je zapravo esport)

IZ MOG UGLA: 500 evra druže (ili šta je zapravo esport)

"Hoću da igram igrice profi za pare." Tako verovatno zvuči prosečan odgovor prosečnog ljubitelja gejminga na pitanje - čime želiš da se baviš u životu? Nažalost, u svetu ali i kod nas postoji ozbiljna zabluda po pitanju šta „profi“ zapravo znači kada pričamo o esportu.
Loading...