SK

Ostalo

18.06.2019 | 22.17 > 22:28

Sportska ishrana – uvodne smernice

Autor

Pravilna i izbalansirana ishrana je jedan od faktora od kojeg zavisi ne samo zdravstveno stanje sportista, već i rezultati koje postižu tokom pripremnog i takmičarskog perioda, ali i sam period oporavka, prelazni period (u nekim sportovima) u velikoj meri zavisi od ishrane.

Piše: Slađana Rakić, Fizio tim

hrana

Fizio tim

U današnje vreme, sve više se kod ljudi razvija svest o tome kako se treba hraniti, da treba više da se kreću, vežbaju, ali ovde je reč o populaciji rekreativaca, ne o sportistima. Svako od nas bi pomislio da su oni na znatno višem nivou opreza, kontrole, uigranosti kada je ishrana u pitanju, ali istraživanja i praksa ne pokazuju takve rezultate (Izvor: Anđelković, M., Dikić, N., Blaženčić Mladenović, V., Popović, M., Đorđević, B., Baralić, I., Jovanović, Z. (2011). Prvih 50 sportista u centru za sportsku ishranu i suplementaciju UMSS – šta smo naučili? Centar za Sportsku Ishranu i Suplementaciju Udruženja za medicinu sporta Srbije. Beograd.).

Da bismo funkcionisali na najvišem nivou – kako za obične dnevne aktivnosti, tako i za takmičenje/utakmicu, potrebna nam je energija. Ovaj magični sastojak se unosi hranom, pićem, suplementima. Naravno, sve navedeno podrazumeva da „ide“ uz nadzor stručnog lica (nutricioniste – savetnika za ishranu, suplementaciju – stručnjaka koji tačno zna kakve napore izaziva trening, a kasnije i takmičarsko nadmetanje u nekom sportu ili sportskoj grani, a opet je sve individualno prilagođeno).

Samim tim što imaju veću energetsku potrošnju, s obzirom na treninge i drugačiji način života u odnosu na običnog čoveka, svaki sportista treba da ima plan ishrane koji je pravljen samo za njega, jer se energetske potrebe razlikuju među sportovima/sportskim granama. Pored osnovnih makronutrijenata (ugljeni hidrati, masti, proteini) koji treba da budu zastupljeni u svakodnevnoj ishrani, vrlo važni su mikronutrijenti (vitamini, minerali).

hrana

Fizio tim

Narušena preporučena količina vitamina, npr., može da dovede do promene funkcionisanja organa što se odražava na celokupan organizam. Često se može videti da sportisti posežu za prostim šećerima (slatkiši, čokoladice,..) kao najlakšom mogućom opcijom za oporavk ili „podizanje“ šećera, ali je efekat trenutan i kratkotrajan, brzo dovodi do ponovne potrebe za hranom, pa je uvek bolje izabrati neku bolju opciju u vidu voća/povrća.

Pored unosa adekvatne hrane, od izuzetne važnosti je hidriranje i unos napitaka koji odlično rehidriraju organizam sportiste pre, tokom i nakon napornih treninga i takmičenja (Izvor: Burke L. Editor. Practical sports nutrition.Champaign, IL: Human Kinetics, 2007.).

Podaci iz raznih ispitivanja govore u prilog činjenici da sportisti gube 3-5 000 kcal tokom jednog napornog treninga, a ako je trening 2x dnevno, energetska potrošnja je znatno veća, pa je u skladu sa tim potrebno praviti plan ishrane kako ne bi došlo do redukcije telesne težine koja bi narušila potencijalni rezultat za koji se takmičar/ka sprema. Postoje i opcije kada se namenski dobija ili gubi telesna težina, ali sve je to (ili bi trebalo da bude) regulisano kontrolisanim energetskim unosom kako ne bi došlo do narušavanja zdravlja nekog od sportista.

Pravilna ishrana neće pretvoriti prosečnog sportistu u šampiona, ali šampion koji se hrani loše, može znatno da popusti u nastupu“, Dr Samantha Stear (EIS)

Komentari (5)

Komentar je uspešno poslat.

Slanje komentara nije uspelo.

Neispravan kod, pokušajte ponovo

Nebojsa M

Zato u srbiji pola ima povisen pritisak prblem sa srcem

Odgovori 2 1

Zivan

Bard preporucuje ujutro burek, a popodne jednu jabuku. I ko je sad u pravu: ova gospodja ili proslavljeni trener?

Odgovori 33 3

Jeca

Ja mom nolu dajem samo supice i nista vise!

Odgovori 27 15

* Sva polja su obavezna

Zglob kolena, prednje ukršteni ligament – povreda

Autor

Zglob kolena, prednje ukršteni ligament – povreda

Zglob kolena, prednje ukršteni ligament – povreda

Prednje ukršteni ligament se nalazi u zglobu kolena i povezuje unutrašnju površinu lateralnog femoralnog kondila (butne kosti) i dijagonalno, kroz sredinu kolenog zgloba do prednjeg dela cevanice (platoa tibie). Ligament je koštano-fibroznog porekla, dužine oko četiri centimetra.

Zglob kolena – vežbe prevencije od povreda

Autor

Zglob kolena – vežbe prevencije od povreda

Zglob kolena – vežbe prevencije od povreda

Ciklus tekstova u vezi sa jednim od najkompleksnijih i najvažnijih zglobova u ljudskom telu, nastavljamo kroz prikaz vežbi koje svako od nas može da primenjuje u praksi.

Zglob kolena – opšti pojmovi i prevencija

Autor

Zglob kolena – opšti pojmovi i prevencija

Zglob kolena – opšti pojmovi i prevencija

Zglob kolena (articulatio genus) je najveći zglob u ljudskom telu kojeg čine tri kosti: donji okrajak butne kosti (femur), gornji okrajak golenjače (tibia) i čašica (patella).

Prevencija sportskih povreda

Autor

Prevencija sportskih povreda

Prevencija sportskih povreda

Sama reč „prevencija“ ukazuje na činjenicu da je potrebno nešto preduprediti. U narednim redovima biće reči o predupređenju povreda u sportu, ali se sve navedene činjenice mogu odnositi i na populaciju rekreativaca, samo je razlika u trenažnom opterećenju jednih, odnosno drugih.

Skočni zglob i stopalo - sinonim za stabilnost tela

Autor

Skočni zglob i stopalo - sinonim za stabilnost tela

Skočni zglob i stopalo - sinonim za stabilnost tela

Skočni zglob ili gornji nožni zglob (lat. articulatio talocruralis - ATC) je anatomska struktura lokomotornog aparata donjeg uda koja u jedinstvenu celinu spaja zglobne površine dve kosti potkolenice (golenjaču i lišnjaču) i gležanjsku kost stopala (talus).

Oporavak u sportu

Autor

Oporavak u sportu

Oporavak u sportu

Pojam oporavka u sportu podrazumeva period od završetka rada do uspostavljanja funkcije organizma na približnom ili u nivou stanja mirovanja.

Zglob šake – osnovni pojmovi/povrede/rehabilitacija

Autor

Zglob šake – osnovni pojmovi/povrede/rehabilitacija

Zglob šake – osnovni pojmovi/povrede/rehabilitacija

Zglob ručja i šaka su funkcionalno izuzetno bitni za ljudsko telo – od obezbeđivanja funkcije hvata do najsitnijih i najfinijih pokreta prstiju. Ovaj segment gradi veliki broj kostiju, ligamenata, mišića i tetiva, tako da je mogućnost povreda različita.

Optimalna ishrana za bolje sportske karakteristike

Autor

Optimalna ishrana za bolje sportske karakteristike

Optimalna ishrana za bolje sportske karakteristike

Dobro isplanirana i izbalansirana ishrana je veoma važna ukoliko poznajemo nutritivne potrebe veoma aktivnih ljudi – sportisti, rekreativci. Saveti koji će biti predstavljeni, u značajnoj meri, mogu da usmere kako je potrebno jesti i piti kada ste fizički aktivni, da imate dovoljno energije, da funk

Fizio tim na SK - povrede, oporavak, rehabilitacija

Fizio tim na SK - povrede, oporavak, rehabilitacija

Fizio tim na SK - povrede, oporavak, rehabilitacija

Gost u studiju Sport kluba bio je Milan Aslimoski iz Fizio tima, a sa Marinom Sekulić je razgovarao o oporavku sportista nakon velikih i napornih turnira, različitim oblicima rehabilitacije, kao i o oporavku posle težih i lakših povreda.

Kompleks vežbi za donji deo tela – žene (II deo)

Autor

Kompleks vežbi za donji deo tela – žene (II deo)

Kompleks vežbi za donji deo tela – žene (II deo)

Populacija žena se, vrlo često, odlučuje na kardio aktivnosti – aktivnosti tipa izdržljivosti kao model putem kog će postići idealan fizički izgled, ali su vežbe sa tegovima i drugim rekvizitima sredstvo kojim se postiže jako i zategnuto telo.

Kompleks vežbi za donji deo tela – muškarci (II deo)

Autor

Kompleks vežbi za donji deo tela – muškarci (II deo)

Kompleks vežbi za donji deo tela – muškarci (II deo)

U duhu promocije zdravih stilova života nastavljamo sa objavom kompleksa vežbi koji obuhvata donji deo tela dominantno i, ovog puta, namenski je osmišljen za populaciju muškaraca. Pored vežbi za donji deo tela, biće pokazane i dve vežbe za jačanje mišića prednje i zadnjestrane trupa.

Vitamini i minerali – elementi ishrane za svakoga

Autor

Vitamini i minerali – elementi ishrane za svakoga

Vitamini i minerali – elementi ishrane za svakoga

U osnovnoj piramidi ishrane, pored makronutrijenata (proteini, ugljeni hidrati, masti), sastavni deo svakodnevnog unosa kalorija bi trebalo da čine vitamini i minerali kao deo koji čini mikronutrijente.

Zglob lakta – anatomija, povrede, rehabilitacija

Autor

Zglob lakta – anatomija, povrede, rehabilitacija

Zglob lakta – anatomija, povrede, rehabilitacija

Lakat predstavlja kompleksan zglob koji je formiran od tri kosti - dve podlaktice i jedne nadlaktice. Između njih se nalazi sinovijalna opna ispunjena tečnošću i hrskavica koja smanjuje trenje u samom zglobu čime se olakšava pokretljivost.

Kompleks vežbi za gornji deo tela – za žene (I deo)

Autor

Kompleks vežbi za gornji deo tela – za žene (I deo)

Kompleks vežbi za gornji deo tela – za žene (I deo)

Naredni tekst je nastavak ciklusa koji je započet prethodnom objavom. Za razliku od muškog dela populacije, žene su osetljivije na vreme preplavljeno suncem i garderobom koja odgovara datim vremenskim prilikama, pa se ažurnije pripremaju u kontekstu treninga.

Pripreme i oporavak sportista? Sve na jednom mestu

Pripreme i oporavak sportista? Sve na jednom mestu

Pripreme i oporavak sportista? Sve na jednom mestu

Filip Volšek iz Fizio tima bio je gost Sport Kluba i tom prilikom otkrio kako izgleda priprema košarkaša za Svetsko prvenstvo i koliko im je potrebno da se oporave za početak nove sezone.

Kompleks vežbi za gornji deo tela – za muškarce (I deo)

Autor

Kompleks vežbi za gornji deo tela – za muškarce (I deo)

Kompleks vežbi za gornji deo tela – za muškarce (I deo)

Trenutno je period godine kada svuda oko vas možete primetiti ljude koji vežbaju. Izbori su različiti – neko vozi bicikl, neko se šeta, neko ide u teretanu, neko igra basket, odbojku, fudbal, neko preskače vijaču... Dakle, ko želi i ima volju – može.
Loading...