SK

Ostalo

28.08.2019 | 12.34 > 12:39

Vitamini i minerali – elementi ishrane za svakoga

Autor

U osnovnoj piramidi ishrane, pored makronutrijenata (proteini, ugljeni hidrati, masti), sastavni deo svakodnevnog unosa kalorija bi trebalo da čine vitamini i minerali kao deo koji čini mikronutrijente.

ishrana, maline

Fizio tim

Piše: Slađana Rakić, Fizio tim

Zašto ovaj deo? Zašto vitamini i minerali?

Opšte je poznato da se u organizmu odvijaju procesi i da svakodnevno dolazi do regeneracije određenih tkiva. Vitamini i minerali su „saučesnici“ u metabolizmu energetskih materija, učestvuju u transportu kiseonika i drugih elemenata bitnih za metaboličke procese, sudeluju u obnavljanju tkiva, smanjuju stres nakon vežbanja. 

Funkcionisanje minerala u sadejstvu sa vitaminima i drugim hranljivim materijama omogućava adekvatnu mineralizaciju, prema čemu se mogu odrediti i druge prednosti ovih nutrijenata (obezbeđuju čvrst skelet, održavaju alkanost i kiselost krvi i tkiva, učestvuju u realizaciji impulsa koji pokreću mišiće, ..), ali bi trebalo naglasiti da postoje oni koji su glavni (Ca, P, Mg, Ch, K, Na) i oni koji se unose u tragovima (Fe, Zn, Se, Cu, Mn, Ch, ..).

Ukupan sadržaj minerala u organizmu iznosi približno 4% od ukupne telesne mase.

Kada su u pitanju vitamini – za oblast sportske ishrane su veoma važni vitamini B kompleksa. Interesantna je činjenica da unos vitamina D poboljšava iskorišćenost Ca i P iz hranljivih materija.

ishrana, salata

Fizio tim

Dakle, ključni faktor za razumevanje postojanja vitamina i minerala u ishrani je sinergija između ove dve supstance – opšti balans, jer jedni pomažu dejstva drugih.

Za sada, postoje opšte preporuke za dnevnim unosom za prosečnu populaciju, ali konkretne za sportistne ne. Međutim, ukoliko se pravi individualni plan ishrane za sportistu, u takav plan se ubraja/računa i dnevni unos vitamina i minerala u zavisnosti od sporta kojim se klijent bavi (ukoliko se „uvodi“ dodatna suplementacija).

Bitno je da suplementacija vitaminima i mineralima bude adekvatna i prilagođena periodu treninga u godišnjem ciklusu, korisna je kada sportista nije u mogućnosti da u potpunosti nadomesti dnevni unos.

Usled velike mišićne i skeletne angažovanosti, neuporedivo je veći stres kod sportista nego kod nesportista, pa je i sama potreba za unosom vitamina i minerala neophodnija.

Iskustvo iz prakse je takvo da mnogi sportisti koji imaju izuzetno iscrpljujuće treninge - sezone, nemaju adekvatnu suplementaciju, pa njihov mišićno-zglobi sistem, vrlo često, može da bude posledično atakovan. Sam oporavak nakon iscrpljućih treninga – sezona, povreda, biće u znatnoj meri efikasniji ukoliko postoji dozirana i prilagođena (pojedincu) suplementacija vitaminima i meneralima (uz ishranu bogatu osnovnim, ali i sporednim nutritivnim elementima).

ishrana, bademi i kikiriki

Fizio tim

Naučna istraživanja nisu pružila konkretne dokaze da dodatni unos vitamina i menerala kao suplementacije, doprinosi poboljšanju performansi (posledično poboljšanje rezultata), ali je bitno da ne postoji manjak istih, jer, usled napornih treninga, može da dođe do različitih, nepoželjnih stanja (manjak kalcijuma i gvožđa, npr.) koja imaju svoje posledice po organizam sportista. Neretko se dešava da u svetu sporta dominira konzumiranje brze hrane koja je siromašna nevedenim mikronutrijentima, pa je njima posebno potrebna suplementacija ovog tipa, prema svačijoj potrebi, respektivno. Sa druge strane, postoje sportisti koji prelaze u drugu krajnost, pa dolazi i do hiper vitaminizacije ili neadekvatnog unosa tečnosti uz korišćenje vitamina i minerala, nakon čega dolazi do gubitka smisla suplementacije ovog tipa.

Dakle, sportisti – nesportisti, vitamini i minerali su nešto što je neophodno u ishrani.Ranovrsnost voća i povrća u ishrani je dobar korak ka boljoj mineralizaciji i vitaminizaciji. Međutim, ukoliko se odlučite za uvođenje istih u vidu suplemenata – preporuka je da se konsultuje stručno lice.

Komentari (1)

Komentar je uspešno poslat.

Slanje komentara nije uspelo.

Neispravan kod, pokušajte ponovo

Kole

Bravo!

Odgovori 5 0

* Sva polja su obavezna

Zglob kolena – LCL i MCL - povreda

Autor

Zglob kolena – LCL i MCL - povreda

Zglob kolena – LCL i MCL - povreda

Lateralni (lateral collateral ligament - LCL) i medijalni kolateralni ligament (medial collateral ligament - MCL) se nalaze sa spoljašnje i unutrašnje strane kolena i imaju za ulogu kontrolu bočnih pokreta kolena, kao i u održavanju stabilnosti i balansa samog zgloba.

Zglob kolena – ACL – oporavak – vežbe

Autor

Zglob kolena – ACL – oporavak – vežbe

Zglob kolena – ACL – oporavak – vežbe

S obzirom na to da je napravljen uvod o jednoj od najčešćih povreda koja se dešava kod populacije rekreativaca i sportista, da je bilo reči o metodama prevencije od povrede, u narednim redovima teksta i nekoliko videa, biće predstavljen postupan oporavak (početne faze nakon operativnog zahvata).

Zglob kolena, prednje ukršteni ligament – povreda

Autor

Zglob kolena, prednje ukršteni ligament – povreda

Zglob kolena, prednje ukršteni ligament – povreda

Prednje ukršteni ligament se nalazi u zglobu kolena i povezuje unutrašnju površinu lateralnog femoralnog kondila (butne kosti) i dijagonalno, kroz sredinu kolenog zgloba do prednjeg dela cevanice (platoa tibie). Ligament je koštano-fibroznog porekla, dužine oko četiri centimetra.

Zglob kolena – vežbe prevencije od povreda

Autor

Zglob kolena – vežbe prevencije od povreda

Zglob kolena – vežbe prevencije od povreda

Ciklus tekstova u vezi sa jednim od najkompleksnijih i najvažnijih zglobova u ljudskom telu, nastavljamo kroz prikaz vežbi koje svako od nas može da primenjuje u praksi.

Zglob kolena – opšti pojmovi i prevencija

Autor

Zglob kolena – opšti pojmovi i prevencija

Zglob kolena – opšti pojmovi i prevencija

Zglob kolena (articulatio genus) je najveći zglob u ljudskom telu kojeg čine tri kosti: donji okrajak butne kosti (femur), gornji okrajak golenjače (tibia) i čašica (patella).

Prevencija sportskih povreda

Autor

Prevencija sportskih povreda

Prevencija sportskih povreda

Sama reč „prevencija“ ukazuje na činjenicu da je potrebno nešto preduprediti. U narednim redovima biće reči o predupređenju povreda u sportu, ali se sve navedene činjenice mogu odnositi i na populaciju rekreativaca, samo je razlika u trenažnom opterećenju jednih, odnosno drugih.

Skočni zglob i stopalo - sinonim za stabilnost tela

Autor

Skočni zglob i stopalo - sinonim za stabilnost tela

Skočni zglob i stopalo - sinonim za stabilnost tela

Skočni zglob ili gornji nožni zglob (lat. articulatio talocruralis - ATC) je anatomska struktura lokomotornog aparata donjeg uda koja u jedinstvenu celinu spaja zglobne površine dve kosti potkolenice (golenjaču i lišnjaču) i gležanjsku kost stopala (talus).

Oporavak u sportu

Autor

Oporavak u sportu

Oporavak u sportu

Pojam oporavka u sportu podrazumeva period od završetka rada do uspostavljanja funkcije organizma na približnom ili u nivou stanja mirovanja.

Zglob šake – osnovni pojmovi/povrede/rehabilitacija

Autor

Zglob šake – osnovni pojmovi/povrede/rehabilitacija

Zglob šake – osnovni pojmovi/povrede/rehabilitacija

Zglob ručja i šaka su funkcionalno izuzetno bitni za ljudsko telo – od obezbeđivanja funkcije hvata do najsitnijih i najfinijih pokreta prstiju. Ovaj segment gradi veliki broj kostiju, ligamenata, mišića i tetiva, tako da je mogućnost povreda različita.

Optimalna ishrana za bolje sportske karakteristike

Autor

Optimalna ishrana za bolje sportske karakteristike

Optimalna ishrana za bolje sportske karakteristike

Dobro isplanirana i izbalansirana ishrana je veoma važna ukoliko poznajemo nutritivne potrebe veoma aktivnih ljudi – sportisti, rekreativci. Saveti koji će biti predstavljeni, u značajnoj meri, mogu da usmere kako je potrebno jesti i piti kada ste fizički aktivni, da imate dovoljno energije, da funk

Fizio tim na SK - povrede, oporavak, rehabilitacija

Fizio tim na SK - povrede, oporavak, rehabilitacija

Fizio tim na SK - povrede, oporavak, rehabilitacija

Gost u studiju Sport kluba bio je Milan Aslimoski iz Fizio tima, a sa Marinom Sekulić je razgovarao o oporavku sportista nakon velikih i napornih turnira, različitim oblicima rehabilitacije, kao i o oporavku posle težih i lakših povreda.

Kompleks vežbi za donji deo tela – žene (II deo)

Autor

Kompleks vežbi za donji deo tela – žene (II deo)

Kompleks vežbi za donji deo tela – žene (II deo)

Populacija žena se, vrlo često, odlučuje na kardio aktivnosti – aktivnosti tipa izdržljivosti kao model putem kog će postići idealan fizički izgled, ali su vežbe sa tegovima i drugim rekvizitima sredstvo kojim se postiže jako i zategnuto telo.

Kompleks vežbi za donji deo tela – muškarci (II deo)

Autor

Kompleks vežbi za donji deo tela – muškarci (II deo)

Kompleks vežbi za donji deo tela – muškarci (II deo)

U duhu promocije zdravih stilova života nastavljamo sa objavom kompleksa vežbi koji obuhvata donji deo tela dominantno i, ovog puta, namenski je osmišljen za populaciju muškaraca. Pored vežbi za donji deo tela, biće pokazane i dve vežbe za jačanje mišića prednje i zadnjestrane trupa.

Zglob lakta – anatomija, povrede, rehabilitacija

Autor

Zglob lakta – anatomija, povrede, rehabilitacija

Zglob lakta – anatomija, povrede, rehabilitacija

Lakat predstavlja kompleksan zglob koji je formiran od tri kosti - dve podlaktice i jedne nadlaktice. Između njih se nalazi sinovijalna opna ispunjena tečnošću i hrskavica koja smanjuje trenje u samom zglobu čime se olakšava pokretljivost.

Kompleks vežbi za gornji deo tela – za žene (I deo)

Autor

Kompleks vežbi za gornji deo tela – za žene (I deo)

Kompleks vežbi za gornji deo tela – za žene (I deo)

Naredni tekst je nastavak ciklusa koji je započet prethodnom objavom. Za razliku od muškog dela populacije, žene su osetljivije na vreme preplavljeno suncem i garderobom koja odgovara datim vremenskim prilikama, pa se ažurnije pripremaju u kontekstu treninga.

Pripreme i oporavak sportista? Sve na jednom mestu

Pripreme i oporavak sportista? Sve na jednom mestu

Pripreme i oporavak sportista? Sve na jednom mestu

Filip Volšek iz Fizio tima bio je gost Sport Kluba i tom prilikom otkrio kako izgleda priprema košarkaša za Svetsko prvenstvo i koliko im je potrebno da se oporave za početak nove sezone.
Loading...