SK

Ostalo

28.08.2019 | 12.34 > 12:39

Vitamini i minerali – elementi ishrane za svakoga

Autor

U osnovnoj piramidi ishrane, pored makronutrijenata (proteini, ugljeni hidrati, masti), sastavni deo svakodnevnog unosa kalorija bi trebalo da čine vitamini i minerali kao deo koji čini mikronutrijente.

ishrana, maline

Fizio tim

Piše: Slađana Rakić, Fizio tim

Zašto ovaj deo? Zašto vitamini i minerali?

Opšte je poznato da se u organizmu odvijaju procesi i da svakodnevno dolazi do regeneracije određenih tkiva. Vitamini i minerali su „saučesnici“ u metabolizmu energetskih materija, učestvuju u transportu kiseonika i drugih elemenata bitnih za metaboličke procese, sudeluju u obnavljanju tkiva, smanjuju stres nakon vežbanja. 

Funkcionisanje minerala u sadejstvu sa vitaminima i drugim hranljivim materijama omogućava adekvatnu mineralizaciju, prema čemu se mogu odrediti i druge prednosti ovih nutrijenata (obezbeđuju čvrst skelet, održavaju alkanost i kiselost krvi i tkiva, učestvuju u realizaciji impulsa koji pokreću mišiće, ..), ali bi trebalo naglasiti da postoje oni koji su glavni (Ca, P, Mg, Ch, K, Na) i oni koji se unose u tragovima (Fe, Zn, Se, Cu, Mn, Ch, ..).

Ukupan sadržaj minerala u organizmu iznosi približno 4% od ukupne telesne mase.

Kada su u pitanju vitamini – za oblast sportske ishrane su veoma važni vitamini B kompleksa. Interesantna je činjenica da unos vitamina D poboljšava iskorišćenost Ca i P iz hranljivih materija.

ishrana, salata

Fizio tim

Dakle, ključni faktor za razumevanje postojanja vitamina i minerala u ishrani je sinergija između ove dve supstance – opšti balans, jer jedni pomažu dejstva drugih.

Za sada, postoje opšte preporuke za dnevnim unosom za prosečnu populaciju, ali konkretne za sportistne ne. Međutim, ukoliko se pravi individualni plan ishrane za sportistu, u takav plan se ubraja/računa i dnevni unos vitamina i minerala u zavisnosti od sporta kojim se klijent bavi (ukoliko se „uvodi“ dodatna suplementacija).

Bitno je da suplementacija vitaminima i mineralima bude adekvatna i prilagođena periodu treninga u godišnjem ciklusu, korisna je kada sportista nije u mogućnosti da u potpunosti nadomesti dnevni unos.

Usled velike mišićne i skeletne angažovanosti, neuporedivo je veći stres kod sportista nego kod nesportista, pa je i sama potreba za unosom vitamina i minerala neophodnija.

Iskustvo iz prakse je takvo da mnogi sportisti koji imaju izuzetno iscrpljujuće treninge - sezone, nemaju adekvatnu suplementaciju, pa njihov mišićno-zglobi sistem, vrlo često, može da bude posledično atakovan. Sam oporavak nakon iscrpljućih treninga – sezona, povreda, biće u znatnoj meri efikasniji ukoliko postoji dozirana i prilagođena (pojedincu) suplementacija vitaminima i meneralima (uz ishranu bogatu osnovnim, ali i sporednim nutritivnim elementima).

ishrana, bademi i kikiriki

Fizio tim

Naučna istraživanja nisu pružila konkretne dokaze da dodatni unos vitamina i menerala kao suplementacije, doprinosi poboljšanju performansi (posledično poboljšanje rezultata), ali je bitno da ne postoji manjak istih, jer, usled napornih treninga, može da dođe do različitih, nepoželjnih stanja (manjak kalcijuma i gvožđa, npr.) koja imaju svoje posledice po organizam sportista. Neretko se dešava da u svetu sporta dominira konzumiranje brze hrane koja je siromašna nevedenim mikronutrijentima, pa je njima posebno potrebna suplementacija ovog tipa, prema svačijoj potrebi, respektivno. Sa druge strane, postoje sportisti koji prelaze u drugu krajnost, pa dolazi i do hiper vitaminizacije ili neadekvatnog unosa tečnosti uz korišćenje vitamina i minerala, nakon čega dolazi do gubitka smisla suplementacije ovog tipa.

Dakle, sportisti – nesportisti, vitamini i minerali su nešto što je neophodno u ishrani.Ranovrsnost voća i povrća u ishrani je dobar korak ka boljoj mineralizaciji i vitaminizaciji. Međutim, ukoliko se odlučite za uvođenje istih u vidu suplemenata – preporuka je da se konsultuje stručno lice.

Komentari (1)

Komentar je uspešno poslat.

Slanje komentara nije uspelo.

Neispravan kod, pokušajte ponovo

Kole

Bravo!

Odgovori 5 0

* Sva polja su obavezna

Kompleks vežbi za donji deo tela – muškarci (II deo)

Autor

Kompleks vežbi za donji deo tela – muškarci (II deo)

Kompleks vežbi za donji deo tela – muškarci (II deo)

U duhu promocije zdravih stilova života nastavljamo sa objavom kompleksa vežbi koji obuhvata donji deo tela dominantno i, ovog puta, namenski je osmišljen za populaciju muškaraca. Pored vežbi za donji deo tela, biće pokazane i dve vežbe za jačanje mišića prednje i zadnjestrane trupa.

Zglob lakta – anatomija, povrede, rehabilitacija

Autor

Zglob lakta – anatomija, povrede, rehabilitacija

Zglob lakta – anatomija, povrede, rehabilitacija

Lakat predstavlja kompleksan zglob koji je formiran od tri kosti - dve podlaktice i jedne nadlaktice. Između njih se nalazi sinovijalna opna ispunjena tečnošću i hrskavica koja smanjuje trenje u samom zglobu čime se olakšava pokretljivost.

Kompleks vežbi za gornji deo tela – za žene (I deo)

Autor

Kompleks vežbi za gornji deo tela – za žene (I deo)

Kompleks vežbi za gornji deo tela – za žene (I deo)

Naredni tekst je nastavak ciklusa koji je započet prethodnom objavom. Za razliku od muškog dela populacije, žene su osetljivije na vreme preplavljeno suncem i garderobom koja odgovara datim vremenskim prilikama, pa se ažurnije pripremaju u kontekstu treninga.

Kompleks vežbi za gornji deo tela – za muškarce (I deo)

Autor

Kompleks vežbi za gornji deo tela – za muškarce (I deo)

Kompleks vežbi za gornji deo tela – za muškarce (I deo)

Trenutno je period godine kada svuda oko vas možete primetiti ljude koji vežbaju. Izbori su različiti – neko vozi bicikl, neko se šeta, neko ide u teretanu, neko igra basket, odbojku, fudbal, neko preskače vijaču... Dakle, ko želi i ima volju – može.

Povreda ramena – opšte činjenice

Autor

Povreda ramena – opšte činjenice

Povreda ramena – opšte činjenice

Povreda ramena je jedna od najčešćih i najtežih kod sportista, vrlo često je uzrok mnogih prekinutih karijera ili neostvarenih snova i ambicija.

Sportska ishrana – uvodne smernice

Autor

Sportska ishrana – uvodne smernice

Sportska ishrana – uvodne smernice

Pravilna i izbalansirana ishrana je jedan od faktora od kojeg zavisi ne samo zdravstveno stanje sportista, već i rezultati koje postižu tokom pripremnog i takmičarskog perioda, ali i sam period oporavka, prelazni period (u nekim sportovima) u velikoj meri zavisi od ishrane.

Bol u leđima – ’verni’ pratilac svakog čoveka (II deo)

Autor

Bol u leđima – ’verni’ pratilac svakog čoveka (II deo)

Bol u leđima – ’verni’ pratilac svakog čoveka (II deo)

Pored, do sada, objašnjenih uzročnika i simptoma koji prate jedan od najčešćih zdravstvenih problema čoveka, predstavljamo vam još jedan set vežbi koji će značajno pomoći pokretljivosti vašeg kičmenog stuba.

Bol u leđima – ’verni’ pratilac svakog čoveka (I deo)

Autor

Bol u leđima – ’verni’ pratilac svakog čoveka (I deo)

Bol u leđima – ’verni’ pratilac svakog čoveka (I deo)

Sport Klub u saradnji sa Fizio timom nastavlja da vam predstavlja vežbe koje bi mogle da vam pomognu u svakodnevnom životu.

Vežbajte sa Sport Klubom i Fizio timom

Autor

Vežbajte sa Sport Klubom i Fizio timom

Vežbajte sa Sport Klubom i Fizio timom

Sport Klub i Fizio tim donose vam seriju tekstova u kojima ćemo vam opisivati vežbe. Za početak smo odlučili da se pozabavimo time što nepravilan položaj glave dovodi do skraćenja mišića vrata, pa smo spremili vežbe za istezanje mišića vrata i ramenog pojasa.
Loading...