SK

Ostalo

07.10.2019 | 19.13 > 19:16

Optimalna ishrana za bolje sportske karakteristike

Autor

Dobro isplanirana i izbalansirana ishrana je veoma važna ukoliko poznajemo nutritivne potrebe veoma aktivnih ljudi – sportisti, rekreativci. Saveti koji će biti predstavljeni, u značajnoj meri, mogu da usmere kako je potrebno jesti i piti kada ste fizički aktivni, da imate dovoljno energije, da funk

Fizio tim

Piše: Slađana Rakić, Fizio tim

Vrlo često se može sresti sportista /oba pola/ koji je na vrhunskom nivou takmičenja i da se hrani neredovno i neplanski. Neretko se dešava da ovakve situacije dovode do nedostatka određenih nutrijenata u organizmu koje uzrokuju različite deficite i predstavljaju preduslov za brojne povrede. Čini se neverovatnim da je ovaj faktor jedan u nizu ključnih od kojih zavisi adekvatan i pravovremen oporavak sportista.

Uglavnom se obroci zamenjuju energetskim/proteinskim čokoladicama, napicima, preskaču se, ne unosi se dovoljno energetski/kalorijski kvalitetan obrok, konzumira se sve što se „vidi“ ili što se servira. Proteinski napici su osmišljeni kao vid dopune ugljeno-hidratnog i proteinskog obroka, kao obrok-užina nakon treninga sa ciljem bržeg oporavka i nadoknade mišićnog glikogena, ali je potrebno imati konkretan obrok, minimum 2h, nakon treninga.

Proteinske čokoladice-energetski blokovi su, takođe, oblik užine i nije poželjno svakodnevno unositi ih i podrazumevati ih kao redovan i konkretan obrok u toku dana. U ishrani se potencira na prevelikom unosu proteina, izbegavaju se ugljeni hidrati i masti. Međutim, ugljeni hidrati i masti su nutrijenti koji obezbeđuju enrgiju potrebnu za trening/takmičenje i zajedno sa određenom količinom proteina se unose u toku jednog /i više/ obroka, u zavisnosti od sporta /ili aktivnosti/ u toku dana, na nedeljnom, mesečnom, godišnjem nivou.

Dakle, preskakanjem obroka, sportisti, ustvari vaše telo dovodite do iscrpljivanja, manjka energije i nepotrebnog umora koji će umanjiti vašu efikasnost na treningu/utakmici/takmičenju. Uz planski napravljen i dobro izbalansiran obrok pred i posle treninga, zalihe glikogena u mišićima će biti konstantne i obezbediće dovoljne energije za naporne i iscrpljujuće zadatke koji se svakodnevno nalaze na putu ka najboljim rezultatima.

Fizio tim

Kao što je bitno uneti sve nutrijente u toku dana, važan je i tajming unosa istih, ali i količinski deo svakog od njih u skladu sa trenutnim stanjem sportiste, vrstom sporta, fazom takmičenja i celokupnog trenažnog ciklusa. Poznato je da sportisti imaju veliku potrošnju energije i samim tim, kako bi održali trenutnu formu i bili još bolji, treba da unesu veliki broj kalorija putem ishrane i napitaka. U praksi se dešava da se pribegava „praznim“ kalorijama i obrocima koji su kalorijske „bombe“, ali ne donose ništa dobro. Mogu samo da doprinesu manjku energije i smanjenju performansi ukoliko se često nađu kao nutritivni izbor sportista.

Vrlo važan sastojak u oporavku putem ishrane jesu napici – voda, ali i mnogobrojni sportski napici koji se konzumiraju pre, za vreme i nakon treninga/utakmice/takmičenja. Pojam dehidratacije bi trebalo izbeći i, na vreme, biti rehidriran u zavisnosti od sporta u kom se pojedinac nalazi. Dakle, zarad zdravlja, bolje energije, oporavka, najboljeg nastupa, sportisti, razmislite o kvalitetnoj i izbalansiranoj ishrani koja je prilagođena samo vama. Za dug vek trajanja u sportu.

Komentari (0)

Komentar je uspešno poslat.

Slanje komentara nije uspelo.

Neispravan kod, pokušajte ponovo

* Sva polja su obavezna

Sindrom trkačkog kolena

Autor

Sindrom trkačkog kolena

Sindrom trkačkog kolena

Neretko se dešava situacija da čoveka zaboli koleno, a da nije imao nikakav preterano težak napor, čak ni trening.

Volšek o održavanju forme sportista u doba korone

Autor

Volšek o održavanju forme sportista u doba korone

Volšek o održavanju forme sportista u doba korone

Posle najava da se sport u mnogim zemljama vraća, zanimalo nas je kako tokom pauze koja je usledila zbog pandemije virusa korona, sportisti održavaju formu.

Zglob kolena – sindrom “trkačkog” kolena

Autor

Zglob kolena – sindrom “trkačkog” kolena

Zglob kolena – sindrom “trkačkog” kolena

Jedna od najčešćih tegoba koje doživljavaju rekreativni, ali i profesionalni trkači (duge pruge posebno) jeste “trkačko” koleno. Osnovna karakteristika ovog sindroma jeste povreda na patelofemoralnom zglobu, pa se može dijagnostikovati i kao patelofemoralni bolni sindrom ili kao hondromalacija.

Zglob kolena – vežbe nakon povrede/operacije meniskusa

Autor

Zglob kolena – vežbe nakon povrede/operacije meniskusa

Zglob kolena – vežbe nakon povrede/operacije meniskusa

Prethodni tekst se odnosio na opšte pojmove o jednoj od zglobnih struktura – meniskusima. Rečeno je i opšte je poznato da ljudski organizam /u svakom zglobu kolena/ poseduje po dva meniskusa.

Zglob kolena – meniskusi – opšti pojam/povreda/oporavak

Autor

Zglob kolena – meniskusi – opšti pojam/povreda/oporavak

Zglob kolena – meniskusi – opšti pojam/povreda/oporavak

Zglob kolena u svom sastavu sadrži fibrozno-hrskavičave umetke (meniscusi) koji su smešteni uz periferne ivice odgovarajućih zglobnih površina golenjače (tibie).

Zglob kolena – vežbe posle povrede/operacije MCL i LCL

Autor

Zglob kolena – vežbe posle povrede/operacije MCL i LCL

Zglob kolena – vežbe posle povrede/operacije MCL i LCL

Uz prethodni tekst o povredi LCL i MCL (lateralni i medijalni ligament kolena), narednih nekoliko redova će obuhvatiti vežbe koje se primenjuju u prvoj fazi oporavka, nakon perioda fizikalne i dela kinezi terapije.

Zglob kolena – LCL i MCL - povreda

Autor

Zglob kolena – LCL i MCL - povreda

Zglob kolena – LCL i MCL - povreda

Lateralni (lateral collateral ligament - LCL) i medijalni kolateralni ligament (medial collateral ligament - MCL) se nalaze sa spoljašnje i unutrašnje strane kolena i imaju za ulogu kontrolu bočnih pokreta kolena, kao i u održavanju stabilnosti i balansa samog zgloba.

Zglob kolena – ACL – oporavak – vežbe

Autor

Zglob kolena – ACL – oporavak – vežbe

Zglob kolena – ACL – oporavak – vežbe

S obzirom na to da je napravljen uvod o jednoj od najčešćih povreda koja se dešava kod populacije rekreativaca i sportista, da je bilo reči o metodama prevencije od povrede, u narednim redovima teksta i nekoliko videa, biće predstavljen postupan oporavak (početne faze nakon operativnog zahvata).

Zglob kolena, prednje ukršteni ligament – povreda

Autor

Zglob kolena, prednje ukršteni ligament – povreda

Zglob kolena, prednje ukršteni ligament – povreda

Prednje ukršteni ligament se nalazi u zglobu kolena i povezuje unutrašnju površinu lateralnog femoralnog kondila (butne kosti) i dijagonalno, kroz sredinu kolenog zgloba do prednjeg dela cevanice (platoa tibie). Ligament je koštano-fibroznog porekla, dužine oko četiri centimetra.

Zglob kolena – vežbe prevencije od povreda

Autor

Zglob kolena – vežbe prevencije od povreda

Zglob kolena – vežbe prevencije od povreda

Ciklus tekstova u vezi sa jednim od najkompleksnijih i najvažnijih zglobova u ljudskom telu, nastavljamo kroz prikaz vežbi koje svako od nas može da primenjuje u praksi.

Zglob kolena – opšti pojmovi i prevencija

Autor

Zglob kolena – opšti pojmovi i prevencija

Zglob kolena – opšti pojmovi i prevencija

Zglob kolena (articulatio genus) je najveći zglob u ljudskom telu kojeg čine tri kosti: donji okrajak butne kosti (femur), gornji okrajak golenjače (tibia) i čašica (patella).

Prevencija sportskih povreda

Autor

Prevencija sportskih povreda

Prevencija sportskih povreda

Sama reč „prevencija“ ukazuje na činjenicu da je potrebno nešto preduprediti. U narednim redovima biće reči o predupređenju povreda u sportu, ali se sve navedene činjenice mogu odnositi i na populaciju rekreativaca, samo je razlika u trenažnom opterećenju jednih, odnosno drugih.

Skočni zglob i stopalo - sinonim za stabilnost tela

Autor

Skočni zglob i stopalo - sinonim za stabilnost tela

Skočni zglob i stopalo - sinonim za stabilnost tela

Skočni zglob ili gornji nožni zglob (lat. articulatio talocruralis - ATC) je anatomska struktura lokomotornog aparata donjeg uda koja u jedinstvenu celinu spaja zglobne površine dve kosti potkolenice (golenjaču i lišnjaču) i gležanjsku kost stopala (talus).

Oporavak u sportu

Autor

Oporavak u sportu

Oporavak u sportu

Pojam oporavka u sportu podrazumeva period od završetka rada do uspostavljanja funkcije organizma na približnom ili u nivou stanja mirovanja.

Zglob šake – osnovni pojmovi/povrede/rehabilitacija

Autor

Zglob šake – osnovni pojmovi/povrede/rehabilitacija

Zglob šake – osnovni pojmovi/povrede/rehabilitacija

Zglob ručja i šaka su funkcionalno izuzetno bitni za ljudsko telo – od obezbeđivanja funkcije hvata do najsitnijih i najfinijih pokreta prstiju. Ovaj segment gradi veliki broj kostiju, ligamenata, mišića i tetiva, tako da je mogućnost povreda različita.

Fizio tim na SK - povrede, oporavak, rehabilitacija

Fizio tim na SK - povrede, oporavak, rehabilitacija

Fizio tim na SK - povrede, oporavak, rehabilitacija

Gost u studiju Sport kluba bio je Milan Aslimoski iz Fizio tima, a sa Marinom Sekulić je razgovarao o oporavku sportista nakon velikih i napornih turnira, različitim oblicima rehabilitacije, kao i o oporavku posle težih i lakših povreda.
Loading...