SK

Ostalo

04.11.2019 | 18.43 > 18:47

Oporavak u sportu

Autor

Pojam oporavka u sportu podrazumeva period od završetka rada do uspostavljanja funkcije organizma na približnom ili u nivou stanja mirovanja.

vežbe

Fizio tim

Autori: Slađana Rakić, Dario Simonović, Fizio tim

U fazi odmora, pod uticajem oksidativnih aktivnosti i promena metabolizma, postepeno nestaju uzroci pojave zamora koji je izazvan fizičkim radom – treningom. Brzina oporavka će, pre svega, zavisiti od vrste napora, intenziteta, obima rada, ali od mnogobrojnih drugih faktora.

U odnosu na proteklo vreme od momenta završetka rada - treninga, oporavak može da bude kratkotrajni i digotrajni, zavisi od zamora, od iskustva sportista, od pola... Faktori koji utiču na oporavak su:

Somatski faktori :
pol – sportiskinje su sklonije sporijem oporavku prema sportskoj praksi, ali mnogobrojna istraživanja navode da se žene brže oporavljaju u odnosu na sportiste. 
uzrast – s obzirom na to da se u sportu praktikuje rana selekcija i da se sve više mladih sportista uključuje u proces treninga sa velikim opterećenjima, potrebno je da se obrati posebna pažnja na sve oblike oporavka koji određuju regenerativne procese; proces oporavka je uvek individualan u svim uzrasnim kategorijama i zavisi od vrste aktivnosti, nivoa opterećenja, stepena i trajanja zamora.
zdravstveni status – zdravi sportisti mogu da podnesu velika trenažna opterećenja, dok se sportisti sa zdravstvenim tegobama brže zamaraju i potrebno im je znatno više vremena za oporavak. 

vežbe

Fizio tim

Mišićni faktori:
vrsta mišićnih vlakana – npr. brza mišićna vlakna, usled energetskih izvora koje koriste za rad i načina na koji se kontrahuju, brže se zamaraju u odnosu na sporokontrahujuća vlakna; mišićna oštećenja.

Faktori okoline:
temperatura – trening ili takmičenje na niskim temperaturama nepovoljno utiču na brzinu mišićnih kontrakcija, a samim tim i na oporavak - visoke temperature, takođe, nisu povoljne za trening i takmičenje što za sobom uzrokuje duži oporavak; takmičenja ili treninzi na velikim nadmorskim visinama utiču na dužinu oporavka sportista.

Trenažni faktori:
trajanje pauze između intervala rada; vrsta aktivnost u pauzi između intervala rada – aktivni i pasivni odmor u pauzi; nivo treniranosti sportiste; sportska specijalizacija – sportovi izdržljivosti, maksimalne snage, eksplozivne snage.

U praksi se, pored aktivnog i pasivnog odmora koriste, sa ciljem oporavka koriste:
trenažna sredstva – u toku završnih delova treninga (istrčavanje, opuštanje, rastresanje, istezanje), vežbe pokretljivosti, kao trenažno sredstvo sa svrhom oporavka može da se koristi aktivnost drugačijeg tipa nego što je osnovna – različite vrste igara, ali je važno napomenuti da one ne traju dugo; aktivan i pasivan odmor – aktivan oporavak se pokazao kao daleko efikasniji u odnosu na pasivan (Bompa, 2009).

salata

Fizio tim

pedagoška – kvalitetna organizacija trenažnog procesa uz pravilno planiranje i programiranje opterećenja i oporavka – optimalno planiranje treninga i odmora, izbor takmičenja tokom sezone prema mogućnostima u mlađim kategorijama, planiranje pojedinačnih treninga u odnosu na stepen zamora, planiranje intervala odmora.
psihološka – autogeni trening, metod progresivne mišićne relaksacije, kontrola disanja putem vežbi, biofeedback.
medicinsko-biološka – ishrana (energetska potrošnja sportista je znatno veća u odnosu na običnog čoveka, pa je, u skladu sa tim, i potreba za izbalansiranom ishranom sa ciljem boljeg oporavka veća i neophodnija; sastav hrane, količina, vreme konzumiranja u odnosu na trening – samo su neki od faktora koji utiču na brzinu oporavka u sportu).
suplementi – dodaci ishrani (podrazumevaju vitamine, minerale, amino kiseline, suplementi za prevenciju i oporavak od povreda, proteine, energetska sredstva.
fizio-terapeutska sredstva (masaža, elektrostimulacija, ultrazvučna terapija, refleksoterapija, krioterapija.

Oporavak nakon fizičke aktivnosti je vrlo bitan, kako za profesionalnog sportistu, tako i za rekreativca. U modernom sportu, period između dve sportske aktivnosti je veoma kratak, pa je zato neophodno započeti oporavak odmah nakon završetka napora.

Dobar oporavak – efikasniji rezultati u sportu.

Komentari (0)

Komentar je uspešno poslat.

Slanje komentara nije uspelo.

Neispravan kod, pokušajte ponovo

* Sva polja su obavezna

Zglob kolena – LCL i MCL - povreda

Autor

Zglob kolena – LCL i MCL - povreda

Zglob kolena – LCL i MCL - povreda

Lateralni (lateral collateral ligament - LCL) i medijalni kolateralni ligament (medial collateral ligament - MCL) se nalaze sa spoljašnje i unutrašnje strane kolena i imaju za ulogu kontrolu bočnih pokreta kolena, kao i u održavanju stabilnosti i balansa samog zgloba.

Zglob kolena – ACL – oporavak – vežbe

Autor

Zglob kolena – ACL – oporavak – vežbe

Zglob kolena – ACL – oporavak – vežbe

S obzirom na to da je napravljen uvod o jednoj od najčešćih povreda koja se dešava kod populacije rekreativaca i sportista, da je bilo reči o metodama prevencije od povrede, u narednim redovima teksta i nekoliko videa, biće predstavljen postupan oporavak (početne faze nakon operativnog zahvata).

Zglob kolena, prednje ukršteni ligament – povreda

Autor

Zglob kolena, prednje ukršteni ligament – povreda

Zglob kolena, prednje ukršteni ligament – povreda

Prednje ukršteni ligament se nalazi u zglobu kolena i povezuje unutrašnju površinu lateralnog femoralnog kondila (butne kosti) i dijagonalno, kroz sredinu kolenog zgloba do prednjeg dela cevanice (platoa tibie). Ligament je koštano-fibroznog porekla, dužine oko četiri centimetra.

Zglob kolena – vežbe prevencije od povreda

Autor

Zglob kolena – vežbe prevencije od povreda

Zglob kolena – vežbe prevencije od povreda

Ciklus tekstova u vezi sa jednim od najkompleksnijih i najvažnijih zglobova u ljudskom telu, nastavljamo kroz prikaz vežbi koje svako od nas može da primenjuje u praksi.

Zglob kolena – opšti pojmovi i prevencija

Autor

Zglob kolena – opšti pojmovi i prevencija

Zglob kolena – opšti pojmovi i prevencija

Zglob kolena (articulatio genus) je najveći zglob u ljudskom telu kojeg čine tri kosti: donji okrajak butne kosti (femur), gornji okrajak golenjače (tibia) i čašica (patella).

Prevencija sportskih povreda

Autor

Prevencija sportskih povreda

Prevencija sportskih povreda

Sama reč „prevencija“ ukazuje na činjenicu da je potrebno nešto preduprediti. U narednim redovima biće reči o predupređenju povreda u sportu, ali se sve navedene činjenice mogu odnositi i na populaciju rekreativaca, samo je razlika u trenažnom opterećenju jednih, odnosno drugih.

Skočni zglob i stopalo - sinonim za stabilnost tela

Autor

Skočni zglob i stopalo - sinonim za stabilnost tela

Skočni zglob i stopalo - sinonim za stabilnost tela

Skočni zglob ili gornji nožni zglob (lat. articulatio talocruralis - ATC) je anatomska struktura lokomotornog aparata donjeg uda koja u jedinstvenu celinu spaja zglobne površine dve kosti potkolenice (golenjaču i lišnjaču) i gležanjsku kost stopala (talus).

Zglob šake – osnovni pojmovi/povrede/rehabilitacija

Autor

Zglob šake – osnovni pojmovi/povrede/rehabilitacija

Zglob šake – osnovni pojmovi/povrede/rehabilitacija

Zglob ručja i šaka su funkcionalno izuzetno bitni za ljudsko telo – od obezbeđivanja funkcije hvata do najsitnijih i najfinijih pokreta prstiju. Ovaj segment gradi veliki broj kostiju, ligamenata, mišića i tetiva, tako da je mogućnost povreda različita.

Optimalna ishrana za bolje sportske karakteristike

Autor

Optimalna ishrana za bolje sportske karakteristike

Optimalna ishrana za bolje sportske karakteristike

Dobro isplanirana i izbalansirana ishrana je veoma važna ukoliko poznajemo nutritivne potrebe veoma aktivnih ljudi – sportisti, rekreativci. Saveti koji će biti predstavljeni, u značajnoj meri, mogu da usmere kako je potrebno jesti i piti kada ste fizički aktivni, da imate dovoljno energije, da funk

Fizio tim na SK - povrede, oporavak, rehabilitacija

Fizio tim na SK - povrede, oporavak, rehabilitacija

Fizio tim na SK - povrede, oporavak, rehabilitacija

Gost u studiju Sport kluba bio je Milan Aslimoski iz Fizio tima, a sa Marinom Sekulić je razgovarao o oporavku sportista nakon velikih i napornih turnira, različitim oblicima rehabilitacije, kao i o oporavku posle težih i lakših povreda.

Kompleks vežbi za donji deo tela – žene (II deo)

Autor

Kompleks vežbi za donji deo tela – žene (II deo)

Kompleks vežbi za donji deo tela – žene (II deo)

Populacija žena se, vrlo često, odlučuje na kardio aktivnosti – aktivnosti tipa izdržljivosti kao model putem kog će postići idealan fizički izgled, ali su vežbe sa tegovima i drugim rekvizitima sredstvo kojim se postiže jako i zategnuto telo.

Kompleks vežbi za donji deo tela – muškarci (II deo)

Autor

Kompleks vežbi za donji deo tela – muškarci (II deo)

Kompleks vežbi za donji deo tela – muškarci (II deo)

U duhu promocije zdravih stilova života nastavljamo sa objavom kompleksa vežbi koji obuhvata donji deo tela dominantno i, ovog puta, namenski je osmišljen za populaciju muškaraca. Pored vežbi za donji deo tela, biće pokazane i dve vežbe za jačanje mišića prednje i zadnjestrane trupa.

Vitamini i minerali – elementi ishrane za svakoga

Autor

Vitamini i minerali – elementi ishrane za svakoga

Vitamini i minerali – elementi ishrane za svakoga

U osnovnoj piramidi ishrane, pored makronutrijenata (proteini, ugljeni hidrati, masti), sastavni deo svakodnevnog unosa kalorija bi trebalo da čine vitamini i minerali kao deo koji čini mikronutrijente.

Zglob lakta – anatomija, povrede, rehabilitacija

Autor

Zglob lakta – anatomija, povrede, rehabilitacija

Zglob lakta – anatomija, povrede, rehabilitacija

Lakat predstavlja kompleksan zglob koji je formiran od tri kosti - dve podlaktice i jedne nadlaktice. Između njih se nalazi sinovijalna opna ispunjena tečnošću i hrskavica koja smanjuje trenje u samom zglobu čime se olakšava pokretljivost.

Kompleks vežbi za gornji deo tela – za žene (I deo)

Autor

Kompleks vežbi za gornji deo tela – za žene (I deo)

Kompleks vežbi za gornji deo tela – za žene (I deo)

Naredni tekst je nastavak ciklusa koji je započet prethodnom objavom. Za razliku od muškog dela populacije, žene su osetljivije na vreme preplavljeno suncem i garderobom koja odgovara datim vremenskim prilikama, pa se ažurnije pripremaju u kontekstu treninga.

Pripreme i oporavak sportista? Sve na jednom mestu

Pripreme i oporavak sportista? Sve na jednom mestu

Pripreme i oporavak sportista? Sve na jednom mestu

Filip Volšek iz Fizio tima bio je gost Sport Kluba i tom prilikom otkrio kako izgleda priprema košarkaša za Svetsko prvenstvo i koliko im je potrebno da se oporave za početak nove sezone.
Loading...