SK

Ostalo

04.11.2019 | 18.43 > 18:47

Oporavak u sportu

Autor

Pojam oporavka u sportu podrazumeva period od završetka rada do uspostavljanja funkcije organizma na približnom ili u nivou stanja mirovanja.

vežbe

Fizio tim

Autori: Slađana Rakić, Dario Simonović, Fizio tim

U fazi odmora, pod uticajem oksidativnih aktivnosti i promena metabolizma, postepeno nestaju uzroci pojave zamora koji je izazvan fizičkim radom – treningom. Brzina oporavka će, pre svega, zavisiti od vrste napora, intenziteta, obima rada, ali od mnogobrojnih drugih faktora.

U odnosu na proteklo vreme od momenta završetka rada - treninga, oporavak može da bude kratkotrajni i digotrajni, zavisi od zamora, od iskustva sportista, od pola... Faktori koji utiču na oporavak su:

Somatski faktori :
pol – sportiskinje su sklonije sporijem oporavku prema sportskoj praksi, ali mnogobrojna istraživanja navode da se žene brže oporavljaju u odnosu na sportiste. 
uzrast – s obzirom na to da se u sportu praktikuje rana selekcija i da se sve više mladih sportista uključuje u proces treninga sa velikim opterećenjima, potrebno je da se obrati posebna pažnja na sve oblike oporavka koji određuju regenerativne procese; proces oporavka je uvek individualan u svim uzrasnim kategorijama i zavisi od vrste aktivnosti, nivoa opterećenja, stepena i trajanja zamora.
zdravstveni status – zdravi sportisti mogu da podnesu velika trenažna opterećenja, dok se sportisti sa zdravstvenim tegobama brže zamaraju i potrebno im je znatno više vremena za oporavak. 

vežbe

Fizio tim

Mišićni faktori:
vrsta mišićnih vlakana – npr. brza mišićna vlakna, usled energetskih izvora koje koriste za rad i načina na koji se kontrahuju, brže se zamaraju u odnosu na sporokontrahujuća vlakna; mišićna oštećenja.

Faktori okoline:
temperatura – trening ili takmičenje na niskim temperaturama nepovoljno utiču na brzinu mišićnih kontrakcija, a samim tim i na oporavak - visoke temperature, takođe, nisu povoljne za trening i takmičenje što za sobom uzrokuje duži oporavak; takmičenja ili treninzi na velikim nadmorskim visinama utiču na dužinu oporavka sportista.

Trenažni faktori:
trajanje pauze između intervala rada; vrsta aktivnost u pauzi između intervala rada – aktivni i pasivni odmor u pauzi; nivo treniranosti sportiste; sportska specijalizacija – sportovi izdržljivosti, maksimalne snage, eksplozivne snage.

U praksi se, pored aktivnog i pasivnog odmora koriste, sa ciljem oporavka koriste:
trenažna sredstva – u toku završnih delova treninga (istrčavanje, opuštanje, rastresanje, istezanje), vežbe pokretljivosti, kao trenažno sredstvo sa svrhom oporavka može da se koristi aktivnost drugačijeg tipa nego što je osnovna – različite vrste igara, ali je važno napomenuti da one ne traju dugo; aktivan i pasivan odmor – aktivan oporavak se pokazao kao daleko efikasniji u odnosu na pasivan (Bompa, 2009).

salata

Fizio tim

pedagoška – kvalitetna organizacija trenažnog procesa uz pravilno planiranje i programiranje opterećenja i oporavka – optimalno planiranje treninga i odmora, izbor takmičenja tokom sezone prema mogućnostima u mlađim kategorijama, planiranje pojedinačnih treninga u odnosu na stepen zamora, planiranje intervala odmora.
psihološka – autogeni trening, metod progresivne mišićne relaksacije, kontrola disanja putem vežbi, biofeedback.
medicinsko-biološka – ishrana (energetska potrošnja sportista je znatno veća u odnosu na običnog čoveka, pa je, u skladu sa tim, i potreba za izbalansiranom ishranom sa ciljem boljeg oporavka veća i neophodnija; sastav hrane, količina, vreme konzumiranja u odnosu na trening – samo su neki od faktora koji utiču na brzinu oporavka u sportu).
suplementi – dodaci ishrani (podrazumevaju vitamine, minerale, amino kiseline, suplementi za prevenciju i oporavak od povreda, proteine, energetska sredstva.
fizio-terapeutska sredstva (masaža, elektrostimulacija, ultrazvučna terapija, refleksoterapija, krioterapija.

Oporavak nakon fizičke aktivnosti je vrlo bitan, kako za profesionalnog sportistu, tako i za rekreativca. U modernom sportu, period između dve sportske aktivnosti je veoma kratak, pa je zato neophodno započeti oporavak odmah nakon završetka napora.

Dobar oporavak – efikasniji rezultati u sportu.

Komentari (0)

Komentar je uspešno poslat.

Slanje komentara nije uspelo.

Neispravan kod, pokušajte ponovo

* Sva polja su obavezna

Zglob šake – osnovni pojmovi/povrede/rehabilitacija

Autor

Zglob šake – osnovni pojmovi/povrede/rehabilitacija

Zglob šake – osnovni pojmovi/povrede/rehabilitacija

Zglob ručja i šaka su funkcionalno izuzetno bitni za ljudsko telo – od obezbeđivanja funkcije hvata do najsitnijih i najfinijih pokreta prstiju. Ovaj segment gradi veliki broj kostiju, ligamenata, mišića i tetiva, tako da je mogućnost povreda različita.

Optimalna ishrana za bolje sportske karakteristike

Autor

Optimalna ishrana za bolje sportske karakteristike

Optimalna ishrana za bolje sportske karakteristike

Dobro isplanirana i izbalansirana ishrana je veoma važna ukoliko poznajemo nutritivne potrebe veoma aktivnih ljudi – sportisti, rekreativci. Saveti koji će biti predstavljeni, u značajnoj meri, mogu da usmere kako je potrebno jesti i piti kada ste fizički aktivni, da imate dovoljno energije, da funk

Kompleks vežbi za donji deo tela – žene (II deo)

Autor

Kompleks vežbi za donji deo tela – žene (II deo)

Kompleks vežbi za donji deo tela – žene (II deo)

Populacija žena se, vrlo često, odlučuje na kardio aktivnosti – aktivnosti tipa izdržljivosti kao model putem kog će postići idealan fizički izgled, ali su vežbe sa tegovima i drugim rekvizitima sredstvo kojim se postiže jako i zategnuto telo.

Kompleks vežbi za donji deo tela – muškarci (II deo)

Autor

Kompleks vežbi za donji deo tela – muškarci (II deo)

Kompleks vežbi za donji deo tela – muškarci (II deo)

U duhu promocije zdravih stilova života nastavljamo sa objavom kompleksa vežbi koji obuhvata donji deo tela dominantno i, ovog puta, namenski je osmišljen za populaciju muškaraca. Pored vežbi za donji deo tela, biće pokazane i dve vežbe za jačanje mišića prednje i zadnjestrane trupa.

Vitamini i minerali – elementi ishrane za svakoga

Autor

Vitamini i minerali – elementi ishrane za svakoga

Vitamini i minerali – elementi ishrane za svakoga

U osnovnoj piramidi ishrane, pored makronutrijenata (proteini, ugljeni hidrati, masti), sastavni deo svakodnevnog unosa kalorija bi trebalo da čine vitamini i minerali kao deo koji čini mikronutrijente.

Zglob lakta – anatomija, povrede, rehabilitacija

Autor

Zglob lakta – anatomija, povrede, rehabilitacija

Zglob lakta – anatomija, povrede, rehabilitacija

Lakat predstavlja kompleksan zglob koji je formiran od tri kosti - dve podlaktice i jedne nadlaktice. Između njih se nalazi sinovijalna opna ispunjena tečnošću i hrskavica koja smanjuje trenje u samom zglobu čime se olakšava pokretljivost.

Kompleks vežbi za gornji deo tela – za žene (I deo)

Autor

Kompleks vežbi za gornji deo tela – za žene (I deo)

Kompleks vežbi za gornji deo tela – za žene (I deo)

Naredni tekst je nastavak ciklusa koji je započet prethodnom objavom. Za razliku od muškog dela populacije, žene su osetljivije na vreme preplavljeno suncem i garderobom koja odgovara datim vremenskim prilikama, pa se ažurnije pripremaju u kontekstu treninga.

Kompleks vežbi za gornji deo tela – za muškarce (I deo)

Autor

Kompleks vežbi za gornji deo tela – za muškarce (I deo)

Kompleks vežbi za gornji deo tela – za muškarce (I deo)

Trenutno je period godine kada svuda oko vas možete primetiti ljude koji vežbaju. Izbori su različiti – neko vozi bicikl, neko se šeta, neko ide u teretanu, neko igra basket, odbojku, fudbal, neko preskače vijaču... Dakle, ko želi i ima volju – može.

Povreda ramena – opšte činjenice

Autor

Povreda ramena – opšte činjenice

Povreda ramena – opšte činjenice

Povreda ramena je jedna od najčešćih i najtežih kod sportista, vrlo često je uzrok mnogih prekinutih karijera ili neostvarenih snova i ambicija.

Sportska ishrana – uvodne smernice

Autor

Sportska ishrana – uvodne smernice

Sportska ishrana – uvodne smernice

Pravilna i izbalansirana ishrana je jedan od faktora od kojeg zavisi ne samo zdravstveno stanje sportista, već i rezultati koje postižu tokom pripremnog i takmičarskog perioda, ali i sam period oporavka, prelazni period (u nekim sportovima) u velikoj meri zavisi od ishrane.

Bol u leđima – ’verni’ pratilac svakog čoveka (II deo)

Autor

Bol u leđima – ’verni’ pratilac svakog čoveka (II deo)

Bol u leđima – ’verni’ pratilac svakog čoveka (II deo)

Pored, do sada, objašnjenih uzročnika i simptoma koji prate jedan od najčešćih zdravstvenih problema čoveka, predstavljamo vam još jedan set vežbi koji će značajno pomoći pokretljivosti vašeg kičmenog stuba.

Bol u leđima – ’verni’ pratilac svakog čoveka (I deo)

Autor

Bol u leđima – ’verni’ pratilac svakog čoveka (I deo)

Bol u leđima – ’verni’ pratilac svakog čoveka (I deo)

Sport Klub u saradnji sa Fizio timom nastavlja da vam predstavlja vežbe koje bi mogle da vam pomognu u svakodnevnom životu.

Vežbajte sa Sport Klubom i Fizio timom

Autor

Vežbajte sa Sport Klubom i Fizio timom

Vežbajte sa Sport Klubom i Fizio timom

Sport Klub i Fizio tim donose vam seriju tekstova u kojima ćemo vam opisivati vežbe. Za početak smo odlučili da se pozabavimo time što nepravilan položaj glave dovodi do skraćenja mišića vrata, pa smo spremili vežbe za istezanje mišića vrata i ramenog pojasa.
Loading...