SK

Ostalo

20.11.2019 | 02.32

Skočni zglob i stopalo - sinonim za stabilnost tela

Autor

Skočni zglob ili gornji nožni zglob (lat. articulatio talocruralis - ATC) je anatomska struktura lokomotornog aparata donjeg uda koja u jedinstvenu celinu spaja zglobne površine dve kosti potkolenice (golenjaču i lišnjaču) i gležanjsku kost stopala (talus).

skočni zglob i stopalo – sinonim za stabilnost celog tela

Fizio tim

Pišu: Luka Ciglić, Slađana Rakić,Fizio tim

Stopalo je jedno od složenijih delova lokomotornog aparata. Prednji deo stopala sastoji se od pet metatarzalnih kostiju na čijim se vrhovima nalaze falange (kosti koje formiraju nožne prste). Glavna uloga im je da obezbede telu ravnotežu pri hodanju i trčanju. Skočni zglob je kompleksan i čine ga tri kosti.

Sačinjen je od tibijalnog pilona (koji sadrži posteriorni maleolus), medijalnog maleolusa, lateralnog maleolusa i talusa. Stopalo i članak čine kompleksnu anatomsku strukturu koja se sastoji od 26 nepravilnih kostiju, 30 sinovijalnih zglobova, više od 100 ligamenata i 30 mišića. Svi ovi zglobovi moraju raditi sinhronizovano i kombinovano da bi se ostvarila pokretljivost.

Većinu pokreta u stopalu vrše tri sinovijalna zgloba: talokruralni, subtalarni i mediotarzalni zglob. Stopalo se kreće u tri ravni sa većinom pokreta koja se odvija u zadnjem delu stopala i ono značajno doprinosi funkciji čitavog donjeg ekstremiteta.

Skočni zglob je čvrsta struktura koja pruža stabilnost i fleksibilnost ljudskom organizmu tokom svakodnevnih fizičkih aktivnosti. Kako kod profesinoalnih sportista, tako i kod osoba koje se bave drugim poslovima, stopalo i skočni zglob su izloženi opterećenju i samim tim su učestale povrede skočnog zgloba i bol u stopalu.

U zavisnosti od sportske aktivnosti, povrede skočnog zgloba i stopala mogu da budu: uganuća, prelomi, dislokacije peronealnih tetiva, prelomi prednjeg dela stopala, uganuća i prelomi skočnog zgloba, rupture Ahilove tetive, stress prelomi, bursitis, fasciitis, plikovi, bol u peti...

Kroz nekoliko narednih vežbi će biti prikazan model jačanja i istezanja mišićno-ligamentarnog sistema stopala i skočnog zgloba.

Vežba broj 1.

Zauzeti paralelni stav stopalima. Zamahom leve noge ka napred i na gore, podići se na prste desnog stopala, zadržati 2-3s, pa druga noga isto. Vežbu ponoviti 10x/10x.

Vežba broj 2.

Iskoračni stav – palica je iza leđa (dodiruje tri tačke – glutealnu, lopatičnu i potiljačnu regiju). Pomeranjem (pretklon) trupa ka napred i na dole, istovremeno zanožiti desnom nogom, trudeći se da levo stopalo bude šsto stabilnije. Vežbu uraditi 10x jednom, pa 10x drugom nogom ili prema mogućnostima.

Vežba broj 3.

Pronaći uzvišenje (stabilna ili nestabilna površina) na kom će biti oslonac stajnom nogom, a “slobodna” noga će da bude van oslonca. Praviti pokret savijanja u zglobu kolena desne noge uz akcenat na stabilnosti stopala i skočnog zgloba. Obratiti pažnju da kukovi pri pokretu budu u jednoj liniji. Vežbu uraditi 10x/10x.

Vežba broj 4.

Oslonac stopalom na nestabilnu površinu (balanser), traka oko skočnih zglobova. Aktivacijom mišića donjeg dela tela razvlačiti traku na stranu, zadržati 2-3s, pa vratiti u počeni položaj. Vežbu uraditi 10x/10x.

Vežba broj 5.

Položaj kleka, desna noga napred, guma oko skočnog zgloba. Pokret kolenom ka napred – zadržati par sekundi i vratiti u počeni položaj - Vežbu uraditi 10x/10x.

Vežba broj 6.

Oslonac stopalom o uzvišenje (kao na fotografiji), zadržati par sekundi. Vežbu ponoviti 5-10x po strani.

Komentari (2)

Komentar je uspešno poslat.

Slanje komentara nije uspelo.

Neispravan kod, pokušajte ponovo

Pedja

Besmisleno bez fotografija.

Odgovori 4 0

Matej Donevski

Hvala.

Odgovori 7 0

* Sva polja su obavezna

Prevencija sportskih povreda

Autor

Prevencija sportskih povreda

Prevencija sportskih povreda

Sama reč „prevencija“ ukazuje na činjenicu da je potrebno nešto preduprediti. U narednim redovima biće reči o predupređenju povreda u sportu, ali se sve navedene činjenice mogu odnositi i na populaciju rekreativaca, samo je razlika u trenažnom opterećenju jednih, odnosno drugih.

Oporavak u sportu

Autor

Oporavak u sportu

Oporavak u sportu

Pojam oporavka u sportu podrazumeva period od završetka rada do uspostavljanja funkcije organizma na približnom ili u nivou stanja mirovanja.

Zglob šake – osnovni pojmovi/povrede/rehabilitacija

Autor

Zglob šake – osnovni pojmovi/povrede/rehabilitacija

Zglob šake – osnovni pojmovi/povrede/rehabilitacija

Zglob ručja i šaka su funkcionalno izuzetno bitni za ljudsko telo – od obezbeđivanja funkcije hvata do najsitnijih i najfinijih pokreta prstiju. Ovaj segment gradi veliki broj kostiju, ligamenata, mišića i tetiva, tako da je mogućnost povreda različita.

Optimalna ishrana za bolje sportske karakteristike

Autor

Optimalna ishrana za bolje sportske karakteristike

Optimalna ishrana za bolje sportske karakteristike

Dobro isplanirana i izbalansirana ishrana je veoma važna ukoliko poznajemo nutritivne potrebe veoma aktivnih ljudi – sportisti, rekreativci. Saveti koji će biti predstavljeni, u značajnoj meri, mogu da usmere kako je potrebno jesti i piti kada ste fizički aktivni, da imate dovoljno energije, da funk

Fizio tim na SK - povrede, oporavak, rehabilitacija

Fizio tim na SK - povrede, oporavak, rehabilitacija

Fizio tim na SK - povrede, oporavak, rehabilitacija

Gost u studiju Sport kluba bio je Milan Aslimoski iz Fizio tima, a sa Marinom Sekulić je razgovarao o oporavku sportista nakon velikih i napornih turnira, različitim oblicima rehabilitacije, kao i o oporavku posle težih i lakših povreda.

Kompleks vežbi za donji deo tela – žene (II deo)

Autor

Kompleks vežbi za donji deo tela – žene (II deo)

Kompleks vežbi za donji deo tela – žene (II deo)

Populacija žena se, vrlo često, odlučuje na kardio aktivnosti – aktivnosti tipa izdržljivosti kao model putem kog će postići idealan fizički izgled, ali su vežbe sa tegovima i drugim rekvizitima sredstvo kojim se postiže jako i zategnuto telo.

Kompleks vežbi za donji deo tela – muškarci (II deo)

Autor

Kompleks vežbi za donji deo tela – muškarci (II deo)

Kompleks vežbi za donji deo tela – muškarci (II deo)

U duhu promocije zdravih stilova života nastavljamo sa objavom kompleksa vežbi koji obuhvata donji deo tela dominantno i, ovog puta, namenski je osmišljen za populaciju muškaraca. Pored vežbi za donji deo tela, biće pokazane i dve vežbe za jačanje mišića prednje i zadnjestrane trupa.

Vitamini i minerali – elementi ishrane za svakoga

Autor

Vitamini i minerali – elementi ishrane za svakoga

Vitamini i minerali – elementi ishrane za svakoga

U osnovnoj piramidi ishrane, pored makronutrijenata (proteini, ugljeni hidrati, masti), sastavni deo svakodnevnog unosa kalorija bi trebalo da čine vitamini i minerali kao deo koji čini mikronutrijente.

Zglob lakta – anatomija, povrede, rehabilitacija

Autor

Zglob lakta – anatomija, povrede, rehabilitacija

Zglob lakta – anatomija, povrede, rehabilitacija

Lakat predstavlja kompleksan zglob koji je formiran od tri kosti - dve podlaktice i jedne nadlaktice. Između njih se nalazi sinovijalna opna ispunjena tečnošću i hrskavica koja smanjuje trenje u samom zglobu čime se olakšava pokretljivost.

Kompleks vežbi za gornji deo tela – za žene (I deo)

Autor

Kompleks vežbi za gornji deo tela – za žene (I deo)

Kompleks vežbi za gornji deo tela – za žene (I deo)

Naredni tekst je nastavak ciklusa koji je započet prethodnom objavom. Za razliku od muškog dela populacije, žene su osetljivije na vreme preplavljeno suncem i garderobom koja odgovara datim vremenskim prilikama, pa se ažurnije pripremaju u kontekstu treninga.

Pripreme i oporavak sportista? Sve na jednom mestu

Pripreme i oporavak sportista? Sve na jednom mestu

Pripreme i oporavak sportista? Sve na jednom mestu

Filip Volšek iz Fizio tima bio je gost Sport Kluba i tom prilikom otkrio kako izgleda priprema košarkaša za Svetsko prvenstvo i koliko im je potrebno da se oporave za početak nove sezone.

Kompleks vežbi za gornji deo tela – za muškarce (I deo)

Autor

Kompleks vežbi za gornji deo tela – za muškarce (I deo)

Kompleks vežbi za gornji deo tela – za muškarce (I deo)

Trenutno je period godine kada svuda oko vas možete primetiti ljude koji vežbaju. Izbori su različiti – neko vozi bicikl, neko se šeta, neko ide u teretanu, neko igra basket, odbojku, fudbal, neko preskače vijaču... Dakle, ko želi i ima volju – može.

Povreda ramena – opšte činjenice

Autor

Povreda ramena – opšte činjenice

Povreda ramena – opšte činjenice

Povreda ramena je jedna od najčešćih i najtežih kod sportista, vrlo često je uzrok mnogih prekinutih karijera ili neostvarenih snova i ambicija.

Fizio tim: Kako se tempira forma (VIDEO)

Autor

Fizio tim: Kako se tempira forma (VIDEO)

Fizio tim: Kako se tempira forma (VIDEO)

Razgovarali smo sa Filipom Volšekom, fizioterapeutom i trenerom u Fizio timu, o tome kako se tempira forma, kako da se igrači spreme posle klupske sezone za reprezentativne obaveze, o tome koje su osobine dobrog fizioterapeuta…

Sportska ishrana – uvodne smernice

Autor

Sportska ishrana – uvodne smernice

Sportska ishrana – uvodne smernice

Pravilna i izbalansirana ishrana je jedan od faktora od kojeg zavisi ne samo zdravstveno stanje sportista, već i rezultati koje postižu tokom pripremnog i takmičarskog perioda, ali i sam period oporavka, prelazni period (u nekim sportovima) u velikoj meri zavisi od ishrane.

Bol u leđima – ’verni’ pratilac svakog čoveka (II deo)

Autor

Bol u leđima – ’verni’ pratilac svakog čoveka (II deo)

Bol u leđima – ’verni’ pratilac svakog čoveka (II deo)

Pored, do sada, objašnjenih uzročnika i simptoma koji prate jedan od najčešćih zdravstvenih problema čoveka, predstavljamo vam još jedan set vežbi koji će značajno pomoći pokretljivosti vašeg kičmenog stuba.
Loading...