Neki novi klinci vol. 3

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Prošlogodišnja generacija novajlija u Moto GP šampionatu definitivno može da se ubroji među najjače poslednjih sezona. Ove godine imamo gotovo jednako jaku postavu koja broji petoricu članova, koji bi i te kako mogli da utiču na rasplet šampionata.

Vozač Jamahe Teh 3 Žoan Zarko je praktično na otvaranju prošle sezone u Kataru zgrabio titulu za najboljeg novajliju, ali to ne znači da se ostali debitanti nisu dobro pokazali. Njegov timski kolega Jonas Folger i Aleks Rins, koji brani boje Suzukija, imali su velike probleme sa bolešću i povredama, što ih je omelo u nameri da pruže veći otpor francuskom motociklisti. 

Ipak, u nekoliko navrata obojica su pokazali da mogu ravnopravno da se bore sa dvostrukim svetskim šampionom, kao što je ranije slučaj bio u Moto2 kategoriji. Folger je na kraju sezone imao upola manje bodova od Zarka, ali je jedan od razloga za to i činjenica da je propustio poslednje četiri trke jer je ustanovljeno da boluje od Žilberovog sindroma. Mladog nemačkog motociklistu je bolest odvojila od staze i ove sezone, a njegovo odsustvo otvorilo je put za ulazak još jednog novajlije u šampionat.

Rins je imao, da kažemo, lakše probleme u odnosu na Folgera, ali nimalo naivne. Španac je u Ostinu doživeo prelome ručnog zgloba i lakta leve ruke, zbog čega nije vozio na Velikoj nagradi Amerika, a potom i na četiri trke koje su sledile. Kako je sezona odmicala, nizao je sve bolje rezultate, a u prilog tome ide i četvrto mesto na poslednjoj trci u Valensiji.

Pomenutoj trojici je društvo od debitanata pravio i Sem Lous, koji se i najlošije pokazao. Britanskom motociklisti je Aprilija ukazala poverenje, ali je tokom prošle sezone bilo nečega i do motora, ne samo do njega. Lous se zato i nije dugo zadržao u kraljevskoj klasi, već se vratio u Moto2 kategoriju, u kojoj će voziti za Interveten ove godine.

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Sve ovogodišnje debitante gledali smo u nižim klasama poslednjih sezona, a među njima su dvojica svetskih šampiona. Njima su se pridružila mlada nada azijskog motociklizma koji se sâm više puta našao na podijumu nego preostala dvojica zajedno. Neki od njih su nagovestili da imaju potencijal da postanu globalno velike zvezde, za neke stoji veliki znak pitanja, ali je jasno da svaki od njih kroji svoju sudbinu. I ona će i te kako zavisiti od ovogodišnjeg šampionata.

Među novajlijama se izdvaja Franko Morbideli kao aktuelni šampion Moto2 kategorije, ali mu je uz rame Tom Luti, koji je 2015. godine osvojio svoju jedinu titulu u klasi do 125 kubika. Njih dvojica su, zanimljivo, odmah po završetku borbe za titulu prošle sezone postali timske kolege, što garantuje veliku zabavu. Uz njih su tu i Takaki Nakagami, Gzavije Simeon i Hafiz Sarin, ali krenimo redom.

Franko Morbideli

Ako nekome nije bilo jasno kakav je Franko Morbideli vozač, sve nedoumice su razrešene na početku prošle sezone. Italijanski motociklista je dominantno osvojio titulu, iako se Luti držao u borbi sa njim do dve trke pre kraja. Ipak, sâm Morbideli mu je to omogućio kada je odustao u Mizanu, ali dilema oko toga ko će biti šampion praktično nije ni postojala.

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Mladi Italijan je prošle sezone konačno dočekao svoj trenutak da zasija, a na najbolji mogući način ga je i iskoristio. Svoju prvu pobedu je ostvario pod reflektorima staze „Losail“, a potom se još sedam puta našao na najvišem stepeniku pobedničkog postolja. Još četiri puta je stajao na podijumu, a tako je postao prvi italijanski svetski šampion od Valentina Rosija 2009. godine, što je samo po sebi velika stvar.

Morbideli je još ranije u više navrata pokazao da je izuzetno zreo vozač. Prošle godine jeste imao i nekoliko lošijih rezultata koji se nisu očekivali, ali je svaki put uspevao da odgovori na pravi način. Dobra stvar za njega je to što u kraljevsku klasu ulazi kao vozač Mark VDS rejsinga, ekipe sa kojom je i osvojio titulu, a čiji je član od 2016. godine.

Na papiru, Morbideli je glavni favorit za titulu najboljeg debitanta, ali to ne znači da mu je put ka tom trofeju otvoren. Mnogo će zavisiti od njegovog prilagođavanja na novu klasu, a važno je setiti se da je on stigao direktno u srednju kategoriju, da nije išao putem kao većina, kroz Moto3 ili ranije klasu do 125 kubika. Poslednja predsezonska testiranja je završio na vrhu što se tiče novajlija, ali svi znamo da nije sve isto kada dođe vreme za pravu akciju.

Ono što je posebno zanimljivo za Morbidelija je i to da je prvi polaznik Akademije Valentina Rosija koji je stigao u kraljevsku klasu. Tako će biti i prvi ‚Doktorov‘ učenik koji će na stazi odmeriti snage sa njim, što će biti posebno zabavno videti. Ne treba očekivati čudo od njega, ali je realno da se nađe među četvoricom najboljih Italijana u najjačoj kategoriji.

Tom Luti

Kada bi se gledale godine, Tom Luti je još odavno trebalo da bude u kraljevskoj klasi. Međutim, nije želeo po svaku cenu da se odluči na takav korak, što je verovatno i bio jedan od najpametnijih poteza koji je povukao tokom karijere. U najjaču kategoriju stiže kao dvostruki uzastopni vicešampion Moto2 i jedan od najboljih vozača koji su vozili u toj klasi, pa su očekivanja od njega sama po sebi velika.

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Luti je, međutim, svoju najbolju sezonu imao još pre 13 godina, kada je osvojio svoj jedini naslov prvaka. Od tada je imao promenljive rezultate do poslednje dve sezone, kada je konačno ponovo pokazao kakav vozač može da bude. Međutim, nekonstantnost ga je mnogo koštala u više navrata, iako su mu, na primer, prošle sezone falile i pobede da bi ozbiljnije izazvao Morbidelija.

Iskustvo je definitivno na njegovoj strani, prošao je mnogo više od polovine vozača u Moto GP šampionatu, a to bi moglo da se ispostavi kao kjučno ove sezone. 31-godišnji Švajcarac je prošao dug put od svoje domovine, u kojoj su trke zabranjene zakonom, do svetske elite, a ove sezone postaće prvi Švajcarac posle 20 godina koji će voziti u kraljevskoj klasi. Ali, svi znaju da se pamti samo poslednji rezultat, nikako nešto što se desilo prošle godine ili pre desetak.

Loša stvar za Lutija je činjenica da ga je prelom noge, zbog kojeg je propustio finiš prošle sezone, onemogućio da na motor od 1.000 kubika sedne već u novembru. Od prvog dana je u zaostatku u odnosu na Morbidelija, pošto je ipak došao u njegov tim, a nedostatak vremena na stazi mogao bi mnogo da ga košta. Poslednja testiranja u Kataru je završio sekundu iza svog timskog kolege, što će morati da nadoknadi vrlo brzo.

Takaki Nakagami

Uz Morbidelija i Lutija, Takaki Nakagami se najčešće od petorice novajlija našao na pobedničkom postolju. Ono što se pokazalo kao njegov glavni problem u odnosu na njih je to da nikada nije našao konstantnost koja se traži od vozača koji ciljaju na visok plasman. Mnogo puta bi se desilo da zasija, a na sledećoj trci potpuno podbaci, a to se vrlo često ne prašta.

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Srećom po njega, Honda je stala uz njega, pa je i tako i dobio mesto u LCR Hondi uz Kala Kračloua. Tim Lučija Čekinela je od ulaska u kraljevsku klasu do sada samo jednom imao dvojicu vozača tokom jedne sezone, a takav slučaj je bio pre tri godine, kada je uz Britanca vozačku postavu činio Džek Miler.

Japanski motociklista je jedan od sedmorice vozača koji su startovali na barem 100 trka u srednjoj kategoriji, što ide u prilog njegovom iskustvu. Konstantnost je ta koja ga je koštala toga da ima mnogo bolji učinak u dosadašnjem delu karijere, pošto dve pobede i ukupno 14 podijuma ne daju pravu sliku njegove brzine. Već je pokazao da može da se adapira na veće mašine, to je učinio pobedom na 8 sati Suzuke kao 18-godišnjak 2010. godine.

Nakagami će, bez sumnje, dobiti veliku podršku Honde. Doduše, ne jednaku kao fabrički tim i njegovi vozači Mark Markes i Dani Pedrosa, ali znatno veću nego što će slučaj biti sa Morbidelijem i Lutijem. Japanski motociklista će sarađivati sa Čekinelom, koji je poznat po sjajnoj saradnji sa mladim vozačima, pa će od njega moći štošta da nauči.

Gzavije Simeon

Listi vozača koji su osetili slast pobede u nižim kategorijama pre debija u kraljevskoj klasi treba dodati Gzavijea Simeona, koji će voziti za Avintiju. Belgijanac se, doduše, za osam sezona u Moto2 kategoriji samo jednom našao na najvišem stepeniku pobedničkog postolja, i to na Velikoj nagradi Nemačke 2015. godine.

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Njegovi rezultati poslednjih godina ne ukazuju da je Simeon zaslužio priliku u kraljevskoj klasi, posebno jer iza sebe ima jednu od najlošijih sezona u karijeri. Najbolji rezultat prošle sezone bilo mu je sedmo mesto u Asenu, a samo pet trka završio je među osvajačima bodova. Imao je problema sa povredama, pa je i propustio tri trke, ali nije bio ni blizu nivoa koji je imao 2015. godini, kada je bio jedno od najprijatnijih iznenađenja.

Na strani belgijskog motocikliste je iskustvo, kao i činjenica da će voziti prošlogodišnji model Dukatija, koji se pokazao veoma brzim, a debitant može da se izbori sa tim. Ne treba zaboraviti ni da je Simeon treći vozač među ovogodišnjim rukijima koji ima titulu za iza sebe, pošto je bio svetski šampion u superstoku pre devet godina.

Hafiz Sarin

Do početka ove godine, nije ni bilo planirano da bude više od četvorice debitanata u kraljevskoj klasi ove sezone. Međutim, Folgerova bolest poremetila je planove Jamahe Teh 3, koja je imala dvojicu dobrih vozača do tog trenutka, a tada se našla u trci sa vremenom da nađe odgovarajuću zamenu. Prvo je probala Jonija Ernandesa, a potom i Hafiza Sarina, koji se pokazao mnogo boljom opcijom.

Sarin od svih debitanata ima najlošije rezultate u dosadašnjem delu karijere, ali konstantnije u odnosu na njih. Prošle sezone je na deset trka zaredom osvajao bodove, a pošto je prekinuo taj niz vrlo brzo je došao i njegov najbolji rezultat – drugo mesto na Velikoj nagradi San Marina.

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Sjajnu karijeru je nagovestio već na svojoj drugoj trci, drugi put kada je dobio specijalnu pozivnicu za Veliku nagradu Malezije. Posle 20. mesta 2011. godine, naredne sezone je vodio na sredini trke na „Sepangu“, da bi kroz cilj prošao kao četvrtoplasirani. Ubrzo je pomeren na treću poziciju zbog kazne koju je zaradio Entoni Vest.

23-godišnji motociklista će na startu trke u Kataru ispisati nove stranice istorije, pošto će postati prvi Malezijac koji je vozio u kraljevskoj klasi. Jasno je, ipak, da ne želi da se zaustavi na tome, a da je sâm birao ne bi bolji tim izabrao za početak svoje karijere u najjačoj kategoriji. Teh3 je savršen primer tima koji daje priliku mladim vozačima i od njih pravi ozbiljne motocikliste, a uz to će mu timski kolega biti Zarko, od kojeg mnogo toga može da nauči.

Ovogodišnji Moto GP šampionat startuje Velikom nagradom Katara 18. marta, a do tada vas čeka i opširna najava kompletne sezone. Sport Klub je spremio i neke novitete, koji će najaviti revoluciju u praćenju auto-moto sporta ne samo na ovim prostorima, već i šire.