Bryn Lennon/Getty Images

Jelena Trajković

26.10.2020 | 08.00

Magični broj 92

U ovoj vesti

Jelena Trajković

Kada je Mihael Šumaher trijumfovao na Velikoj nagradi Kine 2006. godine i po 91. put se našao na najvišem stepeniku pobedničkog postolja mnogi su mislili da će proći decenije pre nego što taj rekord bude nadmašen.

Lewis Hamilton

Mark Thompson/Getty Images

Ali, nešto više od 14 godina kasnije taj rekord više nije u njegovom vlasništvu, već pripada Luisu Hamiltonu, koji je na savršenom putu da za nekoliko nedelja i zvanično bude najuspešniji vozač u istoriji Formule 1. Da bi se to desilo fali mu samo da osvoji sedmu titulu, a kako je krenuo to će učiniti u narednih nekoliko nedelja. Jer, odavno je rekorder po broju pol pozicija i podijuma, a od nedelje i trke za Veliku nagradu Portugala i broju pobeda.

Britanski automobilista je do svog prvog trijumfa u karijeri došao na šestoj trci u karijeri, na stazi „Žil Vilnev“ u Montrealu 2007. godine. Još ukupno 20 puta je slavio u bojama Meklarena do odlaska iz britanskog tima na kraju 2012. i prelaska u redove Mercedesa. Za mnoge je ta njegova odluka predstavljala ludost, ali se ispostavilo da je to bio dobro promišljen potez koji mu je omogućio da zacementira svoje mesto među najvećim legendama auto-moto sporta.

Nemački tim je od ulaska u hibridnu turbo eru 2014. godine nezaustavljiv, a Hamilton je od tada jedini poraz u borbi za titulu doživeo od svog timskog kolege Nika Rozberga 2016. A iako mnogi osporavaju Hamiltonove uspehe zbog toga što „vozi ubedljivo najbolji bolid“, i njegove vozačke sposobnosti su ga dovele tu gde je sada. I upravo zbog njih je za bar klasu ispred svih vozača svoje generacije, a sa onima koji su vozili u drugim epohama ga nećemo porediti jer za tim nema potrebe. Svaka, uostalom, ima svoje heroje, a odgovor o tome kakvi bi bili u međusobnim okršajima nikad nećemo dobiti.

Lewis Hamilton

REUTERS/Action Images / Crispin Thruston

U svakom slučaju, veliki je broj Hamiltonovih trijumfa koji se pamte. Od tog prvog na Velikoj nagradi Kanade pre 13 godina, preko one pobede na „Silverstonu“ godinu dana kasnije do one na istom tom mestu ove sezone, kada je do cilja došao na tri točka. Slavio je na 28 različitih staza tokom karijere, a izbor njegovih najboljih trijumfa sveli smo na pet, ali smo pored tih morali da pomenemo još neke, čisto zbog načina na koji je do njih došao.

Svakako, vi svoj izbor možete da ostavite u komentarima, a mi ćemo da krenemo redom...

Velika nagrada Britanije 2008, „Silverston“

Tog julskog nedeljnog popodneva Hamilton je možda odvozao i najbolju trku svoje karijere,i to u izuzetno teškim vremenskim uslovima karakterističnim za Englesku. „Ako usporim, izgubiću koncentraciju“, rekao je u jednom trenutku tokom te Velike nagrade Britanije, koju su samo još dvojica vozača završila u istom krugu kao on. Kroz cilj je prošao sa više od minuta prednosti u odnosu na Nika Hajdfelda, koji je tada branio boje BWM Zaubera.

Pre dolaska na svoj domaći teren Hamilton je imao nekoliko loših trka, pa se postavljalo pitanje može li uopšte da se bori za titulu. Očekivala se njegova reakcija, ali je malo ko mogao da pretpostavi da će biti takva, posebno jer nije imao toliko dobre kvalifikacije, pa je startovao iz drugog reda. Ipak, zahvaljujući sjajnom startu odmah je počeo da pritiska svog timskog kolegu Heikija Kovalainena, koji se našao na pol poziciji.

You Tube


Britanac je ključni potez izveo na ulasku u „Stou“, a potom su usledili problemi sa vizirom koji je počeo da se magli. Uprkos tome, uspeo je da se odvoji od pratilaca, da bi zatim Kimi Raikonen u Ferariju počeo postepeno da mu se približava. Obojica su u istom krugu otišli u boks, a iako je Kimi odradio stajanje samo zbog dolivanja goriva, vozač Meklarena je uspeo da se zadrži ispred njega.

Kiša je tada ponovo počela da pada, a Hamilton je na novim pneumaticima za promenljive uslove za samo pet krugova povećao prednost na više od 20 sekundi. Od tada je britanski automobilista samo povećavao razliku, iako je čak imao izlet van staze u jednom trenutku kada se kiša pojačala. Iako su se u Meklarenu kockali prilikom sledećeg odlaska u boks, kada su Hamiltonu stavili ponovo pneumatike za promenljive uslove, a skoro svi ostali se odlučili za kišne, njegovo vođstvo nije bilo ugroženo jer su padavine prestale, a staza počela da se suši.

Velika nagrada Kine 2011, Šangaj

Sâm Hamilton je posle te Velike nagrade Kine 2011. godine rekao da je taj trijumf za njega u ravni zajedno sa pobedama u Monaku i Britaniji tri sezone ranije. Od tada je verovatno neka pobeda koja je usledila za ovih devet godina napredovala na listi, ali na našoj ona stoji visoko zbog činjenice da je do nje došao iako je malo ko to od njega očekivalo.

You Tube


Zapravo, malo je falilo da Hamilton ne startuje, pošto bolid nije mogao da mu krene na startu, ali je ipak zajedno sa timskim kolegom Džensonom Batonom napao Sebastijana Fetela u bolidu Red Bula. Nemac je osvojio pol poziciju u Šangaju, a u prvih nekoliko krugova su njih trojica uspeli da se odvoje od ostalih, da bi Hamilton posle prvog odlaska u boks pao na peto mesto.

Rasplet trke se desio u poslednjih desetak krugova, a baš  tada je Hamilton zablistao. Prvo je pretekao Batona pre trećeg odlaska u boks, sledeća njegova ’žrtva’ bio je vozač Mercedesa Niko Rozberg, a zatim se našao i ispred Felipea Mase u Ferariju. Kada je preuzeo drugo mesto do kraja trke je ostalo 12 krugova, a njegov zaostatak u odnosu na Fetela je bio oko četiri i po sekunde. Ipak, šest krugova kasnije Hamilton je bio za petama tadašnjem šampionu, koji se branio, ali je brzo morao da prizna poraz sa pet sekundi zaostatka.

Velika nagrada Mađarske 2013, „Hungaroring“

Bila je to Hamiltonova prva pobeda u Mercedesu, koju barem on nije očekivao. Posle osvajanja pol pozicije čak je rekao da će trijumf biti pravi čudo. Ključan potez Hamilton je izveo posle odlaska u boks, kada je ludim potezom pretekao Džensona Batona u Meklarenu. Ostali vozači su se zaglavili iza šampiona iz 2009. godine, pa je Sebastijan Fetel kada je Baton produžio po nove pneumatike bio više od 10 sekundi iza vozača Mercedesa.

You Tube


Posle drugih odlazaka u boks, Hamilton je slično kao Batona pretekao i Marka Vebera u bolidu Red Bula, a na kraju mu je u stvari najbliži bio Kimi Raikonen, koji je tada branio boje Lotusa. Prednost britanskog automobiliste u cilju bila je 11 sekundi, a bio je to samo početak neverovatne priče koja je svoje nastavke dobila u još 70 nastavaka do te rekordne pobede u nedelju.

Velika nagrada Bahreina 2014, „Sakir“

Pobeda u Bahreinu u njegovoj drugoj šampionskoj sezoni došla je na trci na kojoj čak nije bio najbrži na stazi, a u centru pažnje bila je njegova borba sa Rozbergom. Nemac je bio najbrži tokom treninga i kvalifikacija, a na „Sakir“ je stigao kao vodeći u generalnom plasmanu. Međutim, Britanac je napao svog timskog kolegu u prvoj krivini i preuzeo vođstvo, a Rozberg je priliku da uzvrati udarac dobio 18 krugova kasnije, kada su se njih dvojica odvojili od ostalih.

You Tube


Međutim, taj njegov pokušaj nije bio uspešan zadugo pošto se Hamilton vratio na čelo i potom nastavio u boks. Vozači Mercedesa su imali drugačije strategije i sve se činilo da će Rozberg svoju šansu dobiti u samom finišu, kada odrade poslednja stajanja u boksu, a čak mu je i pomogao period iza vozila bezbednosti. Nemački automobilista je krenuo sa napadima desetak krugova pre kraja, imao je brzinu, ali je svaki put njegov timski kolega odolevao. Hamilton je kasnije istakao da je to bila jedna od najbolje proračunatih trka, koja je upamćena po jednoj od najžešćih bitaka između njega i Rozberga, koja je i pokrenula ozbiljne tenzije između njih.

Velika nagrada Monaka 2019, Monte Karlo

Bio je to izuzetno emotivan vikend za sve u Formuli 1, a posebno članove Mercedesa, pošto je nekoliko dana pre početka trkačkog vikenda u Kneževini preminuo Niki Lauda. Trostruki svetski šampion je godinama bio jedan od čelnika nemačkog tima, a ujedno je bio i najzaslužniji za Hamiltonov prelazak iz Meklarena u Mercedes šest i po godina ranije.

Svi znaju da onaj ko povede od starta ima najveće šanse za trijumf na ulicama Monte Karla ako ne napravi grešku, ali je prošlogodišnja Velika nagrada Monaka bila veliki test za Britanca. I to ne njegovom krivicom, već njegovog tima, koji je pogrešio strategiju pošto mu je stavio srednju smesu pneumatika već u 11. krugu, kada je na stazu izašlo bezbednosno vozilo, dok su njegovi glavni konkurenti uzeli tvrđe.

Formula 1


Hamilton je preostalih 67 krugova proveo na tim pneumaticima, a konstantno je trpeo napade izuzetno agresivnog Maksa Ferstapena u bolidu Red Bula. Tada petostruki svetski šampion je vozio bez greške pod tim pritiskom, čak i kada ga je mladi Holanđanin napao tri kruga pre kraja posle tunela, došlo je do kontakta, ali je Hamilton ostao ispred. Izvesno je da bi drugačiji ishod bio da je na mestu britanskog automobiliste bio neki drugi.

Pored ovog izbora Hamiltonovih najboljih trka, još nekoliko mora da se izdvoji zbog okolnosti u kojima je došao do njih, a to su ove dve.

Velika nagrada Nemačke 2018, „Hokenhajmring“

Iako tokom većeg dela trke nije izgledalo da će biti ikakvih nedoumica oko pobednika, vremenski uslovi su se postarali da dođe do velikih obrta. Fetel je u svom Ferariju sigurno vodio do trenutka kada je kiša počela da pada, a kada je Raikonen posle odlaska njih dvojice u boks ugrozio njegovu poziciju, tim mu je poručio da propusti Nemca.

Formula 1


Kada su tmurni oblaci nadvili nad „Hokenhajmom“, svi vozači osim Fetela su uspeli da se zadrže na stazi, a miljenik domaće publike je bio vinovnik najvećeg incidenta na trci. Vozač Ferarija je izleteo sa staze i udario u zaštitnu ogradu, što je dovelo do izlaska bezbednosnog vozila, a zatim i Raikonenovog odlaska u boks. Hamilton je posle starta sa 14. pozicije do tada uspeo da se probije ispred svog timskog kolege Valterija Botasa, kojeg tim nije spremno dočekao prilikom zamene pneumatika, a to mu je i donelo vođstvo.

Kada je trka nastavljena, Finac je čak uspeo da ugrozi Hamiltona, ali kada mu je Britanac uzvratio tim mu je poručio da zadrži drugu poziciju. Iako se kiša potom pojačala, tada je rešena borba za pobedu, a većih promena iza britanskog vozača nije bilo. Botas je zauzeo drugo mesto, ispred Raikonena.

Velika nagrada Britanije 2020, „Silverston“

Činilo se da je borba za trijumf na legendarnoj stazi, na kojoj je 70 godina ranije vožena prva trka u istoriji Formuli 1, rešena već na samom startu, međutim, malo je falilo da Hamilton ostane bez pobede. Uprkos lošem startu, Britanac je uspeo da se zadrži ispred svog timskog kolege, a iako je Finac u pojedinim trenucima približavao na oko sekundu zaostatka pravu šansu nije ni imao da napadne timskog kolegu.

Formula 1


Ipak, tri kruga pre kraja prvo je Botasu pukao pneumatik, zbog čega je morao u boks, da bi se isto desilo i šestostrukom svetskom šampionu u poslednjem krugu. Hamilton je pola poslednjeg kruga odvozao na tri točka, a na kraju su ga sekunde delile od Ferstapena, koji je imao sveže pneumatike pošto je otišao u boks u pretposlednjem krugu.

Koju vi Hamiltonovu pobedu najviše pamtite? Ostavite svoje odgovore u komentarima.

Sport klub


Komentari (27)

Komentar je uspešno poslat.

Slanje komentara nije uspelo.

Neispravan kod, pokušajte ponovo

NR

Tuzan dan za automoto trkanje. Coveka su gurali svim silama. Zato je i takvo trkanje. Bedno.

Odgovori 12 31

Miki..

Lako je biti sampion kada je FIA na tvojoj strani, gleda kroz prste... Tako da ta vasa teorija da je najbolji na svetu je kao i nase zlatno doba...

Odgovori 13 26

Armagedon

Tako je LEGENDO! Setimo se samo trke u Rusiji i Monci kako mu je FIA pomagala😀😀😀

8 12

* Sva polja su obavezna

Fitipaldi: Najvažnije je da je Roman dobro

Fitipaldi: Najvažnije je da je Roman dobro

Fitipaldi: Najvažnije je da je Roman dobro

Posle strašnog udesa Romana Grožana svi su se složili da je najbitnije da je na kraju prošao bez teških povreda. Sa time se slaže i Pijetro Fitipaldi koji će ga menjati u timu Hasa na Sahiru.

Hamiltonova pobeda u Bahreinu u senci Grožanovog udesa!

Hamiltonova pobeda u Bahreinu u senci Grožanovog udesa!

Hamiltonova pobeda u Bahreinu u senci Grožanovog udesa!

Vozač Mercedesa Luis Hamilton trijumfovao je na Velikoj nagradi Bahreina, 15. trci ovogodišnjeg šampionata Formuli 1, koju je obeležio incident u kojem je Roman Grožan iskočio iz bolida koji se zapalio.
Loading...