EKSKLUZIVNO: Veljko Petrović vas vozi kroz Hokenhajm

Formula 1 18. jul 201414:29 > 15:05
Podeli:

Deseta trka Šampionata Formule jedan , od ukupno 19,
voziće se za „Veliku nagradu Nemačke“ ali, ovoga puta na stazi „Hokenhajm“.
Naime, organizatori ovog takmičenja su se dogovorili da se zbog smanjenja
troškova a povećanja profita, trka jedne godine vozi na „Nirburgringu“ a druge
na „Hokenhajmu“. To je 33. put da se trka vozi na „Hokenhajmu“ i 8. put od kada
je staza 2001. redizajnirana. Tako je prošle godine, na „Nirburgringu“, pobedio
Sebastijan Fetel u bolidu „red-bul-reno“, dok je 2012., na „Hokenhajmu“
trijumfovao Fernando Alonso u „ferariju“.

„Velika nagrada Nemačke“ vozi se od 1951. godine a
prvi pobednik je bio Alberto Askari u „ferariju“. Trka je vožena na čuvenom
„Nirburgringu Nordšlajfe“, dugom 22,8 km, sve do 1976. kada je Niki Lauda
doživeo užasan udes u kome umalo nije izgoreo.

Interesantno da je sledeće godine, kada je trka
prebačena na „Hokenhajm“, pobednik bio upravo Lauda. Prva trka na „Hokenhajmu“
vožena je 1970. godine a pobednik je bio Rohen Rint u „lotusu“. Ali, to je bio
izoovan slučaj jer je čuveni „Ring“ te godine renoviran. Već sledeće sezone
trka je vraćena na „Nordšlajfe“. Staza „Hokenhajm“ napravljena još početkom
prošloga veka kao „Mercedesova“ test-pista. Bila su to zapravo dva jako dugačka
pravca spojena sa dve krivine „ukosnice“. Međutim, 1965. godine Nemci su gradili
čuveni Autoban A6, koji je prolazio tik uz stazu i svu zemlju koju su iskopali
prebacili su na tu stranu, ka stazi, tako da su graditelji piste besplatno
dobili materijal za prirodne tribine.

Pre 13 godina „Hokenhajm“ je sa 6823 metra skraćen
na 4574 metra. Herman Tilke kreirao je jednu od najbržih staza, ali je čuveni
„Motodrom“, koji je projektovao drugi slavni arhitekta, Džon Hugenholc, ostavio
nedirnut. Od starta do prve krivine ima 200 metara, tako da se krivina prolazi
sa 290 km na sat. Treća krivina, nazvana po Airtonu Seni, prolazi se sa 305 km,
što je samo 5 km manje od maksimalne brzine od 310 km na sat. Najsporija
krivina je ukosnica u kojoj se vozi sa 63 km na sat. Šezdeset procenata staze
je pravac, zato ne čudi da se između sektora T4 i T6 ceo kilometar vozi punim
gasom. Iako staza ima 15 krivina, u krugu se stepen prenosa promeni samo 49
puta, što svedoči koliko je staza brza. To svedoči i činjenica da se u krugu
koči samo 13%.

Najviše pobeda na „Velikoj nagradi Nemačke“ ima
Mihael Šumaher, ukupno četiri, od čega tri na „Hokenhajmu“. Ipak. Pravi heroj
ove trke je Huan-Manuel Fanđo, koji je postigao tri uzastopne pobede u tri
različita jednoseda – „mercedesu“, „ferariju“ i „maseratiju“. Svi se slažu da
je taj trijumf sa „maseratijem“, 1957. godine bio Fanđova trka života. U
poslednjem krugu uspeo je da nadoknadi zaostatak od 29 sec. za Hotornom i
Kolinsom, koji su vozili moćne „ferarijeve“ bolide,  i da ih prestigne, što mu je donelo presudne
bodove za osvajanje pete šampionske titule.

Ko će ove godine osvojiti šampionski tron, vrlo je
neizvesno. Luis Hamilton, „zvezda“ 
„Mercedesa“ uprkos tome što ima 5 pobeda i 2 druga mesta zaostaje četiri
boda za klubskim „kolegom“ Nikom Rozbergom, koji ima 3 pobede i 5 drugih mesta.
Trenutno lider šampionata, Rozberg, ima 165 bodova dok Hemilton ima 161.

Danijel Rikardo iz „Red-Bula“ sa jednom pobedom i
3 treća mesta, sakupio je 98 poena i ne može se smatrati kandidatom za titulu.
Ali, biće interesantna borba za to treće mesto jer je Fernando Alonso nakupio
nekako 87 bodova i sada preti Rikardu. Kada je reč o šampionatu konstruktora tu
je „Mercedes“ praktično već završio posao jer ima 326 bodova dok drugoplasirani
„Red-Bul“ ima 168 a „Ferari“ samo 106 poena. Interesantno je da „Vilijams“ ima
samo tri boda manje pa ćemo videti šta veteran Felipe Masa i mlađani Finac
Valteri Botas mogu protiv već pomalo umornih Alonsa i Raikonena, koji već sada
priča o „penziji“ 2015. godine.

Zvanične kvalifikacije u subotu počinju u 14 sati
u koliko počinje i trka u nedelju. Opustite se i uživajte u okršaju timskih
kolega iz „Mercedesa“ Rozberga i Hamiltona, koji na momente potseća na borbe
Sene i Prosta 1988. i ’89. u „Meklarenu“.

Author: Veljko Petrović