Da li je FIA prekršila svoja pravila dodelom bodova u Spa?

Formula 1 29. avg. 202122:34 > 22:3720 komentara
Podeli:
Maks Ferstapen
Lars Baron/Getty Images

Velika nagrada Belgije, kako stvari trenutno stoje, najkraća je trka u istoriji Formuli 1, ali je pitanje da li uopšte može da bude klasifikovana kao trka. Jer, zvanični rezultati pokazuju da je ona trajala samo jedan krug, a po pravilima Svetske automobilske federacije da bi uopšte važila vozači moraju da završe barem dva. Uz to kompletnu trku vozači su proveli iza bezbednosnog vozila.

VN Belgije

Kao pobednik 12. trke sezone klasifikovan je Maks Ferstapen, ispred Džordža Rasela u Vilijamsu i branioca titule Luisa Hamiltona. I to pošto je Velika nagrada Belgija, za nepunih devet minuta, koliko je trajala, sve vreme bila u režimu iza bezbednosnog vozila. Svemu tome prethodio je niz odlaganja zbog izuzetno loših vremenskih uslova, pa je trka startovala tri sata i 15 minuta pošto je prvobitno bilo planirano.

Zvanični rezultati trke pokazuju da je vreme pobednika 3:27.071 minuta, uz šta stoji da je imala samo jedan krug. Kao razlog za to navodi se da se po pravilima računa krug pre nego što je istaknuta crvena zastavica. Dodatak svemu tome je da će najboljoj desetorici vozača biti dodeljena polovina bodova, pošto je vodeći prošao kroz liniju cilja tri puta, iako u pravilima stoji da je za to potrebno da trka ima barem dva kruga.

Međutim, sve ono što se desilo tokom tih nepunih devet minuta ukazuje na nekoliko rupa u toj odluci o dodeli bodova, a ostavlja prostor da se svi timovi osim Red Bula i Vilijamsa, verovatno, žale na nju. Kao prvo, trka je trajala nepuna tri kruga, ali prvi je započet u boksu, odakle su svi vozači pratili bezbednosno vozilo, tako da pitanje da li je moguće klasifikovati ga kao krug, pa je samim tim trka zapravo imala jedan i po pravi krug.

Zatim dolazimo do toga da u objašnjenju stoji da su bodovi dodeljeni jer je vodeći tri puta prošao kroz cilj, što je praktično nemoguće. Jer, prvi krug zapravo nije bio krug, ali i kad bi se to zanemarilo vreme u kojem je Ferstapen završio taj jedini zvanični krug je nešto manje od tri i po minuta. To znači da bi mu bilo potrebno oko 10 minuta da tri puta prođe kroz cilj u uslovima kakvi su viđeni na „Spa Frankoršamu“, a trka je prekinuta pre isteka devetog minuta. Jedino moguće objašnjenje je da se računa prolazak preko linije kroz boks, pošto je već na stazi istaknuta crvena zastavica.

VN Belgije

Pravila Svetske automobilske federacije kažu: „Bodovi neće dodeljeni ukoliko je vodeći kompletirao dva kruga ili manje, dok će polovina bodova biti dodeljena ako je kompletirano više od dva kruga, a manje od 75 odsto predviđene dužine trke“. Direkcija trke je imala tri i po sata da proveri svoja pravila, poznato je da je to učinjeno u slučaju Serhija Peresa, i to da li sme da startuje trku ili ne posle udesa pri izlasku na stazu pola sata pre trke, ali na kraju, čini se, nije postupila u skladu sa njima.

Tri kruga su kompletirana, treći jer su vozači prošli kroz kontrolnu liniju prilikom povratka u boks. Za poredak za bodovanje se gleda pretposlednji krug pre nego što je dat signal za prekid. To su dve odvojene stvari – jedna određuje šta je potrebno da bi se trka važila, a druga je ono na osnovu čega se dobijaju bodovi“, rekao je trkački direktor Formule 1 Majk Masi.

Sve to, kao i Masijevo objašnjenje, omogućavaju timovima da ospore rezultate trke, prvenstveno Mercedesu, pošto je Ferstapen zahvaljujući šestoj pobedi ove sezone smanjio svoj zaostatak u odnosu na Hamiltona na tri boda. Pojedini vozači, a i šefovi timova, već su pokazali nezadovoljstvo dodelom bodova za trku iza bezbednosnog vozila, a neki su najavili da će tražiti promenu pravila. Rasplet cele situacije ćemo svakako saznati u narednim danima, pošto je vremena za reakciju malo jer se šampionat Formule 1 nastavlja već sledećeg vikenda trkom za Veliku nagradu Holandije, uz direktne prenose na Sport Klubu.

Komentari

Vaš komentar