Kako je to raditi sa ‘Doktorom’

Monster Energy

Šampion je više od titule. Po definiciji, to zahteva širok spektar kvaliteta koji su izuzetno retki, a znači da još manje ljudi uspeva da pretvori san u realnost.

Harizmatični, otvoreni, nemilosrdni, prepoznaju šampiona po gorućoj želji za pobedom, unutrašnjim plamenom koji gori strašću, zalaganjem i napornim radom.

Šampion želi da pobedi sve, a kada kažemo sve, mislimo na sve. Ali kako razlikovati šampiona od vrhunskog vozača? Kako je to raditi sa šampionom za mehaniku i inženjere, koji od februara do novembra putuje svetom samo u jednoj misiji  – pružiti trkaču najbolju moguću mašinu za pobedu.

Mehaničar Monster Enerdži Jamahe Aleks Brigs zna šta znači raditi sa šampionima. Bio je vozač motokrosa koji je želeo da radi u Evropi kao motokros mehaničar kada je upoznao Petera Lučkovskog, koji je radio sa Mikom Duanom. Usmenim putem 1993. godine Džeremi Burdžis, Duanov glavni inženjer, ponudio mu je posao u tadašnjoj Rotmans Hondi.

Brigs je prihvatio i tako se australijski mladić pridružio Hondi, a sledeće godine je postao Duanov mehaničar. Zajedno su osvojili pet titula zaredom (1994-1998), pre nego što se australijski as povredio, a zatim i povukao. 

Monster Energy

Mik je želeo da pobedi sve – od trke do vožnje od hotela do staze u iznajmljenom automobilu. Želeo je da bude prvi na testiranju, prvi koji se vratio u hotel, prvi na aerodromu“, priseća se Brigs u priči koju nam donosi Monster, „Vozio se u najboljem slučaju kada je bio agresivan ili gotovo pomalo ljut. Ponekad, pre nego što se spustio na stazu, započinjao je svađu sa jednim od mehaničara kako bi povećao svoju motivaciju“.

Jedinstvena crta šampiona

Šampiona možete da prepoznate po njegovim očima.

Mik Duan je bio vidljivo najintenzivniji vozač za koga sam radio“, kaže Brigs. „Kao borac, ljutio se pre borbe. Njegovi izrazi lica bili su otvorena knjiga njegove goruće želje za pobedom“.

Radeći sa australijskom legendom kada je on još bio mlad mehaničar, za Brigsa je Duan bio referenca. Kada se Valentino Rosi pridružio Hondi 2000. godine, Brigs je otkrio druge kvalitete zbog kojih je šampion tako jedinstven. 

Monster Energy

Valentino je sa Duanom delio istu goruću želju za pobedom, ali njegov pristup trkama bio je suprotan. Valentino je brži kad je srećan. Voli da se šali na stazi. To može biti bilo šta, šala o devojkama koje drže kišobrane (umbrella girls), poziciji na startu ili prvoj krivini. Onako kako ga vidite u intervjuima i na trkama vrlo je blizu onome kakav je generalno. I to je veoma zabavno.  On je istovremeno vedar i fokusiran. Na primer, pre starta trke, više se fokusira na ljude sa kojima treba da razgovara, on ne brine za ljude koji neće uticati na njegov rezultat. Ali, što se tiče njegovog govora tela, on je manje vidljiv, on ostaje miran i vedar. Naravno, dobro ga poznajemo i možemo da otkrijemo više signala“, otkriva Brigs. 

Trkački um 

Trkački um je u stanju da vidi preticanje pre nego što svi shvate da će se on dogoditi. Ili u trci, vozač poput Valentina Rosija u svojim najboljim danima, mogao bi da bude na trećoj ili četvrtoj poziciji, ali u mislima je znao da će pobediti, tako da nije paničio. 

Valentino ima jedan od najboljih trkačkih umova koje sam ikada imao priliki da sretnem“, nastavlja Brigs, „On drži sve pod kontrolom. Nikad ga nisam video kako paniči. Ostali vozači koji još uče, kao na primer Fabio Kvartararo, moraju da ostanu ispred kako bi dokazali da mogu da pobede. Trkački um predstavlja nekoga ko je u stanju da predvidi šta će se dogoditi. Ne samo to. Vidite da ga pokreće čista strast. Rosi zna više o većini kategorija auto-moto sporta, od bilo koga, i prosto je nestvaran”.

Trka u usporenom snimku

Pravi šampioni gaje strast i uzbuđenje zbog pobede, ali, pre svega, imaju brži ’računar’ u svom umu, oni mogu da vide stvari brže od drugih ljudi. Mogu da voze stvarno brzo, a da sve to bude sasvim prirodno. U stanju su da upijaju i postanu jedno sa brzinom, sve dok krug ne postane dug i gladak, poput filma snimljenog usporeno. Legendarni Aerton Sena je dobro opisao taj osećaj: kada se trkao, gledao je sa mesta na kojem je sve izgledalo usporeno.

Monster Energy

Ovo me podseća na Valentina“, dodaje Brigs, „Čak i usred fantastične bitke, on može da primeti sitne detalje koji su jednostavno neverovatni. To znači da on trku doživljava na drugačijem nivou. Vreme se proširuje“.

Timski rad

Sam talenat nije dovoljan. Valentino Rosi je poznat po svojoj intenzivnoj radnoj etici, ali osim toga, ’Doktor’ je sposoban da stvori i deli dobar timski duh. Rosi je oduvek imao taj urođeni kvalitet. Brigs se dobro seća kada se mladi Rosi pridružio pobedničkom timu Honde na čelu sa Burdžisom.

Kad nam se Vale pridružio 2000. godine, do tada je osvojio dve titule (125cc i 250cc). Šta me je najviše impresioniralo oko njega? U roku od tri dana znao je sva naša imena, imamo li devojku ili ženu, imamo li decu i šta oni rade. Pokazao je toliko interesovanja za nas da je bilo neverovatno. Postoje vozači koji godinama rade u istom timu, a ne znaju ni ime ni porodičnu situaciju mehaničara“, ističe Brigs. 

Poput mašine, i tim je ’nastavak’ trkača. Valentino je hteo da povede svoje ljude sa sobom kada se suočio sa krajnjim izazovom da pobedničku Hondu zameni Jamahom koja se mučila. Od tog trenutka njegova posada pratila ga je u četiri poglavlja karijere u kraljevskoj klasi. Honda (2000-2003), Jamaha (2004-2010), Dukati (2011-12) i povratak u Jamahu 2013. ’Doktor’ je u doslednosti pronašao lepak da ojača svoj tim, umesto da nađe motivaciju za promene, izuzev dve važne. A one se tiču promene na mestu glavnog inženjera – Burdžis je tu poziciju držao od 2000. do 2014, kada ga je zamenio Silvano Galbusera, na čije mesto je na kraju prošle sezone došao Španac David Munjoz. 

Monster Energy

Mehanički gledano, to je bilo zapanjujuće kada smo se pridružili Jamahi. Džeremiju i Valentinu je bio potreban jedan dan da reše problem koji je Jamaha imala dugo. Sve se dogodilo prvi put kada smo vozili testiranja u Maleziji. U pitanju je bio rezervoar za gorivo koji nije odgovarao vozaču. Ustanovili smo problem i pronašli rešenje pred zaprepašćenim japanskim inženjerima“, kaže Brigs, „Mislim da je bio strateški potez imati nas sa sobom u ovom novom izazovu. Znao je da može da računa na nas, tako da ne mora da brine o upoznavanju sa novim ljudima, da ih razume i veruje im. Bili smo odlučni da pobedimo, tako da nije morao da se brine zbog toga. To je bila jedna tema manje. Morao je samo da se fokusira na upoznavanje novog motora, novog načina rada i novih japanskih inženjera

Vožnja do perfekcije

U svim sportovima na vrhunskom nivou, šampion pokreće motivaciju za ostatak ekipe, a ne obrnuto. 

Valentino uvek motiviše svojim stavom, strašću, posvećenošću“, otkriva Brigs. „Vidite ga kako silazi s motora sa osmehom na licu, kada smo napravili dobro vreme po krugu, i to je već ogromna motivacija. Uvek nas je gurao bez da išta kaže. Svi smo osećali taj nevidljivi pritisak koji je stizao od njega i štoperice“.

Monster Energy

U prošlosti, kad je bio mlađi, garaža je bila kao utočište, mogao je da dođe i da bude sam, samo da razgovara sa nama, igra se motorom, sa nalepnicama. Tokom godina, garaža je postala drugačije organizovana, veoma je prometna, sve više ljudi dolazi i odlazi, tako da više nije mesto gde da se sakrije i bude ostavljen na miru. Uprkos tome, danas, uz računare i elektroniku, obično provodi tri do četiri sata proučavajući podatke. A njegova manijakalna pažnja prema detaljima jednostavno je inspirativna

U potrazi za tehničkom izvrsnošću

Izvrsnost je naziv našeg sporta – mašin kog, tehničkog i ljudskog. Čovek i mašina se kombinuju da bi stvorili vrhunsku tehnologiju. Za inženjere, tehnička izvrsnost znači podići nivo i neprekidno pronalaziti inovacije. Trkač može da napravi razliku u pronalaženju bolje linije i davanjem tačnih povratnih informacija. Valentino najbolje uspeva da ovlada tom umetnošću. Od svoje prve godine u kategoriji do 500 kubika, impresionirao je preciznošću svojih tehničkih povratnih informacija. A što se tiče tehničkog razvoja…

Rosi pojedinačno tera japanske inženjere kada shvati njihov tehnički uticaj u odluci. Tera ih na tehničke sastanke, a ponekad može da koristi medije da stvori dodatni pritisak. Ali, generalno, inženjeri žele da pobede kao i mi, ali često moraju da se bave vremenom, budžetom i politikom“, podvlači Brigs.  

Moć upornosti

Kada bude teško, to i tera da bude bolje. Pravi trkači su oni koji idu dalje, bilo posle poraza ili pobeda. Talenat, posvećenost i naporan rad ključne su komponente uspeha, ali bez upornosti, pobeda može biti nedostupna. Upornost kao motivacija sastavni je deo uspeha i na putu i ​​u životu. Efikasna je kada dolazi iznutra, i opet, to je ona tanka linija koja odvaja šampiona od vrhunskog trkača.

Monster Energy

Ono što sam zaista naučio od Valentina je da nikada ne odustaneš i ne izgubiš kontrolu“, priznaje Brigs, „Za 20 godina zajedničkih trka imali smo fantastične bitke, ali i užasne. Nikada nisam video Rosija u garaži kako udara zid ili baca kacigu. Ni posle gubitka šampionata nikada nije izgubio mirnoću. Zadržao je poštovanje prema radu i trudu ljudi oko sebe.  Ono što je mogao da učini je da zastane i zatraži objašnjenje“.

Putanja vozača

Brigs je bio u prvom redu kada se Mik Duan povukao pre više od dve decenije…

„Mik je morao da stane zbog ozbiljne povrede. Sa Valentinom je drugačije. Ljudi zaboravljaju da jednostavno voli vožnju motora, da uživa da se vozi oko staze sa prijateljima, da zastane i razgovara o tome. Bez obzira na njegove godine, kad ga vidimo nasmejanog i srećnog pošto je ostvario dobro vreme, to motiviše i dodatno potpiruje plamen koji je u nama. Mislim da ćemo ga videti kako se trka sve dok on uživa u tome“.