Ostati pribran pri brzini od 300 km/h

Blog ostalo 6. sep. 202012:00 > 0:37
Podeli:
Monster Energy

Kada su oči miliona ljubitelja motociklizma uprte u vas, a trkački motor pod vašim nogama može da dostigne brzinu od više od 300 km/h, može se reći da su ostati hladan, miran i usresređen, neki od vrhunskih kvaliteta koji se očekuju od vozača Moto GP šampionata.

Dok neki pristupe izazovu čistim analitičkim umom, drugi vide taj zadatak više kao kreativnu potragu. Devetostruki svetski šampion Valentino Rosi slavno je opisao svoj zanat rekavši: „Vožnja trkačkog motora je umetnost – stvar koju radite jer u sebi osećate nešto“.

Ako se osvrnemo na dve trke na „Red Bul ringu“, za Velike nagrade Austrije i Štajerske, gde su i Franko Morbideli i Maverik Vinjales, u odvojenim incidentima, pali ili skočili sa svojih motora pri velikim brzinama, obojica su uspeli da se ponovo vrate na stazu. I to je dokaz da je mentalna snaga sve.

I kako se Morbideli, koji trenutno vozi za Petronas Jamahu, i Vinjales, vozač fabričkog tima Jamahe, nose sa pritiskom i očekivanjima da budu u samom vrhu. Kakav je njihov pristup?

Za mene je to definitivno kombinacija između učenja i održavanja uma slobodnim, oštrim, aktivnim i spremnim za reakciju“, objašnjava Morbideli u priči koju nam donosi Monster, „Radim naporno, ali rekao bih da sam malo više na emotivnoj strani. Volim da se uverim da sam emotivno na dobrom mestu, pre nego što skočim na svoj motor. Od mame Kristine nasledio sam ljubav prema sambi, prirodi i životu. Mir i opuštanje dolaze sa brazilske strane moje porodice, osećaj da se jednostavno prepustim i krenemo u tok. A od svog oca Livija naučio sam da budem što ozbiljniji na poslu. Te dve duše koegzistiraju u meni. Prijatelji i motori, pratili su moj život. Motori su sloboda i zabava, poput sambe“.

I dok je sloboda vožnje jedna stvar, očekivanje na elitnom nivou u Svetskom prvenstvu je nešto sasvim drugo. Pritisak se pojavljuje na samom početku karijere vozača i sledi ih sve do samog vrha, što je činjenica koje je Morbideli svestan.

Tokom celog svog života, suočavao sam se sa pritiskom“, nastavlja Morbideli, „Trkao sam se od malena – počeo sam kad sam imao šest godina, znam da se sada trkam u Moto GP šampionatu, to je prilično veća stvar od trkanja u državnom prvenstvu na mini motorima, ali za mene su trke tokom odrastanja bile potpuno iste kao što su trke u kraljevskoj klasi trenutno. Fokus, posvećenost i pritisak koji sam stavljao pred sebe su isti. To je nešto što jako dobro razumem. Na svu sreću takođe sam mogao da se borim za titulu skoro svake godine u karijeri, tako da sam navikao da se suočavam s takvim očekivanjima i pritiskom. Zaista nemam veliku tajnu oko toga kako se nosim s tim – samo da imate pritisak, on postoji – i morate da pokušate da ga pravilno kanališete, kako biste sami sebi omogućili bolje rezultate“.

Za Vinjalesa je sve u timskom radu. Šampion Moto3 kategorije iz 2013, kojem je ovo šesta sezona u kraljevskoj klasi, uživa u uslovima pod pritiskom, a u isto vreme ga gura opterećenje njegovog tima u potrazi za uspehom.

Monster Energy

Onako kako ja vidim, uvek postoje šanse i mogućnosti “, kaže Vinjales. „Nema mnogo bodova koji razdvajaju najbolje vozače, a iako je sezona kraća, još ima mnogo trka u kojima se može dogoditi bilo šta”.

Vreme sa timom je ključno, a razumevanje svakog dela njegove Jamahe M1, zajedno sa timom inženjera, od presudnog je značaja za ublažavanje pritiska tokom trkačkog vikenda.

Obično samo pokušavam da uživam u vremenu na stazi i sa svojim timom”, naglašava Vinjales, „Provodim mnogo vremena u boksu sa svojim inženjerima i delimo taj osećaj. Kako se nosim sa pritiskom? Na isti način. Nastojim da izbegnem da mnogo vremena provodim sam. Ostajem u garaži koliko mogu sa svojim timom. Što više radimo zajedno na motoru i zajedno, to više pomaže u oslobađanju napetosti. Jer onda radite nešto i skrećete pažnju, umesto da budete pod stresom.

Tesni kalendar ove sezone zbog pandemije koronavirusa donosi jedinstvene izazove, a tim povodom dvojica vozača su saglasna u jednom, bez obzira na pristup. A to je da su nizovi trka, bez dužih pauza, dobra stvar.

Iskreno, osećam se spremno“, zaključuje Vinjales, „Kao što rekoh, pritisak je veći, ali s obzirom na to da su trke zgusnutije, osećam više samopouzdanja jer nemate toliko pauze između njih, a to znači da više vremena provodite vreme na motoru i sa timom, to je dobro za sve nas, na neki način“.

Moto GP šampionat se nastavlja narednog vikenda Velikom nagradom San Marina i Riminija, a kompletna akcija vas od petka čeka na Sport Klubu 3.