Brzine idu u H

Blog ostalo 14. jan. 202110:00 > 10:413 komentara
Podeli:
FIA WEC Prologue
David Ramos /Getty Images

Oni su uspešni biznismeni, koji vode velike međunarodne kompanije. Jedina strast i „izduvni ventil“ im je brza vožnja. Oni su često za volanom kada se odlučuje o pobedniku trke, i to ne one od par sati, već one koja zahteva izdržljivost. Shodno tome, dobili su i nadimak. Oni su džentlmen vozači.

Koliko puta ste pomislili da automobilizam, naročito u 21. veku, više ne zavisi od veština vozača, već samo do kompjuterskih, tehničkih i mehaničkih komponenti, koje je savremena nauka dovela do savršenstva? Ipak, delovi ovog adrenalinskog sporta ostali su netaknuti i čisti i još uvek se oslanjaju na osećaj, izdržljivost, sposobnost i talenat onog koji upravlja automobilom.

Naravno, bilo bi neiskreno reći da novac ne utiče na izbor vozača. Naročito kada su baš oni, džentlmeni u pitanju.

Ko su džentlmen vozači?

U određenim klasama trka sportskih automobila, tim koji želi da se prijavi za trku mora da sadrži jednog „gospodina“ vozača. On je amaterski vozač koji, praktično, plaća svoje mesto u timu. Koncept je polarizujući. Tim i šampionat dele novac, a džentlmen dobija ono što najviše treba biznismenu koji voli automobilizam i na telefonu provodi skoro 24 sata dnevno– putovanja, odvojenost od poslovnog, pa i porodičnog okruženja i adrenalin koji strastveno voli. Međutim, da li je sistem obostrane koristi baš uvek tako jednostavan? Džentlmeni u tim donose oko dva miliona dolara, a ekipa samo treba da bude spremna na potencijalni poraz ukoliko baš „gospodin“ dođe u situaciju da reši pitanje pobednika. Da li je džentlmen vozač donosio pobede svom timu? Mnogo puta. Da li ih je gubio? Naravno da jeste.

Le Mans 24 Hour Race - Race
KEr Robertson / Getty Images

Trke izdržljivosti

Četiri sata Silverstona, šest sati Fudžija, četiri sata Šangaja, osam sati Bahreina, hiljadu milja Sebringa, šest sati Spa-Frankošampa, 24 sata Le Mana samo su neke od trka u okviru FIA Svetskog šampionata izdržljivosti. Svetsko prvenstvo u izdržljivosti održano je prvi put 2012. godine, kao zamena za Interkontinentalni kup Le Mana, čiji veći deo formata i danas prati. Najkraće trke traju četiri sata. Kalendar uključuje četiri trke u Evropi, dve u Americi, dve u Aziiji i jednu na Bliskom istoku, sa mogućim proširenjem svake sezone. Amaterski vozači voze u kategoriji GTE Am, koja i zahteva jednog džentlmena u timu. Budućnost šampionata je takva da su gospoda vozači sve potrebniji rukovodstvu svake trke.

Ko su najveći džentlmeni?

Danas ako imate baš mnogo novca i volite sport možete kupiti bejzbol tim, možete postati jedan od vlasnika neke velike franšize, možete biti agent svom omiljenom košarkašu, ali da li možete uzeti loptu i šutnuti umesto njega uz zvuk sirene za pobedu? Automobilizam svakog dana napreduje neverovatnom brzinom, shodno tehnološkom i svakom drugom napretku, ali i dalje dozvoljava amaterima da osete čari staze, pa i podijuma. A kakvi su stavovi navijača koji ne mogu da plate mesto u timu, već samo ono kraj staze?

Bruno Senna - F1 Grand Prix of Brazil
Charles Coates / Getty Images

„Oni radije daju svoj novac da bi mogli da voze, nego što bi bili plaćeni za to. I prave mnogo grešaka na stazi, da. Voleo bih da ja imam toliko para da mogu da se oprobam na stazi“.

Ben Kiting, Bruno Sena, Pol Dala Lana, Pedro Lami, Matijas Lauda, Rikardo Gonzales samo su neki od velikih ljubitelja trka koji su uspeli sebi da plate užitak da se oprobaju na stazi.

Kiting je osvojio 24 sata Dejtone, 12 sati Sebringa i mali Le Man, a prvu trku vozio je sa 35 godina. Bio je to Božićni poklon njegove supruge, koja je organizovala i platila mesto na jednoj amaterskoj trci. Tada nastaje „problem“ koji muči većinu amaterskih vozača – zavisnost od brze vožnje.

„Jednom kada ne osetite nikakvu brigu zbog toga što idete prebrzo, znaćete da je vreme da ’nagazite’ jače“, objasnio je Kiting kako je sticao iskustva na stazi i kakve je savete dobijao od kolega profesionalaca. Aludirao je i na to da je sa bivšim šampionom Formule 1 Fernandom Alonsom stajao rame uz rame na stazi u Dejtoni.

U kom drugom sportu bi prosečan 47-godišnjak iz Teksasa mogao da se takmiči protiv svetskog šampiona“?

Bruno Sena, rođak legendarnog Aertona Sene, debitovao je u Svetskom šampionatu izdržljivosti 2013. godine. U osam pobeda i na preko 20 trka pratila ga je srećna kaciga, posebno dizajnirana u znak sećanja na Aertona. Žute boje, sa zeleno-plavim slovom S.

Kome smetaju džentlmeni?

Mišljenja u vezi sa amaterima u timu su i dalje podeljena. Iako često elementarne stavke u budžetu tima zavise od njihovog novca, i navijači i profesionalni vozači imaju čitav spisak zamerki – od grešaka koje prave u krivinama, do pristupa  koji podrazumeva da se pripremaju samo nekoliko dana uoči trke, što pravila i timovi dozvoljavaju.

Na kraju, možda je plaćanje za mesto u profesionalnom timu u bilo kom sportu potpuno kontradiktorno strasti i čistoj ljubavi prema sportu. Ipak, ko vam može oduzeti osećaj koji imate kada izađete na stazu sa onima koje ste do pre nekoliko godina gledali sam na televiziji? Džentlmenima ostaje da budu baš onako hladnokrvni kakav je Flojd u „Nacionalnoj klasi“ kada mu čika Moma kaže da brzine idu u H.

„Ti ćeš da me naučiš kako idu brzine“?

„Molim“?

„Ništa, kažem hvala, čika Momo“.

Komentari

Vaš komentar