Zarko za SK: Markes je najveći problem Jamahe

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Ako bismo birali najprijatnije iznenađenje Moto GP šampionata u poslednje dve sezone, malo kome prvi pik ne bi bio Žoan Zarko. Francuski motociklista je na privatnoj Jamahi pravio čuda, pa nije iznenađenje što je zaslužio da ga KTM angažuje od naredne godine.

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Na svojoj prvoj trci u kraljevskoj klasi je vodio, ali je napravio grešku i izleteo sa staze „Losail“. Ispostavilo se da je to bilo do neiskustva, ali srećom po njega više to do kraja prošle sezone nije ponovio. Problemi sa kojima su se suočili vozači fabričke Jamahe ove godine nisu zaobišli ni njega u ekipi Teh3, pa je poslednjih meseci imao mnogo uspona i padova.

Povezano

Njegov talenat je u nekoliko navrata dolazio do izražaja, ali do poslednje trke sezone, Velike nagrade Valensije, još nije uspeo da popravi svoj najbolji plasman u najjačoj kategoriji, što je drugo mesto. Čini se da će najviši stepenik pobedničkog postolja morati da juri kada pređe u KTM, koji mu je ukazao priliku uz Pola Espargara. Sa Zarkom smo u Brnu pričali o privikavanju na kraljevsku klasu, promeni stila vožnje, ali i narednim izazovima koji ga čekaju.

Posle dva druga mesta na prve četiri trke ovogodišnjeg šampionata, od Heresa je za Zarka usledio pad u formi, koji se podudarao i sa problemima koje je Jamaha imale. Konačno je uspeo da se trgne na pretposlednjoj trci sezone, Velikoj nagradi Malezije, na kojoj je stigao do najnižeg stepenika pobedničkog postolja.

Najteže je bilo posle Le Mana. Napravio sam grešku i izleteo. Bio sam brz i čak sam se i borio za pobedu, ali sam se posle toga mučio jer je Svetski šampionat težak. Ali, vidite, to nije kraj sveta. Smatram da prikupljam veliko iskustvo kada imam velikih problema na stazi i po rezultatima vidim da mi ne nedostaje mnogo. Mi u timu želimo da kontrolišemo male stvari, da ostanemo mirni, vredno radimo tokom vikenda i vratićemo se na podijum“, rekao je Zarko.

To da se Jamaha muči je bilo evidentno odavno, pošto je bez pobede bila od Asena prošle godine do trke u Australiji pre nekoliko nedelja. Na pitanje šta je glavni razlog za toliki post, Francuz je rekao:

Markes. Markes uzima sve pobede. On je možda najveći problem za Jamahu, nije Jamaha problem, već Markes“.

Pored Markesove dominacije na putu do njegove sedme titule svetskog šampionata, ove sezone se u centru pažnje našao i Horhe Lorenco. Španski motociklista je pronašao način da pobeđuje na Dukatiju, ali prekasno da bi ostao u italijanskom timu. Utočište je pronašao u Repsol Hondi, gde će barem u naredne dve godine biti Markesov timski kolega.

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Bilo je lepo videti ga na vrhu, jednako brzog kao ranije. Za mene to znači da čak i kada se mučite kada nađete osećaj na motoru možete da uradite neverovatne stvari. I dalje se trudim da dođem do tog osećaja, nadam se pobedama. Ali, Dukati je jak motor, svi to znamo, ima toliko dobru pogonsku jedinicu, sada razumeju veliki broj stvari. Zašto Jamaha nije našla rešenje ne znam, ali takav je šampionat. Čak i ako ne pobeđujemo, a tu mislim na Jamahu, Valentino, Maverik i ja smo pri vrhu u generalnom plasmanu“, istakao je Zarko.

Prošle godine smo ga u nekoliko navrata videli kako se bori za pobedu, isto kao i nekoliko puta ove sezone. Čini se da mu malo fali da bi stigao do trijumfa, ali francuski motociklista kaže da nije još siguran šta je to malo.

Teško je boriti se na samom vrhu, potreban vam je veoma dobar motor. Mislim da je naš motor dobar za podijume, a da biste došli do pobede potrebno vam je još nešto. Morate da imate sreće, promenljivi uslovi možda mogu da vam pomognu, ali morate da budete konstantni iz kruga u krug da biste bili za desetinku bili brži od svih ostalih. Zbog materijala koji imamo na raspolaganju, mislim da će to biti komplikovano ove godine. Ali, prelazak u fabrički tim naredne godine je zato važan, čak i KTM ima snagu rada, odličan razvoj, pa ćemo možda izvući nešto bolje u odnosu na ostale“, naglasio je Zarko.

Marko Trajković

Austrijski tim nije jedini bio zainteresovan za Zarka, štaviše, Honda ga je želela kao Markesovog timskog kolegu. Ipak, KTM je za njega predstavljao daleko veći izazov.

#related-news_0

Izazov je biti vozač koji može da pruži podijume i pobede ekipi KTM. To bi bila sjajna priča. Mnogo su me želeli, ali osećam da KTM ima snagu da razvije velike stvari. Nadam se da ću ja biti taj vrhunski vozač koji će im doneti sjajne rezultate. Biti uz Marka u timu takođe može da bude sjajno, ali je takođe teško kontrolisati sve kako treba i to može da me stavi pod veliki pritisak. Sada ću imati pritisak da budem prvi vozač, ali je izazov takav da verujem da možemo da postignemo mnogo. Sve ljude koji su tu već pomalo poznajem, a to mi je dalo motivaciju da izaberem njih“, otkriva francuski motociklista.

Naredne sezone će Teh3, od kojeg se oprašta u nedelju u Valensiji, takođe za partnera imati KTM, posle 18 godina saradnje sa Jamahom. Na pitanje da li smatra da je to dobra odluka Ervea Ponšarala, Zarko je rekao:

To će dati osveženje celom timu, a takođe i šefu Erveu, o vođenju i različitim odnosima sa kompanijama. To je dobra stvar za sve, ja idem u drugi tim, ali u KTM, i znam koliko dobar odnos imam sa ekipom Teh3 u ovom trenutku i to ćemo moći da održimo jer ćemo deliti informacije. Mislim da će biti lepo“.

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Teh3 će na neki način biti razvojni tim za KTM naredne godine, a njegove boje će braniti Hafiz Šarin i Migel Oliveira. Austrijska kompanija je prošle sezone ušla u kraljevsku klasu, a utisak je da joj je drugi tim baš ono što joj je nedostajalo da bi napravila korak napred u odnosu na Dukati, Jamahu i Hondu.

#related-news_0

Ne mogu da kažem da nešto nedostaje, ali će biti od pomoći kada imate više motora na stazi. Čak iako će među nama biti jedan novajlija – Oliveira, Hafis ostaje u Teh3, oni guraju motor do samih granica, a to znači da ćemo imati četvoricu vozača koji će moći da rade upravo to, a to će dati više informacija fabrici. KTM je, mislim, dovoljno velika fabrika koja će prikupiti sve ove informacije, pomešaće ih ili neće, ali razumeće ih i razvijati motor još bolje“, kaže francuski motociklista.

Kada je prešao iz Moto2 posle dve titule u kraljevsku klasu Zarko je rekao da se ugledao na Lorencov stil u pogledu toga kako će voziti Jamahu. Sada je pitanje da li će morati nešto da menja prilikom prelaska na KTM, ali odgovor za sada ne znamo.

Na ovo pitanje ću ti odgovoriti kada prvi put budem t4estirao motor. To je trkački motocikl, imamo iste pneumatike, a gume mnogo utiču na motor. Lorenco nije promenio svoj stil na Dukatiju, možda se muči više nego na Jamahi, ali možete da vidite da kada imate svoj stil, možete da promenite neke stvari, ali nikad sve u potpunosti jer je to što vas čini dobro upravo to što je to nešto vaše“, naglašava Zarko.

Takođe, Francuz je rekao da želi da bude vozač koji donosi podijume i pobede austrijskom timu. Osećaj koji je imao kada je pobeđivao u srednjoj klasi definitivno mu nedostaje, otkriva Zarko.

Nedostaje mi osećaj pobede. Želim da pobeđujem na trkama. Ne želim da kažem da pobedim na jednoj trci, već na trkama jer živim za to. Kada dođete do toga da možete da pobeđujete i pred vikend znate da možete da slavite to mi je davalo unutrašnju sreću kakvu ne mogu da doživim na drugi način. Radujem se pobedama i mogućnosti da pobeđujem ponovo“, istakao je dvostruki svetski šampion.

Mirco Lazzari gp/Getty Images

Mnogi Zarka doživljavaju kao izuzetno mirnog, koji kada dođe do podijuma ili dobrog rezultata biva potpuno ushićen i potpuno drugačiji od momka koji je sedeo sa druge strane mikrofona tokom intervjua.

Možda sam pomalo stidljiv, zato sam i miran, ali sam razumeo prethodnih godina dok sam pobeđivao da živim u sadašnjosti, da treba da budem emotivan i da živim do maksimuma. Ako treba da vrištim, onda i vrištim. To je lepo. Želim da zadržim isti način života sada, ali ne pobeđujem, pa ne možete da me vidite da vrištim često. Ostati miran tokom trkačkog vikenda je izuzetno važno jer vozimo brzo i nervoza može da donese samo loše stvari. Imamo toliko tehničkih elemenata koje treba da kontrolišemo – stazu, temperaturu, gume, motor, vešanje, sve na njemu, imamo mnogo razloga da kažemo da nešto nije u redu, ali kada ste mirni možete da razmišljate kako treba o svemu i razumete situacije. Čak i deca i ljudi koji imaju po 30-40 godina znaju da je bolje ostati miran u svakoj situaciji“, otkriva Francuz.

Za kraj, Zarko je imao posebnu poruku za sve svoje navijače u Srbiji.

Hvala vam što me gledate, što me podržavate. Nikada nisam bio u Srbiji, ali bih voleo, pa kada budem imao malo vremena za odmor sigurno ću doći“, rekao je Žoan Zarko u intervjuu za Sport Klub.