Maraton za kraj ere

Formula 1 25. mar. 202110:00 > 13:1011 komentara
Podeli:
Luis Hamilton
© 2021 Daimler AG/Steve Etherington

Sve je bilo dogovoreno da 2021. godina označi početak nove Formule 1, koja bi na neki način trebalo da bude povratak u budućnost, ali se onda desila pandemija koronavirusa. I tako još godinu dana ostajemo zarobljeni u hibridnoj turbo eri u kojoj je jedan tim promenio definiciju reči dominacija.

Povezano

I ne samo to, jer je usput ispisao nove stranice istorije. Prošla sezona bila je posebno istorijska za Mercedes, koji je osvojio sedmu uzastopnu titulu, kako u konkurenciji vozača, tako i konstruktora. I za to je najzaslužniji Luis Hamilton, koji je postao najuspešniji vozač svih vremena došavši do svoje sedme titule, šeste za sedam godina, i postavivši novi rekord po broju pobeda. Ove sezone ima šansu da postane prvi osmostruki svetski šampion Formule 1 i dodatno zacementira svoju zaostavštinu.

I glavno pitanje pred početak ovogodišnjeg šampionatu je upravo to – da li će Hamilton nastaviti tamo gde je stao prošle sezone? Broj vozača koji mogu da mu pruže otpor je iz sezone u sezonu sve manji, mnogi su šansu videli u novoj eri, ali njeno odlaganje je zapravo dovelo do toga da je u igri tek nekoliko imena. Svakako, u slučaju da se na kraju sezone na tronu nađe neko ko nije Hamilton biće pravo iznenađenje, ali same promene u vozačkim postavama nagoveštavaju zanimljiviju borbu nego prethodnih godina.

Kao glavni rival britanskog automobiliste poslednjih sezona izdvojio se njegov timski kolega Valteri Botas, ali da li on uopšte može da se nazove konkurentom? Po vozačkim sposobnostima Finac ne spada ni u bolju polovinu vozača u šampionata, a zna se ko je broj jedan, iako je jasno koliko mu to smeta. A kada se izuzme Botas, samo jedno ime se izdvaja među ostalih 18, a to je Maks Ferstapen.

Maks Ferstapen
Getty Images / Red Bull Content Pool

Deluje da je Red Bul pronašao nešto čime bi mogao da parira Mercedesu, a to je dobra vest ne samo za mladog Holanđanina, već i njegovog novog timskog kolegu Serhija Peresa. Mercedes se poprilično mučio tokom testiranja, ali s obzirom na to da mu nije prvi put, teško je poverovati da ponovo neće držati glavnu reč. Svakako, broj onih koji čekaju bilo kakav potres u nemačkom timu je veliki, pa ako je zaista takav slučaj samo je pitanje ko ima ono što je potrebno da bi to iskoristio. I odgovor je da je konkurencija manja nego što bismo mi želeli, posebno kada se mnogi koncentrišu na ono što sledi dogodine. Ali, doći će i trenutak za predstavljanje favorita i konkurencije, pa idemo tradicionalnim redom.

Šta se promenilo između dve sezone?

Iako je primena novih pravila koja će Formulu 1 učiniti zanimljivijom, posebno jer će preticanja učiniti lakšima, odložena, nekih promena je bilo između dve sezone. Jedna koja svakako utiče na sve timove, izvesno najviše one najbogatije, jeste svakako to što je na snagu stupilo ograničenje budžeta. Po njemu svaki tim može da potroši maksimum 145 miliona dolara, što je suma koja se odnosi na 21 trku, a ukoliko ih bude više, ta suma se povećava za milion po trci. U to ograničenje se ne ubrajaju plate vozača, one za troje najviših čelnika u timu, kao i marketinške troškove, za koje ne postoji limit. U slučaju probijanja budžeta postoji više mogućih kazni, među kojima su i suspenzija sa neke trke ili čak diskvalifikacija iz šampionata.

Što se tiče tehničkih propisa, ograničen je broj komponenti koje su timovi smeli da promene u odnosu na prošlu sezonu. Izuzetak od tog pravila je odobren Meklarenu zbog činjenice da je britanski tim promenio dobavljača motora i prešao sa Renoovih na Mercedesove. Tačnije, ustanovljen je sistem tokena koje će timovi moći da iskoriste za određena unapređenja različitih komponenti.

Danijel Rikardo
Mark Thompson/Getty Images

Uvedena su i nova pravila u pogledu aerodinamike, da bi se smanjilo podupravljanje, što je uticalo na određene promene poda, kočionih diskova i difuzera. Sve to je učinjeno u sklopu priprema za narednu sezonu, kada će doći do dodatnog smanjenja podupravljanja. U odnosu na prošlu godinu zabranjeno je korišćenje dvoosnog sistema upravljanja koje je osmislio Mercedes, a ostali timovi pokušali da ospore. Cilj tog sistema je mogućnost da se pomeranjem volana menja ugao točkova u određenim delovima staze, što zapravo nema nikakvog uticaja na brzinu, ali ima na brže zagrevanje pneumatika.

Timovi koji u svojim redovima nemaju novajlije imaće obavezu da nekoliko puta tokom sezone dozvole vozačima koji su u karijeri vozili najviše jednu trku da sednu u bolid tokom prvog slobodnog treninga. To pravilo je osmišljeno da bi više vozača koji nikad nisu vozili u Formuli 1 dobilo priliku tokom trkačkog vikenda. Još jedna promena koja se tiče onoga što ćemo gledati na stazi se i tiče bezbednosnog vozila, s obzirom na to da će ih biti više. Pored Mercedesovog modela AMG GT R, novi sejfti kar će biti i Aston Martin Vantidž.

Sami trkački vikendi će izgledati nešto drugačije nego prethodnih godina, pošto je trajanje slobodnih treninga petkom skraćeno na po sat vremena. Bolidi će u zatvorenom parkištu (park fermeu) završavati posle trećeg treninga, a ne posle kvalifikacija, čime su timovi dodatno ograničeni što se tiče podešavanja pred trku. Takođe, u slučaju crvene zastave, maksimalno trajanje trke je smanjeno sa četiri na tri sata.

Prelazni rok

Ova sezona donela je verovatno jedan od najzanimljivijih prelaznih rokova poslednjih godina, ali smo isto tako tek u februaru dobili odgovor o budućnosti Luisa Hamiltona. Sedmostruki svetski šampion je produžio ugovor na samo godinu dana, što mnoge navodi da pomisle da bi ova sezona mogla da bude njegova poslednja. Bilo je spekulacija o različitim zahtevima sa obe strane, ali su one naglasile da je ovo samo jedan korak u zajedničkoj budućnosti. Ostaje da vidimo da li će ona takva i ostati…

Sebastijan Fetel
© 2021 AMR GP Ltd

Glavni transfer između dve sezone je prelazak Sebastijana Fetela iz Ferarija u Aston Martin, čije ime se tako vraća u Formulu 1 posle šest decenija. Britanska kompanija, poznata po tome što njene modele vozi Džejms Bond, učestvovala je do sada samo na šest trka kao konstruktor. Iako sada ne koristi svoje motore, već Mercedesove, povratak tako velikog imena predstavlja veliku stvar kako za Formulu 1, tako i automobilsku industriju.

Ali, vratimo se Fetelu – njegov odlazak iz Ferarija je najavljen još pre početka sezone, pominjalo se i moguće povlačenje, ali četvorostruki svetski šampion i te kako ima šta još da pruži Formuli 1. Odmah je bilo jasno da je Aston Martin njegova jedina opcija, iako slobodnog mesta u timu i nije bilo, a napravljeno je uručenjem otkaza Serhiju Peresu. Meksikanac je na kraju našao možda i bolju opciju, pošto ga je angažovao Red Bul, koji je tako skrenuo sa puta na kojem je već godinama, a to je da promoviše vozača iz svog programa.

Na Fetelovo mesto doveden je Karlos Sains junior, kojeg je u Meklarenu zamenio Danijel Rikardo. Njegov odlazak iz Renoa, koji je od ove godine preimenovan u Alpin, napravio je prostor za povratak dvostrukog svetskog šampiona Fernanda Alonsa. Kompletnu vozačku postavu promenio je Has, koji je doveo Mika Šumahera, sina sedmostrukog svetskog šampiona Mihaela i šampiona Formule 2, i Nikitu Mazepina, a rastao se sa Romanom Grožanom i Kevinom Magnusenom. Treći debitant ove sezone biće Juki Cunoda, koji će voziti za Alfa Tauri, umesto Danila Kvjata, a promena u preostalim timovima nije bilo.

Favoriti

Na prvom mestu Hamilton. Britanac pred sobom ima priliku da postigne nešto što niko pre njega nije uspeo u Formuli 1, a odavno je prošlo vreme kada bi poklekao pod pritiskom. Motivisan borbom za jednakost, ukoliko Mercedes ispravi sve ono što ga je mučilo tokom testiranja, Hamilton bi mogao još jednom da potvrdi da je klasa za sebe. Poslednjih godina je svoje greške sveo na minimum, Mercedes ga je više koštao nego on sam sebe, pa ako se tako nastavi sve će biti do njega. A na konkurenciji je da mu ona oteža posao, ako je to ikako moguće…

Valteri Botas, Luis Hamilton
© 2021 Daimler AG/LAT Images

Na papiru, konkurencija mi je i Botas, ali je pravo pitanje da li je on sposoban da se uhvati u koštac sa najuspešnijim vozačim svih vremena. 99 odsto ljudi bi jasno i glasno reklo – ne. U identičnom bolidu Finac nema šta da traži u borbi sa Hamiltonom, osim na nekoliko trka, a u ostatku zavisi kako mu dođe. Evidentno je da je sazreo u poslednje vreme, ali što se tiče vozačkih sposobnosti, mnogo je vozača koji bi u istom tom bolidu bili bliži Hamiltonu, nego njemu, a to toliko toga govori. Ipak, pošto vozi za Mercedes i vicešampion je, mora da bude favorit.

Veće kandidate za titulu od Botasa ne treba tražiti daleko, dovoljno je otići samo do garaže Red Bula u kojoj se ove godine nalaze dvojica vozača koji zaslužuju epitet favorita. Maksu Ferstapenu su mnogi predviđali da će postati najmlađi šampion u istoriji Formule 1, ali je taj voz prošao. Sada mu je misija da vrati austrijski tim na tron i sudeći po predsezoni ove sezone ima i najbolju šansu za to. Mladi Holanđanin je bio impresivan tokom testiranja, i ranije smo znali da ima brzinu, ali će se mnogo toga svoditi na pouzdanost Honde i izbegavanje grešaka.

Ono što bi za Maksa moglo da bude mač sa sve oštrice je činjenica da konačno za timskog kolegu ima iskusnog i ozbiljnog vozača. Serhio Peres bi mogao da natera mladog Holanđanina da postane još bolji, ali isto tako da ga stavi pod pritisak. Meksikanac je dobio izvesno najbolju priliku u svojoj karijeri da se pokaže, ako je prošle sezone bio četvrti u šampionatu u Rejsing Pointu, ove godine bi mogao i bolje. Malo ko bi imao petlju da se kladi protiv njega.

Serhio Peres
Getty Images / Red Bull Content Pool

E sad sledi dilema da li iko od preostalih timova uopšte zaslužuje da bude uz rame Mercedesu i Red Bulu? Moj odgovor bi bio – ne. Ali, ako pogledamo realno još barem dva-tri tima imaju šansu da se u nekom trenutku bore za pobede, pa zato i ne možemo da ih tek tako sklonimo u drugu kategoriju. Zato, neka ovo što sledi bude nešto između, a u zavisnosti od dešavanja može da klizi gore-dole.

Među timovima u toj sredini izdvaja se Meklaren. Britanski tim je prošle sezone napravio veliki napredak, što potvrđuje treće mesto u konkurenciji konstruktora. Ipak, tim kakav je Meklaren se time ne zadovoljava, a u skladu sa time je postigao novu saradnju sa Mercedesom, a takođe i angažovao Danijela Rikarda. Zajedno sa Landom Norisom, Australijanac čini izuzetno uzbudljivu vozačku postavu koja bi mogla da postigne mnogo, a testiranja ukazuju da su na dobrom putu. Za početak će to verovatno biti dovoljno za borbu za podijume, možda i koju pobedu, a za dalje ćemo videti. Moja jedna prognoza za ovu sezonu je da ćemo videti Meklaren na najvišem stepeniku pobedničkog postolja, a kada se to desi, apetiti će izvesno porasti.

Sada bi više radi reda trebalo promenuti Ferari, pošto je iza italijanskog tima najgora sezona u poslednje četiri decenije. Još pre početka prošlogodišnjeg šampionata iz Maranela su najavili da se koncentrišu na 2022. godinu, ali sve ono što se desilo tokom 2020. ih obavezuje da se trgnu. Ferari svoje nade polaže u Šarla Leklera i Karlosa Sainsa juniora, u Monegašanina nešto više, a njihov zadatak će biti da vrate tim na najviši stepenik pobedničkog postolja. Razmišljanja o tituli su daleko, posebno kada se zna da je i u boljim danima u poslednjih 14 godina Ferari ostajao bez nje.

Šarl Lekler
Ferrari S.p.A.

Što se tiče šansi za pobede, veće šanse možda ima Aston Martin. Uostalom, britanski tim ima više trijumfa u poslednjih 12 meseci nego Ferari. Lorens Strol je vratio legendarno ime u šampionat, takođe je uložio mnogo i izvesno ne želi da njegov tim samo skuplja mrvice koje im glavni kandidati za titulu ostave. U prilog tome ide i angažovanje Sebastijana Fetela, koji je pokazao da ne odustaje od pete šampionske titule, ali ne treba otpisati ni Lorensa Strola, koji je mnogo više od tatinog sina. Problem je što to mnogi i ne vide, uprkos sjajnim vožnjama, a možda će ovo biti ta sezona kada će konačno dočekati da se to promeni.

U istu grupu kao Ferari i Aston Martin spadaju još dva tima, među kojima je i Alpin. Francuski tim je vratio Fernanda Alonsa u Formulu 1 posle dvogodišnje pauze i testiranja pokazuju da nije nimalo izgubio na brzini. Zapravo, dvostruki svetski šampion je bio veoma dobar, međutim, Alpin barem sada deluje kao da je u ravni sa Ferarijem. Ono što je bitno pomenuti kada se priča o Alpinu i Alonsu, njih toliko ne zanima ova godina, koliko sledeća, ali to ne znači da se neće boriti za sve što im bude moguće. Esteban Okon je donekle u drugačijoj poziciji, pošto se već šuška da će ga dogodine u timu zameniti Pjer Gasli, što znači da će voziti za mesto u nekoj drugoj ekipi, pa tako i ostanak u Formuli 1. Dobra stvar za Alpin je i angažovanje Davidea Brivija, čoveka koji je donedavno vodio Suzukijev projekat u Moto GP šampionatu, za novog trkačkog direktora.

Fernando Alonso
© ALPINE RACING

A kada smo već kod Gaslija, tu je i Alfa Tauri. Italijanski tim je bio jedno od najvećih iznenađenja testiranja, na kojima je Gaslijev timski kolega Juki Cunoda bio posebno impresivan. Sada se postavlja pitanje da li je zapravo to bilo jer ostali nisu otkrivali sva svoja oružja ili pravo stanje stvari, ali ćemo odgovor dobiti vrlo brzo. Sestrinski tim Red Bula je mnogo puta do sada znao da zaseni austrijsku ekipu, to se desilo i prošle godine u nekoliko navrata, pa od izuzetno zanimljive postave treba očekivati da se povremeno bore za podijume.

Ko vreba svoju šansu?

Ostaju nam još tri tima – Alfa Romeo, Vilijams i Has. Kada se realno pogleda stanje stvari poslednjih godina, najviše bi trebalo očekivati od Alfa Romea, koji bi trebalo da profitira od unapređenja koja je Ferari spremio za svoje pogonske jedinice. Kimi Raikonen je u prethodne dve godine izvlačio maksimum iz svog bolida, malo iznenađujuće Antonio Đovinaci mu je ostao timski kolega, ali očigledno ta veza između njih dvojice funkcioniše veoma dobro. Njih dvojica su proveli najviše vremena na stazi od svih vozača tokom testiranja, Alfa deluje spremnija za sezonu nego poslednjih godina, ali je pitanje za šta je to dovoljno.

Vilijamsu nekako nije mesto na začelju, ali je nažalost takva realnost poslednjih godina. Tim više nije u posedu Frenka Vilijamsa, niko od članova njegove porodice nema nikakvu funkciju, a novi vlasnici odlučni su u nameri da preokrenu situaciju. Jedan od koraka u tom smeru je bilo i dovođenje Josta Kapita, nekadašnjeg prvog čoveka Folksvagena, na mesto izvršnog direktora. Ulogu šefa tima posle odlaska Kler Vilijams preuzeo je Sajmon Roberts, a ulogu konsultanta dobio je Dženson Baton, koji je odlučan da ekipu u kojoj je debitovao u Formuli 1 vrati na staze stare slave.

Džordž Rasel
Williams Racing

Britanski tim je zadržao vozačku postavu koju je imao prošle godine – Džordža Rasela i Nikolasa Latifija. Njih dvojica su zajedno sa ostalim članovima proživeli neke od najtežih trenutaka u istoriji legendarnog tima, koji je sezonu završio bez ijednog boda. Latifi je zaslužan za najbolji rezultat Vilijamsa – 11. mesto, ali mu je to slaba uteha jer je Rasel osvojio tri boda, ali kada je menjao Hamiltona na drugoj trci u Sakiru. Novi vlasnici žele mnogo više od onoga čime su u britanskom timu morali da se zadovoljavaju poslednjih godina, ali je pitanje da će ove sezone moći da naprave toliki korak.

Ako ništa drugo, u Vilijamsu nisu bili najgori tokom testiranja, već je začelje pripalo Hasu. Iako je kada je ušao u Formulu 1 američki tim bio veliko iznenađenje, poslednjih godina su njegov bolid vozači više puta okarakterisali kao „obično đubre“. Has se zbog različitih okolnosti, koje najviše uključuju novac, ove godine odlučio za dvojicu novajlija, od kojih svaki na svoj način privlači pažnju.

Mik Šumaher
© 2021 Haas F1 Team

Angažovanje Mika Šumahera je bilo logično, s obzirom na to da za njega nije bilo mesta u Ferariju, a ni Alfa Romeu, a moralo je da bude napravljeno. Ne zbog toga što se preziva Šumaher, već zbog činjenice da je osvojio titulu u Formuli 2 i nije smelo da se dozvoli da jedan takav talenat ne bude u Formuli 1 već ove sezone. S druge strane, Mazepinov ulazak u šampionat je propraćen brojnim kontroverzama, ali je Hasu zahvaljujući sponzorima obezbedio opstanak. O mladom ruskom automobilisti smo pisali u tekstu posvećenom novajlijama, a sada je teško predvideti da li Šumaher i on mogu više od osvajanja ponekog boda ove sezone. Sve više bi realno bilo veliko iznenađenje.

23 trke – od Bahreina do Abu Dabija

Uprkos tome što pandemija koronavirusa i dalje traje, u Formuli 1 planiraju održavanje čak 23 trke, što nikada do sada nije bio slučaj. Šampionat je trebalo da počne na tradicionalan način – Velikom nagradom Australije, ali to zbog situacije u svetu nije bilo moguće, pa je ta trka pomerena za novembar. U odnosu na prvobitni plan, pomerena je i trka u Kini, ali za nju nije pronađen novi termin, već su umesto toga svoje mesto dobile trke u Imoli i Portimau.

Sjajna vest za ljubitelje auto-moto sporta je da se Velika nagrada Monaka posle prošlogodišnjeg otkazivanja vraća i pripreme za nju uveliko traju. Vraćaju se i brojne druge trke koje nisu mogle da budu održane prošle godine, između ostalog, one u Kanadi, Singapuru, Japanu, Meksiku i Brazilu. Velika nagrada Holandije trebalo bi da bude vožena prvi put posle od 1985. godine i razdvojila je trke u Spa i Monci, koje su tradicionalno već duže vreme išle jedna za drugom. Takođe, planirana je i debitantska trka u Saudijskoj Arabiji, na stazi u Džedi od koje se očekuje da bude najbrža ulična u kalendaru.

Kalendar Formule 1 za 2021. godinu:
28. mart Velika nagrada Bahreina, Sakir
18. april Velika nagrada Emilije Romanje, Enco i Dino Ferari
2. maj Velika nagrada Portugala, Algarve
9. maj Velika nagrada Španije, Katalunja
23. maj Velika nagrada Monaka, Monte Karlo
6. jun Velika nagrada Azerbejdžana, Baku
13. jun Velika nagrada Kanade, Žil Vilnev
27. jun Velika nagrada Francuske, Pol Rikar
4. jul Velika nagrada Austrije, Red Bul ring
18. jul Velika nagrada Britanije, Silverston
1. avgust Velika nagrada Mađarske, Hungaroring
29. avgust Velika nagrada Belgije, Spa-Frankošam
5. septembar Velika nagrada Holandije, Zandvort
12. septembar Velika nagrada Italije, Monca
26. septembar Velika nagrada Rusije, Soči
3. oktobar Velika nagrada Singapura, Marina Bej
10. oktobar Velika nagrada Japana, Suzuka
24. oktobar Velika nagrada SAD, Ostin
31. oktobar Velika nagrada Meksika, Ermanos Rodriges
14. novembar Velika nagrada Brazila, Interlagos
21. novembar Velika nagrada Australije, Albert Park
5. decembar Velika nagrada Saudijske Arabije, Džeda
12. decembar Velika nagrada Abu Dabija, Jas Marina

U odnosu na prethodne godine, Formulu 1 ćete od ove sezone moći da pratite na kanalima Sport Kluba u celom regionu. To obuhvata sve treninge, kvalifikacije i trke, a u zavisnosti od ostalih prenosa i akciju u nižim kategorijama. Budite uz nas!

Komentari

Vaš komentar