Neki novi klinci vol. 12

Formula 1 16. mar 202210:00 > 10:19 4 komentara
Alfa Romeo/Diederik Van Ver Laan/DPPI

Naslov je izvesno pogrešan, pošto je kada su u pitanju novajlije u Formuli 1 ove sezone tu je samo jedan, a tek ćemo videti da li je jedan, ali vredan. Ipak, tradicija koja je započeta pre pet godina je tu da je čuvamo, tako da se držimo nekih novih klinaca i kada je u pitanju jednina.

Neki novi klinci

I taj jedan jedini je Guanju Džou, koji će predstojećeg vikenda postati prvi Kinez u istoriji Formule 1 pošto su u Alfa Romeu odlučili da mu pruže priliku. Iako su ga mnogi okarakterisali kao vozača koji plaća svoje mesto u timu, Džou se u sjajnom svetlu prikazao u Formuli 2 i iako postoje vozači koji su zaslužili da se možda pre njega nađu u Formuli 1, to ne znači da nije zaslužio taj korak napred.

Među tim vozačima koji su izvesno zaslužili mesto u Formuli 1 svakako se izdvaja Oskar Pjastri, aktuelni šampion Formule 2, koji zbog pravila nema ni prava da brani titulu. Umesto toga, Pjastri će ove godine obavljati dužnost test i rezervnog vozača Alpina, ali će isto tako biti i rezerva za Meklaren, pošto su dva tima postigla dogovor o tome, sve u cilju da mladi Australijanac dobije što više prilika na stazi.

Pjastri je, inače, na tronu nasledio Miha Šumahera, koji je bio jedan od trojice debitanata na gridu prošle godine. Sin sedmostrukog svetskog šampiona Mihaela Šumahera debitovao je u Hasu, uz još jednog novajliju Nikitu Mazepina, a u njihovom društvu našao se i vozač Alfa Taurija Juki Cunoda.

Juki Cunoda
Getty Images / Red Bull Content Pool

Titulu najboljeg rukija očekivano je poneo mladi Japanac, koji je zauzeo 14. poziciju u generalnom plasmanu sa 34 osvojenih bodova. Iako je u skladu sa prilagođavanjem na Formulu 1 imao mnogo uspona i padova, Cunoda je pridobio veliki broj navijača, a najbolji rezultat bilo mu je četvrto mesto na zatvaranju sezone u Abu Dabiju. Šumaher i Mazepin su se utopili u sivilo Hasa, pa nijedan od njih dvojice nije uspeo da stigne do prvog boda u Formuli 1. Nemački automobilista je bio bolji od njih dvojice, svakako znatno konstantniji, a najbolju priliku za bodove imao je u Mađarskoj gde je bio 13.

Sva trojica prošlogodišnjih rukija trebalo je da zadrže svoja mesta u timovima i za ovu sezonu, ali je posle ruske invazije na Rusiju i povlačenja glavnog sponzora Uralkalija Has uručio otkaz Mazepinu. Iako se pretpostavljalo da će se američki tim odlučiti za Pjetra Fitipaldija, unuka dvostrukog svetskog šampiona Emersona, na kraju je vratio u svoje redove Kevina Magnusena, tako da će Džou biti jedini ruki ove sezone, barem što se tiče posla za stalno. I sad je došlo vreme da ga predstavimo.

Guanju Džou

Mladi Kinez je rođen u Šangaju, a svoj put ka Formuli 1 počeo je sa osam godina, kada je otkrio karting. U cilju svog napretka preselio se u Šefild, gde je trijumfovao u brojnim evropskim takmičenjima, pa čak i debitovao na Svetskom šampionatu, gde je jedan od vozača sa kojima je odmerio snage bio i Lando Noris.

Guanju Džou
Alfa Romeo/Antonin Vincent/DPPI

Prelazak u jednosede čekao ga je 2015, kada je bio 16-godišnjak, a debi je imao u italijanskoj Formuli 4, kao vozač Prema tima i već tada je privukao pažnju Ferarijeve akademije, čiji je postao član. Sezonu je završio kao vicešampion i najbolji debitant, a pobedio ga je malo poznati Estonac Ralf Aron, za nešto više od 100 bodova. U godinama koje su sledile Džou je konstantno napredovao posle prelaska u evropsku Formulu 3, gde je prvo vozio za Motopark, a potom se vratio u Premu. U prvoj sezoni je imao dva podijuma, u drugoj pet, da bi se u poslednjoj konačno našao na najvišem stepeniku, i to dva puta, a završio ju je kao osmi u generalnom plasmanu.

Paralelno sa obavezama u tom šampionatu, postao je razvojni vozač za Tečita tim u Formuli E, ali nije se dugo zadržao u toj ulozi, pošto je usledio njegov prelazak u Formulu 2, u kojoj je branio boje Virtuozi rejsinga. Tada je već ostao bez mesta u Ferarijevoj akademiji, ali je u prvoj sezoni svima pokazao je da je ozbiljan talenat, pet puta se našavši na podijumu, a jednom na pol poziciji. Naredne sezone je osetio slast prve pobede, i to na sprint trci u Sočiju, a još pet puta je stigao do podijuma, pa je napredovao za jednu poziciju u odnosu na prethodnu sezonu i zauzeo je šesto mesto u plasmanu.

Zahvaljujući sjajnim vožnjama skrenuo je pažnju Renoa na sebe, pa je priključen razvojnom programu za mlade vozače te kompanije, a dobio je i ulogu test i razvojnog vozača tog tima koji se od prošle sezone takmiči kao Alpin. To je i te kako dovelo dovelo do njegovog napretka – imao je dve pobede u prve četiri trke sezone, ali je posle do velikog finala u Jas Marini slavio samo jednom, i to na „Silverstonu“. Pjastri je prošle sezone bio jednostavno nezaustavljiv, sezonu je završio sa 252,5 boda, ispred Rusa Roberta Švarcmana sa 192, dok je Džou bio treći sa 183.

Guanju Džou
Alfa Romeo/Antonin Vincent/DPPI

Mnogi su se pitali zašto se Alfa Romeo odlučio baš za Džoua, ali je odavno jasno da u tom timu igraju na kartu mladosti i iskustva. Na mesto Kimija Raikonena stigao je Valteri Botas, a pošto je bilo jasno da se u Ferariju više ne pitaju ko će zauzeti drugo mesto Antonio Đovinaci je otpao, ali i ne samo zbog toga, već jer se nije pokazao u najboljem svetlu u drugom delu sezone. U Alfa Romeu su razmatrali mnoge talente iz Formule 2, između ostalog i Pjastrija i Kaluma Ajlota, ali je na kraju odluka pala na mladog Kineza zbog njegovog sazrevanja tokom godina u Formuli 2, kao i činjenici da se dobro pokazao kada je dobio priliku da vozi za Alpin na prvom treningu u Austriji. Treba napomenuti da je Džou tada vozio umesto Fernanda Alonsa, koji mu je bio idol dok je odrastao.

Za Alfa Romeo je dodatni plus to što Džou ima solidnu finansijsku podršku, pošto je interesovanje za njega među kineskim kompanijama neverovatno poraslo. Očekuje se da će na taj način profitirati i sam kineski automobilista, kao i njegov tim, pošto je izvesno da plan nije da saradnja potraje samo jednu sezonu. Džou će svakako ispisati nove stranice istorije samim ulaskom u Formulu 1, a koliko zapravo može saznaćemo u narednim mesecima, a izvesno i godinama…

Formulu 1 možete pratiti na kanalima Sport Kluba uz SBB ili ukoliko još niste korisnik SBB usluga – putem EON aplikacije uz EON pakete van SBB mreže koji su dostupni preko bilo kog interneta u Srbiji. EON sport paket dostupan je za 799 dinara, bez ugovorne obaveze u narednih 30 dana. (PROMO)

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare