Neki novi klinci vol. 9

Formula 1 18. mar. 202110:00 > 19. mar. 2021 11:104 komentara
Podeli:
Mik Šumaher
REUTERS/Francois Lenoir

Do pre nekoliko godinu nismo imali priliku da malo bolje upoznamo mlade nade pre njihovog ulaska u Formulu 1, ali se to, srećom, promenilo, što je delom zasluga i Sport Kluba.

Povezano:

I evo, pred ovogodišnji šampionat, možemo da kažemo da već veoma dobro poznajemo novajlije koje su se izborile za svoje mesto pod suncem Formule 1. Ove godine će ih biti trojica, za razliku od prošle, kada se na početku sezone u bolidu našao samo jedan jedini ruki, ali su je spletom raznih okolnosti završila trojica. Nijedan od njih nije uspeo da se domogne nijednog boda, što je više bilo do bolida, nego do njih samih.

Kada je sezona konačno krenula posle odlaganja zbog pandemije koronavirusa, jedini novi vozač na gridu bio je Nikolas Latifi, koji je dobio priliku u Vilijamsu. Kanađanin je isto kao i njegov, može se reći, talentovaniji timski kolega Džordž Rasel bio žrtva izuzetno nepouzdanog bolida, zbog čega nije mogao bolje od 11. pozicije u dva navrata. Rasel jeste osvojio tri boda prošle godine, ali ne kao vozač Vilijamsa, već Mercedesa, kada je menjao Luisa Hamiltona koji je bio zaražen koronavirusom. Priliku da tada uskoči u Raselov bolid dobio je njegov sunarodnik Džejk Ejtken, koji je Veliku nagradu Sakira završio na 16. poziciji.

Na istoj trci debitovao je i Pjetro Fitipaldi, kao zamena za Romana Grožana koji je nedelju dana ranije na stazi „Sakir“ doživeo opekotine u teškom udesu, pa i prerano završio ne samo sezonu, već i karijeru u Formuli 1. Pjetro je tako postao četvrti član svoje porodice koji je vozio u Formuli 1, posle dede Emersona, svetskog šampiona iz 1972. i 1974. godine, njegovog brata Vilsona i svog ujaka Kristijana. Mladi Brazilac je na dvema trkama na kojima je vozio bio 17. i 19, ali je praktično bez toga, najviše zbog sponzora, ostao bez šanse da uopšte bude u konkurenciji da vozi ove godine za Has.

Nikolas Latifi
Pool via REUTERS/Kirill Kudryavtsev

Američki tim se, očekivano, odlučio da priliku pruži Miku Šumaheru i Nikiti Mazepinu, iako je izbor Rusa bio poprilično kontroverzan i naišao je na žestoko protivljenje, ali ćemo se time pozabaviti kasnije u tekstu. Pored njih, u šampionat ulazi Juki Cunoda, koji će braniti boje Alfa Taurija, a upravo od njega krećemo predstavljanje ovogodišnje klase rukija.

Juki Cunoda

Jednostavno, Cunoda je ove godine morao da se nađe u Formuli 1 i postane prvi predstavnik svoje zemlje u šampionatu od Kamuija Kobajašija, koji je poslednju trku vozio 2014. godine. Mladi japanski automobilista tokom većeg dela karijere ima podršku Honde i bilo je samo pitanje vremena kada će dobiti priliku u Alfa Tauriju. I to uprkos činjenici da je japanska kompanija objavila povlačenje iz Formule 1 na kraju ove godine, s obzirom na njegove očigledne vozačke kvalitete.

Juki je još kao klinac upoznao čari auto-moto sporta, zahvaljujući ocu koji je i sâm bio trkač, a zatim i mehaničar. U profesionalni svet ušao je kao desetogodišnjak, kada je počeo da se takmiči u japanskom karting šampionatu. Nije mnogo vremena bilo potrebno da privuče pažnju Honde i postane polaznik njene škole na legendarnoj „Suzuki“, a potom i član projekta Formule snova. Debi u jednosedima imao je 2016. godine u japanskoj Formuli 4, a koliko je talentovan videlo se već na prvoj trci, na kojoj je zauzeo drugo mesto.

Juki Cunoda
Getty Images / Red Bull Content Pool

Njegov napredak je bio neverovatan, godinu dana kasnije osvojio je titulu u regionalnom šampionatu, a 2018. i u japanskoj Formuli 4. Do tog uspeha je stigao ostvarivši sedam pobeda, ukupno 11 podijuma, uz osam pol pozicija, a potom je stupio na veću scenu, pošto je prešao u Formulu 3. Imao je mnogo uspona i padova, ali je zablistao na „Monci“, gde je ostvario svoju jedinu pobedu u tom šampionatu, da bi potom napravio korak napred, u Formulu 2.

Nekonstantnost ga je i te kako koštala da se ozbiljnije bori za titulu, koja je na kraju otišla u ruke Miha Šumahera, ali je uprkos tome sezona za mladog Japanca bila sjajna. Završio ju je sa 200 bodova, 15 manje od nemačkog automobiliste, pošto se tri puta našao na najvišem stepeniku pobedničkog postolja na 24 trke, a još četiri puta na podijumu. Svojom vožnjom oduševio je mnoge i na najbolji mogući način najavio šta bismo mogli od njega da očekujemo u Formuli 1, a u prilog mu ide to kako se brzo navikao na Formulu 2.

Mik Šumaher

Porodica Šumaher vraća se na velika vrata u Formulu 1, a za to je zaslužan sin sedmostrukog svetskog šampiona Mihaela – Mik. Mladi nemački automobilista na veliku scenu stupa posle osvojene titule u Formuli 2, u kojoj je mnogo puta pokazao da krv nije voda. To što se preziva Šumaher svakako mu je i pomoglo i odmoglo poslednjih godina, ali je on svoje mesto u Hasu i te kako zaslužio. I to znači da ćemo prvi put posle više od osam godina u prenosima videti skraćenicu ’MSC’, na čemu je Mik insistirao zbog emotivne veze koju oseća prema tome.

Mik Šumaher
© 2021 Haas F1 Team

O stanju njegovog oca, nešto više od sedam godine posle nesreće na skijanju, vrlo malo se zna, a i sâm Mik ne priča o tome. Ipak, voli da pomene da mu je otac idol, a u njegovom odsustvu uz njega su stalno majka Korina i Zabine Kem, menadžerka sedmostrukog svetskog šampiona. Mik će, inače, biti treći član svoje porodice koji će voziti u Formuli 1, posle svog oca i strica Ralfa, a kako je krenulo za koju sezonu jedan od rivala mogao bi da mu postane brat od strica Davide.

Mik je rođen godinu i po dana pre nego što je njegov otac osvojio treću titulu i započeo dominaciju sa Ferarijem koja je trajala pet sezona. Sigurno mu je prezime Šumaher otvorilo neka vrata, ali je na startu karijere odlučio da se distancira od njega, pa se takmičio pod devojačkim prezimenom svoje majke – Beč. Svoj profesionalni debi u kartingu imao je kao osmogodišnjak, postepeno je napredovao, pa je 2013. godine bio treći u nemačkom šampionatu. Godinu dana kasnije napredovao je za jedno mesto, a iako nije koristio svoje pravo ime njegovi uspesi nisu promakli medijima, pa je njegov identitet na kraju otkriven.

Svoje pravo prezime počeo je da koristi kada je prešao u jednosede, što se desilo 2015. godine. Dve sezone proveo je u Formuli 4, drugu je završio kao vicešampion, a paralelno se takmičio u italijanskoj Formuli 4, u kojoj je takođe bio drugi. Te godine je i započeta njegova veza sa Prema timom, sa kojim je napredovao kroz niže kategorije, a trajala je do ove sezone. Posle Formule 4 usledio je donekle čudan potez, pošto je odlučio da učestvuje u MRF čelendžu, šampionatu koji se vozi u Aziji, a sezonu je završio na trećem mestu.

Mik Šumaher
© 2021 Haas F1 Team

Zatim je došlo do povratka u Evropu, pa tako i debi u Formuli 3, a te 2017. godine najbolji plasman bilo mu je treće mesto u Monci. Uprkos činjenici da je bio najlošiji od četvorice vozača svoje ekipe, ostao je u njemu, a ispostavilo se da je to najbolja odluka koju su čelnici Prema tima mogli da donesu. Šumaher mu je doneo titulu i to uprkos izuzetno lošoj prvoj polovini sezone, čemu u prilog ide činjenica da je posle svoje prve pobede, na 15. trci te godine, imao 67 bodova manje od vodećeg Dena Tiktuma. Međutim, u drugoj polovini je ostvario još sedam trijumfa, ukupno 14 puta se našao na podijumu, i Britanca je pobedio za 57 bodova.

To je bilo više nego dovoljno da dobije mesto u Ferarijevoj akademiji i očekivano je odmah potom prešao u Formulu 2. Prilagođavanje nije bilo lako, ali je postepeno mladi Nemac napredovao, pa je tako došao do prve pobede, na „Hungaroringu“, što mu je bio jedini podijum u debitantskoj sezoni. Ono što je karakteristično za Formulu 2 je da svi vozači imaju mnogo uspona i padova, a na kraju onaj sa najmanje grešaka na kraju biva najbolji, a takav slučaj je bio baš sa Mikom prošle godine.

Na početku sezone se činilo da nikako ne uspeva da pronađe pravi ritam, imao je mnogo problema, ali dva podijuma u Mađarskoj nagovestila su da će se umešati u borbu za titulu. Ipak, nikako nije uspevao da dođe do najvišeg stepenika pobedničkog postolja, a kada se to promenilo jasno je bilo da je postao prvi favorit za titulu. U Monci je došao do prve pobede u sezoni, a uprkos tome što se nije našao na podijumu na „Muđelu“, preuzeo je vođstvo u generalnom plasmanu. Usledila je velika borba između njega i Kaluma Ajlota, a uprkos problemima na velikom finalu u Bahreinu, titula je na kraju otišla u ruke mladog Nemca, sa 14 bodova razlike.

Mik Šumaher
Pool via REUTERS/Miguel Medina

Još pre nego što je osvojio titulu, jasno je bilo da je potrebno da se desi pravo čudo pa da se Mik Šumaher ne nađe u Formuli 1 ove godine. Na to su ukazivale brojne činjenice, između ostalog, i to da je više puta testirao za Ferari, a debi tokom trkačkog vikenda Formule 1 trebalo je da ima na Velikoj nagradi Ajfela. Tada je na prvom treningu u Alfa Romeu trebalo da zameni Antonija Đovinacija, ali je kompletna akcija na „Nirburgringu“ otkazana zbog lošeg vremena. Umesto toga, debitovao je na prvom treningu na zatvaranju sezone u Abu Dabiju, kao vozač Hasa.

Mladi Nemac se, inače, za volanom jednog bolida Formule 1 našao na Velikoj nagradi Belgije 2017. godine, kada je vozio očev šampionski Beneton iz 1994. Prošle sezone je učestvovao u proslavi 1.000. trke Ferarija u šampionatu, kada je provozao legendarni F2004, a tom prilikom je nosio i očevu kacigu. Svakako, svi navijači Mihaela Šumahera sa nestrpljenjem čekaju da vide Mika na stazi, a iako će njegovi rezultati zavisiti od ne tako dobrog bolida Hasa, izvesno je da je samo pitanje vremena kada će završiti u boljem timu, čitajte – Ferariju.

Nikita Mazepin

Izbor Mazepina za vozača Hasa izazvao je veliku kontroverzu, ali je još jedan pokazatelj da novac i te kako ima veliku ulogu za pojedine timove. Hint – pogledajte kako izgleda ovogodišnji bolid Hasa… Ono što niko ne spori jeste da je mladi Rus talentovan vozač, ali i da bi teško već sada stigao do Formule 1 da nije njegovih bogatih sponzora. I upravo to mu je sačuvalo mesto u američkom timu, uprkos zahtevima da mu se uruči otkaz. Ali, pre nego što pređemo na to, moramo da se pozabavimo dosadašnjim delom njegove karijere.

Nikita Mazepin
© 2021 Haas F1 Team

Nikita je sin ruskog biznismena Dmitrija Mazepina, čije bogatstvo se procenjuje na više od milijardu dolara, a koji je na čelu kompanije Uralhem, koja se, između ostalog, bavi proizvodnjom mineralnih đubriva. Jasno je da mu je novac pomogao da brže od pojedinih svojih sunarodnika napreduje kroz niže kategorije auto-moto sporta, pošto rezultate dugo nije imao. Karijeru je započeo u kartingu, a debi u jednosedima imao je na nekoliko trka u MRF čelendžu kao 15-godišnjak. Usledilo je takmičenje u Formuli Reno, uporedo sa Tojotinom trkačkom serijom, a zatim i evropskoj Formuli 3. U njoj se zadržao dve sezone, a zatim prešao u GP3 seriju, gde je zablistao vozeći za ART.

Te 2018. godine je na 18 trka ostvario četiri pobede, još četiri puta se našao na podijumu, a to mu je bilo dovoljno za drugo mesto, iza pokojnog Antoana Imbera, a njih dvojicu je na kraju delilo 16 bodova. ART mu je omogućio prelazak u Formulu 2, a paralelno se takmičio u azijskoj Formuli 3, u kojoj je beležio zapaženije rezultate, pa je tako zauzeo treće mesto u sezoni 2019/20. Prvu sezonu u Formuli 2 završio je sa samo 11 bodova, prošle godine je napredovao, pa je upisao dve pobede i ukupno šest podijuma, ali nije mogao bolje od petog mesta u šampionatu. Pored već pomenute trojice (Šumahera, Ajlota i Cunode) ispred Mazepina je bio i njegov sunarodnik Robert Švarcman.

Još pre nego što je završen prošlogodišnji šampionat Formule 1, potvrđeno je da će Mazepinu pripasti mesto u Hasu, uz Šumahera, a nekoliko dana kasnije došlo je do velikog skandala. Mladi Rus je na svom profilu na društvenoj mreži Instagram objavio video kako u automobilu hvata jednu devojku za grudi, što je dovelo do reakcija sa svih strana i poziva da mu se uruči otkaz. Iz Hasa su osudili takvo ponašanje, video okarakterisali „odvratnim“, uz poruku da će se interno pozabaviti tim pitanjem.

Nikita Mazepin
© 2021 Haas F1 Team

Sâm Mazepin se izvinio, istakavši da „teži većim standardima kao vozač Formule 1 i priznaje da je razočarao sebe i mnoge ljude“. Međutim, to izvinjenje je izbrisao devet dana kasnije, da bi nedavno istakao da shvata da je pogrešio. Devojka koju je Mazepin neprikladno pipao prvobitno ga je branila, istakla da je to bila šala između dvoje prijatelje, ali je potom stavila poruku da muškarcima ne treba dozvoliti da vas pipaju, ako vi to ne dozvoljavate. Rus je zadržao svoje mesto, ali ostaje taj oblak sumnje iznad njega zbog svega što se desilo.

Iako će postati četvrti ruski vozač u Formuli 1, posle Vitalija Petrova, Sergeja Sirotkina i Danila Kvjata, Mazepin se neće takmičiti pod zastavom Rusije, već neutralnom. Razlog za to je suspenzija koju je izrekla Svetska antidoping agencija zbog sistemskog dopinga u njegovoj domovini, ali to nije sprečilo Has da oboji svoj bolid u boje ruske zastave. Iz američkog tima su istakli da su se za takvo farbanje odlučili još pre nego što je WADA potvrdila zabranu i pod okriljem Svetske automobilske federacije, ali je sigurno da razrešenje celog slučaja nije ni blizu…

Ono što je ste blizu je početak nove sezone Formule 1, a predstavljanje novajlija je naš tradicionalni način da započnemo najavu svega onoga što nas čeka narednih meseci na stazama širom sveta. Sve trke, kvalifikacije i treninge moći ćete da pratite na kanalima Sport Kluba u celom regionu, uz brojne tekstove na našem sajtu.

Komentari

Vaš komentar