Nova era Formule 1

Formula 1 17. mar 202210:00 > 10:11 4 komentara
Maks Ferstapen
Getty Images / Red Bull Content Pool

Iako je prošla sezona Formule 1 završena još početkom decembra utisci o njoj se još nisu stišali uprkos tome što brojimo sitno do početka nove u kojoj ćemo videti najveće promene bolida u poslednjih 40 godina, a neki bi rekli čak i u istoriji sporta.

F1 2022.

Svi znaju na koji način je Maks Ferstapen prekinuo dominaciju Luisa Hamiltona, dok je Mercedes ipak ostao nepobediv kao konstruktor u hibridnoj turbo eri koja je trajala od 2014. do prošle godine. Suvišno je više pričati o tome, obavljena je istraga o svim dešavanjima tokom finalne trke u Abu Dabiju, a cenu je očekivano platio trkački direktor Majkl Masi, koji je prekomandovan na drugu poziciju. Izvesno je da će određena senka uvek stajati nad prethodnom sezonom, ali je konačno došlo vreme da to ostavimo iza sebe i koncentrišemo se na ono što je pred nama i što ćemo gledati ekskluzivno na kanalima Sport Kluba.

Kao i svaki put kada su uvođena nova pravila timovi su ih drugačije tumačili, ali je utisak da nikada nije bilo toliko dramatičnih razlika kao što je slučaj sada. Promene su, inače, bile planirane za prošlu sezonu i najavljene su 2019, ali je zbog pandemije koronavirusa njihova primena odložena za godinu dana. One su istinski bile neophodne, ali je zaista sreća što nam je odlaganje donelo spektakularnu sezonu posle niza onih čiji ishod je bio jasan mnogo pre poslednje trke.

Luis Hamilton
© 2022 Mercedes-Benz AG

Nova pravila za cilj imaju da ubrzaju Formulu 1, ali posebno da olakšaju praćenje bolida, pa samim tim i preticanja, što bi samo po sebi trebalo da dovede do više akcije tokom trka. Testiranja su nam tek simbolično otkrila da je napravljen pomak, ali pravu sliku svakako ne možemo da dobijemo pre nego što dođe vreme za prvu trku sezone. Utisak je da je Red Bul najbolje iskoristio promene i kao favorit ulazi u ovogodišnji šampionat, da je Ferari najviše napredovao, dok Mercedes možda ne dočekuje najspremniji otvaranje sezone, ali se očekuje njegov napredak kako trke budu odmicale. U priči o novoj eri Formule 1 prvo ćemo se pozabaviti time šta znače nova pravila, a potom timovima i kako se rangiraju kada se u obzir uzmu predsezonska testiranja, koja treba gledati i sa zadrškom, donekle.

Promene pravila

Glavni problem u prethodnoj eri Formule 1 bilo je to što su preticanja bila skoro pa nemoguća, a na određenim stazama zaista nemoguća. Uvođenjem novih pravila u Formuli 1 su se pozabavili upravo time, iako sami bolidi ne izgledaju baš dramatično drugačije u odnosu na prethodne. Neke promene je moguće videti golim okom, ali se većina njih nalazi, reklo bi se, ispod haube, u ovom slučaju šasije. Svaki od timova ih je interpretirao na svoj način, a kada krene trkanje videćemo ko ih je najbolje iskoristio, a ko je iz svega izašao kao riba na suvom.

Ono što je bitno naglasiti je da je oblik svakog dela bolida promenjen u odnosu na prethodna pravila, a opet razlike između izgleda među timovima su možda i najveće koje smo ikada videli. Na svim promenama se temeljno radilo, ništa nije došlo preko noći, a najviše se tiču aerodinamike jer ona utiče na to kako se bolidi ponašanju na stazi i sve u cilju boljeg trkanja. Ranije je zbog protoka vazduha iza bolida koji prate vozačima bilo teško da zadrže pravu brzinu u krivinama, iako bi im zavetrina na pravcu pomagala, što je otežavalo preticanja.

Karlos Sains junior
Ferrari S.p.A.

Ideja novih pravila je da se protok vazduha koji se stvara iskoristi na najbolji način, a to je da ide preko bolida koji se nalazi iza i pomaže pri preticanju. Studije koje su obavljene otkako je usvojen paket novih pravila ukazuju da ispunjavaju ono šta im je zapravo cilj. Pomenute promene su izvesno najveće još od 1983. godine, kada su bolidi praktično usporeni jer se činilo da su prebrzi, a sada je učinjeno upravo suprotno.

Glavne promene na bolidima su sledeće:
– podovi u obliku krila, poznati još kao venturi tuneli, sa znatno većim ulazima i izlazima nego ranije.

– prednja krila koja se oslanjaju na znatno niže noseve.
– zadnja krila koja su znatno oblija u odnosu na prethodne sezone.
– mnogo veći pneumatici, od 18 inča (prošlogodišnji su bili od 13 inča), sa ranije definisanim deflektovima na njima.
– uklonjeni su kompleksni delovi sa bočnih strana bolida, što su skoro svi timovi različito protumačili.

Sada je glavno pitanje kako će to sve funkcionisati u uslovima trka, a kao i uvek pravu sliku sigurno nećemo dobiti odmah. Ovi bolidi su znatno teži od svojih prethodnika, pa su i teži za upravljanje u krivinama, na šta su se vozači posebno žalili tokom testiranja, a velika nepoznanica je i izdržljivost pneumatika. Srećom, na odgovor nećemo morati dugo da čekamo, ali barem što se tiče predsezone donekle možemo da naslutimo odnos snaga barem na početku, a videćemo da li će se i koliko to promeniti kako šampionat bude odmicao. Krenimo redom…

Red Bul

Maks Ferstapen
Getty Images / Red Bull Content Pool

Kako stvari stoje, Maks Ferstapen je glavni favorit za osvajanje titule ove godine, ne samo zbog činjenice da je brani, već i na osnovu svega viđenog tokom predsezone. Red Bul je, čini se, najbolje protumačio nove propise, pokazao je neverovatnu pouzdanost kako na “Katalunji”, tako i na “Sakiru”, gde je Holanđanin ostvario najbrže vreme, u samom finišu poslednjih testiranja. I sve to uprkos povlačenju Honde iz Formule 1, što je dovelo do toga da austrijski tim sam na sebe preuzme razvijanje tog motora.

To svakako ne znači da će Red Bul imati lak posao, baš naprotiv, ali ovoga puta su u drugačijoj ulozi, nisu više ti koji žele nekoga da svrgnu sa trona, već su oni ti koji su plen, prvenstveno Ferstapen. Aktuelni šampion je produžio svoju vernost timu do 2028. godine, čime je jasno svima stavio do znanja kakve su mu ambicije, a ono što je na njegovoj strani svakako je i to što ima timskog kolegu koji će mu pomoći u ostvarenju ciljeva. Serhio Peres je ozbiljan vozač koji bi svakako morao više da koristi svoje šanse nego što je slučaj bio prošle godine, što bi Red Bulu pomoglo u konkurenciji konstruktora. To da je spreman da bude timski igrač i pomogne Maksu već je pokazao u više navrata, a izvesno je da će tu ulogu imati i ove godine.

Mercedes

Luis Hamilton
© 2022 Mercedes-Benz AG

U Mercedesu svakako ove sezone žele da vrate titulu u svoj posed, ali njihova predsezona nije protekla baš kako su se nadali. Između dva testiranja bolid je pretrpeo ozbiljne promene, posebno na bočnim stranama, čiju legalnost su mnogi doveli u pitanje, ali ništa više od toga. U svakom slučaju, testiranja su prošla uz određene probleme, što je navelo Luisa Hamiltona da kaže da njegov tim barem na početku sezone nema bolid za pobede.

Možda to i ispadne istina, ali ne treba zaboraviti koliko puta je sedmostruki svetski šampion imao takve izjave prethodnih sezona. Izvesno je da u Mercedesu naporno rade na unapređenjima, tako da treba očekivati određene promene iz nedelje u nedelju i svakako borbu za titulu. Hamilton je ove godine dobio novog timskog kolegu Džordža Rasela, koji je zamenio Valterija Botasa i sigurno je da je on željan dokazivanja. Ne treba očekivati da će Rasel ikako moći da ugrozi Hamiltona, ali svakako će se boriti ne samo za podijume, već i pobede, koliko to bude moguće.

Ferari

Šarl Lekler
Ferrari S.p.A.

Tim koji je najviše napredovao između dve sezone sigurno je Ferari, koji je u svojoj senci ostavio i Mercedes. Italijanski tim iza sebe ima dve užasne sezone koje spadaju među najgore u istoriji legendarne ekipe, a u modelu F1-75 odgovor je zašto su iz Ferarija još pre dve godine najavili da se koncentrišu na 2022. Šarl Lekler je bio bolji od dvojice vozača italijanskog tima na poslednjim testiranjima, a i on i Karlos Sains junior blistali su od zadovoljstva svojom predsezonom.

Međutim, obojica su jasno u svojim izjavama umanjivali svoje šanse po pitanju sezone, već su naglašavali da su favoriti Red Bul i Mercedes, za koji su rekli da krije svoje prave karte. U italijanskom timu su prethodnih godina bili zarobljeni u začaranom krugu loših odluka, a cenu toga su platili vozači. Sadašnja vozačka postava izvesno će imati šansu da prekine post Ferarija bez titule koji traje od 2007. godine, ali samo ukoliko budu napredovali tokom sezone, u suprotnom Red Bul i Mercedes će ih ostaviti u prašini. Ako bi se gledalo ko ima veće šanse možda je Sains za nijansu ispred, ali to ne znači da Lekler nema dovoljan motiv, baš naprotiv.

Meklaren

Lando Noris
Lars Baron/Getty Images

Britanski tim je prošle sezone prekinuo post bez trijumfa koji je trajao skoro devet godina, ali je ipak morao da se zadovolji četvrtim mestom u konkurenciji konstruktora, iza Ferarija. U Meklarenu svakako žele da uzvrate udarac, ali sudeći po predsezonskim testiranjima neće imati lak posao u toj misiji. Testiranja na “Katalunji” protekla su veoma dobro za njih, dok su u Bahreinu usledili problemi, kojih bi bilo čak i da Danijel Rikardo nije bio pozitivan na koronavirus, pa je Lando Noris morao da preuzme i njegove obaveze.

Australijanac je uspeo da se oporavi za početak sezone, ali je izvesno da je ne dočekuje u najboljoj formi. S druge strane, Noris se pokazao veoma dobro u određenim periodima testiranja, iako ga je mučio problem sa kočnicama, a iako nije napravljen pomak kakav su mnogi očekivali, Meklaren će izvesno vrebati svoju šansu iz prikrajka. Ako uspeju da isprave sve ono što ih je mučilo tokom testiranja možda će Noris i Rikardo moći da se uključe u borbu za veoma dobar plasman, ali ćemo to tek otkriti.

Alpin

Fernando Alonso
Rudy Carezzevoli/Getty Images

Još jedan tim koji je napredovao u odnosu na prošlu sezonu jeste Alpin ili barem to tako izgleda na osnovu predsezonskih testiranja. Esteban Okon se upisao među pobednike na Velikoj nagradi Mađarske, što je svakako obeležilo sezonu francuskog tima, ali je to učinio spletom različitih okolnosti, ali i zahvaljujući tome što je Fernando Alonso dugo uspeo da iza sebe zadrži Luisa Hamiltona. Obojica su više puta tokom prošle godine naglašavali da se koncentrišu na ovu, a tokom testiranja su poslali jasnu poruku da je napredak ostvaren.

Dvostruki svetski šampion je imao četvrto najbolje vreme tokom testiranja u Bahreinu, ali je teško proceniti šta to znači po pitanju ritma u samoj trci. Utisak je da su u Alpinu pomalo i skrivali karte, protiv njih je to što nema drugih timova koji koriste iste motore, ali će ključ njihovih rezultata biti u razvoju tokom sezone. Teško je bilo šta prognozirati, šanse da francuski tim ima bolid za titulu su male, ali viđali smo i veća iznenađenja tokom istorije Formule 1. Alonso će izvesno znati da izvuče maksimum, ali tek kada dođe vreme za trke saznaćemo šta je to zapravo.

Aston Martin

Sebastijan Fetel
Lars Baron/Getty Images

S obzirom na veličinu brenda Aston Martina kao takvog teško je poverovati da iko u tom timu ima ambiciju da budu na sredini poretka u Formuli 1, ali je takva trenutno realnost. Svoje nade legendarna marka polaže u četvorostrukog svetskog šampiona Sebastijana Fetela i Lensa Strola, koji su tokom testiranja imali solidan ritam, ali ne baš toliko dobar da priprete najboljim timovima, pa i Meklarenu, recimo.

Ono što jeste na strani Aston Martina je pouzdanost, pošto tokom testiranja nisu imali većih problema, iako su se mnogi mučili po paklenim vrućinama u Bahreinu. Ipak, ono na čemu moraju da rade u timu sa sedištem na “Silverstonu” jeste brzina, koja im trenutno nedostaje da bi Fetel i Strol mogli da budu redovno u konkurenciji za podijum, što im je svakako dugoročni cilj.

Alfa Tauri

Juki Cunoda
Lars Baron/Getty Images

U ovom trenutku se čini da će Alfa Tauri imati težak posao da kao u nekim od prethodnih sezona bude jedno od najprijatnijih iznenađenja. Italijanski tim će koristiti iste pogonske jedinice kao Red Bul – Hondine, koje razvija ekipa u Milton Kinzu, ali predsezonska testiranja ukazuju da neće tako lako ostati u sredini poretka kao ranije.

Dobra stvar za Pjera Gaslija i Jukija Cunodu je to što vrlo dobro znaju da koriste prilike koje im se ukažu – tako su i došli do najboljih plasmana svoje karijere – Francuz trijumfa u Monci 2021, a njegov timski kolega do četvrtog mesta u Abu Dabiju prošle godine. Njih dvojica odlično sarađuju, to je svakako na njihovoj strani, ali bi sve bolje rezultate od njih trebalo očekivati kako sezona bude odmicala.

Alfa Romeo

Alfa Romeo/Diederik Van Der Laan/DPPI

Nekadašnji Zauber, sada Alfa Romeo, odlučio se da promeni kompletnu vozačku postavu. Još na početku prošle sezone bilo je za očekivati da će ona biti poslednja u karijeri Kimija Raikonena, kojeg je zamenio njegov sunarodnik Valteri Botas, dok je na mesto Antonija Đovinacija stigao Guanju Džou, prvi Kinez u istoriji Formuli 1 i ujedno jedini debitant u ovogodišnjem šampionatu.

U Alfa Romeu su lepo uskladili mladost i iskustvo, testiranja su za njih prošla bez većih poteškoća, ali isto tako pravu sliku o tome šta zapravo oni mogu nismo dobili. Izvesno je da će se Botas boriti za poneki bod, a za Džoua ćemo tek posle nekoliko trka moći da izvedemo pravi zaključak. Mladi Kinez je stvarno u Formuli 2 tokom vremena pokazao veliki napredak, od Botasa će moći mnogo da nauči, ali je samo pitanje koliko njihov bolid može.

Vilijams

Nikolas Latifi
Williams Racing

Iako je Vilijams prošle godine napredovao, čini se da je najslabiji od svih 10 timova na početku ove sezone. Ono što je zanimljivo jeste da su vozači Vilijamsa Nikolas Latifi i Aleksander Albon svoja najbolja vremena postavili u izuzetno toplim uslovima na “Sakiru”, dok su ostali to učinili kada je zahladnelo u bahreinskoj pustinji.

Britanski tim je najviše zahvaljujući ‘podijumu’ Džordža Rasela u Spa zauzeo osmo mesto u generalnom plasmanu, ali će ove godine imati težak posao da ponovi taj rezultat. Ni sama vozačka postava ne uliva veliko poverenje, ali ako se bude radilo na unapređenjima ne bi trebalo Latifija i povratnika Albona isključiti iz borbe za poneki bod.

Has

Mik Šumaher
© 2022 Haas F1 Team

Američki tim se iz nesportskih razloga više nalazio u centru pažnje poslednjih nedelja, ali što se tiče izdanja na samoj stazi poprilično je i iznenadio. U svetlu ruske invazije na Ukrajinu, Has je raskinuo ugovor sa glavnim sponzorom Uralkalijem, a potom je uručio i otkaz Nikiti Mazepinu, iako bi on zbog odluke Svetske automobilske federacije mogao da nastupa pod neutralnom zastavom. Ipak, pošto je Mazepinu i njegovom ocu Evropska unija izrekla sankcije nekoliko dana posle otkaza, ispostavilo se da Has i nije imao drugu mogućnost.

Na Mazepinovo mesto Has je doveo Kevina Magnusena, koji je prethodno četiri godine branio boje američkog tima, a zadržan je Mik Šumaher. Mladi Nemac, sin sedmostrukog svetskog šampiona Mihaela, imao je drugo vreme tokom predsezonskih testiranja u Bahreinu, ali je to vreme postavio tokom dodatna dva sata na stazi, u znatno hladnijim uslovima. Hasu je, inače, zbog kašnjenja bolida za početak testiranja omogućeno dodatno vreme na stazi, a čini se da je američki tim to i te kako iskoristio. Prvi utisak je da Has nije na samom začelju, ali je nezahvalno prognozirati da li će i koliko često moći da se bore za bodove.

Sve ovo nam nagoveštava uzbudljivu sezonu, koju ćete moći da pratite ekskluzivno na Sport Kluba. Najavu sezone u okviru našeg podkasta Lap 76 možete da pogledate u pratećem videu, a akcija sa staze “Sakir” čeka vas od petka do nedelje samo na Sport Klubu HD.

Formulu 1 možete pratiti na kanalima Sport Kluba uz SBB ili ukoliko još niste korisnik SBB usluga – putem EON aplikacije uz EON pakete van SBB mreže koji su dostupni preko bilo kog interneta u Srbiji. EON sport paket dostupan je za 799 dinara, bez ugovorne obaveze u narednih 30 dana. (PROMO)

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare