Roglič za SK: Na Turu smo bili kao ekipa iz snova, ali…

Biciklizam 18. mar 202120:31 > 20:48 6 komentara
Primož Roglič
Pool via REUTERS/Thibault Camus

Ispisao je nove stranice istorije postavši prvi slovenački osvajač nekog Gran Tura, ali nije uspeo da bude prvi koji će slaviti na Tur d’Fransu. Bio je tako blizu prošle godine, 11 dana je nosio žutu majicu, a pred dolazak u Pariz je ostao bez nje.

Nekoliko nedelja kasnije slavio je na Vuelti, a taj trijumf je na neki način došao kao iskupljenje. Trenutno ubedljivo drži prvo mesto na rang listi Međunarodne biciklističke unije i jedan je od najvećih zvezda u svetu biciklizma i nije ga potrebno posebno predstavljati – Primož Roglič.

Dugo smo čekali na priliku da intervjuišemo Primoža, a u ekskluzivnom razgovoru pričali smo o odluci da ski skokove zameni biciklizmom, putu do svetskog vrha, kako se osećao kada je izgubio trijumf na Turu i brojnim drugim temama.

Roglič je u svet sporta uplovio kao ski skakač. Mnogima nije čudno da se jedan Slovenac bavi ski skokovima, ali je usamljen slučaj kao neko ko je potom postao profesionalni biciklista.

Primož Roglič
REUTERS/Benoit Tessier

Da, zaista, to je pre svega zanimljiva situacija jer u suštini ne poznajem nikoga ko je sa ski skokova prešao na biciklizam. Biti ski skakač u Sloveniji je prilično normalna stvar. Tako nekako je bilo i za mene, sve je počelo dok sam još bio dete. Komšija je bio trener ski skokova i jednog dana mi je rekao hajde sa mnom na skakaonicu. Tako jednostavno sam počeo da se bavim ski skokovima“.

Karijeru u ski skokovima je završio relativno rano, u ranim dvadesetim godinama, a kako je zapravo došlo do njegovog prelaska u biciklizam?

Zavisi kako se gleda. Da li sam završio rano? Skakači su u suštini, ako su dobri dobri i kada su jako mladi. Sâm sam zaključio sa neke 22-23 godine, da iz prostog razloga što nisam bio loš, ali nisam bio ni na onom nivou koji sam mislio, sanjao da ću biti. Na sve to sam imao i problema sa kolenima, sa povredama… U to vreme sam i prodao svoj motor i kupio bicikl, tad sam sve više počeo da ga vozim. Zato sam sada izuzetno srećan što sam tu gde sam“.

Njegova biciklistička karijera nije ona klasična jer ju je započeo poprilično kasno. Iako mnogi biciklisti vrhunac karijere dostignu mlađi, Primož je zapravo sada, kao 31-godišnjak, u najboljim godinama.

Primož Roglič
REUTERS/Benoit Tessier

Jeste tako nekako, posebno u poslednje vreme jer se pojavio veliki broj mladih biciklista kojih ranije nije bilo toliko. Saglasan sam da sam za biciklistu počeo prilično kasno. Mnogo stvari sam pokušao da naučim možda i prebrzo, pa je cela stvar bila i prilično bolna. Mnogo puta sam bio na zemlji, bilo je mnogo padova. Nekako sam uvek verovao i znao šta želim da budem, u kom smeru želim da idem. Tako da na kraju sam zaista uspeo“.

Ski skokovi i biciklizam su potpuno različiti sportovi, a na pitanje da li postoji nešto što ih povezuje i što mu je pomoglo u tranziciji odgovorio je:

U suštini sam način života. Svako bavljenje vrhunskim sportom zahteva određena odricanja. Sportista sam od svoje sedme godine, tad sam postao ski skakač. Tako da od tada znam kako sve to ide. Ipak s fizičke strane, činjenica je da su biciklizam i ski skokovi dva potpuno različita sporta. Biciklizam je sport izdržljivosti i od skakanja imam mnogo koristi od stvari koje sam radio kao skakač. Zbog toga mislim i da sam uspeo da brzo i lako pređem na biciklizam i postanem dobar u tome“.

Od amatera u biciklizmu brzo je postao profesionalac, a prelomni trenuci njegove karijere svakako su se desili 2017. i 2018. godine, kada je pokazao da može da bude vođa tima na najvećim trkama na svetu.

Primož Roglič
REUTERS/Christian Hartmann

U suštini, počeo sam kao biciklista amater 2012, 2013. sam potpisao svoj prvi profesionalni, tj. elitni ugovor sa Adria Mobil timom. Sa njima sam vozio do 2015, u tom periodu sam i prvi put došao u kontakt s tim kako sve to ide (profesionalni biciklizam). Onda sam imao skok na najviši nivo, Pro Tur, sa tadašnjom ekipom Loto-Jumbo, sada je to Jumbo-Visma. To je bio kao neki novi početak, prilično bolna prva godina, stekao sam ogromno iskustvo i tada sam video da sam zaista spreman da vozim sa najboljima. Od tada samo sve više uživam i samim tim ostvarujem sve bolje rezultate“.

Do prvog velikog uspeha došao je pre skoro tri i po godine, kada je ostvario prvu etapnu pobedu na Turu. I to je bilo ostvarenje sna.

Uf, da! Zaista je neverovatno zar ne? Svako želi da ostvari što bolji rezultat na najvećim trkama na svetu. Tad sam imao i svoj prvi nastup na Turu, 2017, i tada su snovi postali stvarnost. Uvek ću se sećati tog uspeha, na kraju s prelazom preko Galbijea i spust na Ser Šavelije. To su zaista neverovatni utisci“, rekao je Roglič, a potom se nadovezao na trenutak kada je prvi put poneo žutu majicu, „ „Da, i to su bila neverovatna osećanja. Postali smo oni koji pišu slovenačku biciklističku istoriju. Zaista neverovatno! Svako ko počinje da se bavi biciklizmom ima te snove da postigne neke velike uspehe. Osvojiti žutu majicu je svakako san svakog bicikliste“.

Ne toliko veliki broj biciklista dobije priliku da nosi žutu majicu na najvećoj trci na svetu. Roglič je to uspeo više puta, prošle godine i desetak dana. Na pitanje da li je veći pritisak ako je nosi neko vreme ili je uvek isto, odgovorio je:

Tadej Pogačar, Primož Roglič
REUTERS/Stephane Mahe

Utisak je otprilike uvek isti. Idemo dan po dan. Ne zamaraš se time koju majicu nosiš, već gledaš da se fokusiraš na zadatak koji je pred tobom za taj dan. Naravno, uvek je tu želja da žutu majicu nosiš i u Parizu i za to ću se boriti i ove godine“.

Prošle godine, Roglič je vodio na Turu do pretposlednje etape, pred koju je imao 57 sekundi prednosti u odnosu na sunarodnika Tadeja Pogačara. Slovenački okršaj odlučen je u vožnji na hronometar, u kojoj je mlađi od dvojice Slovenaca pokazao nadmoć, a Primož je morao da se zadovolji drugim mestom.

Pa sad, to što se desilo, desilo se. Stvari iz prošlosti ne možeš promeniti. Uradio sam sve što sam mogao, neki su bili brži i ne mogu da sebe krivim zbog toga. To može da mi bude samo dodatni motiv da ove godine napravimo korak više i da na kraju budemo još bolji“.

Mnogi su utiska da je Rogliča pobede na Turu koštao njegov tim, koji je donekle imao pogrešnu taktiku, ali je i Pogačar takođe bio jednostavno toliko dobar.

Primož Roglič, Jumbo-Visma
REUTERS/Stephane Mahe

Odradili smo neke analize i doneli neke zaključke. Postoje stvari koje se mogu poboljšati. Generalno gledano, odvozali smo Tur iz snova kao ekipa, svi momci su bili na zaista neverovatnom nivou. Kao što smo rekli, za malo nam je izmaklo. Ali, definitivno ćemo se boriti i ponovo ćemo pokušati i ove godine“.

Nekoliko nedelja kasnije, Roglič je odbranio titulu na Vuelti, a da li je to za njega bilo dovoljno posle onoga što se desilo na Turu?

Zaista je lepo kad pobediš! Jeste da sam izgubio Tur, ali sam ipak bio na podijumu, osvojio sam drugo mesto. To je za mene bio zaista izuzetno, izuzetno dostignuće. To mi je dalo osećaj da mogu i više i tada pošto sam bio zadovoljan rezultatom na Turu sam mogao i do pobede u Vuelti“.

Pored Rogliča i Pogačara, sve je veći broj Slovenaca koji su u samom vrhu svetskog biciklizma, što je velika promena u odnosu na period od pre desetak godina.

Tadej Pogačar
Pool via REUTERS/Stef Mantey

Mislim da je pre svega to što smo, i pored toga što Slovenija ima samo dva miliona stanovnika, videli da možemo. To je činjenica koja je pomogla tome da i svi ostali koji imaju mogućnost da učestvuju na tom nivou biciklizma, odlučili da pokušaju i da dokažu koliko su dobri“.

Na prošlu sezonu je uticala pandemija koronavirusa, pa nijedan Gran Tur nije vožen u predviđeno vreme, a Điro i Vuelta su se čak preklapali. Ove godine su glavni događaji Tur i Olimpijske igre u Tokiju, između kojih je mali vremenski razmak, a upravo oko toga će Primož graditi svoju sezonu.

Moj glavni cilj je ostaje Tur d’Frans. Za to ću što bolje da se spremim. Kao što ste pomenuli, posle Tura počinju Olimpijske igre, ići ću i tamo. Naravno ne želim da idem kao turista. Želim da postignem što bolji rezultat. Moguće je da će pomoći to što cela staza ide meni u korist. Videćemo kako će da bude. Svakako želim da ostanem zdrav i da imam što manje nepotrebnih komplikacija, kako bismo na kraju svi bili zadovoljni postignutim“.

Pomenuli smo već da je na prošlogodišnjem Turu tim Jumbo-Visme svojom taktikom potencijalno koštao Rogliča trijumfa, posebno zbog činjenice da na startu trke nije bio jedini lider. Tu ulogu je delio sa Tomom Dimulanom, jedan od vođa trebalo je da bude i Stiven Krejsvejk, ali je propustio Tur zbog povrede. Na pitanje da li voli da bude jedini lider ili da ima nekoga sa kim će se boriti unutar same ekipe, Primož je odgovorio:

Primož Roglič
REUTERS/Christian Hartmann

Postoji mnogo načina kako pristupiti trkanju. Zavisi od takmičara koji su deo tima, od samog tima. Po mom mišljenju je najbolja taktika ona koja ceo tim približi što boljem rezultatu. Ne smatram da je konkurencija loša, ni konkurencija unutar tima koji te tera da budeš malo bolji. Na taj način tim ima više mogućnosti, više kečeva u rukavu na koje mogu da računaju“.

Svoje pobede Roglič obeležava na karakterističan način – telemark skokovima. Oni koji prate ski skokove vrlo dobro znaju šta oni znače, a zašto se odlučio za baš takvu proslavu?

Pa to je nešto drugačije, zar ne?! Kad odradiš dobar skok moraš da imaš i lep telemark. Kad pobedim, i odvozam dobro celu trku, onda to moram da nagradim lepim telemarkom“.

Što se tiče pravog telemarka, onog na skakaonici, Rogličev poslednji je izvesno uveliko iza njega. Zanimalo nas je da li bi se vratio opet na Planicu, gde je imao nezgodan pad kada je već završio takmičarsku karijeru u ski skokovima, na šta je rekao da želju da to ponovo učini nema.

Na Planici sam pao 2007. Skakao sam i 2010. U ovom trenutku nemam neku preteranu želju da se spustim niz Velikanku jer svaki vrhunski sport zahteva i vrhunsku pripremu. Sada sigurno nisam spreman da se spustim niz najveću rampu za ski skokove na svetu“, rekao je Primož Roglič u ekskluzivnom intervjuu za Sport Klub.

* Posebna zahvalnost Ani Popović za pomoć oko prevoda sa slovenačkog.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare