Da li je vazdušno odelo moglo da spasi Gizina?

Alpsko skijanje 25. dec. 201814:53 > 15:51
Podeli:
Getty Images/Alexis Boichard/Agence Zoom

Težak pad koji je švajcarski skijaš Mark Gizin doživeo na trci spusta u italijanskog Val Gardeni 15. decembra inicirao je pitanja koja se tiču upotrebe vazdušnih odela.

Gizin je izgubio kontrolu pred čuvenim skokom na Kamiljim grbama, a onda je usledio bolan pad, posle kojeg je izgubio svest i ostao nepomično da leži na snegu. Neposredno pre pada, Švajcarac je na stazi Saslong jurio brzinom od 120,1 km/h.

Povrede koje su pregledima konstatovane su višestruki prelomi rebara na desnoj strani, povreda pluća, blago nagnječenje karlične kosti i blage frakture kičme.

Povezano

Nažalost, to nije prvi put da mu se takva nezgoda dogodi. On je 2015. godine u Kicbilu doživeo težak pad i tom prilikom je zadobio traumatsku povredu mozga, kao i izliv krvi na mozak. Delovalo je kao da su povrede brzo i uspešno zalečene i on se vratio trkama u Svetskom kupu, da bi tek kasnije počeo da oseća posledice. Gizin je počeo da pati od teškog poremećaja sna, zbog čega je bio primoran da sezonu 2016/17 ranije privede kraju.

On je tim povodom rekao da je bilo teško oceniti stepen povrede mozga.

Pogledao bih se i ne bih video ništa što nije kako treba. Kada je glava u pitanju, niko ne može da dâ precizne procene“, istakao je Gizin.

Skijaši kao zaštitu od povreda glave nose kacigu. Bez obzira na to, prilikom pada pri velikoj brzini i jakom udaru o zaleđenu stazu, mogućnost potresa mozga ne može da bude sasvim isključena.

Povrede su još teže kada je ostatak tela u pitanju, koji je odenut samo tankim skijaškim kombinezonom. Međunarodna skijaška federacija (FIS) radila je u saradnji sa italijanskom firmom „Daineze“ na razvijanju vazdušnog odela, koje je zvanično predstavljeno i pušteno u prodaju 2015. godine.

Kada je Austrijanac Matijas Majer u decembru 2015. doživeo težak pad na istoj stazi na kojoj je nedavno stradao Gizin, vazdušno odelo je po prvi put aktivirano. Majer je pretrpeo prelom dva rebra, a mnogi su ocenili da je bez upotrebe zaštitnog odela mogao da završi u kolicima, kada se uzme u obzir ozbiljnost pada.

Povezano

Bez ozbira na to, upotreba vazdušnog odela nije sasvim zaživela – koristi ga oko 30 odsto skijaša, a Mark Gizin nije jedan od njih.

Postoje dva razloga zbog kojih zaštitno odelo nije prihvatila većina. Mnogi smatraju da sigurnosni sistem ugrađen u leđni deo odela ima uticaja na aerodinamiku. Pored toga, samo jedna firma ga ima u ponudi, za oko 900 evra.

Mnogi vozači imaju sopstvene sponzore i više im je stalo do novca koji im ugovor sa njima donosi, nego do vazdušnog odela. FIS ne želi da popularni Airbag proglasi obaveznim, zbog toga što ga u ponudi ima samo jedan proizvođač.

Da li je Gizin mogao da prođe sa lakšim povredama da je nosio odelo, pitanje je. Ipak, činjenica je da je on najteže povrede pretrpeo u predelu grudi, što je regija u kojoj sigurnosni sistem pruža dobru zaštitu.

Mehanizam je tako koncipiran da uređaj, koji se nalazi na poleđini pomoću algoritma, detektuje kada vozač izgubi kontrolu i vazdušne komore budu naduvane u roku od 100 milisekundi. Skijaš bude zaštićen i pre udara.

Takav zaštitni sistem postoji u Moto sportu već 10 godina, da bi u protekloj sezoni postao obavezan u svim kategorijama.